8 tips til et positivt kropsbillede

8 tips til et positivt kropsbillede

  • Bekymrer du dig hele tiden om din vægt?
  • Føler du dig trist og skamfuld, når du tænker på din krop?
  • Sammenligner du hele tiden din krop med andres?
  • Kan det at se dig selv i spejlet ødelægge hele din dag?
  • Bruger du ekstremt meget energi på at tænke negative tanker om din krop?
  • Kan du aldrig blive helt tilfreds med din krop, uanset hvordan den ser ud?
  • Er du overbevist om, at alt vil blive lettere, når bare du har fået en mere perfekt krop?

Hvis du kan svare ja på de fleste af disse spørgsmål, så har du formentlig et negativt kropsbillede.

Hvad er et kropsbillede?

Kropsbillede
Vi har alle sammen et kropsbillede. Det er først og fremmest vigtigt at understrege, at vores kropsbillede ikke nødvendigvis har noget med realiteten at gøre. Vores kropsbillede handler om, hvordan vi selv subjektivt opfatter vores egen krop. Det handler om de følelser og tanker, vi har omkring vores egen krop – uanset hvordan den i realiteten ser ud.

Vores kropsbillede er især ofte påvirket af opvækst, familie, venner, kultur, medier og idealer i samfundet.

 

Man kan sige, at vores samlede kropsbillede afhænger af to ting;

  1. Hvordan vi opfatter vores egen krop, og hvilken attitude vi har omkring den (positiv/negativ).
  2. Hvor meget og hvilken slags værdi vi tillægger vores krops udseende i vores liv.

Det vil altså sige, at du godt kan have en negativ opfattelse af din krop, men måske lægger du ikke så meget værdi i din krops udseende, og du ser det ikke som en særlig vigtig del af dit liv. Dermed er din negative opfattelse af din krop måske ikke så stort et problem i din dagligdag.

Omvendt kan du også have en meget negativ opfattelse af din krop og samtidig tillægge din krops fysiske udseende rigtig meget værdi – og det kan især være her, at et negativt kropsbillede bliver et stort problem.

Konsekvenserne ved et negativt kropsbillede

Et negativt kropsbillede kan være en kæmpe stor begrænsning i din hverdag, og faktisk kan det også være en meget stor hæmsko for, at du kan være sund og glad og have et balanceret forhold til mad.

Her er bare nogle af de konsekvenser ved et negativt kropsbillede, som jeg ofte støder på:

Gør os trætte, triste og stressede
At have et negativt kropsbillede er først og fremmest noget, som i høj grad stresser os og dræner os rigtig meget for energi. Når vi konstant stræber efter at opnå den perfekte krop og vægt, og vi aldrig kan blive tilfredse, så kan det give en generel følelse af stress, utilfredshed, tomhed og uro i kroppen.

Får os til at overspise mere
Et negativt kropsbillede kan også på mange måder fremme et ubalanceret forhold til mad og måske få os til at overspise mere – både som en reaktion på den stress, som vi føler, når vi konstant hader vores krop, men også som en konsekvens af alle de restriktive slankekure, som vi kan blive fristet til at hoppe på.

Læs også: Hjælp til overspisning – din store guide!

Får os til at spilde tiden
Et negativt kropsbillede får os ofte til at spilde tiden på ting, som måske i virkeligheden ikke er så vigtige for vores liv. Som f.eks. ekstrem overtræning, restriktive og uholdbare slankekure, konstante bekymringer omkring vores krop eller et ekstremt fokus på at lære om kost og vægttab. At bruge for meget tid og energi på disse ting kan faktisk forhindre os i at have tid til de ting i vores liv, som virkelig gør os glade og fylder os op indefra. Det kan i høj grad også være med til at gøre livet mere trist og meningsløst og kan måske endda føre til mere overspisning.

Skaber overfladiske forhold
Når vi har et negativt kropsbillede, er vi ofte også mere tilbøjelige til at skabe forhold baseret på overfladiske faktorer, frem for at mærke efter, hvilke mennesker der rent faktisk giver os noget godt. Forhold baseret på fysiske betingelser vil med meget større sandsynlighed ende med, at nogen bliver såret.

Forhindrer os i at være intime
At have et negativt kropsbillede kan også gøre det sværere for os at være intime med andre mennesker. Måske har vi sværere ved at lade andre mennesker røre vores krop, fordi vi skammer os over den, eller måske tillader vi ikke andre mennesker at elske os, fordi vi ikke føler, at vi er værd at elske. Dette kan i høj grad påvirke vores relationer negativt, og for mange mennesker kan det også reducere kvaliteten af deres parforhold.

Dræner os for nydelse og livskvalitet
Et negativt kropsbillede afskærer os generelt fra rigtig meget nydelse i hverdagen. Nydelsen ved at være i vores krop uden at skamme os. Nydelsen ved at spise god mad uden dårlig samvittighed. Nydelsen ved at have sex med lyset tændt. Nydelsen ved at ligge på stranden en varm sommerdag uden bekymringer. Nydelsen ved at spise middag med venner uden at bruge alt energien på at tænke på hvordan vi ser ud, eller hvad vi må/ikke må kropsbilledespise.

Smitter af på vores børn
Sidst men ikke mindst, så kan et negativt kropsbillede også i høj grad smitte af på vores børn, og faktisk kan det ofte gå videre i flere generationer, hvis det negative mønster ikke bliver brudt.

Så måske skulle du overveje at blive mønsterbryderen i din familie?

Klik her og begynd din rejse mod at elske din krop i dag.

Vægttab giver ikke et mere positivt kropsbillede

Noget som jeg ofte oplever hos mennesker med et negativt kropsbillede er, at de er overbeviste om, at et vægttab er vejen til et mere positivt kropsbillede.

Når jeg spørger klienter, hvorfor de har et ønske om at tabe sig, så får jeg ofte svaret “Så jeg kan være mere tilfreds med min krop” eller “Så jeg kan elske min krop mere”.

Men faktisk er der rigtig mange studier, der viser, at et vægttab alene ikke giver et bedre kropsbillede.

Mange mennesker, som f.eks. taber sig mange kilo ved at gå på en restriktiv slankekur, glemmer ofte at have det indre arbejde med, og når de så har tabt sig, er de alligevel ikke tilfredse, og ofte efterlader det dem med så dyb en skuffelse, at de hurtigt falder tilbage i de gamle mønstre igen.

At få et positivt kropsbillede er altså et indre arbejde, og et vægttab giver dig ikke automatisk et mere positivt kropsbillede. Til gengæld er der faktisk mange studier, som viser, at det at arbejde på at skabe et mere postivt kropsbillede kan gøre det meget nemmere at opnå et varigt vægttab.”

Så der er altså rigtig god grund til at arbejde på at skabe et mere positivt kropsbillede allerede nu, frem for bare at fokusere på vægttab.

8 tips til et mere positivt kropsbillede:

1. Husk at kropsidealer er skabt af samfundet

Det aller første du skal sørge for, hvis du vil have et mere positivt kropsbillede, er at minde dig selv om, at det kropsideal, som vi har i samfundet, virkelig bare er skabt af samfundet.

Det lyder måske som et selvfølge, men vi kan nogle gange godt blive så opslugt at samfundets normer, idealer og forventninger, at vi glemmer at se tingene i perspektiv.

I virkeligheden er der jo ikke fra naturens side én gylden standard for, hvordan en sund krop ser ud – men det bliver vi desværre ofte manipulerede til at tro gennem normer og idealer.

Faktisk kan man spørge sig selv;

Hvorfor er det lige netop, at vi har det her meget slanke kropsideal for en sund krop i vesten, når der i mange andre lande og kulturer er et helt andet kropsideal?.

I visse samfund og kulturer anses en lidt buttet krop jo faktisk for at være mest attraktiv, og kvinder med brede hofter og lidt ekstra på bagen er de mest eftertragtede.”

I princippet kunne det lige så godt være en buttet krop, der var idealet her i vesten, men de normer og idealer, som vi har her i vesten, giver os altså en opfattelse af, at vi kun kan være sunde, glade, attraktive, smukke og succesfulde, når vi er slanke – eller måske endda tynde.

Så det første skridt er altså at forsøge at se på kropsidealerne i et bredere perspektiv og begynde at stille sunde, kritiske spørgsmål.

Vær bevidst om hvilke normer og idealer du er påvirket af, og mind hele tiden dig selv om, hvad der faktisk er naturligt og realistisk, og hvad der bare er opfundne idealer i samfundet.

 

2. Sæt pris på forskellighederne

Et andet meget vigtigt skridt er at lære at sætte mere pris på forskellighederne. Du kan f.eks. begynde at lægge mærke til alle de forskellige kroppe, som du ser i din hverdag, og få øjnene op for det smukke og naturlige ved vores forskellige former og størrelser.kropsbillede

Når du går en tur i skoven og kigger på træerne, så vil du formentlig også opdage, at der ikke er to træer, der er ens. Faktisk har de enormt mange forskellige former, farver, skævheder og buler, og personlig synes jeg, at det er det, der gør naturen helt fantastisk!

Helt ærligt… ville det ikke være super kedeligt, hvis alle træerne var ens? Ville det ikke være kedeligt, hvis vi mennesker så helt ens ud?

Det er meningen, at vores kroppe skal være forskellige, lige så vel som det er meningen, at træerne i skoven er forskellige.

At få øjnene op for det smukke i forskellighederne og nuancerne kan være utrolig helende for dit kropsbillede.

 

3. Vælg dine medier med omtanke

Vi lever i en verden i dag, hvor der er utrolig meget fokus på fysisk skønhed, og desværre bliver vi også rigtig meget udsat for det gennem medierne. Derfor er det så vigtigt, at vi tager ansvar for at vælge vores medier med omtanke.

Vi har det ofte med at skælde medierne ud for at fremstille et urealistisk kropsideal og fremprovokere et negativt kropsbillede, men i rigtig mange tilfælde er det jo faktisk os selv, der vælger at bruge disse medier.

Jeg har talt med twitter-292994_640rigtig mange kvinder, som har udtrykt, at de ønsker sig et mere positivt og balanceret kropsbillede, men alligevel indrømmer de over for mig, at de selv køber de modeblade, som fremhæver det tynde ideal, eller at de følger urealistisk veltrænede fitnessmodeller på facebook/instagram.

Vi kan skælde medierne nok så meget ud, men hvis vi virkelig vil ændre vores eget kropsbillede, så er vi nødt til at tage ansvar for, hvilke medier vi faktisk udsætter os selv for.”

Så lad være med at følge de ekstreme fitnesskroppe på Instagram. Lad være med at købe alle modemagasinerne med de tynde modeller… og hvis du alligevel gør det, så vær i det mindste altid bevidst om, at de fleste af de billeder, som du ser i modebladende (hvis ikke alle sammen) er photoshoppet og manipuleret så meget med, at de slet ikke er nærmer sig en afspejling af virkelige mennesker.

Prøv først og fremmest bare at lægge mærke til hvordan de medier, som du dagligt udsætter dig selv for, rent faktisk påvirker dig og dit kropsbillede.

Rigtig mange mennesker tror, at det motiverer dem at følge ekstreme idealer som disse, men hvis de virkelig begyndte at lægge mærke til det, så ville de måske opdage, at det ofte bare er med til at skabe mere selvkritik, tristhed og en følelse af opgivenhed indeni.

Så frem for at følge de skadelige medier, kan du f.eks. i stedet begynde at lægge mærke til de almindelige kroppe, som du ser i din hverdag.Læg mærke til de kroppe du ser på toget. De kroppe du ser på gaden. De kroppe du ser ved kassen i Netto.

Du kan evt. også begynde bevidst at vælge de sociale medier og følge de mennesker, som faktisk er med til at fremme et sundt og positivt kropsbillede hos dig. Tro mig – det kan gøre en KÆMPE forskel for dit kropsbillede på meget kort tid!

 

4. Fokuser på hvordan din krop føles

For at få et mere positivt kropsbillede, kan det også være rigtig vigtigt, at du begynder at flytte fokus fra hvordan din krop ser ud, til hvordan din krop faktisk føles at være i. I virkeligheden er en sund krop jo en krop, der føles godt at være i.

Du kan sagtens være meget slank men stadig have det forfærdeligt i din krop, men du kan også sagtens være en smule overvægtig og faktisk have det utrolig godt i din krop.”

Så når du tager dig selv i at fokusere for meget på din krops udseende, så prøv at spørge dig selv: “Hvordan føles min krop egentlig at være i?”. Gør det til dit mål at få en krop som først og fremmest føles rigtig godt at være i, frem for bare at fokusere på at få en slank krop.

I virkeligheden er det jo også det, der gør os mennesker aller mest attraktive; et menneske som udstråler, at han/hun trives i sin egen krop, er et attraktivt og tiltrækkende menneske – uanset hvilken størrelse eller form personen har.

 

5. Fokuser på hvad din krop kan

Mennesker med et negativt kropsbillede har også ofte tendens til at fokusere for meget på, hvordan deres krop ser ud, frem for at fokusere på alle de fantastiske ting, som deres krop faktisk kan. Prøv f.eks. at overveje;

  • Hvad er din krop i stand til?
  • Hvad har din krop været igennem?
  • Hvad kan din krop faktisk klare?
  • På hvilke måder er den utrolig stærk?
  • Hvad klarer din krop hver dag – helt uden din hjælp?

Nogle gange kan det give en dyb kærlighed og taknemmelighed for din krop, når du rent faktisk får øjnene op for alt det, den gør for dig hver dag… men det kræver, at du øver dig i at stille de rigtige spørgsmål.

 

6. Få fysisk omsorg og berøring

For at få et mere positivt kropsbillede, kan det også være utrolig effektivt at sørge for at få masser af fysisk omsorg og berøring – både fra dig selv og fra andre mennesker.

At lade dig selv eller andre mennesker røre ved din krop og give den fysisk omsorg sender et signal til dig om, at din krop godt kan og må elskes – uanset dens størrelse eller udseende.”

Det er også vigtigt at huske på, at fysisk omsorg faktisk er utrolig vigtigt for vores trivsel, og det kan være altafgørende både for vores fysiske og psykiske sundhed.

Det kan godt være grænseoverskridende at begynde at modtage fysisk omsorg fra dig selv og andre mennesker, hvis du i mange år har taget afstand fra det, men tro mig… når først du har overskredet den grænse nogle gange, så bliver det meget nemmere!

Du kan f.eks. lige nu prøve at kramme dig selv eller kærtegne dig selv kærligt på armen, eller du kan sørge for at få et stort og dejligt kram fra en, du kender.

 

7. Kend dit værd som menneske

Mennesker med et negativt kropsbillede har det ofte med at sætte lighedstegn mellem deres fysiske udseende og deres værd som menneske. Derfor kan det være utrolig vigtigt, at du begynder at få fokus på alle de ting, som gør dig meget værd, som den person du er, frem for bare hvordan du ser ud.

Prøv f.eks. at reflektere over disse spørgsmål:

  • Hvad gør dig til den unikke person du er?
  • Hvordan er du meget værd som person?
  • Hvad ville dine nærmeste sige at dine 3 bedste personlige styrker er?

Prøv også at lade være med at fokusere på alle de ting du kan, men fokuser især på hvad der gør dig meget værd, som det menneske du er, og med den personlighed du har. Du er meget mere end bare din krops fysiske udseende, og dit værd som menneske kan slet ikke måles i, hvordan din krop ser ud!

 

8. Vær nysgerrig på de underliggende årsager

Sidst men ikke mindst, så er det også utrolig vigtigt at vide, at et negativt kropsbillede og had til din krop faktisk ofte handler om noget helt andet. Ofte handler en konstant stræben efter den perfekte krop faktisk om en meget dybere tvivl, utilfredshed eller usikkerhed.

Måske har du en dybereliggende frygt for ikke at være god nok eller for at være forkert, og måske forsøger du at dække over denne indre usikkerhed ved at stræbe efter at komme tættere på idealet for den perfekte krop.

Måske ved du ikke rigtig, hvordan du skal håndtere den her indre usikkerhed, og så er det meget nemmere at fokusere på at fikse problemet på overfladen.

Måske orker du ikke at tage ansvar for din egen lykke, og hvordan du faktisk har det indeni, og så kan det virke nemmere at skyde skylden på din “uperfekte” krop.

Når jeg selv har dage, hvor jeg føler mig fed, og hvor jeg er meget kritisk mod min egen krop, så prøver jeg altid at stoppe op og spørge mig selv: “Hvad er det i virkeligheden, det her handler om?”. Og ofte finder jeg ud af, at det i virkeligheden handler om, at der er nogle helt andre ting i mit liv, jeg er utilfreds med.”

Måske er der noget ved mit arbejde, som jeg ikke føler, at jeg gør godt nok. Måske er der nogle ting i mit parforhold, som jeg er utilfreds med. Måske er der andre ting i mit liv, som jeg er utilfreds med lige den dag – og hvis det er ting, som jeg måske ikke umiddelbart kan gøre noget ved, så kan det føles mere konkret at fokusere på, hvad der er galt med min krop.

Omvendt kan jeg også sagtens have dage, hvor jeg er meget tilfreds med min egen arbejdsindsats, hvor jeg måske har fået en skøn e-mail fra en god ven eller en klient, eller hvor jeg måske føler mig meget tilfreds på andre områder af mit liv.

Når jeg kigger mig i spejlet på sådanne dage, så har jeg sjovt nok altid en meget positiv og accepterende indstilling til den, uanset hvordan den faktisk ser ud.

Måske er det noget, du kan genkende? :-)

Så mind dig selv om, at dit syn på din krop faktisk ofte bare er en afspejling af nogle dybere ting eller nogle følelser inde i dig, som ofte handler om noget helt andet. Tag ansvar for at det er disse dybereliggende ting, det i virkeligheden handler om!

Få hjælp til at slippe ud af kropsfængslet og elske dig selv, som du er. Klik her og få hjælp med det samme.

jette11
Jeg håber, at denne artikel inspirerede dig, og jeg ønsker dig alt det bedste på din rejse mod et mere positivt kropsbillede  

De kærligste hilsner,
Jette Uhre
– Spisepsykologi Coach og Mindful Spisning ekspert

 

 

Læs også: Elsk din krop NU og få den krop du ønsker dig.

6 svar til “8 tips til et positivt kropsbillede”

  1. Amalie frimer siger:

    Jeg har lige læst dine 8 tips. Jeg vil helt klart begynde allerede i morgen tidlig for alvor at begynde at sortere i brugen af min telefon og dermed sociale medier. Jeg tror på at man går glip af rigtig mange små ting i hverdagen ved at være opslugt af ligegyldige ting som i virkeligheden (for mit vedkommende) gør en i dårligt humør.
    Tak for de gode råd! Jeg glæder mig til at komme i gang med 16-ugers programmet.
    Hav en dejlig mandag aften <3

    • jette jette siger:

      Ihh hvor dejligt at høre, at du kunne bruge mine tips Amalie! Og super god plan med at begynde at rense ud i medierne. Det er også et meget konkret sted at starte – men det er virkelig noget, som giver store resultater på kort tid :) Jeg glæder mig også rigtig meget til at have dig med på forløbet! <3

  2. Helene siger:

    Skønne Jette!
    Jeg har først lige fået øjnene op for dig og dit vidunderlige kald i livet – tusind tak for DIG <3
    Jeg læste dine 8 tips ovenfor, og kan kun nikke genkendende til dem – men især nr. 4 og 5 om hvordan kroppen faktisk FØLES og hvad den kan, satte tanker i gang hos mig. Selvom jeg altid har kæmpet imod (og med) min krop, så føles den faktisk godt, og den kan en hel masse.
    Den har tilgivet mig for alt hvad jeg har budt den, den fungerer upåklageligt, den overrasker mig på spinningcyklen når jeg troede den var træt og udmattet, og den bærer alle mine byrder og hele min vægt uden at brokke sig (uanset hvad vægten siger!).
    Min krop er en god krop – og det får den at vide alt for sjældent <3

    Der var engang én der gjorde mig opmærksom på, at min krop jo er den samme om morgenen som om aftenen – så hvis mit kropssyn ændrer sig i løbet af dagen, så er det ofte
    udtryk for mine oplevelser den dag. Dét var faktisk en øjenåbner!

    Hvor er det vidunderligt at blive udfordret på det negative kropssyn – tak!! :)

    • jette jette siger:

      Århh SKØNT at læse din kommentar Helene – og tak for dine ord! Det glæder mig, at jeg kan inspirere dig <3

  3. Kristina Wirenfeldt siger:

    Hej Jette!
    Jeg har lige læst din artikel og den rørte mig helt ind til benet, jeg græd, da jeg læste den fordi jeg kan relatere til alt hvad du skriver! Jeg vil printe denne artikel ud og læse den igennem igen i morgen og have den hos mig hver dag, som en reminder på hvad jeg skal huske at gøre og at det er okay ikke at være tynd, som modellerne i bladene! Jeg har meget lavt selvværd og føler aldrig jeg er god nok til min kæreste, jeg straffer mig selv hver dag, fordi jeg synes jeg er for fed… Det gør rigtig ondt og jeg ønsker sådan at være perfekt, men jeg kæmper virkelig og jeg mangler hjælp til at opbygge mit selvværd! Og jeg vil bruge din artikel! Jeg takker dig!!!<3

    Knus fra Kristina

    • Jette Uhre Jette Uhre siger:

      Åhh hvor er det skønt at høre, at du kunne bruge artiklen kære Kristina… og NEJ, du behøver BESTEMT ikke være tynd som pigerne i modebladene. Du er fuldstændig perfekt, præcis som du er, og at bestemme dig for at lære at tro på det (frem for at bruge tid og energi på at ville leve op til nogle overfladiske idealer), får du SÅ meget mere ægte lykke og glæde ud af. Det vil dit fremtidige jeg takke dig så meget for <3

      Jeg ønsker dig alt det bedste med at arbejde dig frem til et mere positivt kropsbillede!

      De kærligste tanker,
      Jette

      P.S. Hvis du skulle have behov for mere støtte til at slippe ud af kropsfængslet og lære at elske din krop, som den er, så husk også at jeg har et 30 dages e-kursus lavet til netop at støtte mennesker i din situation. Du kan læse om det her: https://www.jetteuhre.dk/e-kursus-positivt-kropsbillede/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.