7 mulige årsager til at du overspiser om aftenen

overspiser om aftenen
Kender du det, at du spiser meget fornuftigt i løbet af dagen, men når det kommer til de sene aftentimer, er det som om, at du slet ikke har nogen stopklods?

Rigtig mange mennesker oplever at de overspiser om aftenen, og at de slet ikke føler, at de kan blive ordentligt tilfredsstillede i de sene aftentimer.

I denne artikel kan du få svar på, hvorfor du måske ofte har trang til overspisning om aftenen, samt hvad du kan gøre for at forebygge det.

Konsekvenserne når du overspiser om aftenen

Når du ofte overspiser om aftenen (især sent på aftenen) kan det bl.a. have negative konsekvenser for din fordøjelse og dit velvære generelt.

Når vi sover, er det meningen, at vores krop skal have ro til at restituere, reparere og vedligeholde sig selv. Din lever arbejder på sit højeste for at afgifte, dine muskler og knogler bliver genopbyggede og dit hormonsystem bliver reguleret.

Når du overspiser om aftenen, vil meget af den energi, som kroppen normalt bruger på afgiftning, vedligeholdelse og genopbygning om natten, i stedet blive prioriteret til at fordøje den mad, som du lige har spist. Konsekvensen ved det er, at du formentlig vil vågne op næste dag og føle dig tung, oppustet og utilpas, og på længere sigt vil du måske få problemer med din fordøjelse eller din sundhed generelt.”

Når du spiser en stor mængde mad sent om aftenen, vil din søvnkvalitet også ofte være betydeligt forringet, hvilket selvfølgelig også gør dig mere træt, uoplagt og drænet for energi.

En anden ulempe ved at overspise sent om aftenen er også, at din forbrænding typisk er lavere om aftenen, og at du derfor vil risikere at tage mere på af den mad, du spiser (sammenlignet med, hvis du gjorde det på et andet tidspunkt). Forskning i døgnrytme ernæring (biocircadian nutrition) har konkluderet, at vi menneskers forbrænding overvejende følger solens rytme – så når solen står højst på himlen omkring middag, er vores forbrænding aller højst, og om natten når solen er væk, er vores forbrænding typisk lavere. Så en god dønrytme med sine måltider er faktisk enormt vigtig for en balanceret vægt.

Derudover ved vi som sagt også, at overspisning sent om aftenen især har negative konsekvenser for din fordøjelse og din nattesøvn – to faktorer som yderligere har en negativ indflydelse på din vægt i længden.

Sidst men ikke mindst kan overspisning selvfølgelig generelt også have en negativ effekt på dit selvværd og dit psykiske velvære, så uanset om du spiser for mange kalorier eller ej, er det vigtigt at finde frem til årsagen til, at du overspiser om aftenen, så du kan skabe en bedre balance i din spiserytme.

Og én ting vil jeg især gerne minde dig om her;

Hvis du ofte overspiser om aftenen, skal du først og fremmest vide, at det IKKE handler om mangel på selvkontrol og viljestyrke. Der er altid en god grund til, at vi gør, som vi gør, og der er helt sikkert også en god og måske meget simpel grund til, at du overspiser om aftenen.”

Meget ofte skyldes overspisning nemlig, at vi har nogle helt andre behov, som vi ikke lytter ordentlig til, og på den måde bliver spisning let en midlertidig måde at få dem opfyldt på.

Så lad for alt i verden være med at dømme dig selv for, at du overspiser om aftenen, men forsøg i stedet at være nysgerrig på, hvad årsagen til det er, så du netop kan lære hvad det er, du i virkeligheden har behov for.

–> Klik her og få hjælp til at slippe din overspisning allerede i dag <–

7  årsager til at du overspiser om aftenen:

1. Du spiser ikke nok i løbet af dagen

Tendensen til at overspise om aftenen opleves især hos mennesker, som forsøger at tabe sig. Måske har du også en tendens til at forsøge at overdøve din sult og holde igen med kalorieindtaget i løbet af dagen i håb om, at du på den måde vil tabe dig.

Men at overdøve din sult og skære for meget ned på dit kalorieindtag er aldrig en holdbar strategi til et permanent vægttab. Din krop har faktisk mere at skulle have sagt, end du tror, og derfor vil den altid forsøge at kompensere for det manglende madindtag på et eller andet tidspunkt – f.eks. ved at øge din appetit og din lyst til mad endnu mere om aftenen.

Så hvis du ofte vågner om morgenen og tænker “I dag er dagen, hvor jeg starter på mit vægttab, og derfor springer jeg lige morgenmaden over og så spiser jeg bare en meget lille frokost”, så stop lige dig selv. Virkelig! Prøv i stedet at tænke; “I dag er dagen, hvor jeg begynder at lytte til min krop og giver den lige præcis det, den har behov for – hverken mere eller mindre”. 

Jeg garanterer dig for, at denne måde at tænke på, er den eneste effektive og holdbare måde at opnå et permanent vægttab på.

Hvis du ofte oplever, at du ikke rigtig har nogen appetit om morgenen, så kan det faktisk være fordi, at du sidder fast i en dårlig spiserytme, hvor du netop spiser for meget om aftenen, og derfor ikke er sulten om morgenen. For at bryde den onde cirkel kan det derfor være en god idé at eksperimentere med at prøve at spise en lille sund og blodsukkerstabiliserende morgenmad, selvom du ikke er særlig sulten, så du automatisk får vænnet din krop til en anden spiserytme.

2. Du får ikke nok næring fra din mad

En anden grund til, at du overspiser om aftenen, kan også være, at du ganske enkelt ikke får den rigtige næring i den mad, som du spiser i løbet af dagen.

Måske spiser du rigeligt med kalorier, men hvis den mad, som du spiser, er meget lav på vitaminer og mineraler – eller hvis du f.eks. helt udelukker bestemte makronæringsstoffer som kulhydrater, fedt eller protein fra din kost – så vil din intelligente krop bare forsøge at kompensere for denne mangel ved at øge din lyst til mad endnu mere (til trods for, at du faktisk har fået nok kalorier).

Jo mere du forsøger at spise varieret i løbet af dagen og spise mad, som er proppet med næringstoffer og sunde kilder til både fedt, protein og kulhydrat, desto mindre vil din krop altså føle sig i “underskud”, når du når til aften.

Læs også: 6 trin: Sådan stopper du med at spise for meget

3. Du er træt

Når jeg taler med klienter, som har en tendens til at overspise om aftenen, når vi ret ofte frem til, at det ganske enkelt bare er fordi, at de er trætte. Måske har de en tendens til at sidde alt for længe oppe om aftenen og får for lidt søvn om natten, og har derfor brug for stimulanser næste aften, for at kunne holde sig vågen.

Så næste gang du får lyst til at overspise om aftenen, så prøv at spørge dig selv, om det i virkeligheden bare er fordi, at du er træt og burde gå tidligt i seng.

Hvis du især har tendens til at have en sød tand om aftenen, kan det særligt være pga. træthed, og du derfor bruger sukkeret til at få meget energi.

Så din overspisning om aftenen kan ganske enkelt være et budskab om, at du har behov for at gå tidligere i seng og sove mere.

4. Du er ikke nærværende nok, når du spiser

Måske spiser du ofte din aftensmad foran TV’et eller computeren, og giver slet ikke din hjerne lov til at registrere og være nærværende med den mad, som du spiser. Konsekvensen kan være, at du bliver ved med at have lyst til mere mad, til trods for at du faktisk har spist en rigelig stor portion aftensmad – simpelthen fordi at din hjerne ikke har fåetOverspiser om aftenen - Jette Uhre lov at have opmærksomhed på maden, når du spiste.

Hvis du så efterfølgende spiser dine aftensnacks på samme fraværende måde, skal der måske oven i købet mange flere snacks til, inden din hjerne virkelig tænker “ahh, nu har vi fået nok mad, så nu kan vi føle os tilfredse”.

At tillade din hjerne og dine sanser at have mere fokus på maden kan være altafgørende for, at du vil føle dig hurtigere tilfredsstillet ved dine måltider, og ikke har behov for at overspise om aftenen.

Så lad være med at dømme dig selv for, at du overspiser. Måske er det du tror, der er et overspisningsproblem i virkeligheden bare et nydelses – og nærværsproblem?

Læs også: Mindful Spisning – metoden til at undgå overspisning 

5. Du savner intimitet

Rigtig ofte kan overspisning om aftenen også være et tegn på, at du i virkeligheden har behov for intimitet. At spise er  faktisk en ganske intim oplevelse, og kan derfor nemt blive din foretrukne metode, når behovet for intimitet og omsorg trænger sig på om aftenen.

For mange mennesker, som er single og bor alene, er det også ofte om aftenen, at de mærker følelsen af ensomhed mest, fordi de måske tænker på, at det er den tid på dagen, hvor de fleste mennesker især har tid til at hygge sig med kæresten/familien. Husk på at du ikke nødvendigvis behøver en kæreste for at få dit behov for intimitet opfyldt. Du kan f.eks. også prøve at få for vane at besøge dine veninder/familie mere om aftenen eller sørge for at ringe dem og have nogle dybe samtaler.

Intimitet kan bl.a. også opleves ved at fordybe dig i en god bog, noget godt musik eller ved at meditere i stilhed (okay jeg ved, at det ikke lige er det nemmeste at sætte sig ned og gøre, hvis man bare har lyst til at overspise, men prøv det alligevel af hvis du kan).

Er du i et forhold, men har alligevel tendens til at overspise om aftenen, kan det også være fordi, at i ikke sørger for at være intime sammen på den ægte måde. Måske skal i øve jer i at have nogle mere dybe samtaler om aftenen, kærtegne hinanden mere og i det hele taget suge mere intimitet ud af hinanden frem for at sidde foran TV’et og få behovet for intimitet dækket gennem at spise.

6. Du keder dig

Når du overspiser om aftenen kan det også ganske enkelt være et tegn på, at du keder dig, og har behov for at blive stimuleret mere. Måske skal du skrive en liste over sjove og spændende ting, som du kan lave om aftenen, frem for at zappe tilfældigt rundt på kedelige tv-kanaler eller surfe på nettet.

Hav nogle gode og spændende bøger i nærheden, download nogle spændende film eller dokumentarfilm som du synes er interessante eller køb nogle sjove spil, som du kan spille med familien.

Find også gerne på nogle aktiviteter i løbet af dagen, som kan stimulere dig og fylde dig op med sjov og nydelse, så du ikke behøver at lade maden være dit eneste sjove og nydelsesfulde indslag i løbet af dagen.

7. Du kobler ikke nok af i løbet af dagen

En meget mulig årsag til, at du overspiser om aftenen, er også, at du ikke får koblet nok af i løbet af dagen, og at du derfor bruger mad som en metode til at kunne koble af.

Overspiser om aftenen - Jette UhreNydelse af mad er faktisk automatisk med til at få din krop i en mere afslappet tilstand, og når du overspiser, kan det især være med til at give mere ro i hovedet, fordi det i høj grad er med til at reducere blodtilførslen til hjernen og i stedet øge blodtilførslen til fordøjelsen, så din krop kan fordøje den store mængde mad, du lige har spist.

Måske er din overspisning om aftenen bare et kærligt tegn på, at du har brug for nogle flere mentale pauser i løbet af dagen, hvor du kan få koblet helt af?

Øv dig i at tage flere pauser hvor du får lukket øjnene og trukket vejret dybt. Det behøver ikke at være lange pauser – du kan f.eks. gøre det, mens du alligevel sidder alene på toilettet. Det vigtigste er, at din hjerne får koblet fra i en kort stund.

Uanset hvad, så er overspisning aldrig andet end et kærligt budskab om, at der er behov i vores liv, som vi ikke får opfyldt, eller at der er ting, som vi er nødt til at ændre i vores liv, så vi ikke længere har disse huller, som skal udfyldes.

Din trang til at overspise om aftenen er der ikke bare for at irritere dig eller fortælle dig, at du er en fiasko, men den er der faktisk for at guide dig til, hvordan du kan opnå dit fulde potentiale i livet!”

Du har ikke et overspisnings-problem. Du har ikke et viljestyrke-problem. Du har ikke et selvkontrols-problem. Men du har måske et behovs-problem, og det beder din trang til overspisning dig om at tage hånd om – så lyt til den.

—> Klik her og læs om mit store Mere Glæde og Mindre Overspisning Mentorforløb. Der er 100% tilfredshedsgaranti på forløbet <—

Jeg håber, at dette indlæg har givet dig mere klarhed omkring, hvorfor du overspiser om aftenen, og hvad du kan gøre ved det – og hvis du synes om dette blogindlæg, så tøv endelig ikke med at smide en kommentar i feltet nedenfor… jeg vil elske at høre dine tanker :-)

Jette Uhre

 

De kærligste hilsner,
Jette Uhre
– Spisepsykologi coach og Mindful Spisning ekspert.

 

 

 


Har du spørgsmål omkring overspisning?
Så tvivl endelig ikke med at sende mig et spørgsmål via min anonyme brevkasse, så vil jeg vende tilbage med personligt svar, så hurtigt jeg kan 

Læs også: Hjælp til overspisning – den store guide. 

 

Ét svar til “7 mulige årsager til at du overspiser om aftenen”

  1. Mette Holm siger:

    Jo. Din tekst giver mening.
    Jeg dunker mig selv i hovedet, fordi jeg falder i på et stykke brød eller ost om aftenen – samt lidt sprut for at sænke spændingsniveauet – hvis jeg ikke tuller iseng kl. 10 – hvilket er komplet unaturligt for mig.
    Jeg forsøger at holde mit indtag langt nede (Ellers kan jeg ikke tabe mig. Et langt livs erfaring. Highspeed for mig er 4 kg på 6-7 mdr) og jeg holder fint på mine ekstra 30 kilo på 1100 kcal.
    Der må være noget galt.
    Jeg bruger Madlog og gør mig umage for at få så høj kvalitet for mine få kalorier som muligt. Alligevel har jeg ofte en behovsspænding i kroppen – ikke rigtig sult, men en nagende, anspændt fornemmelse.

    Forleden skar jeg noget tørsaltet bacon i tern og lagde i små portioner til indfrysning. Jeg hapsede lige en strøgen skefuld af det, inden det røg i frysen…..Vips – en fysisk følelse af tilfredshed og afspænding bredte sig.
    Det var åbenbart min krops svar, da den fik et lille tilskud af fedt, den havde brug for.
    Det samme kan ske ved et stykke godt hvedebrød eller en banan. Det kan så have med min høje mavesyre at gøre.
    Det kunne være sjovt, hvis man kunne finde en lavkaloriekost, der gav kroppen lidt mere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.