Jeg er stoppet med at ryge og spiser nu mere end før. Hvad gør jeg?

SPØRGSMÅL:

Hej Jette

I forbindelse med stor operation skulle jeg stoppe med at ryge, hvilket jeg også har gjort og bestemt ikke har fortrudt. Nu er mit problem, at jeg kan spise spise og atter spise alt det jeg normalt ellers ikke følte for, da jeg røg, og jeg ved, at jeg er immobil grundet operation de næste 10 -12 uger, så jeg kan heller ikke dyrke noget motion, så det opvejer det lidt.

Føler mig bare som et skvat lige nu…  for alt det, jeg har tabt, vil jeg jo ikke tage på igen!
Hjælp hjælp! Mange tak.

Knus D.

 

SVAR:

Kære D.

Først og fremmest stort tillykke med at du er stoppet med at ryge. Det er rigtig flot klaret! :)

Det er meget almindeligt, at man ved rygestop oplever, at der er andre ting, man så får lyst til i stedet. Sådan er det faktisk ofte med afhængigheder; hvis man kvitter den ene “afhængighed”, så opstår en anden.

Sagen er den, at vi ofte har det med at banke os selv i hovedet for, at der er ting, som vi er afhængige af eller ikke kan lade være med at “misbruge” (nu skal det ikke lyde så ekstremt, men jeg håber, at du forstår, hvad jeg mener), og så bruger vi kontrol og tvang til at få afhængigheden til at gå væk.

Men i virkeligheden er vores afhængigheder aldrig det egentlige problem, men det er bare kærlige symptomer på nogle andre og mere dybereliggende problemer – nemlig at der enten er nogle følelsesmæssige behov, som vi ikke får opfyldt, eller at der er nogle følelser, som vi ikke tillader os selv at føle, og derfor dulmer dem væk.”

Og ja det lyder sgu meget terapeutisk, men de fleste mennesker har faktisk en tendens til at “pakke” følelser ned, og jo mere vi gør det, desto større risiko er der for afhængigheder.

Når vi forsøger at tvinge vores afhængigheder væk, uden at tage fat på det virkelige underliggende problem, ja så er det netop ofte, at afhængigheden enten kommer tilbage igen inden for kort tid, eller den bliver erstattet af en ny afhængighed.”

Og det er bl.a. ofte årsagen til, at så mange oplever at få en sød tand i stedet, når de stopper med at ryge.

Og ja, nikotin har selvfølgelig også en helt fysisk påvirkning på hjernen, som gør at man bliver afhængig af det, men det er jo oftest ikke derfor man starter med at ryge i første omgang, og det er heller ikke derfor, at nogle mennesker vender tilbage til rygningen, efter måske et år som røgfri.

Jeg vil virkelig invitere dig til at se nysgerrigt på, hvad det er for et dybereliggende behov, som maden (og tidligere rygningen) forsøger at opfylde for dig.

Hvad er det for et kærligt budskab, som disse “afhængigheder” sender til dig omkring dine behov?”

Du kan sagtens forsøge at gå på diverse diæter og “tvinge” dig selv til at stoppe med at spise usundt, men jeg taler virkelig af erfaring, når jeg siger, at det IKKE er nogen holdbar løsning – og mest af alt er det er slet ikke nogen løsning, som bringer ægte glæde og tilfredsstillelse.

I stedet vil jeg konkret anbefale dig at begynde at stille dig selv nogle nysgerrige spørgsmål hver dag, når du får lyst til at spise, selvom du ikke er sulten.

Disse spørgsmål kan bl.a. være;

  • Hvilken følelse giver det mig lige nu, at spise dette? (stillet på en åben og nysgerrig måde)
  • Hvilket behov er det jeg tror, at det opfylder for mig?
  • Og hvad har jeg i VIRKELIGHEDEN behov for, for at opfylde dette behov?

En helt konkret ting som ofte får mig til at huske at være nysgerrig på mig selv er, at jeg skynder mig at lukke øjnene og tager en dyb vejrtrækning, enten når jeg er på vej mod køleskabet/køkkenskabet eller nogle gange mens jeg faktisk er i gang med at spise noget, som jeg ikke bevidst har valgt.

Alene dét at lukke øjnene og tage en dyb vejrtrækning helt ned i maven kan ofte være nok til at få bevidstheden tilbage og indstille mig på at være nysgerrig i øjeblikket.

Jeg ved, at det kan være sindsygt svært at være nysgerrig på sig selv, når man sidder midt i den her følelse af, at man bare MÅ have noget bestem mad (tro mig jeg kender den!), men nysgerrighed ER virkelig nøglen til at ikke alene skabe et mere balanceret forhold til mad, men faktisk også til at finde de skjulte kærlige budskaber, som gemmer sig bag din overspisning, og som måske endda kan støtte dig i at tage dit liv til et endnu højere niveau, fordi det kan fortælle dig, hvad du virkelig har behov for :)

Det er selvfølgelig en proces, som kræver støtte og tålmodighed, når man skal udforske sine dybere gemte behov og følelser, men en ting er sikkert; det er virkelig det hele værd!”

Når det så er sagt, så vil jeg sige, at dit umiddelbart vigtigste forsvar mod at tage på nok først og fremmest er, at sørge for at altid have en masse sunde alternativer til rådighed omkring dig.

Sørg f.eks. altid for at have en pose mandler og nogle gulerødder med i tasken, som du kan gnave på, og andre sunde og kaloriefattige alternativer kan være:
  • Frosne bær til at sutte på
  • Frossen banan til at sutte på (smager som flødeis)
  • En stang lakridsrod
  • Frisk frugt
  • Et par stykker mørk chokolade (min. 80%)
  • Grøntsagsstave (evt. med lidt peanutbutter som dip)
  • Sød urtete af f.eks. lakrids og kanel

Mht. motionen så skal du vide, at JA det er vigtigt at dyrke motion, men faktisk ikke så meget direkte for din vægt. I virkeligheden er der andre ting, som står højere på listen, når det gælder den direkte indflydelse på din vægt.

Men der hvor motionen selvfølgelig er en ekstrem vigtig faktor er, at det giver dig energi, glæde og overskud til at træffe sundere valg i din hverdag, og så er det med til at forebygge stress (og mange andre livsstilssygdomme selvfølgelig). Og netop sund kost som din krop elsker (og ikke bare kaloriefattig kost) og en krop fri for stress, er de to ALLER mest afgørende faktorer for en permanent sund vægt.

Så det er selvfølgelig vigtigt, at du kommer i gang med motionen igen, når du er kommet dig over operationen, men lad for alt i verden være med at panikke eller måske ligefrem stresse ved tanken om, at du nu vil tage en helt masse på.

Brug i stedet din energi på at være nysgerrig på dig selv, og have fokus på det, som du rent faktisk KAN gøre noget ved lige nu, hvilket er at finde en balance i dit forhold til mad og dig selv :)

Sidst men ikke mindst, så husk på hvor stor en indflydelse dine tanker faktisk har på din krop. Vi kender det fra placeboeffekten. Jo mere du tænker at “nu er jeg inaktiv i 10 uger og kommer sikkert til at tage på. Jeg er et skvat”, desto mere vil du bare stresse din krop og bidrage til, at det faktisk sker.”

Fokusér i stedet på hvor cool det er, at det er lykkedes dig at smide cigaretterne på hylden, og hvor spændende det er, at din nye (og meget mindre skadelige) vane faktisk kan fortælle dig nogle kærlige budskaber om dit liv, hvis du er villig til at lytte :)

Husk at du kan kun gøre dit bedste, med de ressourcer du har til rådighed, så husk altid at se på mulighederne for at skabe nye ressourcer i dit liv, frem for at kigge på forhindringerne og de ressourcer du ikke har :)
jette11
Jeg håber, at du kan bruge mit svar og jeg ønsker dig rigtig meget medvind på din vej og rigtig god bedring med operationen.

De kærligste hilsner,
Jette Uhre
– Spisepsykologi coach

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.