Derfor skal du ikke skamme dig over at spise på følelser

spise på følelser

Mine klienter giver ofte udtryk for, at de skammer sig over at spise på sine følelser. Det skøre er dog, at skammen over at spise på sine følelser ofte fører til mere stress og overspisning.

Vi har i mange år lært (gennem slankekure og slankekursmentaliteten), at vores forhold til mad ikke burde være koblet til vores følelser, men at det ganske enkelt handler om at vide en masse om sund kost og bruge vores sunde fornuft til at spise med. Vi har på mange måder lært, at vi helst skal have et meget platonisk og vidensbaseret forhold til mad, og at spisning på følelser er forkert og et tegn på svaghed eller dårlig viljestyrke.

Sandheden er bare, at dét at have følelser koblet til mad er fuldstændig naturligt. Det er endda en vigtig biologisk overlevelsesmekanisme for os. Forestil dig lige, hvor svært det ville være at få et spædbarn til at overleve, hvis ikke det var i stand til at føle positive følelser ved spisningen som f.eks. nydelse, glæde, tryghed og ro? Tænk hvor lidt vi mennesker ville være motiveret for at spise og dermed overleve som art, hvis dét at spise var forbundet med smertefulde følelser… eller bare ingen følelser overhovedet?

Vores forhold til mad SKAL være følelsesmæssigt – og det gør absolut heller ingen skade at spise alene for at opnå nogle positive følelser ind imellem eller for at dulme nogle negative. Dét, der faktisk er et større problem og gør mere skade er, når vi gang på gang skammer os over at gøre det. Når vi hele tiden går rundt og tror, at vi er forkerte eller unormale. Ikke alene er skammen og forkerthedsfølelsen enormt stressende i sig selv, men den kan også paradoksalt nok bidrage til en øget trang til spisning på følelser (for nu skal man pludselig også dulme skamfølelsen), og det er faktisk nærmere dét, der ofte gør, at spisning på følelser bliver til decideret overspisning for mange (selvfølgelig kombineret med sort/hvid-tankegangen: ”Nu har jeg ødelagt det hele og spist på mine følelser, så kan det også være lige meget… så kan jeg lige så godt fortsætte”).

At spise på følelser er altså IKKE et problem i sig selv. Det bliver kun et problem, når det er medfulgt af skam eller dårlig samvittighed, som tit fører til mere stress og mere overspisning.

En anden ulempe ved, at vi har modstand på at spise på vores følelser, er også, at vi dermed forhindrer os selv i at få de positive følelser ud af spisningen, som vi jo faktisk søger.

Da jeg før i tiden havde modstand på at spise på følelser, skete der tit det, at når jeg så alligevel gjorde det (fordi det sjældent er noget, vi bare kan kontrollere med hovedet), så gjorde jeg det selvfølgelig mens jeg var totalt opslugt af modstand, skyld og skam, og det forhindrede mig i at nyde maden og opnå den ”relief” eller de positive følelser, jeg faktisk søgte. Derfor blev trangen ofte ved med at være der, uanset hvor meget jeg spiste.

Den dag i dag spiser jeg stadig på mine følelser jævnligt, selvom jeg SJÆLDENT overspiser, og selvom jeg har et fuldstændig naturligt og balanceret forhold til mad. Når jeg gør det, så gør jeg det med fuld tilladelse og med en bevidsthed og integritet omkring at ”Nu spiser jeg på mine følelser” eller ”Nu spiser jeg for at opnå ro, tryghed, afslapning, nydelse eller glæde”. Jo mere bevidst jeg er om at tillade mig selv at gøre det, og endda tillade mig selv at få præcis de følelser ud af det, som jeg søger, jo mere kan jeg VIRKELIG nyde hver bid af maden og hive alle de skønne følelser til mig, som jeg kan mærke, at maden reelt giver mig i øjeblikket – og så skal der sjældent så meget til før jeg er tilfreds. Derudover har jeg så stor bevidsthed gennem oplevelsen (fordi jeg ikke har modstand på det), at det tit bliver nemmere for mig at mærke, hvad jeg EGENTLIG har behov for, og derfor kan jeg bedre opfylde de behov eller gøre noget andet nydelsesfuldt for mig selv bagefter.

At slippe modstanden på at have et følelsesmæssigt forhold til mad, og endda tillade dig selv at spise på dine følelser, kan altså være et glimrende redskab til både at reducere stress og overspisning men også til at lære dig selv og dine behov bedre at kende :-)

Så mit opråb til dig kære: OMFAVN at du har følelser for mad. OMFAVN at dit forhold til mad fra naturens side er meget mere kompleks, end slankekurene har lært dig. OMFAVN at du er et spændende væsen med nuancerede følelser og ikke bare en mekanisk robot.

Jo mere vi omfavner alle sider af vores menneskelighed, desto bedre kan vi leve i fred og balance – både med mad, men også med os selv generelt ♥

De kærligste hilsner,
Jette.

2 svar til “Derfor skal du ikke skamme dig over at spise på følelser”

  1. Sandra siger:

    Dit indlæg rammer rent ind hos mig. Jeg har haft så meget modstand mod, at jeg indimellem føler behov for at bruge mad som en måde at opnå bestemte følelser på – som ex. ro, afstressning, nydelse, stimuli, en pause mm. Men jeg kan allerede mærke nu, at det er en kæmpe lettelse for mig at tillade det, når jeg mærker behovet for det. Og nej jeg kan som du skriver ofte alligevel ikke styrre det med et rationelt nej. Og det trigger overspisning.
    Jeg tror faktisk også, at jeg ved at tillade det, vil få overskud til at vælge noget mad med mere næringsværdi og mindre grad af junk, og samtidig opnå større tilfredsstillese ved det.
    Tak :)

    • Jette Uhre Jette Uhre siger:

      Hvor fedt at du allerede kan mærke, at det letter lidt, når du faktisk giver dig selv mere tilladelse omkring det. Du har bare forstået det hele så skarpt :) Vi kan nemlig ikke bare styre det med vores rationelle tankegang. Faktisk er det tit lidt usmart, at gå og tro, at vi skal bruge vores rationelle fornuft til at styre vores spisning med, fordi vores biologi omkring mad jo er så meget stærkere – herunder vores følelsesmæssige kobling til mad. Det er meget smartere, at lære at forstå hvordan de her mentale og følelsesmæssige menkanismer omkring mad arbejder, og så arbejder MED dem :-) Er så glad for at høre, at det går rent ind hos dig Sandra :D Tak for at dele dine tanker!

Skriv et svar til Jette Uhre Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.