Eskapisme og overspisning: Sådan undgår du at bruge mad til at flygte fra livet

eskapisme
Eskapisme (“escapism” på engelsk) er en betegnelse, man bruger omkring dét at gøre særlige handlinger for at flygte fra realiteten, livet, virkeligheden eller fra svære følelser. Eskapisme og overspisning går ofte hånd i hånd, netop fordi overspisning ofte er et forsøg på at dulme svære følelser eller flygte fra virkeligheden.

Derfor bruger vi overspisning som strategi til eskapisme

Hvis man har en tendens til at bruge overspisning som et middel til at flygte fra sig selv og livet, vil man måske umiddelbart tænke, at det jo i sig selv er totalt hul i hovedet. For det virker jo ikke ift. at undgå livets besværligheder og udfordringer på lang sigt. Men på kort sigt er der faktisk en meget naturlig forklaring på, hvorfor vi gør det.

Når vi går ombord i f.eks. sød eller fed mad, aktiverer vi bl.a. en dopaminrespons i hjernen, som får os til at opleve nydelse og behagelighed, hvilket er en god modpol til eventuelt ubehagelige tanker eller følelser.

Når vi har overspist, prioriterer kroppen typisk mere blodforsyning til de indre organer og fordøjelsen og lidt mindre blodforsyning op til hjernen. Når der er mindre blodforsyning til hjernen, og vi bliver mentalt trætte, får vi også automatisk mere ro på tankerne. På den måde kan overspisning også bidrage til en slags eskapisme; altså en flugt fra vores egen tankevirksomhed.

Når vi overspiser indtil en følelse af fysisk ubehag og mavesmerter, kan det også være en form for eskapisme. At håndtere fysisk smerte eller ubehag kan nogle gange virke mere håndgribeligt end at skulle håndtere følelsesmæssige smerte. At spise, til vi oplever fysisk ubehag, kan netop fungere som en metode til at slippe for at føle andre mere abstrakte og ubehagelige følelser.

Så der er altså mange forklarlige grunde til, at vi bruger overspisning og spisning af søde/fede sager som en metode til eskapisme.

6 skridt til at reducere eskapisme og overspisning

1. Døm ikke dig selv for din eskapisme

Som sagt er der en rigtig god forklaring på, hvorfor overspisning er en udmærket strategi til eskapisme, så der er ingen grund til at dømme dig selv for det. Når du dømmer dig selv for din tendens til eskapisme, bliver det nemlig bare meget værre. På den måde får du måske mere lyst til at flygte fra de dømmende tanker, og så fortsætter den onde spiral. Det samme sker, når du dømmer dig selv for den måde, du dyrker din eskapisme på – om det så er overspisning, sukker eller andre former for misbrug og afhængigheder.

2. Forstå din eskapisme

Frem for at dømme din eskapisme, kan du prøve at forstå den i stedet. Der er altid en god grund til, at vi gør, som vi gør. Forsøg at forstå hvorfor du flygter fra hverdagen, virkeligheden og livet – frem for bare at slå dig selv i hovedet for det.

Sætter du en masse forventninger og krav til dig selv, som du ikke kan leve op til, og som du får lyst til at flygte fra? Har du ikke nok sjov og nydelse i hverdagen? Er du understimuleret i dit job? Er der relationer i dit liv, hvor du har svære følelser i klemme? Hvad beder din eskapisme dig om at ændre på? Er du nødt til at leve dit liv på en anden måde? Sætte flere grænser og sige mere fra overfor dine omgivelser? Flytte ud af byen og finde ro på landet? Sige dit job op og starte som selvstændig?

Det kan være svært at forstå, hvad din eskapisme i virkeligheden handler om, hvis du ikke sætter dig ned og undersøger den nysgerrigt. Derfor kan jeg virkelig anbefale, at du sætter tid af til at skrive alle dine tanker og følelser omkring din eskapisme ned på papir, for at skabe mere overblik.

3. Find positive eller mindre skadelige former for eskapisme (eller genopfyldning)

Det kan være godt at lære at forstå din eskapisme, og så handle på dens budskaber, men sandheden er også, at vi alle har behov for at flygte fra hverdagen ind imellem – uanset hvor god den i realiteten er. Er du f.eks. er særligt sensitivt menneske, kan din eskapisme ganske enkelt bare være et forsøg på at holde fast på dig selv og din egen energi, når alle indtryk udefra bliver for meget.

Så prøv om du kan finde flere positive former for eskapisme eller måder at fylde dig selv op på, når hverdagen og realiteten slider på dig. Eksempler på meget konstruktive former for eskapisme og genopfyldning kan bl.a. være yoga, meditation, gåture i naturen, rejser, kreativitet eller at lytte til god musik etc.

Hvis du har det med at overspise rigtig meget for at flygte fra hverdagen, kan et lille skridt f.eks. også være at tillade dig selv at forvinde lidt væk i Netflix, surfe på nettet eller sove. Jeg ved, at det ikke er holdbare eller enormt konstruktive måder, at håndtere din eskapisme på, men i det mindste er disse metoder mere harmløse end at overspise (eller eksempelvis drikke, ryge etc.). Det handler jo altid om at tage små skridt i en bedre retning.

At tillade dig selv lidt ekstra tid foran TV’et eller under dynen kan måske netop være det første og bedste skridt for dig. Det vigtigste er selvfølgelig, at du stadig er bevidst om, at det ikke skal tage overhånd. Så længe du bare har i baghovedet, at livet og dine følelser skal håndteres og imødekommes på et eller andet tidspunkt, så kan det være helt okay med lidt harmløs eskapisme ind imellem, når tingene bare er lidt for svære og uoverskuelige.

4. Gør flere sjove og nydelsesfylde aktiviteter

Når vi har stor tendens til eskapisme, kan det især være et kærligt budskab om, at vi har behov for mere sjov og nydelse i hverdagen. Nydelse og sjov er især de elementer, der gør livet værd at leve, og som giver os lyst til at være tilstede. Vi lever generelt i en kultur, hvor vi har en tendens til at tænke, at livet bare handler om at arbejde hårdt, præstere, udrette, leve op til en masse krav og gøre alle de ting, vi “burde” gøre. Men livet er altså meget mere end det! Livet handler især om at have det sjovt og opleve nydelse hver dag. Så hvis du har det med at flygte fra hverdagen, fordi den i virkeligheden ikke er særlig sjov, så sørg for at lave en liste med aktiviteter, der giver dig nydelse og sjov, og sørg for at du får sat flueben ved mindst ét af punkterne hver dag.

5. Få et realistisk syn på livet

Det lyder måske paradoksalt i forhold til punktet ovenfor, men tendens til eskapisme kan faktisk også skyldes, at man har for urealistiske forventninger til, hvordan livet “burde” være. Måske ser du også hver dag lykkelige øjeblikke på dine venners social medieprofiler og tænker, at dit liv også burde være lykkeligt og sjovt hele tiden. Men det er faktisk ikke meningen, at livet altid skal være perfekt, behageligt og fejlfrit. Det er meningen, at vi skal møde ubehageligheder i livet, fordi det ofte er det, der får os til at værdsætte, vokse, lære og udvikle os.

Så hvis din tendens til eskapisme i virkeligheden skyldes, at du har for svært ved at acceptere, at livet går op og ned, så prøv om du kan arbejde på at se på livet på en ny måde. Se de svære ting i livet som en slags styrketræning. Noget, der gør dig stærkere og får dig til at vokse. Det kan være meget nemmere at gå livets udfordringer i møde, når vi ser dem som en god og naturlig del af livet, frem for at have en modstand på det, eller have en urealistisk forventning om, at livet burde være gnidningsfrit altid.

6. Træf et valg om at være i livet med alt hvad det indebærer

Nogle gange handler forandringer faktisk om noget så enkelt som at træffe et valg. At slippe eskapisme handler derfor også nogle gange om at træffe et valg om at være fuldt ud til stede i livet – uanset hvad det byder dig. Vi er alle sammen i stand til at rumme livet. Du kan også godt rumme det, men måske er det i virkeligheden bare din egen selvdestruktive overbevisning om, at du ikke kan, der forhindrer dig.

Husk på at livet og vores følelser altid er en pakkeløsning; du kan ikke lukke af for de negative uden også at komme til at lukke af for de positive. Du er stærkere end du tror. Du er mere rummelig end du tror. Så luk øjnene og træf et valg – lige NU kære ♡

jette11
De kærligste hilsner,
Jette Uhre
– Spisepsykologi-coach og Mindful Spisning ekspert.

 

P.S. Har du også tendens til eskapisme? Bruger du mad og overspisning til at flygte fra livet eller dine følelser? Og hvordan oplever du det? Jeg ville elske at høre dine tanker og erfaringer i kommentarfeltet nedenfor.

 

Læs også: 3 skridt til at slippe trøstespisning

 

 

8 svar til “Eskapisme og overspisning: Sådan undgår du at bruge mad til at flygte fra livet”

  1. Jette siger:

    Pyha ja, det kender jeg til. Har gjort det i mange mange år og er først i de senere år blevet klar over det er det jeg gør
    Jeg er i forbindelse med min stress kommet i psykolog behandling og har her fået mere selvværd og for første gang i mit liv bruger jeg ikke mad til belønning eller mad og det er bare fantastisk
    Somme tider sniger det sig ind på mig, så tænker jeg, nej jeg er mere værd, og så stopper jeg
    Jeg er ikke helbredt og skal stadig kæmpe men vægten går stille og roligt ned selvom jeg er sygemeldt med stress og gerne vil søge pension

    • Jette Uhre Jette Uhre siger:

      Tusind tak for din feedback. Hvor skønt, at du har fundet en vej fremad, der virker for dig Jette (fint navn i øvrigt ;) ). Vores udfordringer med mad handler jo netop næsten altid om nogle underliggende følelsesmæssige udfordringer, og nogle gange kan rejsen til at balancere de udfordringer selvfølgelig være en lang proces. Så tålmodighed er næsten altid nøglen :) Jeg håber, at du vil blive ved med at være tålmodig med dig selv og fortsætte rejsen i den retning, du er på vej i. De kærligste hilsner, Jette.

  2. Annette mørk siger:

    Jeg spiser med mine følelser og oplever andre der ikke forstår jamen du kan da bare lade være med at spise
    Ja det er rigtigt men det forstår mit jeg ikke. Når ædeflippet kommer. Idag min søns knæ gør så ondt at han ikke kan gå . Skal siges at dette her med at spise har stået på i en del år og gik helt amok da jeg lige pludselig selv blev syg og ikke kunne passe min søn selv der er handicappede. Og i det samme blev han opereret flere gange og det er desværre ikke lykkes.
    Ja orker ikke engang skrive dette. For har lige bagt en kage og spist det meste. Er ved at kaste op og gal på mig selv. Og tude færdig. Men i morgen bliver bedre. Hader min krop

    • Jette Uhre Jette Uhre siger:

      Hej Annette :-) Ja, vi er virkelig laaaangt langt bagud i vores kultur (og i hele verden generelt) hvad angår dét at have forståelse for, at overspisning og overvægt virkelig ALDRIG bare handler om at “tage sig sammen” eller have mere viljestyrke. Udfordringer med mad handler ofte om nogle dybereliggende følelsesmæssige udfordringer, eller om nogle biologiske overlevelsesmekanismer – og det værste vi kan gøre er netop bare at slå os selv i hovedet for, at vi gør det, og slet ikke være nysgerrige på, hvorfor det faktisk sker. Husk på at selvhad er noget af det, der bare får spiralen til at fortsætte. Når vi overspiser mest, er det jo i virkeligheden altid der, vi har mest behov for kærlighed og venlighed fra os selv. Så lad være med at være så hård ved dig selv kære. Du gør det så godt, du kan, med de ressourcer du har til rådighed. Husk altid på det <3

  3. Lotte siger:

    Det er så meget mig det der!! Og den lange hårde periode jeg har været igennem!
    Det med at skrive gode ting ned og lave mindst én ting der giver glæde og nydelse var et værktøj jeg også fik fra psykologen :) hjalp rigtig meget og jeg begyndte så småt at stoppe op og nyde livet, nu og her.
    Jeg er stadig ikke for god til det, men når man så husker det giver det ny energi :-)
    Tak for din støtte og forståelige måde at fortælle tingene på.

  4. Lene Nielsen siger:

    Den bedste artikel jeg har læst længe!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.