Rastløs og spiser hele tiden

SPØRGSMÅL:

Hej.

Jeg er en slank pige på 16 år. Jeg har aldrig haft problemer med vægten, men til gengæld har jeg et usundt forhold til mad.

Jeg spiser hele tiden, så snart jeg er alene eller på anden måde keder mig. Selv om jeg prøver at underholde mig selv med gode bøger, film og tv-serier, føler jeg stadig et behov for at ‘stoppe noget i munden’.

Jeg spiser aldrig særligt store måltider til morgen/middag/aften.. Jeg spiser bare ALT for meget chokolade. Jeg elsker chokolade, og selvom vi snakker 85%, kan jeg snildt køre det ind i lange baner.

Folk kan ikke se på mig, at jeg spiser usundt, bl.a. fordi jeg motionere meget af natur samt ikke spiser meget ‘normal mad’. Men jeg føler at jeg ødelægger min krop indefra.

Hjælp! Hvordan holder jeg op med at spise hele tiden? Eller findes der et ultra nemt og sundt alternativ at spise?

Mvh C.

 

SVAR:

Hej C :-)

Tusind tak for dit brevkassespørgsmål og fedt at du rækker ud efter hjælp og vejledning.

Måltider:

For at starte med noget helt konkret og håndgribeligt, vil jeg sige, at min umiddelbare indskydelse er, at en del af årsagen til, at du hele tiden har lyst til at spise chokolade, måske i virkeligheden bare kan skyldes, at du (som du også selv skriver) ikke spiser nok “normal mad”. Hvis du ikke får fyldt på med masser af god næring og tilstrækkeligt med kalorier til dine hovedmåltider, så er det faktisk meget naturligt, at din krop og hjerne hele tiden vil “crave” efter noget ekstra mellem måltiderne.

Når vi OVERspiser, så er det næsten altid fordi, at vi er i UNDERskud af noget andet… og måske er svaret i virkeligheden så simpelt, at du er i underskud af kalorier og ordentlig næring ved dine måltider, og derfor får du mellem måltiderne cravings efter noget med hurtige kalorier… så som chokolade.

Det aller værste man kan gøre, hvis man har tendens til at overspise eller have cravings efter søde ting, er i virkeligheden at holde igen med sine hovedmåltider. Især til morgenmaden og middagsmaden.”

Forskning i Biocircadian Nutrition (døgnrytme ernæring) har påvist, at de fleste menneskers forbrænding er aller højst i starten af dagen, og især når solen står højst på himlen. Det vil sige omkring kl. 12-13.30. Det giver jo også meget god mening, at det er i starten af dagen, at vi skal indtage størstedelen af vores næring, så vi kan bruge det som energi resten af dagen.

Hvis du holder igen med at spise et rigtig godt og stabilt morgenmåltid, og en god og nærende frokost, så kan jeg faktisk godt forstå, at din krop skriger efter mad, når du f.eks. kommer hjem fra skole eller måske senere på aftenen – de tidspunkter, hvor jeg går ud fra, at du hyppigst er alene (du skriver, at det oftest sker, når du er alene).

Når vi holder igen med de vigtige hovedmåltider, og ikke respekterer vores naturlige appetit og behov for mad, så er det faktisk en indbygget overlevelsesmekanisme, at vi får endnu mere trang til mad (og især meget fed eller sukkerholdig mad) fordi kroppen tror, at vi er i en nødssituation.

Hvis vi i det hele taget sætter mange mentale restriktioner omkring mad, så tolker hjernen det også ofte som en trussel mod vores overlevelse, og som en overlevelsesmekanisme øger den vores lyst til mad, simpelthen for at øge vores motivation for at finde mad, som vi kan spise. Denne mekanisme ville jo være en meget hjælpsom drivkraft til at søge efter mad, hvis vi f.eks. var ude midt på ødemarken, og ikke havde særlig stor tilgang til mad. Så igen… det er en helt naturlig del af vores indbyggede overlevelsesmekanismer.

Så mit aller første og konkrete tip til dig er faktisk at begynde at spise mere til dine hovedmåltider, så din krop og hjerne ved, at du ikke er i en nødssituation. Nu ved jeg jo ikke, hvor meget/lidt du faktisk får til dine måltider, og hvad du typisk spiser… men når du skriver, at du ikke spiser særlig meget “normal mad”, så går jeg ud fra, at du måske et eller andet sted holder lidt igen og forsøger at kontrollere din naturlige appetit.

Når vi ofte oplever intense “cravings” for meget fede eller søde sager, så tror vi ofte, at løsningen er at forsøge at kontrollere vores madindtag og spise mindre… men ofte handler det i virkeligheden om, at vi skal spise mere; vi skal spise mere rigtig mad, mere næringsholdig mad og mere mad tidligere på dagen… sådan så der ikke opstår de intense cravings. “

Nogle gange kan det også være, at vi får de kalorier, vi skal have til hovedmåltiderne, men at vi måske ikke spiser varieret nok, eller at vi ikke får en god balanceret fordeling af både protein, sunde fedtstoffer og grove kulhydrater ved måltiderne. Hvis vi er i underskud af nogle af disse næringsstoffer, så vil kroppen også reagere ved at give os mere lyst til mad for at få opfyldt de behov.

Desværre er kroppen ikke helt sådan indbygget, at den altid kan give os mere lyst til det mad, vi har mest behov for, så hvis vi f.eks. er i underskud af sunde fedtstoffer, så kan det sagtens komme til udtryk gennem cravings efter noget helt andet. Derfor er det vigtigt, at man grundlæggende sørger for at spise nogle balancerede og nuancerede måltider for at forebygge andre cravings.

Så sørg for at få nogle gode hovedmåltider som indeholder både godt med protein, masser af sunde fedtstoffer og lidt grove kulhydrater og/eller grøntsager, samt sørg for at spise varieret, så din krop som udgangspunkt får den næring, den skal have.

Rastløshed:

Nu nævner også, at du føler dig rastløs. At føle sig rastløs kan jo skyldes mange forskellige ting, og det kan være meget individuelt, hvad årsagen er. Det vigtigste er først og fremmest at undersøge, om din følelse af rastløshed i kroppen evt. skyldes følelser (stress, angst, bekymringer, selvkritik etc.), eller om det nærmere er noget helt fysisk.

Du siger, at du dyrker masser af motion, så mangel på bevægelse kan det nok ikke være.

Nogle mennesker kan opleve mere rastløshed og uro i kroppen, hvis de er i underskud af magnesium, og et dagligt tilskud af magnesium kan også hjælpe til at få mere ro på nervesystemet, så det kan du selvfølgelig afprøve (måske 300-500 mg. om dagen i en periode). Kakao, som er i mørk chokolade, indeholder faktisk også meget magnesium, så det kan muligvis være derfor, du “craver” lige præcis det.

Hvis du registrerer, at din rastløshed i virkeligheden skyldes følelser som stress, angst, bekymringer etc., så er det selvfølgelig vigtigt, at du lærer, hvordan du kan håndtere de følelser på en mere hensigtsmæssig måde.

Min erfaring er også, at et lavt selvværd, og følelsen af ikke at være “god nok”, også kan give uro og rastløshed for mange, så det kan ofte være et spørgsmål om at arbejde lidt dybere med sig selv og sit selvværd.

Sidst men ikke mindst kan rastløshed også være tegn på, at man holder sine følelser inde og ikke får udtrykt sine følelser dagligt. Hvis det er tilfældet for dig, kan jeg i høj grad anbefale dig at skrive dagbog i en periode, hvor du får skrevet dine følelser ned og får dem udtrykt.

Det vigtigste er at huske på, at der er en god grund til, at vi overspiser, eller f.eks. har mere lyst til chokolade, når vi føler rastløshed eller stress. Mad – og især søde og stimulerende ting så som slik, chips, kage, is og chokoladen – giver os netop nydelse og får os til at slappe mere af. Så det er egentlig en meget forklarlig reaktion.

Faktisk handler overspisning og ubalancer med mad i bund og grund altid bare om naturlige, biologiske overlevelsesmekanismer. Vores krop og psyke arbejder hele tiden for at sikre vores overlevelse og bevare en indre balance, og når der er en mangel eller ubalance ét sted (hvad enten det er psykisk eller fysisk), så vil vi ofte naturligt komme til at overkompensere et andet sted (f.eks. ved at overspise), som en naturlig overlevelsesstrategi og en metode til at genskabe balancen.”

Det er enormt vigtigt at forstå, at det er sådan, det hænger sammen, så vi hverken slår os selv i hovedet for de ubalancerede spisevaner, vi har, eller bliver ved med at ville modarbejde vores naturlige instinkter og overlevelsesmekanismer. For det er bestemt ikke kræfter, som er nemme at vinde over, og derfor er det meget mere holdbart at lære at forstå disse naturlige mekanismer og samarbejde med dem ;)

Så lad for alt i verden være med at dømme dig selv for, at du “overspiser” eller har trang til chokolade, men prøv i stedet at undersøge nysgerrigt, hvad din rastløshed egentlig skyldes, og hvordan din trang til chokolade i virkeligheden er din krop og hjernes forsøg på at regulere og balancere noget inde i dig.

Jette UhreJeg håber, at du kan bruge mine tips og vejledning, og jeg ønsker dig alt det bedste fremover.

De kærligste hilsner,
Jette Uhre
– Spisepsykologi coach og Mindful Spisning ekspert.

 

 

Supplerende læsning:

Sådan fjerner du uro i kroppen (uden at overspise)

Hjælp til overspisning – den store guide

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.