Den nydelsesfulde vej til et varigt vægttab

Den nydelsesfulde vej til et varigt vægttab
Når vi tænker på at opnå et varigt vægttab, forbinder vi det ofte med hård slid, selvpiskeri, restriktioner og forbud. Vi forbyder os selv at nyde mad, vi stræber efter at opnå resultater på vægten, og vi straffer os selv, når resultaterne udebliver.

Men hvornår var det egentlig, at vi fik den idé, at vi er nødt til at piske os selv for at være sunde og slanke?

Hvornår var det lige, at det at opnå et varigt vægttab blev forvandlet til stress og selvtortur frem for en nydelsesfuld proces motiveret af kærlighed for os selv?

Stressende vægttabsstrategier nedsætter forbrændingen

Jeg har ofte talt med kvinder, som undrer sig over, hvorfor de ikke opnår et varigt vægttab, til trods for at de træner hårdt hver dag, tæller hver eneste kalorie de indtager, siger nej til sociale arrangementer for at undgå fristelser, og får dårlig samvittighed bare de kigger på et stykke kage.

Disse kvinder bliver ofte meget forargede, når jeg forklare dem, at deres problem i virkeligheden er, at de prøver alt for hårdt.

Stress er mere end nogensinde årsagen til overvægt, og ironisk nok får det os ikke bare til at blive overvægtige i første omgang, men vores negative, stressende og nærmest militante tilgang til vægttab forhindrer os yderligere i at kunne opnå et varigt vægttab.”

For at forstå hvordan det hænger sammen, er det først og fremmest vigtigt at forstå, hvordan vores nervesystem fungerer.

Fysiologisk set kan vores nervesystem inddeles i to; (1) det autonome nervesystem og (2) det somatiske nervesystem.

Det somatiske nervesystem er det viljestyrede nervesystem, som er det, vi bruger, når vi gør bevidste handlinger med kroppen. Det autonome nervesystem er det selvstyrende nervesystem, som bl.a. udgør vores indvolde og de basale kropsfunktioner inden i os, som styrer sig selv.

Når man taler om det autonome nervesystem, kan det yderligere inddeles i det sympatiske – og det parasympatiske nervesystem.

Det sympatiske nervesystem er det, som aktiveres, når vi oplever angst, stress og fysiske belastninger. Det er bl.a. med til at føre blodet væk fra vores fordøjelse og forbrænding og ud til muskler, hjerne, hjerte og lunger. På den måde sætter dette nervesystem os i stand til at kunne yde maksimalt, når vi skal kæmpe eller flygte fra det, der truer os.

Det parasympatiske nervesystem er derimod aktiveret, når vi er afslappede. Dette nervesystem hjælper os bl.a. til at fordøje vores mad mest optimalt og har især til formål at balancere og regulere vores krops almindelige vedligeholdende processer som f.eks. hormonsystemet, huden, forbrændingen osv.

Man kan på en måde forestille sig disse to nervesystemer som en on/off knap, hvor det enten er det ene eller det andet nervesystem, som er slået til.

Du kan måske allerede nu begynde at tegne dig et billede af, hvad der sker, når vi går rundt og stresser os selv til et vægttab konstant.

For at beskrive det meget simpelt, så betyder det, at kun når du er afslappet, og dit parasympatiske nervesystem er aktiveret, har din krop de mest optimale omstændigheder for at fordøje og forbrænde den mad, du spiser, samt balancere din vægt og hormonbalance.”

Det beviser altså tydeligt, at et varigt vægttab ikke bare handler om, hvor mange kalorier der kommer ind eller ud af din krop, men at det i lige så høj grad handler om, hvordan din mentale og fysiske tilstand er generelt, og hvor godt din krop faktisk er i stand til at forbrænde det, der kommer ind.

Fokusér på det positive

Det er rigtig godt, at der i de senere år er kommet mere fokus på, hvordan stress er en meget stor årsag til overvægt – ikke bare fordi det skaber ubalance i vores fordøjelse og forbrænding, men også fordi det øger indholdet af kortisol og insulin i vores krop, som bl.a. bidrager til mere fedtlagring omkring maven samt større appetit og trang til søde sager.

Men vi fokuserer stadig alt for negativt på løsningen.

Frem for at fokusere på alt det vi skal undgå (altså stress og usund mad), hvorfor så ikke fokusere mere på alle de gode ting, som vi skal have meget mere af?”

Vi fokuserer alt for meget på at undgå at være stressede – frem for at arbejde os hen imod at være så afslappede og balancerede som muligt.

Vi fokuserer alt for meget på alle de usunde kalorier, som vi ikke må få – frem for alt det lækre, sunde mad, som vi godt må få, og som bidrager til en sund vægt.

Vi fokuserer alt for meget på de kilo, som vi ikke vil have på kroppen – frem for de positive følelser, som vi gerne vil have i kroppen.

Ironisk nok kan det ofte fremprovokere mere stress i vores krop, når vi udelukkende fokuserer på alle de ting, som vi skal undgå, fordi vi hele tiden har fokus på det negative frem for det positive.

At tabe dig på en sund måde behøver ikke at betyde stress, restriktioner, kalorietælling, hård motion og ingen nydelse. Vægttab behøver slet ikke gøres på den gammeldags militære og maskuline facon.”

Det er faktisk muligt at tabe dig på en mere feminin måde, hvor du samtidig kan nyde livet og endda opnå et langt mere varigt vægttab.

Den afslappende og nydelsesfulde vej til et varigt vægttab

At opnå et varigt vægttab på en nydelsesfuld og afslappende måde, betyder selvfølgelig ikke, at du bare kan ligge på sofaen hver dag og spise junk food – men det betyder, at du skal begynde at lytte mere til, hvad din krop i virkeligheden har behov for.

Du skal lære at stole mere på din krop og de signaler, som den sender til dig, frem for at lade dig diktere af ydre, restriktive og urealistiske slankekure.

Mest af alt handler det dog om, at du skal lære at skifte din mentale indstilling omkring vægttab i en mere kærlig, nydelsesfuld og positiv retning, så du ikke skaber længerevarende psykisk stress.”

Når jeg støtter mine klienter i at opnå et varigt vægttab, hjælper jeg dem bl.a. med at;

  • Slippe kontrollen i hovedet og mærke mere efter i kroppen.

  • Lytte til sig selv og tage styringen og ansvaret, frem for at være dikteret af ydre regler og kostplaner.

  • Fokusere på at spise sundt og motionere for at være gode ved sig selv, frem for at se det som noget, man burde gøre.

  • Være nysgerrig på sine uønskede vaner, og det der ligger til baggrund for dem, frem for bare at dømme dem og forsøge at overdøve dem med nogle nye.

  • Slippe stræben efter resultater på vægten og i stedet lære at slappe af, være i nuet og nyde processen.

  • Give sig tid til at tygge maden og nyde den.

  • Stole på at deres krop og maden kun vil dem det bedste, og begynde at samarbejde med maden og kroppen, frem for at dømme dem.

  • Fokusere på alle de sunde og nydelsesfulde ting, som de gerne må få, frem for alle de usunde ting, som de skal undgå.

  • Tænke på de følelser, som de gerne vil føle i kroppen, frem for de ydre resultater, som de gerne vil se.

  • Slippe tanken om at vægttab kun handler om kalorier og motion, og i stedet fokusere på at opnå velvære i alle områder af deres liv.

Når de begynder at ændre sin indstilling til vægttab på denne måde, hører jeg ofte, at det ikke bare bliver meget nemmere for dem at opnå et varigt vægttab, og få et mere balanceret forhold til mad, men at de samtidig får det meget bedre indeni, og at det ofte går op for dem, at det i virkeligheden er det aller vigtigste!

Det kan godt være svært at vænne sig ved tanken om, at skulle slappe af ind i et vægttab, hvis du i mange år har været vant til idéen om, at et varigt vægttab kun opnåes gennem hårdt slid og selvpiskeri… men med den rette støtte og de rigtige redskaber er det faktisk muligt at gøre det at opnå et varigt vægttab til en nydelsesfuld proces.

Vil du have hjælp til at slippe din overspisning og opnå et varigt vægttab på en kærlig og nydelsesfuld måde? 

–> Klik her og læs mere om mit store online kursus <–

Jeg ønsker dig alt det bedste på din vej til et kærligt og varigt vægttab 

jette11

De kærligste tanker,
Jette Uhre
– Spisepsykologi coach og Mindful Spisning ekspert.

P.S. Hvad er dine erfaringer med at opnå et varigt vægttab? Og hvad gør du for at gøre vægttab mere positivt og nydelsesfuldt for dig selv? Jeg vil elske at høre dine tanker i kommentarfeltet nedenfor :)

Læs også: Den bedste måde at tabe sig på

5 svar til “Den nydelsesfulde vej til et varigt vægttab”

  1. Sandra siger:

    Jeg har lavet en liste med nydelsesfulde ting på min mobil- så hvis jeg får trang til søde sager, kigger jeg lige listen igennem og ser’ om der ikke er noget andet på min liste som jeg hellere har lyst til. Og hvis jeg IKKE føler at der er noget andet jeg har lyst til, så prøver jeg at stole på min krop og spise noget som ifølge min opfattelse er i den “sunde del” af “usunde-ting-skalaen”- det kan f.eks. være et stykke mørk chokolade, avocado-choko-mousse eller peanutbutter-banan-mad :-)

  2. Lauritz siger:

    Først og fremmest; rigtig nyttig og inspirerende læsning.
    Dog vil jeg gerne understrege en ting;
    Det er ikke let at tabe sig, hvis man ikke er “led” mod sin krop. I min optik, så fungerer et vægttab ikke hvis man konstant “lytter” til sin krop. Nogen gange må man ud og motionerer, andre gange må ens aftensmad bestå af en halv tallerken grøntsager med 200g magert kød. Selvom det er surt show.
    Jeg er dog enig i de andre ting du skriver. Man skal ikke have et fjendtligt billede til mad, da mad er kilden til vores liv. Men lytter du konstant til din krop, så kan jeg love dig for, så bliver der ikke meget vægttab.
    Det jeg prøver at sige er, man skal ikke være ude i ekstremerne. Men hvis man har et mål, og det mål er et vægttab, så kan det først og fremmest være en god idé at tælle kalorier en uges tid eller to, for at forstå noget af det mad man spiser direkte feder en! Man kan ikke tage en halv tallerken ris, 2 stykker frugt og spise et stykke mørk chokolade hver dag. Også må man efterhånden vænne sig til at spise de samme og sunde madvarer hele tiden, uden at variere ud i noget pizza og juice.

    • Jette Uhre Jette Uhre siger:

      Hej Lauritz :-)

      Mange tak for din kommentar og for at dele dine tanker her på siden. Jeg er glad for, at du fandt læsningen inspirerende og nyttig.

      Mht. at være “led” mod sin krop for at kunne tabe sig, så vil jeg sige, at min erfaring er, at jo mere mine klienter begynder at lytte til sin krop, desto mere bliver de naturligt motiverede til at motionere og spise grøntsager. Det er jo netop det, der er pointen. Når vi VIRKELIG lytter til kroppen og de signaler, den sender, så vil vi jo også opleve, at kroppen GERNE vil røre sig regelmæssigt (ellers føles den stiv og træt, eller man oplever måske uro og rastløshed i den). Det er jo kroppens måde at kommunikere på, at den har behov for bevægelse – og når vi lytter til den på den måde, så bliver dét at røre os pludselig en positiv aktivitet, som vi forbinder med at med at være god og kærlig mod kroppen – frem for at se det som om, at vi er “lede” ved den. Kan du følge mig? :)

      De fleste mennesker er overbeviste om, at hvis de bare “lytter” til kroppen, så vil den altid sige, at den har lyst til at flade ud på sofaen og spise junkfood… men når de så VIRKELIG overgiver sig til at lytte til den, så opdager de ofte til deres store forbavselse, at den i virkeligheden oftest siger, at den har behov for bevægelse og sund mad. DET er omsorg for kroppen.

      Problemet er bare, at vi ofte ser kroppen som “fjenden”, som er imod os. Vi har ikke tillid til kroppen. Vi stoler ikke på, at den kan fortælle os det “rigtige”, og vi tror, at vi skal være en autoritet over kroppen. Men i virkeligheden er kroppen meget klogere end det, og den fortjener meget mere credit, end vi giver den i dagens kultur.

      Min oplevelse er faktisk, at når jeg virkelig lytter til min krop, så går det også ofte op for mig, at det nærmere er min hjerne, der craver chips, slik og chokolade. Det er min hjerne, der vil stimuleres eller ligge på sofaen… men min krop vil ofte noget andet, når jeg virkelig mærker efter :)

      Idéen er jo netop at komme derhen, hvor dét at spise grøntsager og bevæge os IKKE føles som et “surt show”, fordi vi kan mærke, at det er kærlighed og næring til kroppen. Den bliver glad af det.

      Så længe vi ser alle de sunde handlinger som noget surt og en “straf”, så er det bare svært for mange at mærke en indre motivation for det. Så VIL vi skulle bruge tvang, kontrol og selvdisciplin… og det er enormt drænende… og for mange mennesker meget uholdbart.

      Jeg håber, at det giver mening for dig? :-)

      Så næste gang du får lyst til f.eks. pizza eller chokolade, så prøv at stoppe op og spørge din krop, hvad den har lyst til. Luk evt. øjnene og mærk hvordan din krop føles og hvilke signaler, den sender til dig. Prøv om du kan adskille hvad din hjerne/hovede har lyst til, og hvad din krop har lyst til. Hvem siger hvad?

      Vi er selvfølgelig alle sammen forskellige… og måske virker det “sure show” for dig :) Jeg vil sige, at det også er overvejende kvinder, jeg oplever, der har svært ved at holde sig motiveret for noget, hvor de skal kæmpe og bruge viljestyrke og selvdisciplin. Kvinder er måske bare af natur ikke så motiverede af den meget maskuline tilgang, vi i mange år har haft omkring vægt og spisning. Min oplevelse er, at mange kvinder har behov for en mere feminin tilgang baseret på de mere bløde værdier. De har ofte behov for at vende sin motivation til noget positivt og kærligt. Men hvis det fungerer for dig, så er det jo bare sådan, det skal være :)

      Når alt kommer til alt er der jo ikke én opskrift, der passer til alle…. Det ville jo også være kedeligt ;)

      Endnu engang tak for din kommentar og for at dele dine interessante tanker. Jeg håber, at du bliver ved med at læse med her på siden.

      De kærligste hilsner,
      Jette Uhre

  3. Charlotte Bang siger:

    Hej Jette :)

    MAnge tusinde tak for en utrolig fantastisk og spændende læsning omkring kroppens reaktioner, på div. kure og de fysiske og psykiske stressfaktorer, der påvirker ens system, til ikke at kunne tabe sig! Jeg har nu været på div kurer i maaaange år, får pt. 1300 kalorier om dagen, og krydser fingrer for et varigt vægttaab. Din læsning giver stor mening ift. at kroppen holder på kalorierne hvis den er stresset. Jeg er stresset pt, og har været nede med stress for år tilbage.. Samtidig har jeg været på kur/kostomlægning i hele perioden, uden stort resultat.. Tak for spændende info. M
    Mvh
    charotte

    • Jette Uhre Jette Uhre siger:

      Ihh det var så lidt Charlotte :-) Jeg er bare super glad for at høre, at teksten kunne inspirere dig positivt!
      God vind på din rejse <3

Skriv et svar til Jette Uhre Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.