Kan man virkelig tabe sig uden en slankekur?

SPØRGSMÅL:slankekur

“Hej Jette

Jeg sidder med Birgitte Nymanns nye bog “slankekuren” i hånden. Har lige lånt den på biblioteket.

Det skal siges, at jeg er VIRKELIG god til begyndelser, men jeg tør ikke begynde på denne slankekur, for jeg tror ikke, at jeg orker at holde kuren meget længere end et par dage... men jeg VIL tabe mig.

Kan jeg virkelig tænke mig til vægttab? Er det virkelig så “simpelt”, at jeg ikke behøver følge en masse regler om kostfibre, bælgfrugter osv.?

Jeg vil gerne tro på, at nøglen til vægttab ligger i mine tanker. Så mit spørgsmål er: Tror du virkelig, at man kan tabe sig mange kilo ved at fokusere på nydelse og følelser?

Jeg følger din gratis guide, men jeg bliver ved med at tænke, at jeg OGSÅ skal følge en slankekur.

Mvh. N.”

SVAR:

Hej N.

Tusind tak for dit spørgsmål.

Jeg oplever ofte meget forvirring omkring, om det nu kan passe, at man kan tabe sig og opnå en sund vægt uden at gå på slankekur… og det korte svar er – ja, det kan man godt :-)

At gå på slankekur gør dig tykkere

For at gå lige til sagen, så har meget forskning endda tydeligt konkluderet, at dét at gå på slankekur i høj grad ofte øger risikoen for yderligere overspisning og overvægt (det kan du også læse mere om i denne artikel), så derfor vil jeg faktisk ligefrem sige, at hvis du vil tabe dig (på en permanent måde), så skal du netop for alt i verden IKKE gå på slankekur.

Betyder det så bare, at du skal være fuldstændig ligeglad med, hvad du byder din krop? … nej, det gør det selvfølgelig ikke.

Selvfølgelig er målet at spise på en måde, der overvejende nærer dig og din krop. Min filosofi handler ikke om, at du bare kan spise chips, slik og chokolade hver dag og alligvel kunne tænke dig til et vægttab.

Du skal spise naturlig og nærende mad, det er klart – men det hele handler i virkeligheden mere om at arbejde med, hvordan du naturligt kan være motiveret for det i længden. Vi ved jo alle sammen godt, hvad vi “burde” spise, eller hvad der er godt for kroppen at spise, men problemet er jo i højere grad, at vores tanker, følelser og overbevisninger alligevel forhindrer os i at gøre det.

Hav den rigtige intention

For det første handler det rigtig meget om, hvad din intention faktisk er bag dit ønske om at spise sundt. Det vil sige, at det især handler om at ændre intentionen bag dine sunde valg fra en intention, der er baseret på kontrol, tvang og regler (som på en slankekur), til en der er baseret på kærlighed og tillid til dig selv og din krop.

Et af de store problemer, som jeg ser ved en slankekur, er at der er så meget fokus på vægttab, at alle handlinger omkring mad bliver baseret på sådan en underliggende had til ens krop, som den er, og et ønske om at “fjerne” de ekstra kilo.

Denne ekstreme fokus på at “fjerne” de ekstra kilo fra kroppen bliver så negativt og hadfuldt, at det ofte skaber en kronisk stresstilstand inden i os, hvilket sætter forbrændingen ned og i høj grad også fører til, at vi får mere lyst til at overspise og trøstespise.

Min filosofi handler om, at når vi i stedet giver en lille smule slip på det negative og ængstelige fokus på vægttab, og i stedet lader os motivere af en intention om kærlighed til vores krop, og en intention om at ville give den det, den har behov for, så bliver det meget mere holdbart i længden.

Det kærlige og positive fokus giver ofte en mere indre og naturlig motivation for at spise balanceret – frem for at man skal bruge kontrol og tvang (som på en slankekur).

Lad din krop være eksperten

En anden negativ ting ved at være på slankekur er også, at med alle reglerne, skemaerne og bestemmelserne omkring, hvad der er “godt” eller “dårligt” at spise, bliver vægttab ofte til sådan en proces, som foregår rigtig meget oppe i hovedet, og hvor man slet ikke respekterer eller lytter til kroppens signaler.

Det bliver altså sådan en styren med hovedet, hvor vi slet ikke har tillid til, at vores krop i virkeligheden godt kan fortælle os, hvad der er godt eller skidt for den.

Vi kan godt selv mærke, at når vi spiser den der kæmpe store pizza, så føles det ikke godt i kroppen – det behøver vi jo ikke en ekspert, en slankekur eller en kostplan til at fortælle os.”

Når du lærer at stole mere på din krop og dine egne fornemmelser, så vil det også være så meget nemmere at træffe kærlige valg for dig selv og i forhold til din spisning, frem for at være totalt forvirret over kosteksperternes og slankekurenes ofte modsigende råd.

Når vi lader os navigere efter vores egne kropsfornemmelser, frem for reglerne på en slankekur, så er det også meget nemmere at give slip på sort/hvid mentaliteten omkring mad, som ofte får os til at overspise meget mere. Måske kender du det, at der er en masse regler på den slankekur, du følger, og så snart du kommer til at overskride reglerne en smule, så tænker du “Nu har jeg ødelagt det hele, så kan det også være lige meget”, og så overspiser du måske endnu mere.

Når du i stedet lytter til og navigerer med din krop (og har tillid til dens signaler), så er det nemmere at have et mere nuanceret og balanceret forhold til maden. Hvis du f.eks. spiser en kvart eller en halv pizza, og virkelig tillader dig selv at nyde det langsomt, så vil du måske kunne mærke på din krop, at det faktisk føles helt ok, men du vil også naturligt føle dig motiveret til at stoppe, når det ikke længere føles godt, og din krop ikke har behov for mere. Når der ikke på samme måde er den moralske eller sort/hvide kobling til maden, så er det meget nemmere at spise balancerede mængder.

Læs også: Sådan får du motivation til at spise sundt

Forsøg at forstå årsagerne

Sidst men ikke mindst handler min filosofi også rigtig meget om at forsøge at se nysgerrigt og kærligt på årsagen bag vores uhensigtsmæssige spisevaner.

Hvorfor er det, at jeg overspiser? Hvorfor er det, at jeg hele tiden har lyst til noget sødt?

Når vi er på slankekur handler det ofte bare om at tvinge og hade vores uhensigtsmæssige vaner væk, og så bare direkte prøve at erstatte dem med nogle “sundere” vaner, men det er bare sjældent holdbart i længden.

Så længe vi ikke lærer at forstå, HVORFOR vi har de vaner, som vi har, så har vi også meget lille chance for at kunne ændre dem permanent på en måde, hvor vi ikke skal piske og tvinge os selv til det hver dag.

Noget af det, som deltagerne på mit store online forløb især lærer, er at få en mere nysgerrig og udforskende indstilling til, hvad det faktisk er for nogle helt konkrete behov, som deres overspisning opfylder for dem i øjeblikket. På den måde kan de meget nemmere lære at opfylde disse behov på en ægte måde i deres hverdag, så de kan slippe overspisningen helt naturligt – UDEN at bruge drænende tvang, kontrol eller selvdisciplin.

Hvis du f.eks. udforsker, hvorfor du altid spiser meget sukker, og du finder ud af, at det er fordi, at du aldrig tillader dig selv at tage de mentale afkoblingspauser i løbet af dagen, som din hjerne måske beder dig om, så vil det jo være en meget mere holdbar og nydelsesfuld løsning, at du begynder at fokusere mere på at give dig selv rigtige pauser, når du behøver dem, så du naturligt kan slippe behovet for sukker – frem for at TVINGE dig selv til at droppe sukkeret (hvilket kræver enormt mange kræfter og derfor aldrig er holdbart i længden).

Så det handler altså om at anerkende, at der altid er en god grund til, at vi gør det, vi gør, og at vi derfor er nødt til at forstå, hvilke behov vores uhensigtsmæssige vaner udfylder for os, og så forsøge at udfylde dem på en mere hensigtsmæssig måde i vores hverdag i stedet (så vanerne naturligt kan slippe).

Kan du se pointen? :-)

Så ja, det er bestemt muligt at tabe sig mange kilo uden at gå på slankekur og ved i stedet at fokusere på mere nydelse, mere kærlighed til dig selv, mere kærlighed til din krop og mere fokus på at opfylde dine indre behov. Vigtigst af alt så er det jo en strategi, som er meget mere holdbar i længden, fordi det er nydelsesfuldt og ikke kræver så meget tvang og drænende kontrol (som ofte får os til at overspise og tage mere på).

Det kan godt være, at du ikke kan tabe dig 20 kilo på en måned med denne mere kærlige, nydelsesfulde og holdbare strategi, men du kan i hvert fald opnå en sund vægt på en holdbar måde, hvor din krop kan følge med, og hvor du samtidig får det bedre og bedre indeni og lærer at elske dig selv i processen (så du ikke ender med at tabe dig og alligevel ikke er tilfreds med dig selv).

En strategi til vægttab, der er baseret på stressende regler, slankekur efter slankekur og had til dig selv og din krop vil ALDRIG få dig til at elske dig selv mere i sidste ende (også uanset hvor meget du taber dig).

At tro det vil faktisk svare til at være i et forhold med en partner og tænke “Jo mere jeg hader min partner som han/hun er nu, og bruger tvang og kontrol til at få ham/hende til at være mere, som jeg vil have, desto mere vil jeg elske min partner i sidste ende”.

Det er jo ikke sådan, kærligheden fungerer ;)

jette11

 

Jeg håber, at mit svar kunne give dig lidt mere forståelse for, hvordan du kan opnå en sund vægt (og især et balanceret og sundt forhold til mad) uden at gå på slankekur, og jeg ønsker dig alt det bedste på din rejse ♡

De kærligste hilsner,
Jette

 

 

Læs også:

Den bedste måde at tabe sig på

Den nydelsesfulde vej til et varigt vægttab

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.