Sådan får du motivation til at spise sundt

Sådan får du motivation til at spise sundt
Har du svært ved at fastholde din motivation til at spise sundt? Føler du ofte, at forbud, restriktioner og kontrol er dine eneste våben mod usunde spisevaner?

Som du måske ved, så er jeg stor fortaler for, at man ikke sætter restriktioner og forbud omkring mad, men at man tillader sig selv at spise det, man har lyst til.

Dels fordi, at restriktioner og forbud ofte bare virker modsat hensigten og får os til at overspise endnu mere (fordi det vækker vores indre frihedsrebel), men også fordi, at forbud og restriktioner ikke er en holdbar vej til et afslappet, balanceret og sundt forhold til mad.

Når jeg råder mine klienter til at skal slippe restriktionerne og tillade sig selv at spise, hvad de har lyst til, så oplever jeg ofte, at de bliver meget forvirrede… og det kan jeg faktisk godt forstå.

De fleste svarer noget i retningen af;

Jamen… hvis jeg bare slipper alle restriktionerne og tillader mig selv at spise, hvad jeg har lyst til, så er det jo først, at jeg kommer til at spise usundt hele tiden!?”

Jeg kunne tale virkelig længe om forbud og tilladelse, når det gælder vægt og spisning, men hovedsagen er, at der findes en anden strategi til at få motivation til at spise sundt, hvor du slet ikke behøver at bruge restriktioner, forbud og kontrol.

Læs også: Vil du have mere kontrol over mad?

Sådan får du mere motivation til at spise sundt

Som du måske ved, så har jeg selv været der, hvor hver dag var en kamp mod maden, vægten og min overspisning. Dengang var jeg fuldstændig overbevist om, at forbud, restriktioner, kontrol, kontrol og endnu mere kontrol, var det eneste, der kunne hjælpe mig til at træffe sunde valg omkring mad.

I dag har jeg absolut ingen – og jeg mener virkelig INGEN restriktioner eller forbud omkring mad. Jeg føler aldrig, at jeg skal bruge kontrol og viljestyrke til at navigere min spisning, og jeg har ikke nogle bestemte kostregler, som jeg lever efter.

And guess what…?

Jeg propper mig altså ikke bare med kage, slik og is hver dag, sådan som jeg engang frygtede, at jeg ville, hvis jeg gav slip på kontrollen. Jeg spiser faktisk temmelig sundt og balanceret det meste af tiden, og jeg overspiser nærmest aldrig.

Det aller bedste er, at jeg aldrig mere behøver at bekymre mig om, hvad jeg skal spise. Jeg bruger det meste af min energi på en masse andre ting, som jeg elsker, og tænker oftest kun på mad, når jeg faktisk er fysisk sulten… og jeg kan ærlig talt slet ikke beskrive hvilken glæde, lettelse og frihed det er :-)

Så altså… til trods for, at mit forhold til mad i dag er totalt afslappet og uden restriktioner, så har jeg faktisk alligevel masser af motivation til at spise sundt og balanceret (og ikke overspise) det meste af tiden.

Kan du gætte, hvad min strategi er?…

Jeg lytter til min krop.

Bum.

Simple as that.

Jeg lytter til min krops signaler, og jeg tager dens behov i betragtning, når jeg skal træffe valg omkring mad.

OG… den meget vigtige faktor her er, at jeg gør det ikke ud fra en intention om, at jeg vil tabe mig eller ændre på min krop, men jeg gør det udelukkende fordi, at jeg gerne vil have det fysisk godt i min krop fra øjeblik til øjeblik.

Jaa… tro det eller ej, men jeg kan faktisk godt lide at have det fysisk godt i kroppen ;-) Jeg kan godt lide at have en god følelse i min krop – fra øjeblik til øjeblik.

Så når jeg træffer valg omkring mad, så gør jeg det ud fra en intention om, at jeg vil have en god følelse i min krop inden for den næste time – og IKKE ud fra nogle kostregler i hovedet, bekymringer omkring kalorier eller et fremtidigt mål omkring vægttab.”

Jeg tager udgangspunkt i, hvad min krop fortæller mig lige nu og her, hvordan min krop har det lige nu og her, og hvad min krop har behov for lige nu og her. På den måde får jeg helt automatisk mere motivation til at spise sundt og balanceret – eller træffe valg som er sunde og gode for min krop, lige nu og her.

Så kan man måske spørge sig selv; “Jamen… hvad er valg, som er sunde og gode for min krop?”

Tjah… for min krop er det ikke nødvendigvis altid salatblade og grøntsagsjuice, og nogle gange kan det også være ting, der faktisk hører under kategorien “sund”, som ikke føles godt i min krop.

Som eksempler kan det nogle gange føles ubehageligt i min krop, hvis jeg spiser et æble eller drikker en kop kaffe. Nogle dage kan jeg bare mærke, at det er ting, som min krop ikke lige har behov for, og som får min mave til at føles ubehagelig og oppustet – til trods for, at det jo faktisk ikke hører under kategorien “usund”… og til andre tider føles det helt fint eller ligefrem skønt i min krop, at spise et æble eller drikke en god kop kaffe.

Nogle gange kan det at spise et lækkert stykke kage, eller en lækker flødeis på en varm sommerdag, føles virkelig dejligt i min krop, og andre dage kan jeg mærke, at det ikke er det, min krop har behov for.

Nogle gange kan det føles helt fantastisk at nyde en halv pizza, men så kan jeg også mærke, at hvis jeg vælger at spise mere end det, så ville min krop begynde at protestere, og så stopper jeg der, fordi jeg vil beholde den gode følelse i kroppen.

Andre dage, hvor jeg måske i forvejen føler mig lidt oppustet og træt, så lytter jeg til min krops signaler, og så ved jeg, at den bestemt ikke har behov for noget som helst pizza den dag, og at der i stedet skal et lidt lettere og sundere slags måltid til, for at jeg kan bevare den gode følelse i kroppen.

Hovedsagen er altså, at jeg lader min motivation til at spise sundt være baseret på et ønske om at have en god fornemmelse i kroppen fra øjeblik til øjeblik – frem for at være styret at tanker og regler i hovedet omkring, hvad jeg må eller ikke må spise.

At spise mad, der gør min krop glad (uh det rimer jo endda), og at lade være med at spise mad (og mængder), der gør mig fysisk dårlig – det er noget, der motiverer mig fra øjeblik til øjeblik.

Det er ikke noget, jeg gør, fordi jeg “burde”.

Det er ikke noget, jeg gør, fordi det er en regel.

Det er bestem heller ikke noget, jeg gør, fordi en eller anden slankekur siger det.

Det er noget, jeg gør, fordi jeg i bund og grund bare gerne vil have det godt i min krop fra minut til minut. Det er et dybt dybt ønske, som kommer inde fra mig – og ikke noget, jeg bliver påduttet udefra af hverken slankekure, eksperter, regler eller “burde/skulle”.

Det er faktisk helt helt basic, men jeg siger ikke, at det er super let.

Hvis du i mange år har været vant til at bruge slankekure, regler, forbud og restriktioner til at navigere din spisning med, så kan det godt være rigtig svært at lære at give slip på alt kontrollen oppe i hovedet, og i stedet begynde at have mere tillid til din krops signaler.

Jeg kan dog forsikre dig om, at det ikke er umuligt… og for lige at slå det helt fast, så er der selvfølgelig også undtagelser, når det gælder det her med at lytte til, hvad kroppen har behov for, og hvad der føles godt.

For selvfølgelig vil du ikke rigtig kunne mærke en kæmpe forskel i din krop i forhold til, om du vælger at spise en økologisk gulerod eller en konventionel og sprøjtet gulerod. Det er selvfølgelig i højere grad et valg, som du må træffe med din sunde fornuft.

At lytte til kroppen betyder altså ikke, at du bare skal slå hjernen fuldstændig fra og stoppe helt med at lytte til din viden og fornuft.

Det handler i virkeligheden om, at skabe en sund balance, hvor du lader dine madvalg være navigeret delvis ud fra din sunde fornuft og viden i hovedet, men i lige så høj grad ud fra din krops intelligens og den feedback, som den sender til dig fra øjeblik til øjeblik.

Så næste gang du skal træffe et valg omkring mad, så prøv lige at overveje hvilken fysisk følelse, du virkelig gerne vil have i kroppen. Prøv om du løbende kan tjekke ind med, hvordan din krop egentlig har det, og hvad den egentlig kommunikerer til dig gennem fysiske følelser og fornemmelser.

Lad dine valg omkring mad være baseret på en her-og-nu motivation for at have det fysisk godt i kroppen – frem for ud fra drænende regler og restriktioner i hovedet eller fremtidige vægttabsmål. Jeg lover dig, at det er en strategi, der virker – og holder i længden.

Og jo… nogle gange vil du selvfølgelig alligevel komme til at træffe valg, som ikke føles godt i din krop. I de situationer er det essentielt, at du rent faktisk bruger de ubehagelige følelser i kroppen konstruktivt og husker på, at det bare er din krops forsøg på at kommunikere sine behov – frem for at slå dig selv i hovedet for det.

Vil du lære at lytte mere til din krops signaler og få en holdbar motivation til at spise sundt og balanceret?
Så tjek online kurset Mere Glæde og Mindre Overspisning. Klik her for at læse mere <—


Synes du, at dette var interessant? 
Så husk endelig at dele indlægget via knapperne nedenfor og hjælp med at sprede budskabet 

I kommentarfeltet ville jeg også elske at høre fra dig; Hvad gør du for at få motivation til at spise sundt – uden at bruge forbud og restriktioner? Hvad er dine erfaringer med at lytte til din krops signaler?


jette11

Jeg glæder mig til at læse dit svar :-)

De kærligste hilsner,
Jette Uhre
– Spisepsykologi coach og Mindful Spisning ekspert.

 

 

 

Læs også: Den vigtigste ingrediens i et varigt vægttab!

 

2 svar til “Sådan får du motivation til at spise sundt”

  1. Bettina Beck siger:

    Jeg lader den sunde mad være tilgængelig og nem at spise. Mange gange er det usunde mad=nem mad, og så er det man automatisk vælger det, selvom man godt er klar over, at det ikke er det, kroppen vil have.

    Men har man grøntsager klar og færdigsnittede i fryseren, gulerødder eller agurkstave i køleskabet, eller lidt oliven stående i en skål, så er det lige så nemt, men sundere og lækrere lige at gå til.

  2. Anonym siger:

    Hej Jette
    Nu har jeg, efter at have modtaget de 13 trin, læst alt hvad der kommer fra dig
    Det er mig der er NØD til at sige: 0 kage
    Slik har været det siden 2010
    Jeg har lært lidt af ” hvad har kroppen brug for” men kører den nok mere på, hvad har den ikke brug for og hvad kan jeg spise istedet
    Har sagt 0 kage i 2 md, så skulle jeg smage bryllupsdagen til min datters bryllup, så har der været kage siden
    Godt nok ik helt som tidligere, men en pæretærte et par gange, er der røget ned😔
    Så hvordan bliver det 0 kage igen tænker jeg. Det tog 2 år sidste gang og ja jeg får det fysisk dårligt
    Jeg kan ikke ligge ned at sove, bliver forpustet, lyd på vejrtrækning og hoste pga refluks
    Hvorfor kan jeg holde mig fra chokolade og slik og ik kagen? Er det bare fordi, det er det sidste usunde der er tilbage? Jeg skippede først slikket, så chokoladen ca 1 år efter
    Mange tak for dine mails
    Kh Nethe

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.