Overspiser når jeg er alene

overspiser-naar-jeg-er-alene
Overspiser du ofte, når du er alene? Spiser du meget balanceret, når du er sammen med andre, men så snart du er alene, kommer din trang til overspisning snigende? Hvis du kender det, så får du nogle gode råd her.

Mange af de klienter, jeg taler med omkring overspisning, har det til fælles, at de især har tendens til at overspise, når de er alene.

Man kunne måske så fristes til at tænke; “Hvis jeg altid overspiser når jeg er alene, så skal jeg jo bare undgå at være alene. Så må jeg sørge for at holde mig igang hele tiden og være sammen med mennesker konstant”. Men faktisk er det ofte bare en uholdbar lappeløsning.

4 årsager til at du overspiser, når du er alene (og hvad du kan gøre ved det):

1. Du distraherer dig selv fra dine følelser

Vi lever generelt i en tid og en kultur, hvor der sker rigtig meget omkring os hele tiden. Vi er enormt afhængige af at være stimulerede af aktiviteter uden for os selv, og det kan faktisk gøre, at vi ikke rigtig mærker vores følelser eller tillader dem at få plads.

Hvis du især har ubehagelige følelser, der længes efter at blive mærket og anerkendt, så vil du måske have en tendens til at stimulere dig selv hele tiden for at undgå at mærke disse følelser.

Måske går det meget godt i løbet af dagen, når du er på arbejde, har travlt, er omgivet af mennesker eller stimuleret af andre aktiviteter. Men så snart du er alene, og du ikke længere har de ydre stimuleringer til at distrahere dig, så begynder du at kunne mærke dig selv, og så kommer trangen til overspisning måske frem.

Når vi er alene, og der er stilhed omkring os, så mærker vi også pludselig alt det, vi måske har undertrykt hele dagen. Det kan være generelle følelser som vrede, tristhed, irritation, sorg eller glæde, men det kan også være gamle undertrykte følelser fra specifikke oplevelser.”

De fleste af os har en tendens til at distrahere os selv med et eller andet hele tiden; TV, sociale medier, arbejde, rengøring eller måske netop mad. Problemet er bare, at når vi konstant distraherer og selv fra vores følelser, og ikke rigtig vil sætte farten ned og gå dem i møde, så vil de følelser formentlig blive ved med at hænge fast og tynge os. Med tiden skriger følelserne måske højere og højere, og derfor bliver vores søgen efter stimulering og flugt måske også større og større.

Alt hvad vores følelser vil, er ofte bare at mærkes, rummes og anerkendes, for at de kan give slip.

Så hvis du har trang til at tømme alle køkkenskabene, så snart du er alene hjemme, så har du måske i virkeligheden behov for at være RIGTIG alene. Frem for at forsøge at distrahere dig selv, så snart du er alene, så prøv at aftale med dig selv, at du ind imellem skal gå dig selv og stilheden i møde.

Jeg kan selv komme ind i perioder, hvor jeg kan mærke, at min trang til overspisning bliver rigtig stor, så snart jeg er alene. Når det sker, så ved jeg, at det er tid til VIRKELIG at mærke mig selv. Så ved jeg, at der er følelser i mig, der kalder på min opmærksomhed og har behov for at blive forløst. Og jeg ved, at jo større min trang er til at dulme dem med mad, jo større et behov har de for at blive mødt og sat fri.

Nogle gange er dét, vi forsøger at undgå ved at overspise, i virkeligheden dét, vi har aller mest behov for at gå i møde, for at trangen til overspisning kan slippe.”

Det kan du gøre:
Så næste gang du har en periode, hvor du føler trang til at overspise, når du er alene, så mind dig selv om, at det måske er et tegn på, at der er noget inde i dig, der har behov for at blive mødt og sat fri.

Gode metoder til at imødegå dine følelser kan være:

  • At gå en lang tur i naturen. Naturen har en meget helbredende effekt på vi mennesker, og det er et fantastisk redskab til at rense os for følelser og tanker, og sætte livet lidt i perspektiv.
  • At holde en lille “grædeceremoni”, hvor du evt. lytter til noget rørende musik, og tillader dig selv at gå dine følelser i møde og få dem grædt ud.
  • At skrive dagbog, hvor du får afløb for alle dine tanker og følelser.
  • At skrige i en pude. Det kan være en super hurtig og effektiv måde at få afløb for nogle følelser på, hvis du ikke har overskud til virkelig at gå dem i møde.

Sørg gerne for at have lidt alenetid regelmæssigt, hvor du kan være helt alene uden distraktioner, og hvor du tillader dine følelser at komme til overfladen. Vi har alle sammen behov for virkelig alenetid og intimitet med os selv og vores følelser ind imellem, uanset hvem vi er.

Læs også: Eskapisme og overspisning: Sådan undgår du at bruge mad til at flygte fra livet

2. Du holder igen med mad, når du er sammen med andre

Hvis du har det med at spise meget kontrolleret, når du er sammen med andre, så kan det sagtens være årsagen til, at du overspiser rigtig meget, så snart du er alene.

Måske har du et meget skamfuldt eller moralsk forhold til mad, og du vil derfor vise andre, hvor “god” du er, ved at styre og kontrollere dit madindtag, når der er andre til stede. Men desværre giver det ofte bare bagslag.”

Så snart du kommer hjem eller har en stund alene, så vil du måske føle trang til at kompensere for det ved at overspise helt uhæmmet. Og hvis du gør det, så vil jeg gerne lige minde dig om, at der ikke er noget galt med dig. Det er faktisk en ganske almindelig biologisk og mental overlevelsesmekanisme, at du får trang til at spise mere, når din hjerne oplever, at der er restriktioner omkring mad.

Det kan du gøre:
Begynd at øve dig i at spise, hvad du har lyst til, når du er sammen med andre. Hvad eller hvor meget, du spiser, definerer IKKE dig eller din personlige styrke. Og det siger bestemt heller ikke noget om din værdi som menneske.

Hvis du føler, at dine venner eller familie dømmer dig for det, du spiser, så sæt foden ned og bed dem om at blande sig udenom. Jo mere du kan tillade dig selv at nyde det, du har lyst til, når du er sammen med andre, jo mindre et behov vil du have for at tømme hele huset for mad, så snart du er alene.

3. Du føler ikke, at du kan være dig selv omkring andre

Mad og overspisning kan nogle gange fungere som en symbolsk substitut for nogle følelsesmæssige behov, eller f.eks. som en substitut for noget, vi savner i vores relationer. For mange mennesker fungerer mad faktisk som deres primære nære relation.

Måske fungerer dit forhold til mad også som et forhold, hvor du har frihed til at være 100% dig selv og slappe af. Et forhold hvor du ikke skal tilpasse dig, leve op til forventninger eller forsøge at være perfekt hele tiden. Måske er det oven i købet det eneste sted, hvor du føler, at du kan give totalt slip, smide facaden og bare “skide” på alle idealer, normer, krav og forventninger.

Hvis du genkender, at mad spiller denne rolle i dit liv, så vil jeg først og fremmest sige, at det ikke er dét, der er problemet i sig selv. Problemet er nærmere, at du ikke føler, at du kan være dig selv omkring alle andre.

Måske bruger du enormt meget energi på at “være på” og opretholde en perfekt facade, mens du er sammen med andre. Det kan selvfølgelig være enormt stressende, og derfor er det ikke underligt, at du måske bruger overspisning til at stresse af og koble af, så snart du er alene.

Det kan du gøre:
Næste gang du overspiser, når du er alene, så prøv at spørge dig selv, om det i virkeligheden er fordi, at du har “været på” hele dagen? Er det fordi du skal have afløb fra den stress, det er, at lægge en facade på dig selv hele tiden?

Prøv også at spørge dig selv, hvad du kan gøre for at øve dig i at være mere transparent og være mere dig selv over for andre. Fortæl flere mennesker om hvad du føler, og hvordan du har det. Øv dig i at åbne op og lade dem se, hvem du virkelig er, så du ikke skal gå og holde på dig selv hele tiden, og derfor bruge overspisningen til at få afløb.

Du vil formentlig være nødt til at skulle gå lidt ud af komfortzonen her, for at begynde at kunne være mere dig selv omkring andre. Men tro mig; jo mere du gør det, jo nemmere bliver det.

4. Du keder dig, er understimuleret eller føler dig ensom

Kedsomhed eller ensomhed er ofte et argument, mange mennesker tyr til, når de skal forsøge at forklare, hvorfor de overspiser, når de er alene. Selvfølgelig kan det skyldes kedsomhed eller ensomhed, men det er meget vigtigt, at du er ærlig med dig selv omkring, om der nu kunne være andre årsager.

Så inden du skyder skylden på kedsomhed eller ensomhed, så spørg lige dig selv igen:

  • Er det i virkeligheden fordi, at der er følelser, jeg forsøger at skubbe væk, så snart der er ro omkring mig?
  • Er det i virkeligheden fordi, at jeg holder igen med maden, når jeg er sammen med andre?
  • Er det i virkeligheden fordi, at jeg ikke rigtig føler, at jeg kan være mig selv omkring andre, så jeg overspiser, når jeg er alene, for at få afløb?

Hvis du stadig når til den konklusion, at det er kedsomhed eller ensomhed, der driver værket, så har du selvfølgelig formentlig ret. Men vær dog opmærksom på, at hvis du altid er omgivet af mennesker, og du får trang til overspisning, så snart du er alene bare et splitsekund, så er det formentlig noget helt andet end reel ensomhed, det handler om. Du skulle meget gerne kunne være alene ind imellem.

Men hvis du ved, at du faktisk bruger ret meget tid alene (måske er du hjemmegående, på barsel, arbejder hjemmefra eller er alene på dit job, så du reelt set ikke rigtig har meget kontakt med andre), så er det klart, at du er nødt til at handle på, hvad din overspisning fortæller dig.

Vi mennesker er sociale væsner, og vi har behov for jævnlig menneskelig kontakt. Vi har selvfølgelig alle sammen forskellige grader af behov for at være alene vs. at være sammen med mennesker, så derfor skal du selvfølgelig lytte til dit eget behov.

Det kan du gøre:
Sørg for at komme mere ud og lav nogle flere aftaler med dine venner eller familie. Du kan evt. også melde dig til nogle aktiviteter i fritiden, hvor du samtidig kan være social med andre. Gør en indsats for at finde et netværk af ligesindede mennesker, som du kan mødes med, og som du kan dele dine interesser med. Der findes faktisk rigtig mange muligheder nu om dage, både online og offline. Du skal bare gøre en lille indsats for at søge efter det.

Hvis du ikke har lyst eller mulighed for at ses med andre, så skriv en liste over ting, du godt kan lide at gøre, når du er alene. Hvad stimulerer dig? Hvad synes du er sjovt, dejligt og nydelsesfuldt? Hvad får dig til at glemme tid og sted? Hvilken hobby kunne du tænke dig at komme igang med?

Det kan godt være, at disse råd virker lidt modsatrettede det første punkt, hvor jeg anbefalede dig at være mere alene og møde dine følelser, men sagen er, at overspisning aldrig bare har én bestemt årsag.

I bund og grund er overspisning og ubalancer med mad ofte bare vores krops eller psykes forsøg på at opretholde en balance mellem forskellige fysiske eller følelsesmæssige energier og behov inde i os.”

Vi mennesker trives, når vi er sociale, er i flow og føler os stimulerede. Vi har dog mindst lige så stort et behov for at sætte farten ned og mærke stilhed ind imellem. Derfor handler det i virkeligheden om at finde en god balance mellem begge dele i dit liv.

Jeg håber, at du kunne bruge mine tips, og husk også at du er meget velkommen til at dele indlægget via knapperne nedenfor, hvis du fandt den brugbar og interessant ♡
jette11
De kærligste hilsner,
Jette Uhre
– Spisepsykologi Coach og Mindful Spisning ekspert

 

 

 

 

P.S. Hvorfor tror du, at du ofte overspiser, når du er alene? Og hvad tænker du, at du er nødt til at gøre ved det? Jeg ville elske at høre dine tanker i kommentarfeltet nedenfor :-)

 

18 svar til “Overspiser når jeg er alene”

  1. Dithe siger:

    Vil bare sige at dette er spot on

  2. Anonym siger:

    Ja også spot-on hos mig :-)

  3. Camilla siger:

    Jeg kan også genkende – især måske det med at holde igen på sig selv og ikke være 100% sig selv i selskab med andre og derfor give løs alene :)

    • Jette Uhre Jette Uhre siger:

      Fedt Camilla. Og jeg kan berolige dig med, at den helt sikkert kan arbejdes på. Det kræver selvfølgelig, at du træder lidt ud af komfortzonen og øver dig bevidst i at være mere autentisk, ærlig og transparent over for andre. Det kan være grænseoverskridende, men tro mig, det er sådan en lettelse og et boost til selvværdet, når man begynder at gøre det :) Tak for din feedback.

  4. Ina siger:

    Uha det har givet mig noget at tænke over og det skal helt sikkert læses mange gange for helt at trænge ind og blive accepteret af sind og krop.
    Det er altid underligt at læse noget på skrift som man inderst godt ved, men en befrielse at man er ikke alene.

  5. Dorthe siger:

    Super godt skrevet. Jeg kan se og høre mig selv her.

  6. AG siger:

    Passer også på mig men jeg kan ikke finde årsagen- om det er følelser, kedsomhed , mangel på noget – jeg kan ikke mærke det. Det eneste jeg kan mærke er det giver tryghed at spise når det står på, men skæld ud bagefter – fra mig selv…

    • Jette Uhre Jette Uhre siger:

      Hej AG :-) Første skridt kan nogle gange netop være at arbejde på, at ikke skælde dig selv ud, når du overspiser eller har overspist. Husk på at når vi overspiser mest, så er det også ofte der, hvor vi har mest behov for blidhed og kærlighed fra os selv.
      Når vi overspiser, og skælder os selv ud for det, så kan det nemlig være enormt svært at være til stede i nuet og i kroppen, og faktisk mærke, hvad der sker i øjeblikket. I stedet er vi bare oppe i hovedet og er opslugte af de negative tanker.
      Så et første skridt kunne måske være at bestemme dig for at øve dig i at være så kærlig og blid mod dig selv som muligt, når du overspiser eller har gjort det. Det kan måske åbne op for, at du kan mærke dig selv og blive mere bevidst om situationen på en nysgerrig og konstruktiv måde :) Jeg håber, at det kan hjælpe dig, og tak for din feedback <3

  7. Charlotte siger:

    Hej Jette! Fantastisk læsning som altid.
    Mit problem er at jeg har fundet frem til at jeg føler decideret glæde ved mad – noget jeg har undertrykt i 25 år. Men jeg bliver altså glad ved at spise. Jeg accepterer og erkender det, og ved at det er et mønster jeg har fra barns ben. Men hvad kan jeg gøre?

    • Jette Uhre Jette Uhre siger:

      Hej Charlotte. Der er bestemt ikke noget underligt ved at være glad for at spise. Mad SKAL give nydelse og glæde, for at vi rent overlevelsesmæssigt er drevet til at spise det. Hvis det slet ikke gav os nogle positive følelser, eller hvis det f.eks. var smertefuldt at spise mad, så ville vi have haft meget svært ved at overleve ;-) SÅ… problemet er aldrig, at mad giver os glæde, men problemet opstår, hvis mad er det eneste i vores liv, der opfylder det behov. Så frem for at forsøge at stoppe med at glæde dig over mad, så prøv i stedet om du kan fylde på med en masse andre ting i din hverdag, der giver dig nydelse og glæde også. Få ALT det nydelse fra mad som du kan, når du spiser, men sørg også for at få det andre steder fra. Hvad kan du li’ at lave? Hvad brænder du for? Hvad kan få dig til at glemme tid og sted? Hvad får dig til at mærke, at du lever? Hvad giver dig en følelse af mening?… sådan nogle ting er så vigtige, at have i vores liv, og hvis vi ikke har det, så er det netop, at overspisning kommer og prikker os på skulderen og gør os opmærksom på vores manglende behov :-) Jeg håber, at det kunne hjælpe lidt? <3

  8. Charlotte siger:

    Altid dejligt at læse dine brugbare og fantastiske blogindlæg :-)
    Jeg kan så meget genkende det i mig selv.
    Jeg er hjemmegående med 3 små børn, og tid for mig selv og søvn er en by i Rusland lige nu. Jeg dulmer helt klart det med mad….

  9. Kristina siger:

    SPOT ON med de 3 årsager!
    Jeg vil prøve at lytte mere til mine forsømte følelser, når jeg kommer hjem fra skole, istedet for at skrue op for musikken og overspise.

    • Jette Uhre Jette Uhre siger:

      Fedt at de var spot on Kristina :-) Og sejt at du tager handling på det. Lad mig endelig vide, hvad det kan gøre for dig, at gå dine følelser mere i møde efter skole. Kh. Jette.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.