Er dit nytårsforsæt vægttab?

Er dit nytårsforsæt vægttab?
Så blev det nytår, og jeg håber, at du kom rigtig godt ind i det nye år.

Som de fleste mennesker gør, når et nyt år begynder, har du formentlig også funderet lidt over, hvad dit nytårsforsæt for det kommende år skal være… og hvis du har det, som jeg havde det engang, så har dit nytårsforsæt for de seneste mange år måske set nogenlunde sådan her ud;

Nytårsforsæt 2012: vægttab.

Nytårsforsæt 2013: vægttab.

Nytårsforsæt 2014: vægttab.

Nytårsforsæt 2015: vægttab.

…Kender du det alt for godt?

Hver gang det bliver nytår, lover du dig selv, at dette bliver året, hvor du endelig tager dig sammen, taber dig og får den krop, som du drømmer om!

Måske går det meget godt i starten af januar, hvor du har en masse motivation og viljestyrke, men så snart hverdagen bliver en smule udfordrende, så falder du af på dit nytårsforsæt igen.

År efter år sætter du måske alligevel det samme nytårsforsæt om vægttab i håb om, at denne gang er lykkens gang. Og så snart du fejler igen, er du måske lynhurtig til at konkludere, at du bare er en svag person med en dårlig viljestyrke.”

Men har du nogensinde overvejet, at det slet ikke er dig, den er galt med?

Har du nogensinde overvejet, om det måske i virkeligheden er dit nytårsforsæt, den er galt med?

Derfor fejler vi med vores nytårsforsæt

Rigtig ofte har vi det med at være hurtige til at “blame” os selv og vores mangel på viljestyrke og selvkontrol, når vores nytårsforsæt fejler. Men i de fleste tilfælde handler det faktisk mere om, at vi ikke går nok i dybden med forarbejdet til vores nytårsforsæt.

Vægttab er og har formentlig været det nytårsforsæt, som flest kvinder sætter sig hvert år.

Desværre har mange ofte en forventning om, at der bare sker et eller andet automatisk skift i deres liv, når det nye år starter, og derfor gør de sjældent det mentale arbejde, der skal til for, at de kan lykkes med deres nytårsforsæt i længden.”

Der er selvfølgelig noget helt særligt ved nytåret, som gør, at vi ofte får mere lyst til at skabe forandringer, men det er altså ikke nok bare at tænke på de overordnede mål, vi har, og så tro, at det hele løser sig af sig selv.

Men med en lille smule mental arbejde og fordybelse i dit nytårsforsæt kan du faktisk øge dine chancer for at opnå dit nytårsforsæt én gang for alle dette år.

6 skridt til at få succes med dit nytårsforsæt

1. Fokuser på et nytårsforsæt du kan kontrollere

En stor grund til, at mange fejler med deres nytårsforsæt, er for det første, at de kommer til at fokusere på et mål, som de rent faktisk ikke kan have kontrol over.

Hvis dit nytårsforsæt f.eks. er at tjene en million, så er sandheden jo faktisk, at du i sidste ende ikke selv kan være herre over, om du tjener en million eller ej… men du kan derimod være herre over, at du skaber de bedste forudsætninger for, at du kan tjene en million.

Det samme gælder for vægttab.

At opnå et vægttab er ikke et mål, som du direkte kan være herre over. Der er utrolig mange faktorer, som spiller ind, når det gælder vægttab, og i sidste ende er det slet ikke dig, der taber dig, men det er din krop.”

Så stop med at fokusere så meget på vægttab men fokusér i stedet på, hvordan du kan skabe de bedste forudsætninger for, at din krop er sund og rask.

Vær især nysgerrig på, hvad dine vægtproblemer egentlig skyldes, frem for bare at forsøge at “fjerne” problemet f.eks. med en stram, urealistisk og upersonlig kostplan.

nytårsforsæt

Hvis du f.eks. ved, at din overvægt hovedsageligt skyldes, at du ikke bevæger dig nok, så gør det i stedet til dit nytårsforsæt at finde motivationen til at bevæge dig mere – frem for at fokusere på vægttab.

Hvis du ved, at din ekstra vægt hovedsageligt skyldes for meget stress, så gør det til dit nytårsforsæt at lære at reducere din stress – frem for at fokusere på vægttab.

Hvis du ved, at din overvægt hovedsageligt skyldes, at du overspiser for meget, så gør det til dit nytårsforsæt at lære at slippe din overspisning og skabe et sundere forhold til mad – frem for at fokusere på vægttab.

–> Klik her og få hjælp til at slippe din overspisning allerede i dag <–

Når du slipper fokus på vægten (som du alligevel ikke kan være helt herre over i sidste ende), og i stedet fokuserer på at have det så godt som muligt både fysisk og psykisk, så vil din vægt meget nemmere kunne lande på det niveau, som er sundest for dig.

Lad være med at forsøge at kontrollere din vægt og tvinge din krop til forandringer, for i sidste ende vil det bare skabe mere stress i dig som med stor sandsynlighed vil øge din trang til overspisning og forhindre dit vægttab endnu mere.

Læs også: Hjælp til overspisning – din store guide!

2. Start blidt ud og husk at nyde processen

En anden typisk fejl, som mange gør, når de sætter et nytårsforsæt, er, at de starter alt for hårdt ud.

Dårlig samvittighed over julens overspisning har måske fået din slankementalitet til at blusse op, og du føler dig fristet til at hoppe direkte på en stram low-carb kur, juicefaste eller sultekur. Men lad for alt i verden være med det! (med mindre du ønsker, at vægttab skal blive ved med at være dit nytårsforsæt mange år endnu).

Vaneændringer er nødt til at være nydelsesfulde, blide og ske med små skridt ad gangen, hvis de skal holde i længden.

Det nytter altså ikke noget, at du bare tænker: “Jamen jeg kan jo nyde livet, når jeg har tabt mig”. For alle vaneændringer, som ikke er nydelsesfulde, mens de står på, vil aldrig være holdbare i længden.”

Så forsøg at være tålmodig og blid mod dig selv og tag nogle små, kærlige og overkommelige skridt ad gangen.

3. Fokuser på det du i virkeligheden ønsker dig

Når du mislykkes med dit nytårsforsæt år efter år, kan det også skyldes, at du fokuserer alt for overfladisk på dit nytårsforsæt.

Rigtig mange mennesker fokuserer aldrig på, hvad det dybere formål med deres nytårsforsæt egentlig er.”

Hvorfor vil du egentlig tabe mig?

Hvad er det egentlig, du vil opnå med et vægttab?

I bund og grund handler det vel ikke bare om, at du vil tabe dig, bare for at tabe dig.

Prøv f.eks. at forestille dig, at du opnåede et vægttab, men havde det fuldstændig ligesom du har det nu. Du følte det samme, du gjorde det samme, du tænkte det samme og du sagde det samme til dig selv hver dag.

Hvis det var tilfældet, havde du så i virkeligheden opnået det, som du ønskede dig?nytårsforsæt Eller ligger der mere i dit nytårsforsæt end det?

Som en lille opgave vil jeg anbefale dig at finde et stykke papir og en kuglepen frem, og færdiggøre denne sætning: “Jeg vil gerne tabe mig, så jeg kan…”

Skriv alle de ting ned, som falder dig ind.

Det kunne f.eks. være, at du tænker: Jeg vil gerne tabe mig, så jeg kan…

  • få det bedre med mig selv
  • begynde at gøre mere ud af mig selv og mit udseende
  • have overskud til at være mere social
  • have mod til at date igen
  • have mod til at sige mit job op
  • have selvtillid til at søge det job, som jeg altid har drømt om
  • være mere nærværende med min familie
  • stoppe med at bekymre mig
  • føle mere ro og mening med mit liv

Når du er færdig med at nedskrive de ting, som kommer frem, så prøv at spørge dig selv: “Hvad ville der ske med min vægt, hvis jeg fokuserede på at opnå alle disse ting i mit liv NU, frem for at vente på at jeg har tabt mig?”

  • Hvis jeg fokuserede på at få det bedre med mig selv NU – hvad ville der så ske med min vægt og spisning?
  • Hvis jeg fokuserede på at gøre mere ud af mig selv og fejre mit udseende NU – hvad ville der så ske med min vægt og spisning?
  • Hvis jeg fokuserede på at få mere overskud til at være social NU – hvad ville der så ske med min vægt og spisning?
  • Hvis jeg sprang ud i at date NU – hvad ville der så ske med min vægt og spisning?
  • Hvis jeg fandt et andet job NU – hvad ville der så ske med min vægt og spisning?
  • Hvis jeg fokuserede på at være mere nærværende med min familie NU – hvad ville der så ske med min vægt og spisning?
  • Hvis jeg fokuserede på at stoppede med at bekymre mig NU – hvad ville der så ske med min vægt og spisning?
  • Hvis jeg fokuserede på at føle mere ro og mening med livet NU – hvad ville der så ske med min vægt og spisning?

Giver det mening?

Rigtig ofte er vores overfladiske mål faktisk et udtryk for nogle dybere behov i vores liv, som vi ikke får opfyldt; nogle behov som vi f.eks. tror vil komme automatisk med et vægttab.

Men hvem siger, at et vægttab automatisk vil give dig mere ro, selvværd, overskud, glæde etc.? Hvad hvis det i virkeligheden er roen, selvværdet, overskuddet og glæden som går forud for, at du kan opnå en balanceret vægt?”

Jeg vil gerne udfordre dig til at prøve at sætte en stor fed streg over ordet “Vægttab” på din liste med nytårsforsætter og i stedet udvælge 1-2 af de punkter på den liste, som du lige har lavet.

Gør disse 1-2 ting til dine nytårsforsætter i stedet.

Lad være med at vente på at et vægttab automatisk vil gøre dig lykkeligere – for hvis du gør det, kan du let komme til at vente for evigt… både på lykken og på dit vægttab!

Læs også: Motivation til vægttab som holder – de 3 vigtigste skridt!

4. Påmind dig selv om hvordan dit nytårsforsæt vil føles

Når vi falder af på vores nytårsforsæt, så er det også ofte fordi, at vi glemmer at påminde os selv om det i hverdagen.

Her er det heller ikke nok bare at påminde dig selv om, at du vil “tabe dig 20 kilo”, men du skal især fokusere på at påminde dig selv om de følelser, som du gerne vil opnå.nytårsforsæt vægttab

Forestil dig de følelser, du vil have, når du motionerer regelmæssigt. De følelser du vil have, når du ikke længere overspiser. De følelser du vil have, når du spiser flere grøntsager, når du spiser færre hvide kulhydrater, når du spiser mindre sukker, når du spiser flere fibre osv.

Udvælg de vigtigste positive følelser, som du forestiller dig at føle, når du holder dit nytårsforsæt, og påmind så dig selv om disse følelser hver dag.

Skriv dem evt. på en liste og hæng dem op på dit køleskab, eller skriv dem ind i din kalender eller som en reminder på din mobiltelefon.

–> Klik her for at få daglige motiverende påmindelser via SMS <–

5. Forvent at “fejle” med dit nytårsforsæt

En anden stor årsag til, at mange mennesker falder af på deres nytårsforsæt i længden er, at de har en alt-eller-intet mentalitet.

Du bestemmer dig måske for, at dit nytårsforsæt skal være at stoppe fuldstændig med at spise sukker, men så snart du kommer til at spise lidt sukker alligevel, så tænker du “Nu har jeg alligevel ødelagt det hele, så kan det også bare være lige meget!”.

Det lyder måske lidt underligt, at du skal forvente at fejle med dit nytårsforsæt, men det betyder ikke, at du skal forvente at fejle fuldstændigt.

Se realistisk på dit nytårsforsæt og tag ansvar for, at du vil komme til at træde et par skridt ved siden af ind imellem. Sådan er det med alt. Forvent tilbagefald og forbered dig på, hvad du kan gøre, når det sker.”

Og ikke mindst! Vær forberedt på at tage ved lære af dine tilbagefald og undersøge hvad du kan gøre bedre fremover – frem for bare at slå dig selv i hovedet for det.

Husk på at der er så utrolig meget guld og læring at hente i dine tilbagefald, hvis du er nysgerrig på dem!

Læs også: Den vigtigste ingrediens i et varigt vægttab!

6. Få hjælp til at opnå dit nytårsforsæt

nytårsforsæt

En af de aller største årsager til at mange ikke lykkes med deres nytårsforsæt er formentlig, at de tror, at de skal klare det helt alene.

Vi har ofte en tendens til at tro, at vores dårlige vaner er 100% vores eget problem, og at det derfor også er noget, vi må ændre på egen hånd.

Det er selvfølgelig vigtigt, at du tager ansvar for dine egne vaner, men det er faktisk også vigtigt, at du tager ansvar for, at du ikke altid kan ændre dine vaner uden lidt hjælp udefra.”

Vi er alle sammen sociale væsener, som er utroligt påvirkede af vores omgivelser. Derfor er det først og fremmest vigtigt, at du sørger for at fortælle dine omgivelser om dit nytårsforsæt, og forklarer dem, hvad de helt konkret kan gøre for at hjælpe dig med det.

Derudover kan det også være nødvendigt, at du tager imod professionel hjælp til at opnå dit nytårsforsæt. Det kan f.eks. være i form at en personlig coach, et kursus, en uddannelse, en diætist, en personlig træner eller hvad du nu måtte behøve.

Er dit nytårsforsæt at slippe overspisning?
Få hjælp til at slippe din overspisning på online kurset “Mere Glæde og Mindre Overspisning på 8 Uger” Klik her for at læse mere
.

Så hvad med at gøre det kommende år til året, hvor du prøvede noget nyt?

Året hvor du droppede de triste, urealistiske og nydelsesløse slankekure?

Året hvor du droppede det ekstreme fokus på vægttab?

Året hvor du valgte et nytårsforsæt, som var langt mindre restriktivt, nydelsesløst og overfladisk, og som var langt mere effektivt i at bidrage til ægte sundhed og velvære i dit liv på lang sigt.

jette11

Held og lykke med dit nytårsforsæt, og må du få det mest fantastiske, nydelsesfulde og lykkebringende nytår.

De kærligste tanker,
Jette Uhre
– Spisepsykologi Coach og Mindful Spisning ekspert.


P.S. Hvad er dit nytårsforsæt for det kommende år? Jeg ville elske at høre om dit nytårsforsæt i kommentarfeltet nedenfor.

2 svar til “Er dit nytårsforsæt vægttab?”

  1. Alex Nybye siger:

    Mine nytårsforsæt er : 1 At holde min krop sund og rask, for min egen skyld og for familiens.
    : 2 At styrke min bevidsthed, for min egen og familiens skyld.

    Det vil jeg gøre ved at øve og praktisere at være i nuet, og ved at få bevæget mig mere.
    Glæder mig, dette er og bliver et dejligt år :)

    Godt Nytår.,

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.