Hvordan får jeg motivation til motion?

motivation til motion
SPØRGSMÅL:

“Hej Jette.

Jeg er en kvinde på 40 år, som i øjeblikket er kørt lidt af sporet. Jeg mangler motivation til motion og mangler motivation til at spise sundt.

I øjeblikket slås jeg med nogle problemer såsom økonomien, en stofskiftesygdom som driller (har for lavt stofskifte, som desværre også gør, at jeg tager på, og i perioder gør sygdommen mig også i dårligt humør pga. træthed og gør mig inaktiv), og oveni alt dette savner jeg også min søn sindsygt meget, da han er på efterskole…

Hver eneste dag “gokker” jeg mig selv i hovedet over at jeg er for tyk, grim/er ikke god nok/ gør alting forkert osv. – selvværdet er helt i bund:-( Men alt dette psykiske noget skal jeg vel have styr på, inden jeg kan tænke på mig selv igen eller hvad?

Der skal dog siges, at jeg har den skønneste familie (mand, en dreng og en pige), som altid er i godt humør – og heldigvis smitter det også sommetider af på mig:)

Kan du fortælle mig, hvad der skal til for at jeg kan finde min motivation for motion igen? Før var jeg en meget aktiv pige, som dyrkede sport næsten dagligt og spiste sund/varieret kost.

Håber, du får tid til et lille svar.

De kærligste hilsner fra R.”

 

SVAR:

Hej R :)

Mange tak for dit brevkassespørgsmål.

Først og fremmest vil jeg sige, at jeg sagtens kan forstå, at du ikke har motivation til motion og til at spise sundt, hvis du har sådan nogle store udfordringer som økonomisk stress og en stofskiftesygdom oveni.

Det er bare et faktum, at vores energi er meget lavere, når vi er stressede, og derfor kan det nogle gange blive en endnu større stresser, hvis vi tvinger os selv til at motionere hårdt.

Når vi føler os stressede, demotiverede og drænede for energi, så er det så vigtigt at lytte til det. Alle fysiske symptomer har ofte nogle vigtige underliggende budskaber… og nogle gange, når fysiske symptomer bremser os og nedsætter vores motivation og energi, så er det faktisk fordi, at der er noget i os, der beder os om at stoppe op, sætte farten ned og lytte mere indad.

Når du har et lavt stofskifte, så vil jeg først og fremmest sige, at det selvfølgelig er aller vigtigst, at du får balanceret det først. Et balanceret stofskifte og hormonsystem er en stor del af grundlaget for, at vi kan finde en god balance med vores energi og spisning.

Vær nysgerrig på dine symptomer og lyt til kroppen

For at gå lige til sagen, så vil jeg faktisk opfordre dig til at åbne lidt op for nysgerrighed omkring, hvad din træthed og mangel på motivation forsøger at fortælle dig? Som sagt… alle fysiske symptomer gemmer ofte på nogle lærerige budskaber, og måske har du i virkeligheden fået et lavt stofskifte som et budskab fra din krop om, at du er nødt til at sætte farten ned og blive opmærksom på noget?

En af de værste ting, vi kan gøre, når vi har sådan nogle fysiske symptomer, er at forsøge at overdøve dem. Måske forsøger din krop faktisk at få dig til at bremse op, komme ned i gear, slappe mere af og give mere slip på alle de ting, du føler, at du burde gøre?

Et lavt stofskifte kan selvfølgelig opstå af mange årsager, men ofte er det også tæt relateret til længerevarende stress – og i hvert fald kan man sige, at hvis du har et lavt stofskifte, gokker dig selv i hovedet hver dag for at du ikke er god nok og samtidig stresser over, at du “burde” motionere meget mere, så hjælper det bestemt ikke din krop til at komme ovenpå igen.

Jo mere du irriterer dig over og har modstand på, at din energi og motivation til motion er lav, desto mere dræner du faktisk dig selv endnu mere for energi og stresser dit system, som formentlig allerede er overbelastet og beder dig om at tage den med ro.”

Jeg ville super gerne kunne give dig en “quick fix” løsning på, hvordan du kan få energien og motivationen igen, men det er bare ofte ikke sådan, det fungerer, når det gælder træthed, energi og motivation. Det bedste råd jeg faktisk kan give dig, er at rumme og omfavne de symptomer, som du oplever, og måske virkelig tillade dig selv at være der, hvor du er.

Måske skal du i virkeligheden tillade dig selv at koble totalt af for en periode, så du kan komme helt derned, hvor din krop har ordentlig ro til at regulere sig selv. Måske skal du i virkeligheden gå trætheden og din lave motivation fuldstændig i møde med åbne arme, og arbejde med det, frem for at arbejde imod det?

Måske går du konstant rundt og føler, at der er en masse ting, du “burde” gøre (for at være god nok), så du faktisk ikke kommer helt ned i det parasympatiske/afslappede nervesystem, hvor din krop virkelig kan regenerere?

Vi har alle sammen perioder, hvor energien og motivation er lav. Vi menneskers energi og følelser er hele tiden i konstant flow, og min oplevelse er, at jo mere vi lader os flyde med det flow, frem for at prøve at modarbejde det, desto bedre kan vi undgå at komme til at sidde fast. Så nogle gange, når vi faktisk accepterer og går vores træthed 100% i møde, så vil den også hurtigere kunne slippe igen.”

Min vurdering er, at du hverken skal piske dig selv til hård motion eller fokusere på at tabe dig lige nu, hvor din krop tydeligvis har andre ting at arbejde med.

Noget jeg dog vil anbefale dig, er at gå nogle lange ture i naturen, hvor du får koblet af og samtidig får rørt dig på en måde, som ikke yderligere belaster en allerede overbelastet krop. Blid yoga og gåture i naturen er faktisk de eneste former for motion, jeg vil anbefale dig at starte ud med, så du ikke ender med at dræne dig selv endnu mere for energi.

Når din motivation til motion er meget lav, så er det så vigtigt, at du er opmærksom på at undgå at have en enten/eller-mentalitet omkring det, hvor du enten skal motionere rigtig meget, eller også kan det bare være lige meget. Så mind hele tiden dig selv om, at lidt er bedre end ingenting, og det vigtigste er, at du lytter til din krop.”

Noget som er enormt vigtigt for at balancere vores forbrænding er faktisk også, at vi får masser af nydelse. Derfor vil jeg også kun anbefale dig bevægelsesformer, som er blide og nydelsesfulde, imens du gør dem, og som samtidig kan hjælpe dig til at koble af mentalt.

Generelt vil jeg sige, at hvis jeg var dig, så ville jeg slet ikke bruge min energi på at tænke på vægttab lige nu. Selvfølgelig er det godt at få nogle ordentlige og stabiliserende måltider, men jeg vil helt klart anbefale dig, at du bruger den smule energi, du har lige nu, på at få koblet af og undersøge, hvad din krop forsøger at fortælle dig.

Fokuser på lyst, nydelse og inspiration – frem for motivation

Du nævner mange gange, at du gerne vil finde “motivationen” igen, men i min verden er motivation faktisk i virkeligheden lidt et overvurderet og overfladisk fænomen. Motivation er ofte meget kortvarig og er for mange associeret meget med viljestyrke og selvdisciplin.

For mig lyder det faktisk mere som om, at det du i virkeligheden søger er inspiration, overskud og energi – og fra et helt biologisk standpunkt hænger det også meget sammen med lyst og nydelse.

Nydelse er det, der gør livet værd at leve – og nydelse er også det, der får os til at overleve. Alle ting vi gør, som giver nydelse, bidrager på en eller anden måde til vores overlevelse. Det er også derfor, at dét at spise, er nydelsesfuldt. Hvis det ikke var en nydelsesfuld oplevelse at spise mad, så ville det være svært at overleve.

Vores hjerne skal faktisk opleve en vis mængde nydelse hver dag, for at vi kan fungere, og hvis den ikke gør, så begynder den måske at tro, at vi er i en nødssituation og at vores overlevelse er truet, og så aktiverer den vores stressnervesystem som bl.a. over længere sigt kan give rod i hormonsystemet.

Det er måske bare en intuition, jeg har, men måske savner din krop og hjerne mere dyrkelse af lyst og nydelse i hverdagen? Måske savner du at give dig selv lov til at gøre de ting i dit liv, du har lyst til, og mærke mere lyst og nydelse i din hverdag?

Når vi husker at dyrke vores lyst, og få en masse nydelse ind i hverdagen (frem for kun at fokusere på alle de ting, vi burde gøre), så vil vi føle os meget mere inspirerede og energiske, og det er netop det, der kan hjælpe os til at opretholde en længerevarende motivation.”

Det lyder super dejligt, at du har en skøn familie, der giver dig masser af nydelse og glæde, men selvom det er vigtigt med den form for ydre støtte i vores omgivelser, så er det bare ikke altid, at det nok. Nogle gange beder vores sjæl os om at søge lidt mere indad og lade vores inspiration og energi komme mere inde fra os selv også.

Det kan du gøre:

  • Lav en liste med alle de ting, der giver dig nydelse i livet, og brug den lille energi, du har nu, til at tilføje de ting i dit liv. På den måde udnytter du din energi til at generere mere energi, frem for at bruge energien på en masse ting, du måske “burde” gøre.
  • Sørg for kun at gøre fysiske aktiviteter, som er drevet at lyst og nydelse. Prøv om du kan lave være med at sætte fysisk bevægelse for meget i mentale kasser og rammer, men lad det være noget, du gør, når du mærker en lyst i kroppen til det. Kom ud og gå en tur, så snart vejret er skønt, og du har lyst. Lad være med at sætte regler for, hvor længe eller hvor mange kilometer, du skal gå, men øv dig i at være i nuet og lytte til din krops behov. Du kan også sætte musik på og danse i din stue eller generelt bare lave en liste over former for fysisk bevægelse, som du mærker en lille lyst til at prøve af. Når du har så lidt energi og motivation, som du har lige nu, så er du nødt til at sørge for at lytte til, hvad du har lyst til – og ikke hvad du burde.
  • Lav evt. også en liste over andre ting i din hverdag, som opløfter din energi, inspiration og motivation. Det kan være, at der er særlige personer, der giver dig energi at være sammen med. Det kan også være, at du skal bruge lidt mindre tid med mennesker, som faktisk dræner din energi. Måske er der et særligt emne, du er passioneret for, eller en kreativ hobby, som gør dig glad og inspireret? Tillad dig selv at prioritere tid til sådan nogle aktiviteter, for det er så vigtigt for, at du kan få motivationen, inspiration og energien igen. Så tænk lidt over, hvad du er passioneret for. Hvad tænder en ild inde i dig? Hvad er emner, som du elsker at diskutere over middagsbordet? Er der en gammel passion i dit liv, som du måske har gemt af vejen?

Vi tror ofte, at dét at slippe overspisning og opnå et vægttab handler om at nyde mindre… men faktisk handler det ofte om at nyde mere. Det handler om at fylde på med lyst, nydelse, inspiration og passion i vores liv, så vi ikke behøver maden til at udfylde de huller, og så vi kan generere den mentale overskud det kræver, at vælge det, der er bedst for os.

Råd om økonomisk stress

Økonomisk stress er helt klart noget af det, der kan få vi mennesker til at vende og dreje os mest om natten, og som i den grad også kan påvirke vores energi, vores krop og vores forhold til mad.

Det er selvfølgelig vigtigt, at vi føler os nogenlunde økonomisk sikre i hverdagen, fordi penge jo er så basalt for vores overlevelse. Hvis vi konstant går rundt og frygter, at vi ikke har nok penge, så vil vores hjerne opleve det som en trussel for vores overlevelse, og så vil den måske mere eller mindre konstant sende signaler til kroppen om at være i alarmberedskab og udskille flere stresshormoner, som i længden dræner os for energi, giver os øget appetit (måske især for søde og fede sager for afstressning og/eller hurtig energi) og signalerer kroppen til at nedsætte forbrændingen og lagre mere fedt.

Hvis du oplever meget økonomisk stress lige nu, så vil jeg bestemt sige, at det også er et område, der vil være vigtigt at prioritere først og fremmest, for hvis du ikke får fundet mere ro og tryghed der, så vil det være enormt svært at få energien og overskuddet tilbage og få skabt mere balance i din krop. Så den smule energi, du har lige nu, vil helt klart også være bedst givet ud, hvis du bruger den til at få skabt mere ro omkring din økonomi først og fremmest – frem for at bruge den på at bekymre dig om din vægt og mangel på motion.”

Nu er jeg ikke økonomisk rådgiver eller noget, men det er klart min erfaring, at økonomisk stress ofte ikke handler så meget om, hvor mange penge vi faktisk har til rådighed eller ej, men det handler måske mere om, hvordan vores forhold til penge er, hvor transparent vores økonomi er, og hvor meget vi faktisk føler os herre over den.

Ofte, når vi begynder at opleve økonomisk stress, så kan vi måske have en tendens til at “lukke øjnene” for det og tage lidt afstand fra det, fordi det kan virke nemmere – men det er faktisk ofte det, der giver aller mest økonomisk stress. Uvisheden omkring hvor meget vi faktisk har på kontoen (når vi godt ved, at der ikke er meget) kan faktisk stresse meget mere, end når vi sørger for at se det 100% i øjnene og gøre det helt konkret.

Nogle gange er alt hvad vi behøver faktisk bare lidt mere organisering, prioritering, overblik og gennemsigtighed i forhold til vores økonomi, og så kan det også virke lidt mere afstressende, hvis vi f.eks. får lagt en økonomisk plan og en strategi for fremtiden. Derfor vil jeg helt klart anbefale dig, at du får hjælp af din bankrådgiver eller måske en business/økonomisk coach, som kan hjælpe dig til at prioritere, planlægge og skabe overblik og gennemsigtighed, så du føler, at du er 100% herre over din økonomi, uanset hvor meget der faktisk står på kontoen.

Kostråd til mere energi og en bedre forbrænding

Mht. til din kost, så vil jeg sige, at når du i forvejen er meget træt og drænet, så er det vigtigt, at du ikke forsøger at holde dig kørende på falsk energi såsom kaffe, sukker, cola, energidrikke etc., som i sidste ende bare dræner din krop endnu mere for energi. Nu ved jeg selvfølgelig ikke så meget om, hvad du faktisk spiser og drikker, men forsøg om du kan skære lige så stille ned på alle kilder til hurtig energi, og sørg i stedet for at tage nogle ekstra små lure i løbet af dagen, hvor din krop faktisk får ekstra mulighed for at regenerere.

Når du har et lavt stofskifte, er det meget grundlæggende, at du sørger for at få nogle stabile måltider hver dag, og at du ikke forsøger at faste, gå på kalorierestriktive slankekure eller springer måltider over. Hvis du på nogen måde sætter restriktioner, som får din hjerne til at tro, at du er i hungersnød eller i en stresstilstand, så vil den bare signalere din krop til at sætte stofskiftet yderligere ned for at spare på kalorierne.”

Så lad for alt i verden din krop og hjerne vide, at der er mad nok – ikke at du skal overspise hele tiden, men at du skal sørge for at spise, når du føler sult, og få tilstrækkelig med både protein, sunde fedtstoffer og lidt grove kulhydrater.

Kilder til sunde fedtstoffer som kan hjælpe dit stofskifte er især avocado, frø, kerner, nødder, mandler og alt med kokos. Kokosolie/fedt er især kendt for sin positive effekt på forbrændingen pga. dens korte fedtsyrer, som bliver hurtigt forbrændt i kroppen og giver mere energi.

Sørg også især for at spise størstedelen af dit daglige madindtag i starten af dagen, hvor din forbrænding oftest naturligt er højst. Så lad for alt i verden være med at holde igen med at spise, hvis du reelt mærker en sult om formiddagen.

Generelt er det enormt vigtigt, at du finder en god og stabil rytme med både din søvn og din spisning, så du f.eks. ikke hele tiden forvirrer din krop og forbrænding. Så gå i seng og stå op på nogenlunde samme tid hver dag, få minimum 7-8 timers søvn, spis dine hovedmåltider nogenlunde samme tid hver dag (med en respekt for din sultfornemmelse selvfølgelig), og sørg for at spise godt og udnytte din forbrænding mest i starten af dagen, så du heller ikke kommer til at overspise for meget sent om aftenen, hvilket både er en større belastning for din forbrænding og fordøjelse.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at det har plantet et lille frø i dig, så du langsomt kan begynde at få mere inspiration, lyst, nydelse, energi, stabilitet og balance i din hverdag igen.

jette11
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover 

De kærligste hilsner,
Jette
– Spisepsykologi coach og Mindful Spisning ekspert.

 

 

 

 

Supplerende læsning:

Motivation til træning – 4 effektive tips

Motivation til vægttab som holder – de 3 vigtigste skridt

Få motivation til at spise sundt – prøv denne effektive metode

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.