Overspist? Sådan kommer du dig hurtigst, efter du har overspist

overspist
At have overspist kan være en meget smertefuld oplevelse – både fysisk og psykisk. Selvfølgelig er det vigtigt at vide, hvordan du kan reducere og forebygge overspisning. Lige så vigtigt er det dog at vide, hvordan du kommer dig hurtigt, efter du har overspist, og hvordan du faktisk bruger din overspisning konstruktivt, så du kan “komme op på hesten igen” og få genskabt balancen.

For mange mennesker er den umiddelbare reaktion at skælde sig selv ud og føle skyld, skam og dårlig samvittighed, efter de har overspist. I virkeligheden er det bare en fuldstændig uhensigtsmæssig strategi, der ofte skubber vores spisning mere ud af balance.

Problemet er jo ikke, at vi kommer til at overspise lidt ind imellem. Problemet er nærmere, at vi skælder os selv ud, når vi har overspist, så vi får ENDNU mere lyst til at trøstespise, og vi kommer til at sidde fast i en ond spiral.”

Alle mennesker kommer til at overspise ind imellem, og det er meget naturligt. Om det udvikler sig til mere kronisk overspisning afhænger dog i høj grad af, hvordan vi reagerer, når vi har overspist.

3 skridt til at komme dig når du har overspist:

1. Vær blid og kærlig mod dig selv

Når du overspiser, er det jo ofte et udtryk for, at du er stresset, trist eller i underskud af nydelse. Så når du overspiser, er det jo i virkeligheden dér, du har mest behov for kærlighed og venlighed fra dig selv.

I virkeligheden giver det slet ikke mening, at du dømmer dig selv, når du har overspist. På den måder dræner du jo netop bare din nydelseskonto endnu mere, hvilket bestemt ikke hjælper på din trang til at overspise.”

Så prøv om du ikke kan lave en regel for dig selv, der hedder, at hver gang du har overspist, skal du gøre en kærlig eller nydelsesfuld handling for dig selv bagefter.

Jeg ved, at det kan føles lidt ulogisk. Det kan være enormt svært faktisk at begynde at “belønne” dig selv, når du har overspist. Men tro mig, det er virkelig den mest effektive strategi til at undgå den onde spiral og komme hurtigt op på hesten igen.

2. Bliv i den fysiske smerte (frem for den psykiske)

Når vi har overspist, har vi en tendens til lynhurtigt at forsvinde op i hovedet og dvæle ved tanker præget af skyld, skam og dårlig samvittighed. Ulempen ved at dvæle ved den psykiske smerte, frem for bare at forholde os til den fysiske smerte, er at vi på den måde ikke får noget som helst konstruktivt ud af situationen.

Den fysiske smerte du oplever, når du har overspist, er jo i virkeligheden bare din krops biologiske og objektive måde at kommunikere til dig på, hvad den har behov for. Så når du forsvinder ind i selvbebrejdende og negative tanker, frem for bare at forholde dig til den kropslige smerte, så er det i virkeligheden som at vende det døve øre til din krop.”

Den fysiske smerte ved at have overspist er i virkeligheden en fantastisk mulighed for at lære din krop bedre at kende. Når du bliver i den fysiske smerte, vil du også bedre kunne lære lektien og lagre fornemmelsen i din hukommelse.

På den måde vil det være meget nemmere at kunne genkalde dig den ubehagelige fornemmelse af at have overspist, næste gang du skal sætte dig ned og spise – og så lade din motivation for IKKE at overspise være baseret på et ønske om at have en behagelig følelse i kroppen, når du er færdig (eller i hvert fald undgå den ubehagelige fornemmelse, du rent kropsligt kan genkalde dig fra sidste gang).

En ekstra bonus er, at den fysiske smerte faktisk også forsvinder meget hurtigere, når du fokuserer på at mærke og lytte til din krop – frem for at være opslugt at negative og stressende tanker. For på den måde kan din krop netop bedre slappe af og koncentrere sig om at fordøje og forbrænde måltidet, frem for at være i alarmberedskab.

Så næste gang du har overspist, så prøv om du ikke kan sætte dig ned og forblive i den fysiske og kropslige fornemmelse af at have overspist. Luk øjnene, træk vejret dybt og lad din krop kommunikere det til dig, den gerne vil. Lyt nysgerrigt til din krops feedback frem for at vende det døve øre til.

Læs også: Sådan får du motivation til at spise sundt

3. Slap af, stress af og giv slip

Når du har overspist, vil det måske umiddelbart føles mest logisk at dyrke en masse hård motion, for at kunne forbrænde måltidet og de ekstra kalorier. Det vigtigste for, at din krop kan komme sig hurtigt, efter du har overspist, er dog tværtimod, at du sørger for at være så afslappet og afstresset som muligt. Som nævn er det nemlig kun, når du er i en afstresset tilstand (og dit parasympatiske nervesystem er aktiveret), at din krop faktisk kan koncentrere sig om at fordøje og forbrænde maden optimalt.

Så prøv om du kan gøre det til din vigtigste mission at stresse af og slappe af, lige efter du har overspist. Læg dig evt. på sofaen og kærtegn din mave, tag en lur, gå en lille tur i naturen, lav noget blid yoga eller hvad end skal til for at få din krop i en afstresset tilstand.

Vær igen opmærksom på, at du også slipper alle de selvkritiske tanker. Lad også din hjerne få ro, så kroppen ikke skal bruge energi på at være i alarmberedskab, fordi den tror, at der er noget, der truer os.

Det bedste du kan gøre for din krop, når du har overspist, er i virkeligheden at tilgive dig selv og give slip – frem for at blive ved med at gruble over det.”

Når alt kommer til alt, så er den fysiske smerte ved at have overspist jo i virkeligheden ikke meget anderledes, end den fysiske smerte du oplever, når du skal tisse rigtig meget, eller når du f.eks. har tømmermænd. Det er jo også bare din krops forsøg på at kommunikere dens behov til dig på en objektiv måde.

Den værste smerte ved at have overspist er jo i virkeligheden den psykiske smerte (skammen og skylden) – og den smerte kan du faktisk slippe på et splitsekund. Alt hvad du skal gøre er at bestemme dig for, at du IKKE vil ligge under for samfundets moralske normer og regler omkring mad og vægt. Jeg ved, at det er sværere sagt end gjort, men i bund og grund handler det jo “kun” om at træffe et valg ♡

Hvad gør du for at genfinde balancen hurtigt, når du har overspist? Hvad hjælper dig til at komme dig efter en overspisning? Har du selv nogle gode tips og råd? Så ville jeg elske at høre dem i kommentarfeltet nedenfor :-)

jette11

 

 

De kærligste hilsner,
Jette Uhre
– Spisepsykologi coach og Mindful Spisning ekspert.

 

 

 

Læs også: Stop den onde spiral af overspisning – 3 simple skridt

 

3 svar til “Overspist? Sådan kommer du dig hurtigst, efter du har overspist”

  1. Melene siger:

    Tak for gode råd. Jeg bruger også en sætning der hedder, husk at nyde det, så feder det ikke (mest om kager og chokolade)

  2. Gurli siger:

    Kære Jette

    Der er mange tilbud til at få hjælp til at komme sig over sin spiseforstyrrelse. Men DU skriver simpelthen bare de rigtig ting! De går lige ind i mit hoved og jeg kan bare bruge det! TAK!

    I aften skal jeg i biffen med min mand. Jeg er i gang med at lave nogle sunde ting til at have med…! Så langt så godt. Vi har også bland selv slik( som jeg elsker!). Alle i det her forum ved godt, at der er tre muligheder for mit valg i aften:

    1: jeg nyder de sundere søde sager, jeg har med.
    2: jeg spiser de sundere søde sager OG bland selv!
    3: jeg gemmer de sundere ting til “i morgen” og kaster mig over bland selv!

    Der er lige den lille ekstra ting, at jeg bliver mere og mere klar over, at jeg bliver psykisk påvirket af for meget sukker. Jeg ved ikke, om det er min egen skuffelse, skam, vrede og ikke mindst OPGIVENHED , der ødelægger belaste dag for mig, eller om det er en reel psykisk påvirkning.

    Jeg får to slags medicin, der både er vægtøgende og appetitøgende. Det er en kamp! Men jeg vejer faktisk ikke mange kilo for meget og jeg træner flere gange HVER uge. Det er bare som om det sidste stykke og så selvfølgelig holde sig til et fornuftigt forhold til mad efterfølgende….. det er så svært!

    Det var egentlig mest for at sige TAK og for at dele dagens udfordring!

    • Jette Uhre Jette Uhre siger:

      Hvor SKØNT at høre, at du finder så meget hjælp på min side Gurli :-D

      Og ja det kan være svært at navigere i det med sukkeret.
      Jeg vil sige, at det vigtigste er, at du aldrig træffer valg omkring sukker ud fra regler i dit hovede (eller mål om vægttab), men at du lytter ærligt og kærligt til din krop. Hvis du reelt fornemmer, at sukker påvirker dig negativt, så lyt til det som en objektiv information fra din krop, og hav en intention om at vælge sukkeret fra baseret på at du vil have det godt i din krop.

      Husk også altid på udtrykket “It’s the dose that makes the poison”.
      De fleste menneskers krop kan sagtens håndtere lidt sukker ind imellem, uden at komme helt ud af balance. Det er jo nærmere, når det bliver for store mængder, at kroppen begynder at sige fra.
      Så jeg vil sige… prøv om du kan eksperimentere lidt mere med at fokusere på mængderne – frem for at tænke i enten/eller scenarier.
      Så frem for at spørge dig selv “Skal jeg spise slik eller ej?”, så kunne du måske afprøve at sige “Jeg tager nogle gode alternativer med, men jeg fornemmer lige, hvad jeg har lyst til, når jeg kommer til biografen. Og så ser jeg, om der er noget i bland-selv posen, jeg har VIRKELIG meget lyst til. Så udvælger jeg kun de få bidder, som jeg VIRKELIG har lyst til lige på det tidspunkt, og nyder dem alt hvad jeg kan. Og så fornemmer jeg lige undervejs, når jeg sidder i biffen, hvad min krop siger til det, og hvornår den gode fornemmelse i kroppen begynder at aftage”.
      Så gør det til dit mål at hele tiden have en god fornemmelse i kroppen, og så snart den begynder at aftage, så navigér ud fra det. Jeg håber, at det kan hjælpe lidt?

      Men ja, sukker kan selvfølgelig sagtens påvirke os ret meget – både fysisk og psykisk. Nogle mennesker er mere sensitive end andre. Jeg kan også hurtigt mærke på min krop og mit humør, hvis jeg har spist for meget sukker. Så jeg har også altid en intention om at holde de på et minimum… men det betyder ikke, at jeg tænker, at jeg har ødelagt det hele, eller at jeg er en svag person, bare fordi jeg ind imellem kommer til at træde ved siden af min krops behov.

      Vi kommer hele tiden lidt på afveje, og det er heldigvis der, hvor vores krop er god til at sige fra og minde os om at huske at lytte til den næste gang. Så det er så vigtigt at tage den information som en objektiv reminder, frem for en moralsk og skam-fremkaldende løftet pengefinger. Vores krop kender ikke til bedømmelse eller moralsk korrekthed. Den ved bare, hvad der føles godt, og hvad der ikke føles godt, og det er den objektive information, den sender til os :-)

      Jeg håber, at det giver mening?

      Endnu engang tusind tak for din kommentar og fordi du tog dig tid til at dele din udfordring :-)

      Kh. Jette.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.