Hvordan kan jeg elske mig selv, som jeg er, og samtidig tabe mig?

SPØRGSMÅL:

Kære Jetteelske mig selv

Jeg følger din blog og modtager mails fra dig flere gange om ugen. Det er jeg rigtig glad for!

Jeg skriver, fordi jeg har det svært med min overspisning. Jeg spiser chokolade osv. hver dag. Jeg har det sidste 1-1.5 år taget 7 kg på ( jeg havde i august 2013 tabt mig 22 kg) og er bekymret for denne udvikling. Jeg ved ikke, hvordan jeg skal elske mig selv og virkelig forstå på en sådan måde, at jeg ikke tager mere på og herefter tabe mig. Jeg synes, at det er svært for mig at ændre mine kostvaner.

Har du nogle forslag til, hvordan jeg konkret for det til at virke? Skal jeg skrive dagbog, hvordan får jeg kærligheden til mig selv til at ændre mine kostvaner, har du nogle lavpraktiske forslag.

Det er let for mig at træne og vedligeholde det (de sidste 2-3 år), kosten er svær for mig.

Jeg håber, at du kan hjælpe.

Mvh. H.

 

SVAR:

Hej H.

For det første er jeg rigtig glad for at høre, at du synes godt om mine emails. Det er dejligt at høre :-)

Jeg er ikke sikker på, om jeg forstår helt præcist, hvad dit spørgsmål er, men nu forsøger jeg alligevel lige at komme med et svar… :)

Hvad jeg forstår er, at du måske er bange for, at det med at elske dig selv som du er, er det, som gør, at du tager på?

Jeg oplever rigtig ofte, at folk er bange for at elske sig selv, fordi de dermed tror, at det betyder, at de bare kommer til at lade tingene stå til og bare spise en masse usunde ting.

Men hvis du oplever, at det sker, så kan du prøve at overveje, om du faktisk forsøger at elske dig selv og din krop mere, eller om du bare forsøger at ignorere dig selv og din krop.

At elske dig selv som du er nu, betyder ikke, at du bare skal være ligeglad med, hvad du spiser, og hvordan du behandler din krop. 

Tværtimod.

Det handler faktisk slet ikke om, hvad du gør, men det handler rigtig meget om at ændre din motivation for at gøre det, du gør.

Når du lader motivationen for at spise sundt være baseret på kærlighed til dig selv og din krop – fordi du vil TILFØJE noget godt til din krop og lytte til den og give den det, den har behov for – så er det så meget mere holdbart i længden!

Men når din motivation for at spise sundt og balanceret er baseret på had til din krop, som den er nu, eller på frygten for at tage på, så er det ikke en metode, der holder, og det er bare med til at ødelægge dit forhold til mad, din krop og dig selv endnu mere.

Kan du se forskellen? :-)

Så husk at det med at elske dig selv, det handler ikke om at bare slå bevidstheden fra eller være ligeglad med din krop, men det handler netop om at stole mere på din krop, være mere nærværende og mærke efter i din krop og lytte til den – og ikke mindst respektere hvad den har behov for.

Det du så kan mærke, at den har behov for (altså det der føles godt i kroppen her og nu) bliver meget nemmere at vælge, når du har en intention om at GIVE noget godt til din krop, og ikke bare har en intention om at FJERNE de ekstra kilo, som du hader.

Når du får det hele vendt om på den måde, så bliver alting meget nemmere.

Så helt konkret handler det meget om at slippe reglerne i hovedet, og slippe fokus på at du skal tabe dig, og i stedet begynde at fokusere mere på “Hvad har min krop i virkeligheden behov for? Hvad har jeg i virkeligheden behov for? Og hvordan kan jeg GIVE mig selv og min krop det?”.

Når du kommer til at overspise eller spise noget, der ikke FØLES godt i din krop, så gå ind til det med kærlighed og tilgivelse også.

Så frem for at tænke “Årh hvor er du svag, nu spiste du for meget igen, og nu spiste du alt det, som er dårlig for dig!”, så tænker du i stedet “Nå, nu kan jeg mærke, at det her ikke føles godt i min krop. Jeg tilgiver mig selv og tager denne følelse med mig så jeg kan bruge den til at genkalde mig følelsen næste gang, jeg overvejer at spise det samme”.

Du kan sagtens prøve at skrive ned et par dage i en dagbog, hvordan de forskellige ting du spiser FØLES i din krop, for netop at blive mere bevidst om, hvad din krop har behov for.

Skriv både de ting ned som ikke føles godt, og de ting som føles godt.

Skriv dine følelser og kropsfornemmelser ned, efter du har spist, for at få øjnene op for; “Hvad er kærligt at give til min krop? Hvad føles godt? Hvad giver den noget godt?”

(Det kan altså sagtens være et stykke chokolade ind imellem, et glas vin eller en håndfuld af dit yndlingsslik spist langsomt og med nydelse. Nydelse er OGSÅ sundt for kroppen).

Et lavpraktisk forslag er, at hver gang du skal træffe et valg omkring mad, så stopper du lige op, lukker øjnene og spørger din egen krop “Hvad har du behov for?”.

På den måde bliver dit valg baseret mere på, hvad DU kan mærke, at din krop har behov for, og ikke bare hvad eksperterne siger, der er rigtig eller forkert.

Giver det mening? :-)

Det håber jeg, at det gør.

jette11
De kærligste hilsner,
Jette Uhre
– Spisepsykologi coach og Mindful Spisning ekspert.

 

 

 

Du kan også læse disse indlæg:

“Hvis jeg hader min krop, kan jeg bedre tabe mig”

Elsk din krop NU og få den krop du ønsker dig!

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.