Elsk dig selv som du er – 3 skridt til mere ægte selvværd

Elsk dig selv som du er
En stor fællesnævner, som jeg ofte ser hos kvinder, der døjer med overspisning og overvægt, er et lavt selvværd.

At føle, at vi er noget værd, er utrolig vigtigt for vores trivsel, og derfor stræber vi ofte efter mere selvværd… men hvad er sammenhængen mellem selvværd, overspisning og overvægt? Hvad er ægte selvværd egentlig? Og hvordan kan du få mere af det?

Selvværd, overspisning og overvægt – den misforståede ligning

Når jeg spørger mine klienter, hvad de tror, deres overspisning og vægtproblemer skyldes, hører jeg ofte svaret; “Et lavt selvværd”… men samtidig har de også ofte en idé om, at den eneste vej til et øget selvværd er gennem at tabe sig og slippe af med overspisning.

Jeg ved ikke med dig, men jeg synes, at der er noget ved denne ligning, som ikke hænger helt sammen.

Hvis et lavt selvværd er årsagen til, at du overspiser og vejer for meget, hvordan kan dét at stoppe din overspisning og tabe dig så være løsningen til mere selvværd?”

At tænke på denne måde ville faktisk svare til at sige “Min cykel kører dårligt, fordi den er punkteret. Hvis jeg nu bare kører lidt bedre, så ville den ikke være punkteret mere!”

Kan du se det skøre her?

Det giver selvfølgelig god mening, at et lavt selvværd kan være årsagen til, at du overspiser og vejer for meget. Når du ikke tror på, at du er særlig meget værd, så vil du formentlig heller ikke være særligt motiveret for at give din krop det, den har behov for… men når du bilder dig selv ind, at et vægttab er den eneste vej til at øge dit selvværd, så betyder det også, at du lige nu forhindrer dig selv i at elske dig selv, som du er.

Og hvis vi så lige skal vende tilbage til det med ligningen, hvad tror du så, der sker, når du har denne overbevisning?… Så fastholder du selvfølgelig dig selv i en ond cirkel af overspisning og en manglende motivation for at behandle dig selv godt.

Kender du denne onde cirkel alt for godt? Så har du rigtig god grund til at læse videre…

Selvhad motiverer ikke til vægttab

En anden indstilling, som jeg også ofte støder på hos kvinder, der kæmper med overvægt og overspisning, er, at de ligefrem tror, at jo mere de hader og fornægter dem selv og deres krop, som de er nu, desto mere vil de være motiverede og disciplinerede til at skabe ændringer i deres vaner og tabe sig.

Bullsh**!!!

Ja undskyld sproget. Men hvor fanden kom den idé fra?

Jeg har selv været fanget i den selv samme overbevisning, og når jeg tænker tilbage, kan jeg godt se, at denne indstilling på alle måder virkede stik modsat hensigten og faktisk nærmere var en direkte medløber til endnu mere overspisning og selvsabotage.

Overvej det lige… Hvis det virkelig var sådan, at jo mere vi kvinder hader og fornægter os selv og vores krop, desto mere vil vi være motiverede for at opnå en sund vægt – ville der så ikke være en hel del færre kvinder i verden, som kæmpede med deres vægt?”

Når vi ser en slank kvinde på gaden, som udstråler glæde og selvværd, har vi det ofte med at tænke; “Hun må være glad og have masser af selvværd fordi hun er slank og sund”. Men kunne det muligvis være omvendt?

Elsk dig selv som du er - Jette UhreKunne det faktisk være, at hendes slanke og sunde krop er et resultat af, at hun elsker sig selv og tror på, at hun er noget værd?

Når en kvinde formår at tabe sig permanent og samtidig virker gladere og mere balanceret, kunne det så faktisk være, at den sundere livsstil kom som en følge af, at hun indså, at hun var meget mere værd end at sabotere sig selv og sin krop hver dag?

Kunne det faktisk være, at selvværdet kom først?

Jeg ved godt, at dette er et meget sensitivt emne for mange, men jeg vil faktisk gerne tage chancen og sømme noget fuldstændig fast her:

Mere selvværd kommer IKKE automatisk med en lavere vægt, men en lavere vægt kommer nemmere med et bedre selvværd!”

Tro mig… jeg har selv prøvet at tabe mig i perioder ved at spise ekstremt restriktivt, og til trods for en lavere vægt, mærkede jeg ikke en eneste forbedring i mit selvværd, og jeg havde stadig et enormt anstrengt og ubalanceret forhold til mad og en konstant trang til at overspise.

Det kan måske godt være, at du umiddelbart ville føle en eller anden form for øget selvværd, hvis du piskede dig selv til et hurtigt vægttab, men spørgsmålet er så bare; er det en ægte form for selvværd?

Fokusér på ÆGTE selvværd

Personligt synes jeg ofte, at selvværd bliver misforstået og gjort til et meget overfladisk begreb.

Vi har det med at tro, at for at få et øget selvværd, er vi nødt til at gøre eller udrette en masse ting, så vi kan bevise over for os selv og andre, at vi er meget værd. Selvværd bliver ofte tolket som en ting, der er betinget af, hvor gode, søde, slanke, smukke eller produktive vi er.

Da jeg selv kæmpede med overspisning, var jeg overbevist om, at hvis bare jeg kunne kontrollere mit madindtag og få en slankere krop, ville jeg endelig kunne elske mig selv – og det satte et enormt stort pres på mig.”

For hvis betingelsen for min egen kærlighed var, at jeg skulle have totalt kontrol over mit madindtag og være slank, så var jeg jo også nødt til altid at sørge for, at jeg aldrig nogensinde faldt i med min kost eller tog et eneste gram på igen!

Denne konstante frygt for at tage på førte til, at jeg blev endnu mere besat af tanker omkring mad og vægt, og paradoksalt nok gjorde det også, at jeg havde endnu sværere ved at stoppe med at overspise.

Efter mange år på denne måde fik jeg en depression. På min vej ud af min depression begyndte jeg heldigvis at arbejde med mindfulness, og pludselig fik jeg øjnene op for en helt anden og meget mere ægte form for selvværd. I mindfulness arbejder man meget med accept. Det betyder ikke, at man bare lader alting stå til, men det betyder, at man anerkender tingene, som de er lige nu, og stopper med at bruge så mange kræfter på at kæmpe imod.

Med en masse praktisering af mindfulness begyndte jeg pludselig at udvikle en helt anden opfattelse af selvværd og selvkærlighed.

Jeg begynde at acceptere mig selv, som jeg var, og med tiden begyndte jeg faktisk at elske mig selv, til trods for de ting ved mig selv, som måske ikke var helt, som jeg kunne ønske. Pludselig gik det op for mig, at den selvværd, jeg i mange år havde jagtet, når jeg var blevet slank, slet ikke havde været en ægte form for selvværd.

Det gik op for mig, at en ÆGTE følelse af selvværd i virkeligheden kommer af en ubetinget kærlighed og accept af os selv, fuldstændig som vi er med alle vores fejl og mangler – og i virkeligheden findes der ikke nogen dybere og mere motiverende kærlighed end det.

Når du accepterer dig selv, som du er, er det i mine øjne kun der, man kan tale om ægte selvkærlighed og selvværd.

Elsk dig selv til trods for

Ægte selvværd kommer altså først, når du begynder at elske og acceptere dig selv til trods for.

  • Elsk dig selv til trods for dine fejl og mangler.
  • Elsk dig selv til trods for, at du ikke altid gør tingene rigtigt.
  • Elsk dig selv til trods for, at du nogle gange er usikker på dig selv.
  • Elsk dig selv til trods for, at du i nogle situationer føler lavt selvværd.

Det bedste ved denne form for ægte selvværd er faktisk, at når du elsker og accepterer dig selv, som du er, skaber det ofte en lettelse og frigørelse af energi, som faktisk gør, at det bliver meget nemmere at opnå de forandringer, som du netop ønsker for dig selv. 

Det var netop det, jeg selv oplevede, da jeg ændrede min indstilling til mig selv på denne måde. Pludselig blev det automatisk meget nemmere for mig at træffe de gode og sunde valg, ikke mindst fordi at jeg havde meget mere overskud til at gøre det, men også fordi at jeg var overbevist om, at til trods for mine fejl og mangler, så var jeg det værd!

3 skridt til mere ægte selvværd

Nu hvor du har fået en bedre forståelse for, hvad ægte selvværd er, og hvordan det hænger sammen med overvægt og overspisning, vil jeg gerne give dig 3 konkrete skridt til, hvordan du kan lære at opbygge mere ægte selvværd.

1. Elsk dig selv, selvom…

For det første vil jeg anbefale dig at øve dig i at elske dig selv til trods for eller selvom.

Hver aften inden du lægger dig til at sove, så tænk over hvad du har været mest selvkritisk omkring den pågældende dag. Sæt det ind i det tomme felt i denne sætning  “Selvom________, så elsker og accepterer jeg mig selv alligevel”.

Luk gerne øjnene og sig det til dig selv 10 gange.

2. Se det lærerige ved dine fejl / styrkerne i dine svagheder 

Når du er selvkritisk, så prøv at øve dig i at se det lærerige i det, som du dømmer dig selv for. Øv dig i at spørge dig selv; “Hvad kan jeg lære af dette?” eller “Hvad er styrken i dette?” .

Det kunne f.eks. være, at du kom til at overspise. Det lærerige ved denne oplevelse kunne så være, at din overspisning rent faktisk fortalte dig noget om, hvordan du havde haft det den pågældende dag, og hvad du var nødt til at ændre, for at gøre de kommende dage bedre. Det kunne også fortælle dig noget om, hvilke omstændigheder der støtter/ikke støtter dig i dit liv.

Husk på at der er altid en grund til, at vi gør, som vi gør, og der er altid noget at lære af vores fejl og uhensigtsmæssige vaner.

Det kan også være, at du f.eks. dømmer dig selv for, at du er usikker i andre menneskers selskab. En styrke ved det kunne måske være, at du er god til at give plads til andre? At du er god til at lytte til andre? At du er meget åbensindet? At du er god til at tilpasse dig?

Hvis du virkelig prøver, så er der altid en styrke at finde i alle svagheder.

Elsk dig selv - Jette Uhre3. Elsk dig selv – fake it until you make it!

Ja, du kan faktisk godt simulere din selvkærlighed, indtil den bliver ægte. Lidt som at simulere, at du griner, indtil du faktisk bliver glad. Så sørg for at udsætte dig selv for daglige input som kan styrke din kærlighed til dig selv hver dag.

Læs bøger om selvværd og selvkærlighed, find nogle gode app’s, følg nogle blogs eller få en coach, som kan støtte dig i at få mere ægte selvværd. Og ikke mindst – giv dig selv en masse kærlige kram og kærtegn hver dag!

Jo mere du gør en aktiv indsats for at give dig selv daglige input, som kan styrke kærligheden til dig selv, desto hurtigere går det faktisk.

Så det er bare med at komme i omdrejninger søde :-)

Jeg håber, at denne artikel var en inspiration for dig, og du skal vide, at hvis jeg kan, så kan du også!

Så kære du… elsk dig selv og giv aldrig op! 
Jette UhreDe kærligste hilsner,
Jette Uhre
– Spisepsykologi coach og Mindful Spisning ekspert

 

 

P.s. Hvad er dine erfaringer med selvværd, overspisning og vægttab? Jeg ville elske at høre dine tanker i kommentarfeltet nedenfor :-)

Læs også: Elsk din krop NU og få den krop du ønsker dig!

4 svar til “Elsk dig selv som du er – 3 skridt til mere ægte selvværd”

  1. bente siger:

    hej Jette

    jeg har kæmpet med lavt selvværd i mange år og at læse din artikel, var som at læse de tanker jeg havde omkring min pludselige vægt øgning,, og mit had til min krop, da jeg var 15 år. og ja jeg tænkte lige præcis at hvis jeg tabte mig så ville jeg igen få succes, være smuk, klog og tynd, så drengene ville flokkes om mig. Jeg tænkte lige som du skriver og det er først nu ved at læse din artikel, at jeg kan se at den tanekgang er da helt hul i hovedet. Jeg glæder mig allerede nu til at følge dig og læse din gratis e-guide. Tak for de kloge ord. :-)

    • jette jette siger:

      Hej Bente. Hvor er jeg glad for at høre, at du synes om artiklen, og at du kan relatere dig til den. Og endnu gladere for at høre, at den har hjulpet dig til at opdage skørheden ved den idé ;) Det er jo i virkeligheden også ofte de begrænsende tanker, der får mange af os til at sidde endnu mere fast… fordi alt den stress omkring, at vi SKAL tabe os, før vi kan elske os selv, jo i virkeligheden ofte får os til at overspise mere og får kroppen til at holde endnu mere fast i de ekstra kilo. Fokus på selvkærlighed og nydelse HER OG NU, det er og bliver vejen frem :) Rigtig god fornøjelse med e-guiden <3

  2. Ulla Pihl siger:

    Kære Jette. Tak for en dejlig og inspirerende artikel. Let at læse og let at forstå. Og hvor kan jeg kende mig selv i dine ord. Jeg er selv lige begyndt at arbejde ud fra de samme principper og det er fantastisk som.det virker. Jeg er ved at læse en bog der hedder ” Din krop spejler dit sind”, som siger noget af det samme som du skriver her. Så artiklen her er også rigtig god inspiration for mig. Tak for det. Kærlig hilsen Ulla

    • jette jette siger:

      Hvor dejligt, at du kunne li’ artiklen Ulla :) Det lyder også som en super spændende bog, den vil jeg da lige undersøge nærmere selv – tak for tippet! De kærligste hilsner, Jette.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.