Hvordan skal jeg spise for at undgå overspisning?

SPØRGSMÅL:

Hvordan skal jeg spise for at undgå overspisning?Hej Jette.

Først og fremmest vil jeg lige sige tusind tak for en helt fantastisk hjemmeside. Der er virkelig SÅ mange ting jeg kan bruge.

Jeg har lidt af overspisning i ca. 2½ år, men det er først for ca 1 måned siden, at det virkelig er gået op for mig, at jeg lider af en spiseforstyrrelse. Derfor har jeg nu også valgt at gøre noget ved det. Din hjemmeside er virkelig en fantastisk hjælp, jeg suger det hele til mig, og jeg synes allerede det går bedre. Nogen dage hvert fald.

Men jeg har et enkelt spørgsmål:

Jeg har i de sidste par dage spist for at undgå overspisning. F.eks. når jeg har haft lyst til en overspisning, så har jeg spist et stykke kage eller en lakridsstang eller noget. Problemet er bare, at det godt kan blive til meget på en dag. F.eks. i går: et stykke kage, en rugbrødssnack, en chokofant, en isisbar, en bolle med pålægschokolade, en riskiks. Ved siden af kommer morgenmad og middagsmad.

Jeg er begyndt at kunne mærke, at et stykke af noget er nok til at dæmpe min uro i kroppen. Godt nok undgår jeg en overspisning, men i sidste ende er jeg stadig i kalorieoverskud. Så er det ikke en lidt forkert måde at gøre det på? Og er det muligvis fordi jeg mangler noget i min kost?

Hilsen J

SVAR:

Hej J.

Ihh selv tak da – det er en kæmpe fornøjelse at høre, at mit arbejde hjælper og inspirerer dig :-)

Jeg vil sige, at jeg oplever ofte meget forvirring omkring det med, at man skal slippe alle restriktionerne for at undgå overspisning.

Mange tror, at det betyder, at man så bare skal være ligeglad med, hvad man spiser, eller at man helst skal spise en masse usunde ting, for så bliver man mere tilfredsstillet.

I virkeligheden er det vigtigste ikke så meget HVAD, du gør, men det er, hvad baggrunden er for, at du gør det, du gør. Det vil sige, om de handlinger, som du træffer omkring din spisning, er baseret på en intention om kærlighed og nydelse for dig selv og din krop.”

Så kunsten ligger i høj grad nok i at blive bedre til at MÆRKE hvad din krop har behov for, og hvad der FØLES godt i din krop her og nu.

Nogle gange kan et stykke kage, som man VIRKELIG nyder bid for bid, jo føles rigtig godt i kroppen, og det kan være det, man virkelig har behov for. Og i så fald ER det en kærlig handling.

Men det kan også sagtens være en kærlig handling at spise salat og grøntsager, og give din krop den næring, den har behov for hver dag. Og tro mig, hvis du lærer at mærke efter i din krop, så skal den nok fortælle dig det :-)

Helt konkret vil jeg råde dig til at spørge dig selv, hver gang du spiser noget:
1. “Gør jeg det her ud fra en kærlig intention?”
2. “Hvordan føles det her i min krop? Hvad har min krop behov for lige nu?”

Det vigtigste er dog, at du forsøger at få fokus væk fra maden i det hele taget, og bruger mere energi på at undersøge, hvorfor du føler uro i kroppen, og hvad der skal til for, at du kan nedsætte din uro i kroppen på en mere langsigtet måde.” 

Du kan måske finde noget inspiration i denne artikel: Sådan fjerner du uro i kroppen (uden at overspise).

Jeg ved ikke, om jeg besvarer dit spørgsmål ordentligt, men jeg håber, at du kan bruge det til noget i hvert fald :-)

Jeg ønsker dig alt det bedste på din rejse.

jette11
De kærligste hilsner,
Jette Uhre
– Spisepsykologi coach og Mindful Spisning ekspert.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.