Hvornår skal man spise?

SPØRGSMÅL:spise måltider

Hej Jette,

Jeg har fået din e-guide, og den har jeg stor glæde af. Jeg prøver at følge dine forslag, men jeg synes stadigvæk, at det er svært at ændre sine vaner.

Jeg har et stort problem.

I mange år har jeg prøvet at spise efter en fast kostplan. Jeg har spist næsten det samme hver dag og næsten på klokkeslet. Det har gået godt et stykke tid, men så overspiser jeg igen, og nu kan jeg slet ikke holde ud at spise på den måde mere.

Men hvad gør man så? Skal man bare vente med at spise til man er sulten, eller skal man planlægge sine måltider, f.eks. 3 om dagen?

Jeg er meget i tvivl og usikker på, hvad jeg skal gøre. Ville bare så gerne kunne tage det lidt mere afslappet og stole på mig selv. Hvad vil du råde mig til?

Tak for en rigtig god hjemmeside og blog som jeg læser meget.

Mvh. DO

SVAR:

Hej DO.

Først og fremmest er jeg rigtig glad for at høre, at du kan bruge min e-guide, og det er så sejt, at du forsøger at tage handling på alle de konkrete redskaber, som er deri.

Vaner tager selvfølgelig tid at ændre, men det er min erfaring, at jo mere nysgerrighed og tålmodighed du husker at have med i processen, desto hurtigere går det.

Det er et rigtig godt spørgsmål, du stiller omkring måltider… og svaret er desværre ikke helt så sort/hvidt, som du måske kunne ønske dig… men jeg vil alligevel forsøge at komme med noget vejledning til dig.

Hav tillid til dig selv

Som du også selv skriver, så tænker jeg, at en stor del af dit problem netop er, at du ikke har tillid til dig selv og din krop.

I mange år har løsningen til vægttab ofte været stramme og faste kostplaner. Vi har i mange år lært, at vi ikke kan stole på os selv og vores egen krop, og at vi er nødt til at bruge kostplaner til at “kontrollere” vores spisning.”

Sjovt nok oplever jeg ofte, at jo flere slankekure og kostplaner folk har været på, desto sværere får de ved at styre deres spisning. Det handler simpelthen om, at vi ikke lytter til os selv og vores krops virkelige behov.

I virkeligheden sender vores krop hele tiden signaler til os omkring, hvad der føles godt at spise, og hvornår den har behov for mad, men vi har lært at overhøre disse signaler, og vi forsøger i stedet at kontrollere vores spisning med planer, principper og regler i hovedet… og så bliver det stressende.

Det virker jo faktisk helt skørt, at vi skulle være sat her på jorden og behøve at leve efter faste kostplaner for at kunne være sunde og slanke.

Desværre har vi det ofte med at bilde os selv ind, at det er den “letteste” løsning, når vi bare får stukket en kostplan i hånden og skal holde os til den. Det kan umiddelbart virke nemmest ikke at skulle tage ansvar for selv at mærke efter, hvad man har behov for og hvornår… men det er bare hverken den “lette” eller mest holdbare løsning i længden.

Der findes ikke én gylden løsning

Noget andet, jeg også har lyst til at sige til dig er, at der jo heller ikke findes én gylden løsning, når det gælder vores kost, og hvad vores krop har behov for fra dag til dag.

Der er ikke én kost, der er perfekt for alle, og der er heller ikke to dage, hvor vi har behov for de præcis samme mængder mad på præcis de samme tidspunkter.”

Det som stresser mange mennesker omkring kost, vægt og spisning er, at vi netop ofte tror, at vi er nødt til at finde ud af alting oppe i hovedet. Vi tror, at vi er nødt til at tage mental stilling og vælge én bestemt ekspert og følge de konkrete principper, strategier eller en rutiner han/hun prædiker, og så holde os til dem 100%. Men med kosteksperternes ofte meget modsigende råd, er det jo virkelig let at blive forvirret og stresset… og hvad sker der, når vi føler os forvirrede og stressede? Så får vi jo bare lyst til at overspise endnu mere.

Når du begynder at give slip på de konkrete planer, og lytter mere til din krop, så vil du kunne give slip på alt den forvirring.

Så… som udgangspunkt vil jeg anbefale dig at begynde at lytte mere til din krop og de signaler den sender. Prøv især virkelig at begynde at skelne mellem, hvad dit hovede siger, og hvad din krop siger.

Du kan f.eks. prøve at stoppe op, hver gang du skal træffe en beslutning omkring mad, og så spørg din krop; “Hvad har du i virkeligheden behov for lige nu?”. Jeg vil garantere dig for, at det formentlig ofte vil være noget andet, end det dit hovede siger… og nogle gange vil den måske også svare, at det er noget helt andet end mad, den har behov for.

Måske din hjerne siger: “Jeg har behov for sukker”, men når du spørger din krop, vil den i virkeligheden sige: “Jeg har bare behov for hvile og afkobling”.

Måske din hjerne siger: “Jeg har behov for noget fed mad og masser af mad”, men din krop siger: “Jeg har behov for at tage nogle dybe vejrtrækninger og stresse af”.

Måske du rationelt siger til dig selv nogle gange “Jeg burde ikke spise et stykke chokolade nu”, men når du spørger din krop, så vil den sige: “Det er helt ok med et stykke lækker chokolade lige nu, hvis bare jeg får lov at nyde hver eneste bid”.

For kroppen er der aldrig noget mad, der i sig selv er godt eller skidt (med mindre der er noget, du decideret ikke kan tåle), men det afhænger mere af mængderne og af hvilken tilstand kroppen er i, når du spiser.

Rytme er vigtigt

Hvis jeg skal give dig noget mere konkret vejledning, så vil jeg nu alligevel sige, at en god rytme med din spisning kan være utrolig vigtigt og gavnligt for din appetit og vægt.

Hvis din spisning er alt for uregelmæssig, så kan du faktisk også ende med at forvirre din krop og skabe for meget ubalance i dit blodsukker, din appetit og din forbrænding.”

Forskning i døgnrytmeernæring (biocircadian nutrition) har generelt påvist, at vi menneskers forbrænding for de flestes vedkommende følger meget solens døgnrytme. Det vil sige, at når solen står op om morgenen, så begynder vores forbrænding og kropstemperatur også at øges, og det vil også sige, at vores forbrænding typisk vil være aller mest effektiv omkring kl. 12-13.30, når solen står højst på himlen.

Sent på aftenen, når solen er gået ned, vil vores forbrænding og kropstemperatur generelt også være lavest.

Hvad mange mennesker ofte gør forkert er, at de vågner om morgenen og tænker “nu skal jeg tage mig sammen og spise så lidt som muligt i dag, så jeg kan tabe mig hurtigt”. Så spiser de måske en meget lille morgenmad, måske forsøger de også at overdøve sin sult op ad formiddagen og til frokost, men når de så kommer hen på eftermiddagen eller sent på aftenen, så giver deres krop igen og de får stor trang til at overspise, for at indhente alt det, kroppen og hjernen har følt sig snydt for tidligere på dagen. På den måde ender de måske i virkeligheden med at spise mest på det tidspunkt at døgnet, hvor deres forbrænding faktisk er aller lavest.

Derfor er det altså alligevel en god idé at sørge for, at du får nogle gode og nærende måltider – særligt i starten af dagen – sådan så du ikke ender med at få intense “cravings” sent om aftenen. Så et generelt bud på en god spiserytme kunne være:

  • Spis en nærende morgenmad senest 1 time efter, du er stået op.
  • Spis evt. et mellemmåltid et par timer senere, hvis du mærker sult.
  • Spis et stort og nærende måltid omkring frokost (kl. 12-13.30).
  • Spis et blodsukkerstabiliserende mellemmåltid et par timer senere igen.
  • Spis aftensmad omkring kl. 17.30-19.
  • Spis evt. en let snack kl. 21, hvis du har lyst.

MEN… husk at dette ikke nødvendigvis er løsningen for alle, og det er stadig vigtigt at lytte til sin krop. For nogle fungerer det bedre med mange små måltider, og for andre fungerer det bedst med kun 3 store måltider. Den bedste måde at finde ud af det på er egentlig bare at prøve nogle forskellige ting af, eksperimentere med det, vær ærlig med dig selv om, hvad der fungerer for dig og så kør på det.

Så stol på dig selv og tag din egen power tilbage. Du er i sidste ende den eneste, der bedst kan mærke, hvad din krop har behov for og hvornår.

Som du nok kan høre, så er der aldrig nogen sort/hvid løsning på, hvad der er den helt rette måde for alle mennesker at spise på.

En af de største forhindringer på et kollektivt plan er måske i virkeligheden, at vi søger så ængsteligt efter “den gyldne løsning”, når det gælder vores spisning, men vi ville faktisk kunne finde meget mere balance med vores forhold til mad, hvis vi alle sammen indså, at der ikke findes nogen løsning, der passer alle mennesker på alle tidspunkter i deres liv. Den erkendelse ville formentlig hjælpe mange mennesker til at begynde at lytte mere til deres egen krop og have mere tillid til dens naturlige instinkter og signaler.

Jette Uhre

 

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og jeg ønsker dig alt det bedste på din rejse.

De kærligste hilsner,
Jette Uhre
– Spisepsykologi coach og Mindful Spisning ekspert.

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.