Den vigtigste ingrediens i et varigt vægttab

varigt vægttab
Når jeg spørger mine klienter, hvad de selv tror, der er årsagen til, at de ikke har formået at opnå et varigt vægttabsvarer de oftest; “Fordi jeg har dårlig viljestyrke og en rygrad som en regnorm”, men overbevisning vil jeg gerne udfordre lidt…

Hvis det endnu ikke er lykkedes dig at opnå et varigt vægttab, til trods for at du har:

  • været på adskillige kedelige og restriktive slankekure
  • brugt utallige timer på at læse om vægttab, kost og motion
  • pisket dig selv ud af døren for at dyrke motion (som du måske aldrig nogensinde har nydt)
  • brugt enorme mængder energi på at tænke på alle de ting, du burde gøre
  • slået dig selv i hovedet hver eneste dag for alle de ting, du gør forkert

… så kan jeg forsikre dig om, at du under ingen omstændigheder mangler viljestyrke. Faktisk vil jeg påstå det modsatte.

Overvej lige hvor meget viljestyrke det faktisk kræver at blive ved at springe fra den ene sure slankekur til den anden – til trods for konstante nederlag!!?”

Hvis du kan sætte kryds ved alle de ting, som jeg har nævnt ovenfor, så vil jeg faktisk mene, at du har en helvedes masse viljestyrke! … Og tydeligvis er det altså ikke den vigtigste ingrediens i et varigt vægttab.

Men hvad er det så?

Gennem de seneste 30 år har vi hørt det samme budskab igen og igen i forhold til vægttab; “Spis mindre og bevæg dig mere”, men i lige så mange år er antallet af overvægtige blevet ved med at stige drastisk, og særligt alarmerende er det, at flere og flere får et ubalanceret og problemfyldt forhold til mad.

Hmm… der er altså et eller andet, der ikke hænger sammen.

Problemet er, at vi har fokuseret alt for meget på at oplyse om simple kost- og motionsanbefalinger, uden også at udforske, hvorfor vi egentlig har de vaner, vi har, og hvad der skal til for, at vi kan efterleve de sunde anbefalinger i længden.”

Der har i mange år hersket en nærmest robot-agtig tilgang til sundhed og vægtproblemer, hvor man udelukkende er gået til angreb på den overskydende vægt og de uhensigtsmæssige vaner, uden faktisk at se på årsagerne bagom de usunde vaner.

Budskabet har været; “Du er overvægtig, fordi du lever usundt, og det er vi nødt til at fikse”, og man har dømt den uhensigtsmæssige adfærd som “forkert”, og derefter forsøgt direkte at erstatte den med en adfærd, som er mere “rigtig”.

På grund af det, har vi i mange år forsøgt at hade vores overvægt og dårlige spisevaner væk, og vi har fået en opfattelse af, at den eneste vej til et varigt vægttab er gennem sur slid og selvpiskeri!

MEN… kære du… det er tid til at integrere mere kærlighed og menneskelig forståelse ind i snakken om varigt vægttab. Det er tid til, at vi begynder at stille os selv spørgsmålene;

  • Hvad med alt det under overfladen?
  • Hvorfor har vi egentlig de vaner, vi har?
  • Hvad skal der egentlig til for, at vi kan være naturligt motiverede for at spise sundt og motionere – uden at skulle tvinge os selv til det?

Den vigtigste ingrediens i et varigt vægttab er nemlig nysgerrighed.

Der er altid en god grund til, at vi gør, som vi gør. Hvis vi vil opnå et varigt vægttab, så handler det altså ikke bare om at udslette de dårlige vaner, men det handler først og fremmest om at forstå årsagen til, at de er der.

Næsten alt hvad vi gør, det gør vi for at få opfyldt nogle følelsesmæssige behov. Så hvis vi har en uhensigtsmæssig vane, skyldes det ofte, at der er nogle følelsesmæssige behov, som vi ikke får dækket i hverdagen, og som vi måske umiddelbart forsøger at få dækket gennem denne vane i stedet.”

Det er så vigtigt at forstå, at alle vaner, som vi har svært ved at slippe, på en eller anden måde giver os noget godt og opfylder nogle behov i os – for hvis de ikke gjorde, så ville det være super nemt at slippe dem igen!

Så selvom dine usunde spisevaner måske udelukkende føles dårlige for dig, så vil jeg virkelig forsikre dig om, at de opfylder nogle positive følelsesmæssige behov på en eller anden måde – og måske oftest lige i det øjeblik, hvor du gør det.

Når vi bruger vores nysgerrighed til at finde ud af, hvad det faktisk er for nogle behov, som vores uhensigtsmæssige vaner opfylder for os, så bliver det også så meget nemmere at finde ud af, hvad vi kan gøre for at få opfyldt de behov på en mere hensigtsmæssig måde, så vi kan slippe de dårlige vaner permanent – helt uden brug af tvang og selvdisciplin.

Og det er her, det hele virkelig bliver interessant…

Hvad hvis jeg fortæller dig, at dine spise- og vægtproblemer netop er her for at bringe dig et budskab om, at der er nogle følelsesmæssige behov i dit liv, som du ikke får opfyldt?”

Hvad hvis jeg fortæller dig, at dine spise- og vægtproblemer faktisk kan bruges som hjælpemidler til at opnå et lykkeligere, mere meningsfuldt og afbalanceret liv?

Hvad hvis dine spise- og vægtproblemer i virkeligheden indeholder nøglen til det liv, som du drømmer om?

Jeg ved, at det måske lyder skørt, men tro mig… jeg ved, hvad jeg taler om!

Når du begynder at se på dine udfordringer med mad og vægt som symptomer (frem for problemer), så vil du nemlig begynde at forstå, at de faktisk er et opråb om, at der er noget, du skal lære om dig selv og dit liv.

Når du begynder at være taknemmelig for dine udfordringer med mad og vægt, frem for at forsøge at hade dem væk, så vil det gå op for dig, hvor meget guld der faktisk er at hente i dem.

Dine udfordringer med mad og vægt inviterer dig til at lytte mere til dig selv og tage bedre hånd om dit hjerte og din sjæl. De inviterer dig til at elske dig selv mere og til at se på dit liv og dine følelser med nysgerrige og konstruktive øjne.”

Så med andre ord…. TILLYKKE. Du har en livsudfordring, som kan lære dig, hvordan du kan udvikle dig og lytte mere til dine behov, så du kan blive den mest glade, afbalancerede og ressourcefulde udgave af dig selv.

Hvor fedt er det ikke lige?!!! :-)

Læs også: Motivation til vægttab som holder – de 3 vigtigste skridt!

Sådan hjælper nysgerrighed dig til et varigt vægttab

Det kan godt være, at du tænker “Jamen hvordan skal alt dette dog hjælpe mig til et varigt vægttab?”

Lad mig illustrere det for dig…

Forestil dig at din cykel er både punkteret, mangler et par skruer og har et skævt hjul. Du sætter dig på cyklen og begynder at cykle, men det går ikke så godt. Du svinger fra side til side, og det ser mildest talt ikke særlig kønt ud.

Varigt vægttabFrem for at stige af cyklen og undersøge den tænker du i stedet; “Hvis bare jeg lige tager mig lidt mere sammen, så vil jeg kunne cykle bedre. Hvis bare jeg har mere viljestyrke og selvkontrol, eller hvis jeg prøver virkelig hårdt og tvinger mig selv, SÅ kan jeg cykle bedre!”.

Måske kan du rent faktisk cykle meget pænt i et stykke tid, hvis du virkelig anstrenger dig, men så snart du mister koncentrationen, eller bliver lidt træt, så svinger du fra side til side igen.

Lige indtil du stiger af cyklen, kigger nysgerrigt på den og tænker “Hmm… hvordan kan det mon være, at den er så svær at cykle på?”, og du opdager alle de små ting på cyklen, som trænger til en justering.

Efter en tur til cykelsmeden er cyklen justeret, og du kan nu cykle pænt og balanceret, helt uden at skulle bruge tvang eller viljestyrke.

Og det er fuldstændig det samme med din vægt og spisning…

At du vejer for meget, og har svært ved at spise balanceret, er ofte bare symptomer på noget andet i dit liv, som er ude af balance, og som kalder på din nysgerrige opmærksomhed.”

Først når du får kigget på disse underliggende ting i dit liv, og får givet dem en kærlig hånd og en justering, så vil det blive nemmere for dig at balancere din spisning og opnå et varigt vægttab – helt uden at skulle bruge tvang.

Det er egentlig ganske simpelt… og dog alligevel ikke.

At se nysgerrigt på os selv, og turde at se vores underliggende problemer i øjnene, kræver ofte både mod og støtte. Det er ikke altid noget, vi kan klare på egen hånd, og det er heller ikke meningen.

Klik her og få hjælp til at slippe din overspisning og opnå et holdbart vægttab på en naturlig og meningsfuld måde

At tage imod hjælp og støtte fra andre er både menneskeligt og naturlig. Så gør dig selv den tjeneste, at stoppe med at slå dig selv i hovedet for din mangel på viljestyrke, og få i stedet hjælp til at undersøge, hvad det virkelige problem er.

jette11
Med en nysgerrig og kærlig indstilling skal du nok finde vejen til et varigt vægttab

De kærligste tanker,
Jette Uhre
– Spisepsykologi coach og Mindful Spisning ekspert

 

 

 

P.s. Hvad er dine erfaringer med vægttab? Og hvad tror du, der er den vigtigste ingrediens i et varigt vægttab? Jeg ville elske at høre dine tanker i kommentarfeltet nedenfor.

Læs også: 5 overbevisninger der forhindrer dig i at opnå en sund vægt

2 svar til “Den vigtigste ingrediens i et varigt vægttab”

  1. Sascha sjasmina siger:

    Jeg tabte mig 24 kg, ved kostomlægning og motion med mine forældre. Da jeg havde tabt de kg jeg skulle, stoppede jeg bare, og tog desværre på igen.
    Så jeg tror det handler om livsstils ændring, hvor man holder fast, i stedet for at stoppe når man har opnået hvad man ville.
    – og jeg spiste altså også usundt under mit vægttab, så man kan jo sagtens leve “normalt” selvom man skal tabe sig

  2. heidi siger:

    Jeg tro det at taber sig hænge sammen med, hvordan man har det med sig selv og de omgivelser man er i. Har være ned på 90 kg og op på 146 kg nede igen på 100 kg oppe igen på 135 kg og ned på de 90 kg og op i gen på 163 kg nå jeg kigge på tale og tænke mig om har omgivelser være med til at gøre vægt til en bølge af op og ned ture. Alt lige fra svigt, dødsfald og kærester sorg

Skriv et svar til heidi Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.