Få et sundt forhold til mad med denne ultimative strategi

Faa et sundt forhold til mad

Kender du det, at du har ekstremt meget fokus på vægttab, kost og motion, men alligevel falder du i gang på gang? Du kommer måske op på hesten igen og har overskud til at være meget selvdisciplineret i en periode, men så snart du har opbrugt din kvote af selvdisciplin, falder du i med begge ben igen. Du vil måske blive overrasket, når jeg fortæller dig, at én af de største fejl, de fleste kvinder begår, når de vil tabe sig, er, at de fokuserer ALT for meget på kost, motion, vægt og spisning.

Måske har de allerede prøvet alt, læst alle slankebøger, prøvet alle slankekure, og ved alt om hvad og hvor meget, de burde spise - ja måske har de endda læst en bog eller to om Mindful Spisning - men alligevel oplever de gang på gang, at deres viden ikke rækker til at skabe holdbare ændringer. Som en reaktion på det, bliver de måske ved med at søge efter endnu mere viden om kost, motion og spisning, i håb om at de endelig en dag vil finde den der afgørende viden, som er løsningen til alle deres vægt - og spiseproblemer.

Det fejlagtige ved denne måde at forsøge at løse spise- og vægtproblemer på er ikke kun, at det ofte slet ikke løser problemerne, netop fordi at viden om kost og motion sjældent er nok i sig selv, men problemet er faktisk også, at den ekstreme fokus på kost og vægt ofte bare dræner disse kvinder endnu mere og giver dem et endnu mere ubalanceret forhold til mad.

Ud over det kommer selvfølgelig også, at disse kvinders ekstreme fokus på mad ofte gør livet meget mere trist og stressende for dem. Når de f.eks. er til sociale arrangementer, tænker de måske så meget på, hvad de må/ikke må spise, at de ikke rigtig oplever glæden og nærværet ved at være sammen med dem, de holder af. Når de skal ud af sengen om morgenen, er det måske en konstant kamp, fordi det første de tænker på, når de slår øjnene op er, hvordan de kan bevare selvkontrollen i dag i forhold til kost/motion, mens de måske slet ikke har overskud til at fokusere på alle de andre vigtige ting, som kan fylde deres liv op og gøre dem glade hver dag.

Og hvad sker der så lige, når man konstant stresser over sin kost og vægt, ikke kan være nærværende ved sociale arrangementer og ikke har overskud til at fokusere på alle de ting i hverdagen, som virkelig betyder noget? ... så får man selvfølgelig bare ENDNU mere lyst til at proppe sig med mad!

Hvis du lige nu tænker "Shit, har hun haft skjult kamera på mig?!"... så vil jeg lige skynde mig at berolige dig med, at det har jeg altså ikke ;-) Min nøje beskrivelse er faktisk ikke alene taget ud af mit eget liv (sådan som jeg havde det for nogle år tilbage), men det er også en beskrivelse, som er inspireret rigtig meget af, hvad mange af mine klienter oplever, når de kommer til mig. Såå.... den gode nyhed: Du er bestemt ikke alene! Og den aller bedste nyhed: Der findes faktisk en nydelsesfuld, kærlig og holdbar vej ud af hele suppedasen!!!!

Hvad dit forhold til mad kan fortælle dig

En af de redskaber, som jeg bruger rigtig meget til at støtte mine klienter i at skabe et mere balanceret forhold til mad, er at undersøge hvorfor de har den relation til mad, som de har - og en god måde at gøre det på, er faktisk ved at se på deres forhold til dem selv og deres liv i det hele taget. Ser du... din spisning og dit forhold til mad kan ikke håndteres i et vakuum. Det er ikke et område af dit liv, som bare kan isoleres, og det er ikke et område af dit liv, som slet ikke påvirkes af eller har nogen som helst indflydelse på resten af dit liv.

Sandheden er, at dit forhold til mad i høj grad afspejler dit forhold til dig selv og dit liv! Sagt med andre ord; måden du forholder dig til mad på på et givet tidspunket, vil ofte afspejle den måde du forholder dig til dig selv og dit liv på.

Så når vi arbejder isoleret med vores spisning og vores forhold til mad uden også at kigge på resten af vores liv og sammenhængen imellem dem, så er det netop, at vi ender med at sidde fast i en form for ond cirkel, hvor vi den ene dag fokuserer ekstremt meget på kost og motion, og den næste dag falder i med begge ben, dunker os selv i hovedet, og starter op mandag morgen med ekstrem fokus på kost og motion igen.

Det kan du gøre:

Det første jeg vil anbefale dig at gøre er at beskrive dit forhold til mad;

  • Hvordan forholder du dig til mad?
  • Hvordan ser du på mad?
  • Hvad tænker du om mad?
  • Hvad føler du for mad?

Og når du har lavet en beskrivelse af din relation til mad, så kan du prøve at spørge dig selv; "Hvordan afspejler det min relation til mig selv og mit liv generelt? Og hvad kan jeg gøre for at ændre på dette?" Da jeg selv begyndte at udforske mit forhold til mad, fandt jeg bl.a. ud af, at min indstilling til mad var;

  • "Det skal bare ned/det skal bare overståes". Når jeg begyndte at kigge på mit liv i det hele taget, så opdagede jeg faktisk rigtig mange andre områder af mit liv, hvor jeg også havde det med at tænke “Det skal bare lige overståes”. F.eks. "Denne uge skal bare lige overståes, denne opgave skal bare lige overståes, denne eksamen skal bare lige overståes, dette møde skal bare lige overståes, denne fest skal bare lige overståes, denne måned skal bare lige overståes, dette år skal bare lige overståes". Jo mere jeg begyndte at arbejde med at ændre denne indstilling i mit liv i det hele taget, og lære at sætte pris på at være i processen og være i nuet i alt hvad jeg gør, desto mere ændrede det automatisk min indstilling til maden også.
  • "Det er ikke så vigtigt". Når jeg begyndte at se på, hvordan denne indstilling til mad afspejlede sig i mit forhold til mig selv, fandt jeg faktisk ud af, at jeg havde en generel tendens til at tænke om mig selv; “Du er ikke så vigtig” eller “Dit liv er ikke så vigtigt”. Og jo mere jeg begyndte at arbejde med at tro på, at jeg ER vigtig i denne verden, desto mere begyndte jeg automatisk at indse, at dét at nære mig selv med sunde måltider hver dag også virkelig er vigtigt.
  • "Jeg behøver ikke at gøre så meget ud af maden - det vigtigste er, HVAD jeg spiser". Ved at kigge på denne måde at forholde mig til mad på, gik det op for mig, at jeg generelt havde den indstilling, at "Jeg behøver ikke gøre så meget ud af mig selv, og jeg behøver ikke gøre så meget ud af mit hjem - det er det indre der tæller”. Og ja, mens det indre oftest er det, som tæller mest, så tæller det altså også, at jeg investerer lidt ekstra tid på min skønhed om morgenen. Det tæller, at jeg bruger tid på at skabe nogle skønne omgivelser i mit liv. Og det tæller, at jeg bruger lidt ekstra tid på at kæle for min mad, så den både giver mig visuel og smagsmæssig nydelse.

Det skal lige siges, at dette er områder af mit liv, som jeg stadig er bevidst om at arbejde med den dag i dag, men jeg kan helt tydeligt mærke, at jo mere balance jeg finder i mit forhold til mig selv og mit liv, desto mere balance får jeg automatisk i mit forhold til mad. Mindful Spisning er f.eks. også en fantastisk metode til at skabe et sundere og mere nærværende forhold til mad - men ikke hvis du arbejder isoleret med det. For at kunne skabe mere nærvær omkring din mad er du nemlig også nødt til at arbejde på at skabe mere nærvær i resten af dit liv. For at kunne nyde mad mere, er du også nødt til at arbejde på at finde mere nydelse i resten af dit liv. For at skabe et mere kærligt forhold til mad er du også nødt til at abejde på at skabe et mere kærligt forhold til dig selv.

Dit forhold til mad og dit forhold til dig selv og dit liv går hånd i hånd. For at opnå et varigt, sundt forhold til mad, er du altså også nødt til at arbejde på at skabe et sundt forhold til dig selv og dit liv.

Gennem mit store online forløb støtter jeg dig i at udforske dit forhold til mad, og hvad det kan fortælle om dit liv. Samtidig støtter jeg dig i at ændre de områder af dit liv, som du er nødt til at balancere, for at kunne balancere dit forhold til mad permanent.

Og nu ville jeg elske at høre fra dig i kommentarfeltet nedenfor; Hvordan er dit forhold til mad? Og på hvilken måde afspejler det dit forhold til dig selv og dit liv?  

Jeg glæder mig til at læse dit svar.

De kærligste tanker,
Jette Uhre
- Spisepsykologi-ekspert

 

Læs også: Hjælp til overspisning - den store guide.

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!

Skriv en kommentar