Stop med at lade vægttab være dit livsformål


Er vægttab gået hen og blevet et kæmpe livsprojekt for dig?

Fylder tanker om vægttab nærmest 90% af din hverdag? Og tænker du hele tiden, at hvis du bare lige tager dig lidt mere sammen og fokuserer lidt mere på din mad og spisning… SÅ skal det nok lykkedes dig at opnå en sund vægt og et balanceret forhold til mad?

Når du nærmest gør vægttab til dit livsformål, så kommer det faktisk ofte til at modarbejde din rejse mod en sund vægt og et balanceret forhold til mad.

I denne uges episode af Mere Glæde og Mindre Overspisning TV forklarer jeg dig hvorfor, og hvad du kan gøre i stedet.

Jeg håber, at videoen vil inspirere dig!

Du behøver ikke at opnå den perfekte idealkrop, før du kan udleve dine ægte indre drømme og længsler. Din overspisning beder dig netop om at opfylde alle dine indre drømme og længsler nu!… og du er 100% værdig til at gå efter dem, UANSET hvordan din krop ser ud.”

Husk endelig at smide en besked til mig i kommentarfeltet nedenfor. Jeg ville elske at høre fra dig :-)

De kærligste hilsner,
Jette.

11 svar til “Stop med at lade vægttab være dit livsformål”

  1. Mette siger:

    Det kan det være nødt til at være!
    Det er ikke alle, der har overspisningsproblemer.
    Jeg, som eksempel, kan fint opretholde mine 25-30 overskydende kilo på 12-1300 kcal.

    Som 7-årig fik jeg at vide af en læge: “Du får kamp til stregen resten af livet”.
    Som 10-årig på hospitalet skulle jeg ned på 750 kcal før der skete noget.

    Hver gang, jeg har tabt mig, har det ikke været på 12-1500 kcal, men 6-800. Jeg har såmænd præsteret at holde vægten oppe på 500 kcal.
    Mit stofskifte ser normalt til højt ud – men jeg kan ikke slippe fedt. Jeg er 63 år, så det bliver heller ikke nemmere.
    Jeg har styr på hvert gram via madlog og har prøvet mange principper – også low carb, der kun fører til udmattelse.
    Nu øjner jeg, at mit Frie T3 – det hormon, der sætter fut i fedtforbrændingen, er lavt – ikke dramatisk, men dog for lavt. Såre almindeligt hos kvinder, der ikke kan smide fedt.
    Her håber jeg på lidt hjælp.

    Ellers ER vægten mit livs fokus – og det kan ikke være andet, hvis jeg ikke skal ende som en af de små helt firkantede kvinder med livløse øjne.

    For nogen mennesker MÅ vægttab være livsfokus – selvom andet ville være at foretrække.

    Dette er skrevet for at vise, at de positive budskaber ikke altid holder stik.
    Det er ikke altid nok at tage det lidt afslappet og spise afbalanceret og fornuftigt og motionere.

    • Jette Uhre Jette Uhre siger:

      Hej Mette :-)

      Hvis du har fundet en vej, der virker for dig, så er det jo bare fantastisk! :-)

      I mine øjne synes jeg dog ikke, at “man kan være nødt til” at lade vægttab være ens livsformål eller livsfokus. Sundhed og lykke har slet ikke noget med vægt at gøre (det er bare noget, vi tit bliver bildt ind gennem medier og idealer), men det har noget at gøre med, hvordan vi behandler os selv, og hvilke vaner vi har – og DET er det, jeg synes, der er vigtigst at have i fokus.

      Livskvalitet og glæde handler om at være god ved sig selv og behandle sig selv godt – IKKE om at leve et liv besat af vægttab og en stræben efter et samfundsbestemt kropsideal. Og det er bare min erfaring, er dét at lade fokus på vægttab og restriktioner være altoverskyggende i vores liv netop ofte afskærer os fra at nyde at være til stede i vores krop, elske os selv og bare leve livet, mens vi er her.. og i stedet NETOP giver os de triste og livsløse øjne (og giver os større trang til overspisning og trøstespisning).

      Et ængsteligt og stressende fokus på vægttab kan også netop sætte vores krop i en kronisk fysiologisk stresstilstand, der signalerer kroppen til at udskille mere insulin og kortisol, der især hæmmer kroppens fedtforbrænding og signalerer kroppen til at lagre mere fedt. Så det er bestemt min oplevelse, at jo mere man giver slip på vægttab som sit livsformål og i stedet arbejder på at elske sig selv og behandle sin krop med blidhed og kærlighed, SÅ kommer man også meget nemmere ned i den afslappende parasympatiske tilstand, hvor kroppen netop i højere grad tør at give slip på eventuelt ekstra fedt, hvis det er det, den har behov for.

      Men… som sagt.. jeg skriver jo bare ud fra min viden og mine erfaringer fra mig selv, mine klienter og min uddannelse som spisepsykologicoach. Og jeg ville aldrig sige eller skrive noget her på siden, som jeg ikke tror stærkt på kan hjælpe andre mennesker. Men man har jo lov at have hver sine meninger og erfaringer, og vi ER alle forskellige.. så måske er det bare en anden vej, der netop passer bedre til dig :-)

      • mette holm siger:

        Du forstod ikke, hvad jeg skrev. Ne, jeg har aldrig fundet en vej, der virker – og jo mere, jeg læser om det hvide fedts luskede hormonale spil (b.a produktion af proteinet sLR11, som desavouerer aktiviteten af det brune fedt), des mere går det op for mig, at slaget er tabt.

  2. Anonym siger:

    Hej Jette
    Du er simpelthen så fantastisk, jeg er dame på de 47 år som har brugt mit liv på slankekur for så var jeg jo”perfekt” med dine video finder jeg så meget inspiration så tusinde tak
    Kh
    Pia

  3. Vera Hansen siger:

    Kære Jette.
    Jeg er rigtig glad for dine mails og refleksioner over temaet overspisning. Du siger at man spiser i stedet for at føre sine inderste ønsker og drømme ud i livet, og du har sikkert ret. Men hvad hvis man, selv efter terapi og mange års arbejde med selvudvikling, ikke ved hvad man ønsker og drømmer om inderst inde? Det er jo netop ikke end el af ens bevidsthed, for så ville det vel være lettere at udleve dem. Det lyder let, men er det ikke.
    Venlig hilsen Vera

    • Jette Uhre Jette Uhre siger:

      Hej Vera :-) Dejligt at du er glad for mine mails. Og nej, det er bestemt ikke let. Det er simpelt og meningsfuldt i koncept, men ikke let i praksis. Vi får hele tiden så mange input omkring os i dag, som kan gøre det svært for os at mærke efter, hvad der er rigtigt for os, og hvad vi EGENTLIG har behov for… men jeg vil sige, at når alt kommer til alt, så handler det jo om følelser. Det handler om at lægge mærke til, hvad der får os til at føle os inspirerede, glade, meningsfyldte og spændte over vores liv. Det behøver jo ikke altid at være kæmpe store ting. Det kan også være bitte små ting. En anden metode til at undersøge, hvad du længes efter, kan også være at undersøge, hvad det faktisk er for nogle følelser eller behov, du søger i din overspisning. Det er netop ofte de følelser, du bliver bedt om at fylde mere på af i dit liv. Men igen – nej det er bestemt ikke nemt… det har også taget mig mange år, og jeg er stadig på en rejse. Jeg er netop også ved at støbe et nyt stort 6 måneders online forløb sammen, som netop går i dybden med bl.a. at støtte deltagerne i at lære at mærke, hvad de har behov for og længes efter i deres liv. Jeg ved, at det kan være svært at mærke, så det er netop derfor, jeg har valgt at lave så langt et forløb :-) Det er bare ikke så nemt at levere hele løsningen i en 10-minutters videoblog ;-) Men jeg håber, at du kan bruge det alligevel. De kærligste hilsner, Jette.

  4. Kristina siger:

    Hej Jette.
    Det er heeelt vildt så meget, du rammer plet. Jeg falder altid ned i det hul, hvor mine tanker kun gået på vægttab. Nede i hullet bliver jeg blind for den verden, jeg går glip af. Mange tak for videoen! :))
    Jeg tror, min længsel er efter accept. Jeg har ikke haft en hel nem barndom. Jeg føler, at når jeg først bliver tynd, så vil folk kunne lide mig.

  5. Tanja siger:

    Ih, Jette jeg elsker at se dine videoer. Jeg er selv en ung pige på 19 år, snart 20 der har døjet med spiseforstyrrelse siden jeg var 15 år gammel.
    Er virkelig taknemmelig for dine videoer, for jeg synes det giver god mening.. Og dog, så er det svært at finde ud af, hvad man har behov for under sine sulte/æde dage.

    Jeg glæder mig til flere videoer der kan inspirere mig på denne rejse mod en bedre tilværelse

    • Jette Uhre Jette Uhre siger:

      Hvor skønt at høre, at du kan li’ mine videoer Tanja :-) Og ja det er jo ofte en længere rejse at finde balance med mad og sin krop… så bliv du endelig ved med at følge med og lade dig inspirere <3 Kh. Jette.

  6. Karina Bøgeskov siger:

    Hej Jette!
    1000 TAK for en meget inspirerende video/ artikel omkring vægttab, lige hvad jeg manglede!!
    Jeg har været igennem et langt stress forløb! Da jeg begyndte at blive stresset begyndte jeg også at springe min træning over og trøste spise!! Jeg tror altid jeg har overspist, men fordi jeg har trænet en del har jeg stadig haft en tynd krop. Igennem mit stress har jeg spist mere og mere. Min krop var TRÆT og min blære reagerede som om jeg havde blærebetændelse når jeg havde der mindste uro i kroppen!! Det har været en lang proces at komme igennem og jeg har virkelig arbejdet meget med mig selv for at få det bedre!
    Mit problem lige nu er vægttab, eller manglen på det!! Jeg har taget 10 kg på igennem mit stress, hvilket gør at min selvtillid ikke er så høj! Jeg kan ikke passe mit tøj,hvilket daglig gør mig ked af det!!
    Jeg begyndte at få det bedre sidste forår og samtidig med at jeg var på et stress kursus begyndte jeg at cykle 60 – 80 km om ugen! Det lyder måske af meget, men jeg har altid cyklet meget og lange ture. Jeg stressede ikke med det, jeg nød det og var glad for at være ude og cykle på landet helt for mig selv! MEN ingenting skete på vægten!! Jeg var ved kostvejleder og fik lavet meget om og masser af nye, gode vaner ind.. Stadigvæk ingen resultater!! Jeg forsætte foråret og sommeren og så gav jeg desværre op fordi jeg synes det var SÅ uretfærdigt at jeg ikke tabe mig, det hjalp jo ikke at træne alligevel!!
    Da foråret kom igen var jeg igen på vægten og så havde jeg taget 3 kg mere på!! Jeg var ulykkelig!! Igen kom jeg i gang! Denne gang med ny strategi !! Jeg begyndte at gå ture, gå til pilates, lave vejrtræknings øvelser, øve mig i at blive mere nærværende. Jeg googlede meget omkring hvad jeg skulle gøre fordi jeg stadig manglede resultater på vægten!! 90 % af tiden gik med tanker omkring vægttab!! Jeg begyndte at gå til akupunktur for at få ro i kroppen. Den første mdr tabte jeg så endelig 3 kg!! (4 kg ren fedt og havde fået 700 g mere muskelmasse!) Jeg græd utrøsteligt af glæde!! Den næste mdr skete der så ingenting… Vægten gik lige lidt ned, stod stille og så gik den lidt op igen.. Det er så her jeg står nu!! Jeg føler jeg gør alle i rigtige ting, men alligevel taber jeg mig ikke. Jeg er desværre mega utålmodig.. Vil jo bare så gerne kunne passe mit tøj, få en sund krop og virkelig udstråle (også bare overfor mig selv) at jeg er kommet godt over mit stress!! Jeg har læst din artikel og det har givet stof til eftertanke! Jeg synes jeg er godt igennem mit overspisning og prøver nu at trække vejret og fjerne lidt fokus fra tankerne om 90 % af tiden at jeg skal tabe mig!! Sender dig en positiv tanke og glæder mig til at se hvor jeg er om en 1-2 mdr. Jeg tror på fremgang og resultater!

Skriv et svar til Mette Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.