Slankekure gør dig tykkere, og det er ikke din skyld!


I januar bugner det med slankekure og kostplaner, og vægttab er ofte på toppen af manges liste over nytårsforsætter. Mange af os suger ugebladenes slankekure til os i januar, og de fleste af os tvivler sjældent på slankekurenes effektivitet, da de jo ofte “virker” på kort sigt. Dog glemmer vi tit at stille os selv spørgsmålet; Hvorfor er jeg egentlig nødt til at gøre dette igen og igen år efter år? Hvis slankekurene faktisk virkede, ville det så ikke være nok at prøve dem én gang?

Ét er at indse, at slankekurene ikke virker i længden, og at man ofte tager de tabte kilo på igen, men noget andet er at vide, at slankekure faktisk ofte gør vores udfordringer med mad og vægt værre.

Måske er du klar over, at slankekure ikke er en holdbar løsning, men måske tænker du alligevel, at det da ikke kan skade at tage en hurtig slankekur ind imellem for at få et hurtigt vægttab, f.eks. i januar eller inden bikiniferien. Men hvis du har været på slankekur gennem mange år, kan du måske prøve at tænke tilbage på, hvad din vægt lå på, da du startede på din aller første slankekur – sammenlignet med nu?

For mange mennesker taler de langsigtede erfaringer med slankekure ofte for sig selv, men forskning har også fastslået det; omkring 95-99% af alle der taber sig på en slankekur tager de tabte kilo på igen, og op mod 66% ender med at veje endnu mere 4-5 år efter slankekuren.”

Der er rigtig mange både psykologiske, fysiologiske og biologiske årsager til, at slankekure ofte fører til mere overspisning og overvægt i længden. Det handler især om, at vores krop er så indbygget til at sikre vores overlevelse, at den under en slankekur (som kroppen ofte opfatter som en hungersnødsituation) sætter gang i en masse kompenserende fysiologiske mekanismer, der alle sammen arbejder for, at vi tager de tabte kilo på igen og kommer tilbage til den vægt, vi havde fra starten (eller mere til). Det er altså ofte ren biologi.

Fordi slankekure tit giver et hurtigt vægttab på meget kort sigt, er vi ofte lynhurtige til at konkludere, at de virker. Når vi så (af naturlige grunde) alligevel begynder at overspise og tage de tabte kilo på igen, er vi ofte lige så hurtige til at bebrejde os selv for, at vi ikke har nok viljestyrke – frem for at sætte spørgsmål ved slankekurenes effektivitet i længden. Sagen er nemlig, at bare fordi en slankekur giver resultater på kort sigt, siger det ikke noget som helst om, hvordan den virker på lang sigt. ”Vægttab” og ”holdbart vægttab” er i virkeligheden to forskellige verdener, og at opnå et holdbart vægttab er ofte meget mere kompleks, end slankekure får det til at lyde.

Det værste er dog, at når vi bebrejder os selv for de manglende resultater på vægten i længden, så bidrager det til enormt meget skam og lavt selvværd, hvilket bl.a. øger udskillelsen af stresshormonet kortisol i vores krop, der både forhøjer vores appetit samt bidrager til en øget fedtlagring – især omkring maveregionen. Ikke alene er vi altså udfordret på, at vi efter en slankekur oplever en øget appetit samt en lavere forbrænding, men vi bliver yderligere udfordret på, at selvbebrejdelsen og skammen giver os ENDNU mere lyst til at overspise. Dermed bliver det ofte en selvforstærkende ond spiral.

Et udeblevet vægttab handler altså IKKE bare om dårlig viljestyrke, og at tro på den idé forværrer i virkeligheden bare situationen.

Som et citat fra min nye bog ”Slip Slankekursmentaliteten” lyder;

Vores biologi er generelt meget stærkere end vores mentale vilje, og derfor kan slankekure sjældent bekæmpe vores naturlige overlevelsesmekanismer, uanset hvor meget viljestyrke vi har.”

I bogens første kapitel ”Det er ikke din skyld!”” forklarer jeg bl.a. mere om, hvad det præcis er for nogle fysiologiske og psykologiske mekanismer, der gør, at slankekure ikke virker og ofte får os til at tage mere på, og jeg argumenterer også for, hvorfor det ikke handler om viljestyrke, og hvad det handler om i stedet.

En af mine største intentioner med bogen er netop at fjerne lidt af den tunge skam og skyld, som mange med en slankekursmentalitet ofte bærer på sine skuldre. Først når den er fjernet, og du virkelig er overbevist om (helt ind til benet), at det ikke er din skyld, at slankekurene ikke virker, og at INGEN udfordringer med mad og vægt nogensinde bare handler om dårlig viljestyrke, så kan du begynde at slippe slankekursmentaliteten og balancere dit forhold til mad på en permanent måde (hvilket jeg også giver dig opskriften på i bogen).

Du kan læse mere om bogen her <–

Hvis du netop er gået igang med en slankekur her i januar, så håber jeg virkelig, at denne lille opsang kan få dig på bedre tanker ♥

I kommentarfeltet nedenfor er du meget velkommen til at dele dine tanker; hvor mange slankekure har du været på? Kender du til at bebrejde dig selv, når du ikke kan overholde slankekurene eller holde vægttabet i længen? Og hvordan føles det at høre, at det slet ikke er din skyld?

Jeg glæder mig til at læse din kommentar :-)

De kærligste tanker,
Jette Uhre
– Spisepsykologi-coach og Mindful Spisning-ekspert.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.