Så ofte skal du veje dig, hvis du vil tabe dig permanent

Veje dig
Jeg blev for nyligt interviewet om begrebet ‘tyndfedme’ til Kost & Ernæringsforbundets fagblad Kost, Ernæring & Sundhed.

Interviewet handlede om, hvordan mange mennesker (især unge kvinder) umiddelbart ser slanke ud, men alligevel ikke er særlig sunde, fordi de spiser for usundt og træner for lidt og derfor har en alt for høj fedtprocent i forhold til deres muskelmasse.

Interviewet fik mig virkelig til at tænke på, hvor meget vi ofte har det med at bruge overfladiske mål og tal som en parameter for vores sundhed og en motivation for vægttab, og hvordan det i virkeligheden er en stor hæmsko for, at vi kan motivere os selv til at leve sundt og være gode ved os selv på lang sigt.

Derfor forhindrer tallet på badevægten dig i at tabe dig

Sandheden er, at ekstrem fokus på tallet på vægten faktisk er en hæmsko for din vægt, din motivation og din sundhed på rigtig mange måder.

For det første siger tallet på vægten slet ikke noget om kvaliteten af din vægt. Den siger ikke noget om, hvor stor den del af din vægt, der er muskler, og hvor stor en del, der er fedt, og den siger heller ikke noget om, hvordan fedtet er fordelt på din krop.

Når du begynder at ændre livsstil og bl.a. træner mere, så vil du måske tabe en del fedt, men samtidig vil du også opbygge ekstra muskelmasse, som jo faktisk vejer mere end fedt pr. massefylde. Derfor kan tallet på vægten måske godt stå mere eller mindre stille eller måske ligefrem gå op i visse perioder, selvom du faktisk er på rette vej – og så er det jo ærligeligt, hvis du måske mister motivationen for at behandle dig selv godt med sund kost og motion, bare fordi du ikke lige ser resultater på vægten.

… men der er også mange andre ting, som tallet på vægten heller ikke siger noget om, og som i virkeligheden er nogle meget vigtigere parametre for din sundhed og dine resultater på længere sigt.

Tallet på vægten siger nemlig ingenting om;

  • Hvordan du har det indeni

  • Hvor stresset du er

  • Hvordan dit forhold til mad, din krop og dig selv er

  • Hvor god du er til at tilgive dig selv og se nysgerrigt på dine udfordringer

  • Hvor du er på vej hen

  • Hvordan du taber dig (din strategi)

  • Hvor holdbar din vægttabsstrategi er i længden

Alle disse ting er i virkeligheden de vigtigste faktorer at kigge på, hvis du vil sikre dig et succesfuldt vægttab, men når du udelukkende vurderer din succes ud fra, hvad vægten siger fra dag til dag, og lader din motivation være baseret på det, så vil du altså opleve nederlag, og det vil komme til at bremse din motivation.

Det værste ved det hele er dog, at jo mere ekstrem fokus du har på tallet på vægten, desto mere forhindrer du dig selv i at have fokus på de ting, som i virkeligheden ligger til baggrund for dit ønske om en sund vægt.

Hvad du i virkeligheden ønsker dig

Sandheden er, at hvad du i virkeligheden ønsker dig, er ikke bare et vægttab.

Tænk lige over det engang…

Ville du nogensinde stille dig tilfreds med et lavere tal på vægten, hvis du alligvel gik rundt og hadede dig selv og din krop hver dag og følte dig stresset, trist og usikker på dig selv? Og hvis du skal være helt ærlig med dig selv, hvor godt tror du så, at dit vægttab ville holde, hvis det var tilfældet?

Hvis du har et ønske om at tabe dig, så gætter jeg også på, at du forestiller dig, af du vil få en helt masse flere ressourcer og en helt masse positive følelser, når du har tabt dig. Måske forestiller du dig at føle mere glæde, ro, balance, lethed, styrke etc.

Sandheden er, at et lavere tal på vægten ikke nødvendigvis vil give dig disse ting. Tværtimod vil ekstrem fokus på tallet på vægten (og på kalorier og stramme kostplaner) ofte ligefrem tage dig længere væk fra at få disse følelsesmæssige behov opfyldt i dit liv.

Som et eksempel nævner mine klienter ofte ordet ‘frihed’, når jeg beder dem om at forestiller sig, hvad de vil føle, når de har opnået deres drømmevægt… men hvor meget bidrager det egentlig lige til følelsen af frihed at veje dig hver dag, sætte et tal på dig selv og gå på stramme slankekure eller følge rigide træningsprogrammer?

Alt hvad vi ønsker os er i virkeligheden at være sunde, glade og opnå vores fulde potentiale i livet. Det er dét, du ønsker dig med et vægttab – det er ikke bare et lavere tal på vægten alene.

Så hvorfor ikke begynde at fokusere mere på det, du i virkeligheden ønsker dig?

Hvorfor ikke begynde at fokusere mere på at lære at elske dig selv, føle velvære, være god ved dig selv og opfylde dine indre følelsesmæssige behov allerede nu?

Lad være med at vente på at et lavere tal på vægten alene skal opfylde alle dine behov i livet – for den dag vil formentlig aldrig komme…. men når du i stedet begynder at fokusere mere på allerede NU at skabe det liv, som du forestiller dig at få med et vægttab, så vil tallet på vægten også helt naturligt begynde at følge med.

Fokus på velvære motiverer mere end vægttab

Når alt kommer til alt, så er sandheden også, at du ikke kan være direkte herre over tallet på vægten, og så længe du lader din lykke og succes afhænge af ting, som er uden for din magt, så vil du altså opleve nederlag.

Du kan ikke lære at direkte styre, hvad tallet på vægten skal vise, men du kan lære at være herre over, hvad du rent faktisk gør, og hvordan du behandler dig selv og din krop hver dag.

Du behøver ikke et tal på vægten for at vide, hvad din krop har behov for, eller hvor godt din krop har det – det kan den altså godt selv fortælle dig.

At fokusere på følelsen af velvære i din krop, frem for et lavere tal på vægten, er netop også et mål, som er meget nemmere at få succes med fra dag til dag, og det er derfor også meget mere motiverende på lang sigt.

Når jeg ser tilbage på min egen rejse mod en sund vægt og et balanceret forhold til mad, så kan jeg også tydeligt se, hvor på rejsen det blev meget nemmere for mig at fastholde min motivation for at motionere og spise sundt. Det skete netop, da jeg begyndte at flytte fokus væk fra at tabe mig, til bare at have fokus på at føle velvære og have det så godt i min krop hver dag, som overhovedet muligt.

Da jeg gik fra at veje mig selv stort set hver dag, til bare at veje mig selv maks én gang om måneden (og lige nu bare et par gange om året), så lærte jeg helt naturligt også at flytte fokus meget mere indad og lytte til, hvad min krop havde behov for – og på den måde kom vægttabet gradvist helt af sig selv (og det har holdt lige siden).

Konklusion

Du er altså nødt til at stoppe med at veje dig selv for ofte, hvis du gerne vil holde motivationen for at tabe dig.

Det betyder ikke nødvendigvis, at du skal smide vægten helt ud (selvom det kan anbefales). Hvis du ikke er klar til at smide vægten ud, så hold dig til at veje dig maks 1-2 gange om måneden, og lad vægten være, hvad den er; bare et tal.

Din sundhed og din vægt handler om så meget mere end tal og mål; det handler også om, hvordan du lever dit liv, hvad du tænker om dig selv, hvilket forhold du har til din mad, og hvordan du har det indeni.

Så stop med at spilde mere tid på alle de overfladiske ting og begynd i stedet at se på dig selv og din sundhed med meget mere seriøse og langsigtede øjne.

Du er god nok, og du fortjener at behandle dig selv og din krop med kærlighed og respekt, uanset hvad tallet på vægten siger!

I kommentarfeltet nedenfor ville jeg elske at høre fra dig;


Jette UhreHvad er dit forhold til tallet på vægten? Hvor ofte vejer du dig selv? Og hvordan påvirker det dig?

Jeg glæder mig til at høre dit svar :-)

De kærligste tanker,
Jette Uhre
– Spisepsykologi coach og Mindful Spisning ekspert.

 

Synes du om denne artikel? Så læs også: Motivation til vægttab som holder – de 3 vigtigste skridt! 

3 svar til “Så ofte skal du veje dig, hvis du vil tabe dig permanent”

  1. Lena Voss siger:

    Hej Jette
    Jeg går aldrig selv på vægten, for jeg ved udemærket at jeg vejer alt alt alt for meget og har ikke behov for et tal til at slå mig i hovedet også. Blev vejet på sygehuset i december i forbindelse med kontrol af sygdom/medicin, og havde en vægt der sagde 117kg. Så jeg bad om en henvisning til en diætist, der også havde forståelse for min situation, og blev så vejet igen hos diætisten på sygehuset i februar, hvor vægten så var nede på 110 kg. Jeg holder en kostdagbog og har gjort siden uge 2, så jeg har et overblik over det jeg spiser i løbet af dagen, og prøver dermed at begrænse min overspisning. Jeg spiser med følelserne og overspiser generelt og har gjort hele livet. Du kommer med nogle gode input, så man måske kigger mere indad i stedet, for det er jo der mit store problem ligger – det ved jeg jo godt ;O)
    Med venlig hilsen Lena

  2. Sandra siger:

    Jeg har ikke vejet mig siden nytår… Mest fordi jeg er rædselslagen for hvad vægten vil vise, men selvfølgelig også fordi min indre rationelle stemme siger at jeg er god nok som jeg er og at min lykke jo ikke afhænger af et tal på et display… Så jeg måler mig istedet… hver 2. uge rundt om maven – og jeg har tabt mig 2 cm rundt om på 4 uger! Yay! :-)

  3. nina siger:

    Hei. Jeg er desværre en af dem der står på den skide vægt hver morgen. Dårlig vane. Men drømmen var på et tidspunkt at kunne veje ind i en bestemt vægt klasse til styrke løft. Jeg har været dernede hvor jeg altid har ønsket at ligge på vægten. Jeg var glad stolt og bedere til ikke at lade folk tromle mig. Men blev fyret og tog på igen. Nu er jeg bare flov over jeg ikke kunne holde det og holder mig lidt væk fra folk der så mig inden jeg tog på.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.