6 skridt til at lukke munden på din indre kritiker

Indre kritiker
For lidt over en uge siden medvirkede jeg i et TV-interview for første gang i mit liv… og hold nu K*** hvor var jeg nervøs!

Umiddelbart efter interviewet var jeg så skuffet over mig selv, at jeg tænkte, at hvis dette virkelig skulle sendes ud på TV, så kunne jeg lige så godt pakke mine ting med det samme og flytte til et andet land og få mig en ny identitet – for dette pinligt dårlige TV-medvirken skulle helt sikkert forfølge mig resten af livet.

Jeg blev ved med at tænke tilbage på interviewet, på de ting jeg havde sagt og gjort, og på hvordan jeg kunne have gjort det hele MEGET MEGET bedre.

Jeg var så fortvivlet og selvkritisk resten af eftermiddagen, at jeg bare havde lyst til at proppe mig med slik og chokolade.”

Heldigvis vidste jeg godt hvorfor, jeg havde sådan en ustyrlig lyst til at overspise, så jeg forsøgte at berolige mig selv med, at disse følelser nok skulle gå over.

Senere på eftermiddagen modtog jeg en e-mail fra programlederen med et link til interviewet og til min store overraskelse indså jeg, at interviewet egentlig slet ikke var så dårligt, som jeg havde oplevet det inde i mit eget hovede.

Faktisk syntes jeg tværtimod, at jeg havde fået udtrykt rigtig mange af de ting, som var vigtige for mig at få sagt, og at jeg egentlig slet ikke var så dårlig af en debutant at være :)

Med min oplevelse gik det op for mig, hvordan vi ofte har det med at være vores egen værste kritiker, og hvor svært det ind imellem kan være at se objektivt på os selv, når den indre kritiker raser.”

Det er selvfølgelig udemærket at have en lille smule sund selvkritik, da det på mange måder kan hjælpe os til at vokse og forbedre os, men når den indre kritiker tager overhånd, kan det virke enormt invaliderende og ofte føre til uhensigtsmæssig adfærd så som overspisning.

Sådan slutter du fred med din indre kritiker

Hvis du også kender det, at have en indre kritiker, så vil jeg her inspirere dig til, hvordan du med 6 konkrete skridt kan lukke munden på din indre kritiker og lære at se på dig selv med mere kærlig og accepterende øjne:

1. Mind dig selv om at du er din egen værste kritiker

Når du er i en situation, som får din indre kritiker frem, så forsøg først og fremmest at minde dig selv om, at du formentlig er din egen værste kritiker. Det kan måske hjælpe dig til at indse, at de fejl og mangler, som du selv ser, formentlig er meget mere opblæste, end hvad andre mennesker ser.

Mind også dig selv om, at de fleste mennesker ofte har nok i dem selv og bruger derfor ganske enkelt ikke lige så meget tid på at sidde og tænke kritiske tanker om dig, som du selv gør.

2. Se dig selv/din situation udefra

Når du finder dig selv fanget i din indre kritikers net, så kan det være meget givende, at forsøge at se dig selv mere udefra. Du kan f.eks. stille dig selv spørgsmålet: “Hvis det var min bedste ven/veninde, som var i samme situation/havde gjort det samme, hvad ville jeg så tænke om det?”.

Du kan også prøve at tænke på en person, du ved der elsker og accepterer dig uanset hvad, og så spørge dig selv: “Hvad ville denne person sige til mig lige nu?”. At se dig selv og din situation fra en mere objektiv synsvinkel på denne måde kan være en super effektiv metode til at få ro på din indre kritiker.

3. Berolig din indre kritiker

Når din indre kritiker raser, så kan det være vigtigt at minde dig selv om, at alt hvad din indre kritiker i virkeligheden er, er bare frygt.

Din indre kritiker (også kaldet dit ego) er i bund og grund faktisk bare en indbygget overlevelsesmekanisme, som er der for at beskytte dig fra farer og sikre din overlevelse.

Din indre kritiker er måske i virkeligheden den samme frygtdrivkraft inde i dig, som ville hjælpe dig til at flygte fra en farlig tiger, men måske har dens frygt bare fået lidt for meget medløb gennem årene, og dens forsøg på at hjælpe dig er blevet overdrevet og uhensigtsmæssig.

Hvis din indre kritiker f.eks. altid fortæller dig, at du ikke er god nok, så prøv at forestil dig din indre kritiker som en lille frygtsom person. Spørg dig selv; “Hvad er min indre kritiker i virkeligheden bange for? Hvad prøver den at beskytte mig fra?”.

Måske bliver den ved med at fortælle dig, at du ikke er god nok, fordi den er bange for, at du vil blive ensom, at du vil fejle, at du vil blive gjort til grin, eller at du ikke vil være elsket. Fordi dens forsøg på at hjælpe dig er baseret på frygt, kommer det måske bare til udtryk på en meget kritisk og uhensigtsmæssig måde.

Så snart du har indset, at din indre kritiker faktisk forsøger at beskytte og hjælpe dig, og at den faktisk bare er dødsens angst på dine vegne, så kan du prøve at berolige den og forsikre den om, at den ikke behøver at være bange.

Ret ryggen og fortæl din indre kritiker, at du nok skal klare dig, og at den ikke behøver at være så bange. På den måde kan du give den lov til at slappe af og kravle i baggrunden igen.

4. Udfordr din indre kritiker

Når du ved, at din indre kritiker formentlig bare er din indre frygtmekanisme, der har taget overhånd, så vil du også hurtigt få øjnene op for, at du ikke altid skal tro på dens ord.

Når du f.eks. observerer, at din indre kritiker dømmer dig for noget, så prøv at stille dig selv spørgsmålet; “Er det virkelig sandt? Kan det virkelig passe, at jeg er (dum, grim, forkert etc….)? På den måde kan du skabe tvivl hos din indre kritiker, så der kan åbnes op for en ny måde at se tingene på.

5. Find beviser på det modsatte

Når du har stillet tvivl ved din indre kritikers ord, så prøv efterfølgende at skifte dit fokus og forsøg at finde de positive sider frem. Du kan f.eks. spørge dig selv; “Hvilke beviser har jeg på, at det modsatte er sandt?” eller “Hvad var det, som jeg faktisk klarede godt i denne situation?”.

6. Sammenlign kun med dig selv 

Vores indre kritiker elsker at sammenligne os med andre, og det er ofte det, som fastholder os i vores selvkritik. Men i stedet for at sammenligne dig selv med andre, eller med hvordan tingene “burde” gøres, så prøv i stedet at fokusere på kun at sammenligne med dig selv.

Spørg dig selv; “Hvor godt klarede jeg det egentlig, i forhold til hvad jeg plejer at gøre?” eller “Hvor godt klarede jeg det i forhold til min måde at gøre det på?”.

Det kan godt være en udfordring at lære at lukke munden på din indre kritiker, hvis du i mange år har været vant til at lade den styre showet. Men i så fald skal du huske på, at øvelse gør mester.

I min gratis e-guide ’13 skridt til mere glæde og mindre overspisning’ kan du bl.a. lære mere om din indre kritiker, og hvordan du skaber fred med den. Du kan hente guiden gratis lige her.

jette11
De kærligste tanker,
Jette Uhre
– Spisepsykologi coach og Mindful Spisning ekspert

 

P.s. Har du også en indre kritiker? Hvordan forholder du dig til den? Og har du nogle tips til at lukke munden på den? Jeg vil elske at høre dit svar i kommentarfeltet nedenfor.

 

Læs også: Elsk dig selv – 3 skridt til mere ægte selvværd!

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.