Børns sundhed: Hvordan giver jeg mine børn et sundt forhold til mad og krop?

børns sundhedSPØRGSMÅL:

Hej Jette.

Tak for hjælpen indtil videre. Jeg var sidste år med på dit online forløb, som hjalp mig meget, og jeg lytter stadig jævnligt til lydfilerne.

Jeg er mor til 3 piger, og jeg tænker på, hvordan jeg bedst støtter mine børns sundhed og får givet dem nogle sunde vaner, hvor de elsker deres krop og lytter til dens behov. Hvor de f.eks. nyder deres slik (frem for at grovæde det) og stopper, når deres krop siger stop.

Mvh C.

SVAR:

Hej C.

Først og fremmest er jeg enormt glad for at høre, at du stadig har meget gavn af online forløbet, og at du jævnligt lytter til lydfilerne. Det er virkelig skønt at vide :)

Det er et super godt spørgsmål, du stiller omkring dine børns sundhed, og hvordan du kan støtte dem i at integrere de sunde vaner og spise efter deres krops behov.

Jeg har lige inddelt mit svar til dig i to kategorier (1) Sådan støtter du dine børn i at få et sundt forhold til mad, og (2) Sådan støtter du dine børn i at få et sundt forhold til kroppen.

Sådan støtter du dine børn i at få et sundt forhold til mad

1. Vær et godt eksempel

Det aller vigtigste for, at børn får et godt forhold til mad, er først og fremmest, at deres forældre har det. Børn afspejler sig enormt meget i sine forældre, og de opsnapper meget let de energier, deres forældre har omkring mad. Så det bedste du kan gøre for dine egne børns sundhed, og for deres forhold til mad, er i virkeligheden at sørge for, at du selv har et sundt forhold til mad… og det ved jeg jo, at du allerede arbejder på – så fortsæt endelig med det.

Hvordan dit eget forhold til mad og sundhed er har en meget større effekt på dine børns sundhed og forhold til mad end noget andet. Så stræb efter at afspejle over for dine børn, at du sanser og nyder din mad, at du sætter pris på mad, at du elsker at nære dig selv med god kvalitetsmad, at du stopper med at spise, når du mærker, at din krop siger stop, og at du aldrig føler skyld, skam eller dårlig samvittighed omkring mad, uanset hvad du spiser.

2. Giv muligheder frem for restriktioner

For at støtte dine børn i at udvikle et sundt og balanceret forhold til mad, er det også vigtigt, at du forsøger ikke at sætte restriktioner for dine børn omkring mad eller visse typer mad, eller giver dem et meget godt/dårligt og dømmende forhold til mad. Når vi sætter restriktioner omkring noget mad, sker der ofte det, at vores lyst til at spise netop dét mad stiger… og denne mekanisme er ofte endnu større hos børn. Børn synes ofte, at alt det, de ikke må, er meget mere interessant, end det de må.

Selvom du måske ikke konkret fortæller dem, at der er noget, de ikke må spise, så kan det alligevel have en negativ effekt på deres forhold til mad, hvis de fornemmer, at du har modstand på noget mad. Hvis dine børn f.eks. spiser slik, men de kan fornemme, at det er lidt “forbudt”, så vil de måske have større tendens til at “grovæde” det, fordi de føler, at det er skamfuldt, eller fordi de ikke ved, om de nogensinde må få det igen. Så prøv om du kan give lidt slip for modstanden, når de f.eks. grovæder slikket meget hurtigt, og lad dem styre det lidt selv.

Hvis du vil støtte dem i at have mere nærvær med slikspisningen, så kan du f.eks. prøve at slukke TV’et og bare lade dem sidde og spise slikket, og have fuld opmærksomhed på det i et stykke tid. På den måde vil de ofte smage lidt mere på slikket, bruge sanserne mere og måske blive hurtigere tilfredsstillede.

Hvis du vil støtte dem i at spise sundere, er det også generelt vigtigt at give dem en masse gode muligheder frem for at sætte restriktioner. Forsøg at flytte fokus over på hvad de gerne må spise masser af, frem for at have fokus på alt det, du helst ikke vil have, at de spiser.

3. Støt dem i at mærke efter

Det kan også være godt at få for vane at spørge dine børn, hvad de har lyst til, og hjælpe dem med at mærke efter – også selvom svaret måske ofte er slik og pizza. Alene dét, at du støtter dem i at mærke efter, og at du lærer dem, at det er vigtigt og naturligt at lytte til sin lyst, vil helt sikkert gavne dem i fremtiden både med mad og generelt i livet. Hvis svaret er pizza, kan du jo selvfølgelig lave en sundere version af pizza. Du kan f.eks. også give dem nogle valgmuligheder at vælge fra, så du sætter rammerne, men de får lov at mærke efter hvilken af de 3 muligheder, de helst vil have.

Når de har spist en stor pose slik på kort tid, så kan du også prøve at spørge dem, hvordan de har det i maven. Nogle gange kan det være, at man faktisk skal lade dem få en negativ oplevelse med at spise for meget slik for hurtigt, så de selv helt fysisk oplever konsekvensen af det, og du støtter dem i at mærke hvilke signaler kroppen sender omkring det.

Nogle gange er vi nødt til at overdrive noget, før vi lærer, hvor grænsen går.

Så når de kommer til dig og har ondt i maven af slik, kan du på en objektiv måde forklare dem, at det får man, når man spiser rigtig meget slik hurtigt. Når de lærer at objektivt koble deres krops signaler til de forskellige uhensigtsmæssige måder at spise på, så bliver de også mere bevidste om at lytte til kroppen og får en bedre forståelse for, hvorfor du f.eks. fraråder dem at spise for meget slik for hurtigt. Så bliver det ikke bare, at “Min mor siger, at jeg ikke må”, men det giver dem en dybere forståelse; “Min mor siger, at det ikke er godt, for jeg får ondt i maven.. og det kan jeg selv huske, at jeg engang fik”.

4. Oplys – uden at belære

Vil du støtte dine børns sundhed, kan du også oplyse dem om, hvordan forskelligt mad påvirker kroppen og hvilke forskellige fordele/ulemper der er ved de forskellige madvarer. Forsøg dog altid at gøre det på en neutral måde, uden at belære dem eller gøre det meget moralsk, og sørg altid for at snakke om fordele i form af sundhed, styrke, energi etc. – frem for at snakke om vægttab. Det er vigtigt, at dine børn får en grundlæggende opfattelse af, at mad er noget, der nærer os og hjælper os til at overleve, frem for at se mad som noget, der udelukkende har med deres vægt at gøre. Pas også på med at snakke meget sort/hvidt om, hvad det er godt/dårligt, men lær dem i stedet, at der ikke er noget, der er dårligt eller forbudt i sig selv, men at det ofte handler om mængderne.

5. Lad dem være med i madlavningen

En fantastisk metode til at støtte dine børns sundhed og forhold til mad er også at forsøge at lade dem være med i madlavningen. Jo mere fascination, nærvær og respekt de får omkring processen ved madlavningen, desto mere kan de lære at sætte pris på maden og nyde den. Hvis de f.eks. ved, at i har været helt ude på landet hos en landmand og selv har gravet de kartofler op, som i skal have til aftensmad, så bliver der også ofte en helt naturlig interesse og nysgerrighed omkring de kartofler, samt en værdsættelse af maden, som måske ikke ville være der, hvis de altid bare oplevede, at kartofler er sådan nogle, der kommer færdigkogt fra en gryde. At lade dem være med i madlavningsprocessen er også en god metode til at gøre dem interesserede i rigtige og naturlige råvarer allerede fra de er små.

For spædbørn:

Hvad spædbørn angår, så er min anbefaling at lad dem være aktivt med i spisningen så tidligt som muligt. Lad dem røre og lege med maden. Lade dem så vidt muligt selv få lov at putte maden i munden. Introducer dem gerne for meget forskelligt mad i en tidlig alder. Lad dem sanse maden og lad dem få tid til spisningen, frem for f.eks. at proppe maden ned i halsen på dem på 5 minutter. Der er bl.a. et begreb, som hedder “Baby Led Weaning”, som jeg selv synes lyder meget interessant. Det handler generelt om at introducere børn for “rigtig” mad så tidligt som muligt og i høj grad lade barnet styre spisningen selv. Du kan læse mere om Baby Led Weaning her.

Sådan støtter du dine børn i at få et sundt forhold til kroppen

1. Vær en god rollemodel

Når du vil støtte dine børn i at få et sundt forhold til sin krop, er det også først og fremmest vigtigt, at du selv er en god rollemodel. Som sagt opsnapper børn enormt meget af den energi og indstilling deres forældre selv har omkring deres eget forhold til mad og krop, så det er i virkeligheden i arbejdet med dig selv, at du kan gøre den største forskel for dine børns sundhed. Så bliv endelig ved med at arbejde med at lære at elske og værdsætte din egen krop, uanset hvordan den ser ud.

2. Gør dem til smarte medieforbrugere

Vi lever i en mediekultur, hvor slankeindustrien har en enormt stor magt, og hvor vi hver dag bliver udsat for budskaber om, at vi kun er gode nok, hvis vores krop ser ud på en helt bestemt måde. Det kan være enormt forstyrrende og skadende for et barns forhold til mad og vægt at blive udsat for sådan nogle negative og begrænsede budskaber. Derfor kan det være vigtigt at først og fremmest være en smule opmærksom på, hvilke medier dine børn bliver udsat for… og når de bliver lidt ældre, kan det også være altafgørende, at du uddanner dem omkring hvilken magt medierne har, og hvordan medierne ofte kommunikerer er meget overfladiske, urealistisk og perfektionistisk tilgang til kroppen, som ofte bare har til opgave at få os til at bruge flere penge. At jævnligt have en snak om, hvordan man kan være en smart medieforbruger, kan i virkeligheden gøre underværker for dine børns sundhed og selvbillede i fremtiden.

3. Tal positivt om kroppen generelt

Vær generelt opmærksom på, at du altid har en positiv attitude omkring kroppen generelt. Sig aldrig negative ting om hverken din egen krop, dit barns krop eller kroppe du ser på TV eller i medier. Det gælder også, når du ser meget tynde kroppe. Børn opsnapper lynhurtigt den negative og dømmende energi, og det kan være skadeligt for deres syn på kroppen, uanset om du taler negativt om små eller store kroppe. Hvis i ser mennesker i TV eller på gaden, som er enormt tynde eller enormt overvægtige, så snak i stedet med dine børn om, hvordan kroppe naturligt er meget forskellige, hvordan vi mennesker er meget forskellige, og hvordan det også altid er vigtigt at se bagom menneskers vægt og tænke på, hvordan de faktisk har det indeni.

4. Lær dem at have tillid til kroppen

Vi lever meget i en kultur, hvor vi lærer ikke at have tillid til vores egen krop, og hvor vi måske i høj grad lærer at overgive os til eksperter i hvide kitler, når det gælder vores krop og dens symptomer. Hvis du vil støtte dine børn i at få et sundt forhold til sin krop, er det meget vigtigt, at du støtter dem i at lytte til og have tillid til dens signaler. Lær dem at kroppen er deres ven, at den altid kommunikerer og taler til dem gennem fornemmelser og symptomer, og at det altid er vigtigt at lytte til den. Når de bliver syge og har feber, kan du f.eks. forklare dem, at det er kroppens måde at bekæmpe de fjendtlige bakterier på, og at selvom det føles ubehageligt, så hjælper kroppen dem faktisk. Du kan også forklare, at når de har ondt i maven, efter de har spist for meget slik, så er det kroppens måde at sige til dem på, at den ikke er så glad for at få for meget slik på én gang. Lad dem vide, at deres krop er deres ven, og at deres krop altid forsøger at hjælpe dem.

5. Støt dem i fysisk aktivitet de kan lide

Rigtig mange børn vokser op og får et negativt forhold til dét at bevæge sin krop, fordi det måske ofte bliver gjort med tvang frem for lyst. Du kan måske ikke have den store indflydelse på, hvordan det bliver gjort i dine børns skole, men du kan i hvert fald have en indflydelse på, hvilket forhold dine børn får til fysisk bevægelse uden for skolen. Det værste man kan gøre er at tvinge børn til at bevæge sig på en måde, de ikke synes er sjovt eller nydelsesfuldt. Så spørg dem hvilke fritidsaktiviteter de kunne tænke sig at prøve af. Lad dem prøve forskellige ting af og støt dem i at finde aktiviteter, de nyder at gøre. På den måde støtter du dine børn i at mærke, at dét at bevæge kroppen er nydelsesfuldt af natur, at kroppen er designet til det, og at fysisk aktivitet og bevægelse er forbundet med noget positivt og lystbetonet.

6. Fortæl dem (ofte) at de er elskede, som de er

Sidst men ikke mindst er det grundlæggende vigtigt at du jævntligt minder dine børn om, at de er elskede, som de er, UANSET hvordan de ser ud, eller hvad de gør. Vi kan måske nogle gange godt have en tendens til kun at rose vores børn og vise dem, at vi elsker dem, når de ser fine ud, når de gør noget godt, når de er dygtige til noget, eller når de opfører sig fuldstændig eksemplarisk.

En rigtig god metode til at støtte dine børn i at opbygge et indre selvværd er at huske at fortælle dem, at du elsker dem, selv på tidspunkter, hvor de ikke har “gjort” noget særligt for det. Prøv om du kan have mest fokus på at opbygge deres selvværd (“du er god nok, som du er, og du er elsket uanset hvad”), frem for at fokusere for meget på selvtillid (“du er så dygtig, du er så fin, du er så sød = du er god nok, når du “gør” noget godt).

Børn der er vokset op med et overdrevet fokus på selvtillid og ros for det, de gør (frem for bare den de er), har ofte også en større chance for at udvikle et negativt kropsbillede og et sygeligt fokus på vægt. Så god gammeldags ubetinget kærlighed kan også gøre underværker for dine børns sundhed i fremtiden.

jette11
Jeg håber, at du kunne bruge mine tips og vejledning, og jeg ønsker du og dine børn alt det bedste ♡

De kærligste hilsner,
Jette Uhre
– Spisepsykologi coach og Mindful Spisning ekspert