Derfor skal du tillade dig selv at trøstespise

Derfor skal du tillade dig selv at trøstespise (billede)
Når vi ikke tillader os selv at trøstespise, kommer vi ofte til at overspise mere. Det lyder måske underligt, men lad mig forklare, hvad jeg mener…

Trøstespisning giver mening

Vi tror ofte, at når vi søger trøst, ro, nydelse, glæde, tryghed, kærlighed etc. i mad, så er det en “falsk” metode til at opnå gode følelser på, men det er faktisk en kæmpe stor misforståelse. At spise for at opnå gode følelser er hverken forkert eller falsk.

Mad er designet til at give os nydelse og gode følelser som en naturlig del af vores overlevelsesmekanisme. Vi skal være drevet til at spise mad, fordi det sikrer vores overlevelse. Tænk lige over det… det ville jo være temmelig svært at få et barn til at overleve, hvis mad var en væmmelse for barnet at spise.

At mad giver os nydelse og positive følelser er altså en god og naturlig ting – og det er så vigtigt at huske på.

Problemet er nemlig, at når du gør dig selv forkert for at bruge mad til at opnå positive følelser, så fører det ofte bare til mere selvkritik og selvbebrejdelse, hvilket ofte fører til endnu mere overspisning.

Derfor er det vigtigt, at du lader være med at gøre dig selv forkert for at ville trøstespise. Det er fuldstændig legitimt, og det giver faktisk mening.

Mere tilladelse giver hurtigere tilfredsstillelse

Det er også en kollektiv misforståelse, at når vi står med hånden nede i slikposen, chipsposen eller bagerposen, fordi vi måske føler os triste, overvældede eller stressede, så tror vi, at den bedste metode til at stoppe med at trøstespise er ved at skælde os selv ud for, at vi gør det.

“Hvorfor kan jeg ikke bare tage mig sammen?”
“Hvorfor kan jeg ikke bare styre mig?”
“Hvorfor er jeg så svag?”
“Nu gør jeg det igen”
“Det her burde jeg ikke”
“Nu har jeg ødelagt det hele”

Problemet er bare, at når vi rækker ud efter mad for at få nydelse og gode følelser, men i stedet bruger alt vores opmærksomhed på at dunke os selv i hovedet og fortælle os selv, at vi ikke “burde” gøre det, så mister vi netop hele den oplevelse af nydelse og gode følelser, som vi faktisk søgte i maden.

Så ender vi måske med at spise en masse mad uden egentlig at være til stede eller nyde det… og hvad sker der så? Så har vi formentlig bare brug for endnu mere mad, før vi bliver tilfredsstillede.

Når jeg taler med klienter om at slippe følelsesmæssig overspisning, så er mit råd faktisk ofte til dem, at de skal “tillade” sig selv at trøstespise og spise på følelser.

Trøstespisning behøver ikke nødvendigvis at betyde overspisning. Jo mere vi tillader os selv at trøstespise, når vi alligevel er midt i det, desto hurtigere bliver vi tilfredsstillede, og desto mindre mængder mad behøver vi.

Jeg siger selvfølgelig ikke, at du altid bare skal bruge spisning som en metode til at trøste dig selv. Selvfølgelig er det bedre, hvis du kan finde andre og mere hensigtsmæssige handlinger, der kan hjælpe dig til at håndtere dine følelser, men jeg ved også, at det bare ikke altid er muligt… og så er det faktisk meget bedre, at du mentalt tillader dig selv at få det ud af maden, som du søger, frem for at distrahere dig selv med selvkritiske eller skamfulde tanker.

Når du så virkelig har nydt den håndfuld slik, chips eller chokolade (eller hvad der nu kan gøre det for dig), så kan du selvfølgelig altid spørge dig selv bagefter: “Hvad har jeg i virkeligheden behov for?”, og måske sørge for at gøre noget, der kan trøste dig på en mere hensigtsmæssig måde.

Selvfølgelig er det også vigtigt, at du fokuserer på, hvordan du kan forebygge trøstespisning på længere sigt, men når du allerede står midt i det, og du ved, at du ikke kan finde bedre løsninger i øjeblikket, så tillad dig selv at få det, du søger i maden.

Sæt farten ned.
Tillad dig selv at vælge det, du har mest lyst til.
Træf et bevidst valg om at være til stede i trøstespisningen.
Vær nærværende med hvilke positive følelser, du gerne vil have ud af maden, og tillad dig selv at få det bid for bid.

Husk på at trøstespisning ikke er unormalt eller nødvendigvis dårligt i sig selv. Jeg kan forsikre dig om, at selv de slankeste mennesker, med det mest balancerede forhold til mad, også trøstespiser ind imellem. Forskellen er måske bare, at de tillader sig selv at gøre det.

Det lyder måske skørt, men du kan jo prøve det af og se, hvad der sker… og hvis du gør, vil jeg selvfølgelig elske at høre om din oplevelse i kommentarfeltet nedenfor.

–> Klik her for at få hjælp til at reducere din overspisning <–

jette11
Jeg håber, at dette indlæg inspirerede dig og husk endelig også at dele indlægget via knapperne nedenfor, hvis du fandt det hjælpsomt :-)

De kærligste hilsner,
Jette Uhre
– Spisepsykologi Coach og Mindful Spisning ekspert

 

 

Læs også: 3 skridt til at slippe trøstespisning nu og for altid

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.