Kan ikke tabe mig, selvom jeg har prøvet alt!

kan ikke tabe mig
SPØRGSMÅL:

Hej Jette.

Jeg kan ikke tabe mig, selvom jeg har prøvet alt! Jeg håber meget på nogle gode råd fra dig (det er første gang, jeg søger hjælp/råd udefra).
 
Jeg har hele mit liv været en kraftig pige. Allerede da jeg startede i skole var sundhedsplejersken urolig for min vægt. Min mor tog imod hendes anbefalinger. Min mælk (som jeg drak rigtig meget af) blev skiftet fra sødmælk til skummetmælk, min yndlingsspise spegepølse med remulade og ristet løg blev skiftet ud med rugbrød med hamburgerryg uden smør osv. Der kom rigtig mange sundere alternativer ind i min hverdag. Derved også meget jeg måtte undvære, ting som de andre fra klassen fik. F.eks. spiste jeg næsten aldrig slik, drak ikke sodavand osv.

Da jeg blev 10 år begyndte jeg at spille håndbold 3 gange om ugen, og det hjalp på min vægt. MEN jeg så stadig den tykke pige i spejlet. Det resulterede i, at jeg (tror), at jeg udviklede en form for spiseforstyrrelse. Jeg spiste i det skjulte. Når andre så mig spise, spiste jeg næsten ikke noget, for folk skulle ikke tro, at jeg var tyk, fordi jeg spiste meget. Når jeg så var alene, spiste jeg. Ofte var det ikke det rigtige, jeg valgte, fordi det tit var det hurtige.

Derudover følte jeg, at det var synd for mig, at jeg altid skulle undvære slik osv. Derfor trøstede jeg mig selv, når jeg var ked af det, ved at spise det, jeg var blevet nægtet som lille.

Da jeg så flyttede hjemmefra sammen med en kæreste, jeg havde haft i 2 år, som jeg var MEGET sikker på, så droppede jeg at gå op i mig selv og faldt i ”vi elsker at hygge på sofaen”-fælden… og der røg kiloene på.

Selvom jeg er bevidst om, at jeg trøstespiser, og min ”mad”-hjerne overbeviser min fornuft om at mad/slik ikke feder, hvis bare jeg spiser det hurtigt, og ingen ser det, så falder jeg stadig i, og jeg HADER mig selv hver gang, det sker. Men jeg ved ikke, hvordan jeg skal slippe af med det.

Jeg skal giftes til august og vil VIRKELIG gerne smide de overflødige kilo, så jeg kan være den smukke kvinde, som jeg synes min mand fortjener. Og fordi jeg ikke kan lide tanken om mig selv i en brudekjole (derfor har jeg heller ikke fundet en endnu). Men jeg synes, jeg har prøvet alt.

Jeg løber et par gange om ugen og laver mange armbøjninger og mavebøjninger hver dag, men jeg kan ikke tabe mig! INTET hjælper på vægten… den er tværtimod gået opad, og jeg ved godt, at muskler vejer mere end fedt, men det slår min motivation ihjel. Især fordi jeg nægter mig selv rigtig mange ting. Slik, sodavand, smør osv.

I øjeblikket lever jeg af 1 portion nuposhake, 250 g skyr, 1 stk. rugbrød med mager pålæg og så 1 portion aftensmad. Så jeg mener ikke, at jeg spiser ret meget, men jeg kan ikke tabe mig alligevel.

Puhaaa.. det blev en lang mail.. Undskyld. Som du kan høre er jeg desperat, for jeg vil ikke være tyk resten af mit liv. Det skal ikke have lov til at følge mig resten af mit liv.

Venlig hilsen J

 

SVAR:

Kære J.

Du har skrevet en meget god og detaljeret beskrivelse af din situation. Ud fra det du har skrevet, kan jeg faktisk se mange af de typiske tendenser, som jeg også møder hos andre klienter, der kommer til mig og siger “jeg kan ikke tabe mig”.

Så jeg vil forsøge at gå alle de områder igennem, hvor jeg fornemmer, at problemerne kan ligge, og så komme med en endelig konklusion til sidst:

Slip restriktionerne og forbuddene

Det lyder som en meget svær historie, du har bag dig i forhold til mad. Det giver meget god mening for mig, at du har så anstrengt et forhold til mad i dag, hvis du allerede fra barns ben lærte, at mad er noget, der er forbudt, og som der skal sættes restriktioner omkring.

Det er ikke ualmindeligt, at hvis man er blevet nægtet mange ting som barn, eller hvis ens forældre har haft et ekstremt fokus på, hvad man spiste, så vil man føle (både som barn, men også senere som voksen), at man har større lyst til at spise alle de ting, der dengang var forbudte.

Faktisk er der en decideret teori omkring det, der kaldes for “The Habituation Theory”. Teorien handler om, at når vi sætter restriktioner omkring noget mad, eller der er begrænset tilgang til noget, så vil vi også ofte udvikle en større lyst til netop det mad.

Det, der er forbudt, får vi ofte mere lyst til… og når det så endelig er tilgængeligt for os, kan vi have enormt svært ved at styre mængderne, fordi vi måske er bange for, at vi aldrig må få det igen.”

Hvis vi derimod ikke sætter begrænsninger for os selv omkring mad, så vil vi i stedet vænne os så meget til, at det er tilgængeligt, at vi ikke har lige så stor interesse for det. Spændingen ved at spise noget bliver knap så stor, når vi ved, at det hele tiden er tilladt og tilgængeligt.

Derfor vil jeg sige, at hvis du skal finde tilbage til et naturligt, balanceret og intuitivt forhold til mad (så du kan tabe dig på en naturlig og holdbar måde), så er du nødt til at stoppe med at sætte så mange restriktioner og forbud for dig selv. Lad i stedet lade din hjerne vide, at alt mad er tilgængeligt.

Når du siger, at du ofte spiser meget hurtigt, når ingen ser det, så siger det mig også, at der er meget skyld og skam forbundet med din spisning. Når vi skammer os over at spise noget, så har vi større tendens til at slå bevidstheden fra i situationen (fordi vores hjerne helst vil fortrænge den skamfulde situation), og så kommer vi netop også ofte til at spise det meget hurtigere, for at få det hurtigt overstået. Problemet er bare, at når vi spiser meget hurtigt og fraværende, så får vi faktisk slet ikke den nydelse og trøst ud af maden, som vi i virkeligheden søger. På den måde skal der ofte en meget større mængde mad til, før vi bliver tilfredsstillede, og så stiger chancerne endnu mere for, at vi kommer til at overspise.

Så der er faktisk en meget god forklaring på, at du kommer til at overspise mere, når du spiser meget hurtigt og føler skyld og skam omkring det.

Du kan finde inspiration til, hvad du kan gøre i stedet, ved at læse disse to artikler: Derfor skal du tillade dig selv at spise hvad du vil + Derfor skal du tillade dig selv at trøstespise.

Lær at have tillid til dig selv og din krop

Med den beskrivelse du giver omkring din barndom, og hvordan din mor nøje overvågede, hvad du spiste, så lyder det også som om, at du fra en tidlig alder lærte, at du ikke kan have tillid til dig selv omkring mad.

Når vi lærer, at der skal ydre reguleringer og overvågning til, for at vi kan “kontrollere” vores spisning, så lærer vi ikke at lytte til vores krop og stole på dens signaler.

Dette er en af de største konsekvenser ved den måde, vi i mange år har forsøgt at gå til angreb på vægt- og spiseproblemer på. Vi har i mange år brugt kalorietælling og mentale regler og restriktioner til at styre vores madindtag, men i virkeligheden har det bare fået os mere væk fra det, der virkelig holder i længden: nemlig at lytte til vores egen krop.

Din krop sender hele tiden signaler til dig omkring det, du spiser, og de mængder du spiser. Så den mest holdbare vej til et permanent vægttab er virkelig at lære at lytte til din krop, frem for at sætte en masse regler med hovedet.”

Derfor vil jeg i høj grad anbefale dig at begynde at gøre aktiviteter, der kan hjælpe dig til at lytte mere til din krop.

Noget, der virkelig kan hjælpe, er især kropsbehandlinger, yoga, meditation, masser af fysisk berøring fra andre, nydelsefuld bevægelse og evt. gåture i naturen.

Et andet konkret redskab kan være at begynde at kommunikere med din krop. Så hver gang du skal træffe et valg omkring mad og sundhed, så prøv at spørge din krop nysgerrigt, hvad den har behov for. Forestil dig at din krop er din aller bedste ven og guide, du har med dig, og at den altid har noget at sige til dig. Begynd at være nysgerrig på, hvad den forsøger at kommunikere til dig med de fysiske symptomer og signaler, den sender.

Læs også: Sådan får du motivation til at spise sundt.

Fokuser på sundhed frem for vægttab

Noget jeg især lægger meget mærke til ved din historie er, at det virker som om, at alt hvad der handler om at spise balanceret og bevæge din krop i høj grad er forbundet med vægttab – frem for velvære og sundhed.

Hvis din motivation for at spise sundt og motionere kun er baseret på vægttab, så holder det ofte ikke i længden, og så vil du (som du også selv skriver) miste motivationen for at være god ved din krop, så snart resultaterne på vægten udebliver.”

Du skriver også, at så snart du flyttede sammen med din kæreste, så droppede du at gå så meget op i dit fysiske udseende, og så røg kiloene på.

Hvis din motivation for at spise balanceret og bevæge dig regelmæssigt kun handler om, hvordan du ser ud, så kan jeg godt forstå, at din motivation for at spise sundt og bevæge dig forsvandt. Det er selvfølgelig helt naturligt, at vi ikke i lige så høj grad bekymrer os om vores udseende, når vi finder en partner, vi føler os sikre med – men det burde ikke betyde, at vi stopper med at ville behandle vores krop med kærlighed og respekt.

At spise nærende, behandle os selv godt og lytte til vores krop skal ikke være noget, der udelukkende handler om udseende, forfængelighed eller et ekstremt fokus på vægttab. Det skal i stedet være noget, vi er motiverede for, fordi vi vil være gode ved os selv og have det godt i kroppen – UANSET hvordan vi ser ud, og uanset om vi leder efter en kæreste eller er i et fast forhold.

En motivation baseret på kærlig egenomsorg (frem for resultater på vægten) holder altså meget mere i længden.

Så selvom det lyder ret paradoksalt, så vil jeg faktisk i høj grad anbefale dig at give en lille smule slip på dit ekstreme fokus på vægttab, og i stedet begynde at fokusere mere på velvære.

Frem for at vågne om morgenen og spørge dig selv “Hvad kan jeg gøre for at tabe mig?”, så prøv i stedet at begynde at spørge dig selv “Hvad kan jeg gøre for at havde det så godt som muligt i kroppen i dag? Hvad kan jeg gøre for at være god og kærlig mod mig selv i dag?”.

Når du giver en lille smule slip på det stressende fokus på dine vægttabsresultater i fremtiden, og i kan ikke tabe migstedet sætter dét at have det godt i kroppen hver dag som dit mål, så gør du det også meget mere overskueligt og motiverende for dig selv at træffe de gode valg, fordi dit mål om fysisk velvære kan opnås hele tiden med hvert enkelt valg, du træffer – det ikke først er noget, du får resultater med ude i fremtiden (som med vægttab).

Sandheden er også, at når folk kommer til mig og siger “Jeg kan ikke tabe mig, selvom jeg har prøvet alt”, så er det underliggende problem faktisk ofte stress, og at de stresser sig selv alt for meget omkring vægttab.

Stress er en af de aller største forhindringer for, at vores krop kan opnå sin naturlige, sunde vægt.”

Så længe du stresser dig selv og din krop til et vægttab, så vil den tværtimod bare holde endnu mere fast på fedtet. Du er nødt til at begynde at slappe mere af omkring det og vende din motivation til noget kærligt i stedet, så din krop kan slappe af og turde give slip på den ekstra vægt.

Læs også: Den bedste måde at tabe sig på

Fokuser på hvad det giver dig at spise sundt

Du skriver også: “Jeg føler, at det er synd for mig, at jeg altid skal undvære slik osv.”

Jeg fornemmer, at din indstilling er, at dét at spise sundt og dyrke motion er det sure og smertefulde, som er forbundet med forbud og restriktioner, og dét at spise eks. slik og sodavand er det nydelsesfulde, som du helst skal undgå.

Jeg blamer dig virkelig ikke for at se sådan på det, for det er faktisk det typiske syn, som slankekure og diæter giver os omkring sund og usund mad. Det giver dog alligevel mening, at din motivation bliver slået ihjel af det, fordi det ER et helt naturlig instinkt, at vi er drevet til at søge mod nydelse og væk fra smerte.

Hvis du et eller andet sted i din underbevidsthed har den indstilling, at sund kost og motion er det, som er surt og smertefuldt, så er det klart, at du naturligt vil være drevet væk fra det og i stedet hen mod det, som du opfatter som nydelse (slik, sodavand mm.).”

At ændre din indstilling til sund spisning og bevægelse i en mere nydelsesfuld retning er selvfølgelig ikke noget, du bare lige kan gøre fra dag til dag. Men et lille redskab, jeg kan give dig lige nu, er:

Hver gang du står i en situation, hvor du skal vælge, hvad du skal spise, og du måske føler, at du vil gå glip af nydelse, hvis du skal vælge det usunde fra, så prøv at spørge dig selv: “Hvad går jeg faktisk glip af, hvis jeg vælger det usunde nu?” eller “Hvad ville det rent faktisk give mig, at træffe det sunde valg her?”

Det kan f.eks. være, at det ville give dig følelsen af lethed / frihed / stolthed / autonomi etc.

Ofte har vi alt for meget fokus på den nydelse, som vi går glip af ved at vælge det usunde fra, men vi glemmer at have fokus på den nydelse, som det faktisk kan give os, at vælge det sunde og nærende til. Og et lille skift i dit fokus kan faktisk være alt hvad der skal til for at give store resultater :-)

Få mere nydelse ind i dit forhold til mad

Når vi snakker om nydelse, så er nydelse faktisk også ENORMT vigtigt for din forbrænding og for at undgå overspisning. Det er meningen, at vi skal have nydelse ud af vores mad. Nydelse ved vores spisning er med til at øge vores forbrænding og fordøjelse, og det er også med til at fortælle vores hjerne, at vi får vores behov for næring opfyldt.

Hvis din hjerne slet ikke oplever sansemæssig nydelse ved din spisning, vil den faktisk have sværere ved at registrere, at du får den næring, du skal have. Så skal der netop ofte meget mere mad til, før du føler dig ordentligt tilfredsstillet.”

Ud fra det du har skrevet, fornemmer jeg nemlig, at der måske ikke er så super meget nydelse eller en dybere næringsmæssig oplevelse forbundet med din spisning.

Du nævner f.eks., at du spiser Nupo-shake, hvilket selvfølgelig kan være ok engang imellem, når det skal gå lidt stærkt. Men hvis du ikke også sørger for at få noget mere naturlig og rigtig mad i løbet af dagen, som virkelig kan tilfredsstille dine sanser (og som giver dig noget at tygge i og smage på), så vil der faktisk skulle mange flere nupo-shakes eller meget mere mad til, før du føler tilfredsstillelse, og din forbrænding vil faktisk fungere ringere uden nydelse af din mad.

Vi er indbyggede til at spise RIGTIG mad, der ikke bare fylder maven op og giver os næring, men som også giver os en dybere sansemæssig tilfredsstillelse at spise.

Så jeg vil virkelig anbefale dig at fokusere på at give dig selv nogle rigtige måltider mad hver dag, som du nyder, og som giver dig noget at se, dufte, tygge og smage på.

Hele idéen omkring vigtigheden ved at nyde din mad er bl.a. også en stor del af principperne i begrebet Mindful Spisning. Du kan læse mere om Mindful Spisning her.

Spis mere (særligt i starten af dagen)

Du skriver også: “Jeg mener ikke, at jeg spiser ret meget, men jeg kan ikke tabe mig alligevel.”

Sandheden er, at dét at opnå en sund vægt ikke bare handler om at spise så lidt som muligt. Nogle gange handler det faktisk tværtimod om at spise mere rigtig mad på de rigtige tidspunkter.

Når vi spiser for lidt, og overdøver vores sult i løbet af dagen, så får det ofte vores krop til at tro, at vi er på en øde ø og ikke har adgang til meget mad. Som en naturlig overlevelsesstrategi sætter den derfor forbrændingen ned, så vi kan spare på energien og overleve længere. Det er netop en af de mange uheldige virkninger, som slankekure ofte har.

Hvis du har tendens til overspisning om eftermiddagen og om aftenen, er det især vigtigt, at du sørger for at få nok næring og kalorier tidligt på dagen. Generelt er vores forbrænding meget klar og gearet til at få næring indenbords fra morgenen og frem til frokost. Det er der, vi har mest behov for næring til dagen.

Hvis du ikke sørger for at fylde godt på med mad i starten af dagen, så vil din krop ofte gå i en overlevelsestilstand, som både sætter forbrændingen ned, men som også medvirker, at du får intense cravings senere på dagen og om aftenen (hvor vores forbrænding faktisk fungerer mindre optimalt).”

Så at sørge for, at du får mere at spise i starten af dagen, kan være med til at holde din forbrænding bedre kørende og forebygge, at du overspiser om aftenen.

Det er i virkeligheden en meget gammel og overfladisk idé, at vægttab bare handler om kalorier ind og kalorier ud. Der er SÅ mange andre ting, der har indflydelse på din vægt. Faktorer såsom hvordan og hvornår vi spiser, hvordan vi har det indeni, hvordan vores krop generelt har det, og hvad vi tænker om os selv og vores krop kan faktisk være mindst lige så afgørende.

Læs også: Hvornår skal man spise?

Spis flere gode fedtstoffer

Det lyder som om, at du måske er en smule fedtforskrækket. Både fra du var barn, hvor alt fedt blev skåret væk fra din kost, og også frem til i dag, hvor det lyder som om, at du forsøger at spise meget fedtfattigt.

Idéen om, at det er fedt, der er fjenden ifht. overvægt, er dog baseret på meget uddateret forskning, som stammer helt tilbage fra 80’erne. Vi har for længst fundet frem til, at det slet ikke er tilfældet (selvom visse diætister og læger dog stadig hænger fast i den idé).

Fedt er ikke det, der gør os tykke. Tværtimod er det enormt vigtigt, at vi får nok fedt i kosten; både for forbrændingen, for hormonreguleringen og for at vi kan føle os ordentligt mætte ved måltiderne.”

Det kan faktisk være umuligt at tabe os, når vi spiser for lidt fedt – især de gode og sunde typer fedt. Mangel på gode og sunde fedtstoffer i kosten kan endda ligefrem være en direkte årsag til overvægt.

Så sørg gerne for at putte en masse gode fedtstoffer ind i din kost som f.eks. fedt fra nødder, frø, kerner og avocado.

Tilgiv dig selv, når du overspiser/trøstespiser

Du skriver også: “Jeg trøstespiser og hader mig selv hver gang det sker.”

Problemet med at hade dig selv, når du trøstespiser, er først og fremmest, at din selvhad bare gør problemerne værre. At slå dig selv oven i hovedet for at trøstespise giver dig jo formentlig bare mere lyst til at trøstespise… har jeg ret?

Had og selvkritik skaber stress indeni, og stress er en af de største udløsere til overspisning. At hade dig selv for at trøstespise er lidt som at sparke til en person, der allerede ligger ned. Det får dig bare til at sidde endnu fast i en ond spiral af trøstespisning.”

Forsøg at se det på denne måde i stedet: Din overspisning og trøstespisning er en kærligt guide, der forsøger at fortælle dig, at der er nogle følelsesmæssige behov i dit liv, som du ikke får opfyldt, eller at der er nogle følelser, du er nødt til at lære at omfavne. Hvorfor “hade” denne mekanisme? Hvorfor hade dig selv for, at din krop faktisk er i stand til at signalere, at du har visse behov, som ikke bliver opfyld?

Jeg ved, at det kan lyde meget abstrakt, men du er nødt til at lære at se med nysgerrighed og taknemmelighed på din overspisning og trøstespisning, for ellers er det svært at få det til at forsvinde permanent.

Læs også: 3 skridt til at give slip på trøstespisning

Konklusion:

Hvis du har haft et anstrengt, unaturligt og meget restriktivt forhold til mad i mange år, så kan jeg godt forstå, at din krop er i undtagelsestilstand. Der er rigtig mange ting, der er gået galt fra alle de år, hvor fedtforskrækkelse og restriktioner har været den gængse måde at behandle overvægt på.

At få en sund vægt og et balanceret forhold til mad handler ikke om at sætte restriktioner og nyde mindre – det handler tværtimod om at nyde din mad MERE samt at lære at lytte til din krop og have mere tillid til dine naturlige instinkter omkring mad.”

Det kan selvfølgelig godt være svært og tage enormt lang tid at opbygge den tillid, og begynde at mærke din krops signaler igen – men det ER muligt.

Jeg ved, at det kan være frustrerende, at der ikke bare findes en eller anden hurtigløsning, men jeg vil virkelig invitere dig til at se med taknemmelighed på, hvor du er lige nu. At kigge på dit forhold til mad med mere nysgerrige og kærlige øjne kan ikke alene hjælp dig til bedre at kunne stoppe den onde spiral, men det hjælper dig også til at kunne se de livsbekræftende og lærerige budskaber, der ofte gemmer sig i vores udfordringer med mad og vægt.

Sidst men ikke mindst vil jeg give dig et kæmpe skulderklap for, at du rækker ud efter hjælp. Alene dét, at række ud efter hjælp og støtte, kan være et kæmpe skridt på vejen mod holdbare forandringer.

Jeg håber, at du kunne finde inspiration og støtte i mit svar, og hvis du er interesseret i mere hjælp på din rejse, kan du bl.a. finde hjælp på mit store online kursus Mere Glæde og Mindre Overspisning på 8 uger.

Jette Uhre
Jeg ønsker dig et helt fantastisk bryllup og alt det bedste fremover ♡

De kærligste hilsner,
Jette Uhre
– Spisepsykologi coach og Mindful Spisning ekspert.

 

 

 

Læs også: Den nydelsesfulde vej til et varigt vægttab

 

Ét svar til “Kan ikke tabe mig, selvom jeg har prøvet alt!”

  1. Lisa Jeggesen siger:

    Hej Jette.

    Jeg er en 16 årig piger der nuværende er udvekslingstudent i USA. Jeg har hele mit liv været meget bevidst om godt og dårligt mad, pga af min rimelig sunde familie. Jeg var et meget normalvægtig barn, men da jeg blev 13 tabte jeg mig en smule. De følgende 3 år var jeg en meget slank pige, som næsten kunne spise alt jeg havde lyst til, men det tog ligepludselig en meget drastisk vending og jeg tog 10 kilo på. Imens det her skete opdagede jeg er at jeg tog på og begyndte hurtigt at spise sundere og dyrke motion få gange i ugen. Nu er jeg her i USA og er blevet meget bevidst om mad og den sunde livstil har virkelig fanget min interesse.
    Jeg vågner op om morgenen og drikker engang imellem noget kaffe. Så klokken 12 vil jeg spise mit første måltid, hvilken er en portion salat og engang imellem noget æg. Så vil jeg dyrke motion hver dag efter skole og når jeg kommer hjem spiser jeg aftensmad, hvilket altid består af grøntsager og kød, da min familie også er meget sund. I mine første 2 måneder her var min livstil ikke så streng, men da jeg begyndte at tage på ændrede jeg det hele så jeg forhåbentligt ville tabe det igen, men vægten står stille og kan heller ikke se nogle forbedringer på min krop. Jeg falder kun i det usunde mad utroligt sjælendt og jeg har været igang med min nye livstil i 4 uger. Med alt den motion jeg dyrker og efter hvor sundt jeg spiser, syntes jeg, at jeg skulle kunne se bare små forbedringer. Har læst mig frem til at jeg hælder over til at være en Endomorphe, så jeg har droppet alt med store mængder kulhydrater såsom brød og pasta. Håber du kan giver mig nogle råd, også bare til hvordan jeg kan holde en lettere livsstil uden at tage på.
    Hilsen L

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.