Motivation til vægttab der holder – de 3 vigtigste skridt

Motivation til vægttab
Hvorfor er det, at din motivation til vægttab altid forsvinder? Hvad er motivation egentlig for en størrelse? Og hvordan skaber du en dyb og ægte motivation til vægttab, der virkelig holder i længden?

Måske kender du det, at du beslutter dig for at tabe dig, og begynder at træne og spise sundere for en periode, men så snart der kommer noget i vejen, så falder motivationen, og du ender tilbage i de samme gamle vaner, som du altid har haft.

Du ved udemærket godt, hvad du burde gøre for at tabe dig og holde en sund vægt, men du kan simpelthen bare ikke holde motivationen oppe længe nok til, at det kan føre til et varigt vægttab.

Rigtig mange mennesker kender til det, at de mister deres motivation til vægttab. Mangel på motivation er formentlig den aller største årsag til, at de fleste, som forsøger at opnå et varigt vægttab, fejler i længden.

Så hvad hulen er det, der gør, at nogle mennesker kan holde sig motiverede i længere tid end andre? Hvad er det, der gør, at uanset hvor stort et ønske du har om at tabe dig, så falder du i gang på gang alligevel, så snart der kommer andre ting i vejen?

Viljestyrke og selvdisciplin er ikke ægte motivation

En af de største fejl, som mange begår, når de vil tabe sig, er, at de bruger viljestyrke og selvdisciplin/selvkontrol som den største drivkraft for deres vægttab. Rigtig mange har det faktisk endda med at forveksle viljestyrke og selvdisciplin/selvkontrol med motivation – selvom det faktisk er nogle vidt forskellige ting.

Viljestyrke kan man i grove træk beskrive som det mentale valg, som vi træffer om, at vi vil tabe os. Det er den mentale idé eller vision, vi har omkring, hvordan vores liv ville være, hvis vi tabte os. Vores viljestyrke udgør altså styrken af den mentale idé. Viljestyrke er netop den drivkraft, som f.eks. er til stede i os, når vi bruger ordene “jeg vil”.

Selvdisciplin/selvkontrol er den drivkraft, som vi bruger, når vi skal gøre noget, som vi ikke er motiverede for, men som måske synes, at vi er nødt til, burde eller skal gøre – enten fordi andre mener, at det er det bedste, fordi vi selv tænker, at det ville være det mest “fornuftige” at gøre. På en måde kan man sige, at selvkontrol og selvdisciplin er kræfter, vi bruger, når vi vil bekæmpe vores naturlige motivation. Som f.eks. når vi har lyst til at spise kage – altså er motiverede for at spise kage – men forsøger at bekæmpe den motivation. Lidt som at svømme mod strømmen.

Ægte motivation er derimod det, vi oplever, når vi har en indre drivkraft til at gøre noget, som vi har lyst til, fordi vi tænker eller forestiller os, at det vil føles rigtig godt. I ægte motivation er der altså hverken tvang, burde, er nødt til, skal eller vil, men der er masser af jeg har lyst til og jeg er drevet mod. Ægte motivation handler heller ikke om, hvad vi gerne vil væk fra eller undgå, men det handler om, hvad vi gerne vil hen imod. Det er mere en følelse af at svømme med strømmen, og det er ikke noget, vi behøver at bruge de store mentale kræfter på eller som på nogen måde dræner os for mental energi.

Netop denne ægte motivation er en utrolig vigtig drivkraft at have med, når det gælder om at holde de gode vaner i længden. Forstå mig ret… viljestyrke og selvdisciplin/selvkontrol er selvfølgelig nogle udmærkede drivkrafter at have med sig, når det gælder vægttab, men problemet er bare, at disse drivkrafter sjældent er nok alene og på længere sigt.

Eksperter mener faktisk, at vi kun har en hvis mængde selvdisciplin/selvkontrol til rådighed om dagen – simpelthen fordi, at det er drivkrafter, som kræver så meget energi og overskud for os at bruge.”

Netop dét princip forklarer tydeligt, hvorfor mange mennesker, som måske hovedsageligt bruger selvkontrol/selvdisciplin som drivkraft til vægttab, har det med at falde i de gamle vaner igen, så snart livet bliver lidt udfordrende, eller overskuddet ikke er så stort.

Læs også: Den bedste måde at tabe sig på

Sådan skaber du en ægte motivation til vægttab:

Så… nu har du altså lært, hvad forskellen er på viljestyrke, selvdisciplin/selvkontrol og ægte motivation, og du har lært, at ægte motivation er altafgørende at have med, når du vil opnå et permanent vægttab. Men hvad er det så, der skaber en ægte motivation til vægttab?

En ægte motivation til vægttab indebærer 3 meget vigtige ingredienser;

  1. Fokus på følelser
  2. Nydelse
  3. Frihed og autonomi

1. Fokus på følelser

Når det gælder vægttab, har vi det ofte med at fokusere på overfladiske resultater, tal og idéer i hovedet. Vi har måske viljestyrke – altså vi har truffet en stærk mental beslutning om, at vi vil det, og vi har en idé om, at det ville være godt for os – men vi er måske ikke rigtig i kontakt med hvilke følelser og fornemmelser, det rent faktisk vil give os, når vi har opnået vægttabet, samt hvilke følelser vi ønsker at have undervejs.

Måske er vi meget i kontakt med disse følelser i det øjeblik, vi træffer valget om at ændre vores vaner, men hurtigt falder vi ind i hverdagsrutinerne igen, og vi glemmer at være i kontakt med, hvorfor det egentlig lige er, at vi gør, hvad vi gør.

Vi glemmer altså at fokusere på vores mål med vægttabet på et dybere plan end bare “fordi jeg vil”, og når vi mister kontakten til hvilke følelser vi gerne vil bevæge os hen imod, så mister vi også hurtigt motivationen.

Det er nemlig sådan, at alt hvad vi i VIRKELIGHEDEN ønsker os i livet, det er oftest bare følelser. Alle drømme, mål og ønsker du har for dit liv er ikke bare nogle, du vil opnå bare for at opnå dem, men det er formentlig drømme, mål og ønsker, du vil opnå, fordi du forestiller dig, at de vil give dig visse følelser.”

Jeg plejer også ofte at bruge dette eksempel;

En mand vil ikke have en rød ferrari bare for at have en rød ferrari. Han vil have en rød ferrari, fordi han forestiller sig, at det vil give ham visse følelser at eje den – som f.eks. frihed, styrke og stolthed… og det er ikke spor anderledes, når det gælder dit ønske om at opnå et vægttab.

2. Nydelse

Ifølge Tony Robbins – kongen af personlig udvikling – er der to grundlæggende drivkrafter, som motiverer vi mennesker til at gøre det, vi gør; nemlig ønsket om at undgå smerte og ønsket om at opnå nydelse. Det vil sige, at vi altså fra naturens side er indbyggede til at søge mod nydelse og væk fra smerte.

For rigtig mange mennesker er idéen om at opnå et vægttab selvfølgelig forbundet med nydelse, men selve processen for at nå dertil, er for mange netop associeret med smerte og restriktioner, mens det at være inaktiv og spise slik, chips og kage måske er forbundet med det nydelsesfulde, som vi helst skal undgå.

Kan du se, hvad der er galt her?

Så længe du ikke lærer at koble sund kost og motion sammen med nydelse, så vil du faktisk helt naturligt være drevet væk fra det og i stedet hen imod de uhensigtsmæssige vaner, som du måske forbinder mere med nydelse. Så vil du altid have en følelse af at skulle svømme imod strømmen, for at holde de sunde vaner.

Derfor er det så utrolig vigtigt, at du sørger for at gøre vægttab nydelsesfuldt og sjovt og husker at inkludere sund selvforkælelse og kærlige belønninger i din vægttabsproces (og altid selvfølgelig).

På den måde er det ikke bare resultatet, du forbinder med nydelse, men det er også hele processen.

Det gode er også, at jo mere du fokuserer på at putte nydelse ind i dit liv lige nu, desto mindre vil du have behov for at bruge mad til at opfylde dit behov for nydelse.

3. Frihed og autonomi

Rigtig meget forskning viser, at dét at føle frihed og autonomi omkring sit mål er utrolig vigtigt for at kunne være motiveret for livsstilsændringer i længden.

motivation til vægttab

Mange mennesker har måske umiddelbart et ønske om, at nogen bare ville give dem en kostplan og fortælle dem, præcis hvad de skal gøre – og det virker måske også i en periode, men det er ikke holdbart i længden.

Det er bl.a., hvad der ofte sker på slankekure og vægttabsprogrammer, hvor deltagerne får en streng kostplan, som de skal holde sig til, og de bliver målt og vejet hver uge. Mange taber sig måske nogle kilo, men så snart de er ude af programmet, falder de hurtigt tilbage i gamle uhensigtsmæssige vaner igen… måske endda endnu mere end før, fordi alle de ydre regler og dikteringer tager dem endnu længere væk fra at lytte til sig selv og sine egne behov.

Alt hvad sundhed (og en sund vægt) i bund og grund handler om, er at være i stand til at lytte til dig selv og din behov, samt at respektere og handle på disse behov.”

Læs også: Den vigtigste ingrediens i et varigt vægttab

3 konkrete skridt:

For at kickstarte din vej til mere ægte motivation til vægttab, vil jeg anbefale dig at fokusere på disse 3 konkrete skridt:

1. Fokusér på de følelser, du ønsker dig med et vægttab

Et simpelt redskab kan være: Skriv en liste med de 5 største følelser, som du forestiller dig at få mere af, når du har tabt dig. Kig gerne på listen hver dag flere gange om dagen, så du kan minde dig selv om, hvad det er, du bevæger dig hen imod med et vægttab. Så frem for at være motiveret mod et overfladisk eller mentalt resultat, så er du hver dag motiveret af de følelser, som du vil få med vægttabet.

2. Få mere nydelse ind i din vægttabsproces

Overvej hvordan du kan gøre din vægttabsproces mere sjov og nydelsesfuld for dig selv. Måske skal du prøve en ny og sjovere motionsform? Måske skal du tage et sundt madlavningskursus? Måske skal du lave nogle trænings – eller madlavningsdates med en ven/veninde? Måske skal du finde noget nydelsesfuldt musik, som du kan høre, mens du motionerer eller laver mad? Måske skal du løbende give dig selv mere nydelsesfuld og sund selvforkælelse, som f.eks. spa-oplevelser, massage, nye smykker, nyt lækkert tøj osv.

3. Drop de dikterende slankekure

Lad os indse det; hvis du bliver ved med at gøre det samme, som du altid har gjort, vil du også få de samme resultater, som du altid har fået. Så hvis alle de dikterende slankekure endnu ikke har givet dig et permanent vægttab, så gør lige dig selv en tjeneste – drop dem og prøv noget nyt.

I stedet kan du jo bruge alt den overskydende energi på at lære at komme mere i kontakt med dig selv og din krops individuelle behov.

Øv dig i at sætte farten ned og begynd at se mere indad og vær nysgerrig på dig selv.

Nogle rigtig gode metoder til at se mere indad og komme mere i kontakt med din krop er f.eks. ved at meditere eller dyrke yoga. Mindful spisning er bl.a. også en fantastisk strategi til at lære at sætte farten ned ved dine måltider, komme mere i kontakt med din sult – og mæthedsfornemmelse og lade din spisning være reguleret mere indefra og på den måde undgå overspisning.

Sidst men ikke mindst skal du også huske at tage imod støtte og hjælp undervejs i din proces, og måske gennemgå processen sammen med nogen, som forstår dig og kan være der for dig.

Det er ikke meningen, at du skal klare alting selv – heller ikke når det gælder vægttab.

Klik her og læs om mit store online forløb Mere Glæde og Mindre Overspisning Mentorforløb. Du får 100% tilfredshedsgaranti.

Den eneste motivation til vægttab, som holder i længden, er den, der er baseret på følelser, nydelse og frihed. Så drop de dikterende, restriktive og overfladiske hurtigløsninger og begynd din vej til et mere kærligt, naturligt og holdbart vægttab allerede i dag ♥

jette11
De kærligste tanker,
Jette Uhre
– Spisepsykologi Coach og Mindful spisning ekspert

 

P.S. Kender du også det, at din motivation til vægttab forsvinder? Hvad gør du for at fastholde din motivation til vægttab? Jeg ville elske høre om dine erfaringer i kommentarfeltet nedenfor.

 

Læs også: 5 overbevisninger der forhindrer dig i at opnå en sund vægt

10 svar til “Motivation til vægttab der holder – de 3 vigtigste skridt”

  1. Helle Jakobsen siger:

    .. hold da op, hvor var det dejlig læsning.. TAK :-)

  2. Ane siger:

    Så skal jeg endnu engang til at tabe de famøse fem kg… Men jeg kan bare ikke. Motivationen er helt væk, men jeg er samtidig led og ked af min store mave og at de kjoler jeg kunne passe hænger og samler støv. Jeg kan sagtens genkalde mig følelsen af hvor fedt det var at være en størrelse mindre og ikke være flov over min krop. Jeg var meget gladere og kunne bruge min energi på andet end at være ked af mit udseende. Jeg tror at jeg tænker at, hvad hjælper det? Det hele kommer jo bare på igen om et halvt/helt år. Og så står jeg bare i samme situation. Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal gribe det an…

  3. Hanne siger:

    Rigtig spændende læsning. Kan du komme med eksempler fra dine klienter på hvilke følelser de forestiller sig at få mere af ved et vægttab?

    • jette jette siger:

      Hej Hanne :-) Hvor dejligt, at du synes om det! Det varierer selvfølgelig en del… men typisk er det følelser som mere lethed (ofte handler det om mere mental lethed), mere ro, mere selvværd (“jeg er god nok”), glæde, lyst til ting, sjov etc. Det magiske er, at jo mere de fokuserer på at gøre ting, der kan skabe en følelse af lethed, ro, “jeg er god nok”, glæde, lyst og sjov HER OG NU – desto mere balanceres deres vægt og spisning automatisk af sig selv. Ikke kun fordi, at de ikke længere behøver at søge alle de følelser i maden, men også fordi, at med alle de positive følelser i deres liv HER OG NU hjælper det kroppen i en mere afslappet tilstand, hvor forbrændingen også fungerer mere optimalt. Pradoksalt nok – jo mere vi kan give slip på ønsket om at ville tabe os, og bare nyde livet her og nu i stedet, desto mere kommer balancen i vægt og spisning helt af sig selv <3

      • Theeba(Diba bliver jeg kaldt) siger:

        Hej Jette. Hvor er jeg mærket på den mest positive måde af dette jeg lige har læst. Jeg bider mærke i selvværd, at jeg må finde positive følelser frem om frihed, stolthed, glæde, nydelse, let, at være frisk, have positive forventninger, sjov, lyst til ting, at jeg fortjener at modtage og nyde… Ikke være tynget af tungt ansvar, pligter og livsglædehæmmende følelser. Det ok at have det godt.

        Tak Jette. Knus. Og jeg prøver et af dine kurser snart hvis vi kan finde ud af det.

        • jette jette siger:

          Hej Diba.

          Tusind tak for din fine kommentar og for at dele dine tanker med mig og alle andre, der læser med :-) Jeg er så glad for at høre, at du er mærket af mit skriveri, og jeg vil selvfølgelig glæde mig til at velkomme dig på et af mine kurser/forløb <3

          Kærlige tanker til dig.

  4. Den store siger:

    Hej Jette!
    Jeg vejer 50 kg for meget. Vil jeg virkelig kunne tabe dem uden restriktioner?

    Venlig hilsen

    Den store

    • Jette Uhre Jette Uhre siger:

      Hej med dig :-)

      Ja, det vil du kunne. Sagen er jo, at når jeg mener, at man skal slippe de mentale restriktioner omkring mad, så betyder det jo ikke, at jeg bare anbefaler, at man spiser ALT, hvad man kan komme i nærheden af – men det betyder nærmere, at man lader sin spisning være navigeret mere intuitivt med kroppen, og i højere grad lader DEN sige til og fra, frem for at sætte mentale restriktioner. Og så handler det også om at fokusere mere på mængderne og måden man spiser på, frem for kun HVAD man spiser. For sagen er jo, at hvis det hjalp i længden at sætte mentale restriktioner, så ville det jo have hjulpet nu. Men ofte har det jo bare den modsatte effekt.

      Du kan formentlig få meget mere afklaring og inspiration i disse to artikler:
      https://www.jetteuhre.dk/derfor-skal-du-tillade-dig-selv-at-spise-hvad-du-vil/
      https://www.jetteuhre.dk/bedste-maade-at-tabe-sig-paa/

      De kærligste hilsner,
      Jette.

  5. Hasan siger:

    Det har været et anderledes perspektiv på motivationsfaktoren med gode begrebsafklaringer.
    Ekspertisen er virkelig styrende og sætter præcise ord for de oplevelsesmæssige aspekter i vægttabsprocessen.
    Giver optimistiske tanker og målsætninger – lad os håbe det kan hjælpe på vej. Tak for god og inspirerende læsning.

Skriv et svar til Ane Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.