Undgå overspisning i julen med disse simple strategier

Undgaa overspisning i julen

Der var engang, hvor jeg altid frygtede julen. I mange år havde jeg den indstilling, at julen var en tid, hvor jeg med garanti ville komme til at overspise og hade mig selv for det. Jeg kæmpede ofte en indre kamp med mig selv i dagene op til jul, fordi jeg forsøgte at opsætte alle mulige regler i mit hovede om, hvad jeg måtte og ikke måtte spise. Alligevel endte jeg dog altid med at falde i og overspise hele julen.

Der var især to ting, som jeg dengang gjorde meget galt...

For det første havde jeg en helt forkert indstilling til julen. Dét at jeg så på julen som en tid, hvor jeg helt sikkert ville overspise gjorde, at jeg satte mig selv op til at fejle, allerede inden julen var begyndt.

Jeg gjorde tanken om at undgå overspisning i julen så umulig for mig selv på forhånd, at jeg altid endte med at tænke “Jeg kan jo lige så godt bare gå all-in og gå på en stram slankekur til januar i stedet!”, hvilket netop fik mig til at gå endnu mere all-in, end jeg ellers ville have gjort.

Den anden fejl jeg gjorde var, at jeg altid havde mit fokus et helt forkert sted.

Jeg havde ofte alt for meget fokus på maden i julen (især på alt det, jeg ikke måtte spise) og på den måde gjorde jeg det bare endnu sværere for mig selv at undgå overspisning, fordi mine tanker om mad optog 95% af min opmærksomhed.

At slippe overspisning handler i høj grad om at lære at lade livet fylde dig op, frem for at lade maden gøre det - hvilket i den grad er relevant her i juletiden.

For hvad handler julen egentlig om?

Julen handler jo faktisk om liv. Nu er det ikke fordi, at jeg er mega religiøs, eller at du behøver at være det, men som du jo nok ved, så fejrer vi Jesu fødsel i julen. Vi fejrer altså et liv, men på en måde kan man også sige, at vi fejrer livet. Vi lukker og slukker for hverdagen og fokuserer på at være sammen med de mennesker, vi elsker, så vi kan mærke, hvad livet virkelig handler om.

Desværre kan vi nok alle sammen have en tendens til at glemme, hvad julen faktisk handler om, fordi vi ofte kommer til at fokusere alt for meget på de små detaljer, de materielle ting, maden og alkoholen - men denne jul vil jeg virkelig opfordre dig til at forsøge at skifte dit fokus og lade dig selv fylde op af alle de dybere ting, som julen også handler om.

Lad dig fylde op af hyggen, som du kan opleve med din familie og venner.

Lad dig fylde op af kærligheden, nydelsen, glæden og afslapningen.

Drop perfektionismen omkring julen og forsøg at minde dig selv om, hvad julen VIRKELIG handler om, og ikke mindst hvad du vil have julen til at handle om.

Læs også: Hjælp til overspisning - din store guide.

Sådan undgår du overspisning i julen

Når du selv skal til en julefrokost/juleaften, kan du helt konkret gøre det, at du forbereder dig mentalt på, hvad du gerne vil fokusere på, inden du skal afsted.

Fortæl dig selv hvad du vil have julefrokosten til at handle om.

Fortæl dig selv hvad du vil glæde dig til (ud over maden og alkoholen), og hvem du vil glæde dig til at se.

Forestil dig hvordan du vil interagere med dem, du elsker.

Forestil dig hvordan du vil have det sjovt og hyggeligt og nyde den gode kvalitet.

Forestil dig hvordan du vil spise langsomt og nyde hver enkelt bid mad fuldt ud.

Forestil dig hvordan du kun vil vælge det mad, du har aller mest lyst til, og hvordan du ikke gider at bruge energi på det, som er mindre lækkert.

Forsøg virkelig at gennemgå julefrokosten/julemiddagen inde i dit hovede inden du skal afsted, så du indstiller dig på, hvad du vil opfylde din nydelseskonto med ud over maden, og hvordan du samtidig vil trække mere nydelse ud af mindre mængder mad.

Når du så sidder til julefrokosten, så prøv at have i baghovedet, hvad det er, du vil fokusere på. Øv dig i at stoppe op og lægge bestikket fra dig og indgå i samtalerne omkring bordet.

For at du kan få mere nydelse ud af både din mad og samværet med andre mennesker, er det også vigtigt, at du forsøge at holde dit fokus på én ting ad gangen og ikke multitasker for meget. Det vil sige, at når du spiser en bid mad, forsøger du at have fuld fokus på det, og når du taler med andre, forsøger du at have fuld fokus på det.

Derudover kan jeg også anbefale dig, at du undervejs i julefrokosten ind imellem spørger dig selv: "Hvordan vil jeg gerne have det, når jeg er færdig med at spise? Hvilken fornemmelse vil jeg gerne have i kroppen bagefter?".

Nogle gange kan det være meget nemmere at stoppe med at spise, når du et tilpas mæt, hvis du lader dig motivere af den gode fornemmelse, du gerne vil have i kroppen, når du er færdig med at spise - frem for at forsøge at kontrollere dit madindtag gennem regler og restriktioner i hovedet.

Sidst men ikke mindst vil jeg virkelig minde dig om at respektere dine behov og værdier i julen. Lad være med at tage til alle mulige julearrangementer, som du alligevel ikke gider, og som ikke giver dig noget godt.

Julefrokoster skal ikke være en sur pligt. Julen skal ikke være en tid, hvor du er sammen med mennesker, som stresser dig eller dræner dig for energi. Så lyt til dig selv og prioriter din tid til de mennesker, som du holder aller mest af, og som kan fylde dig op på en positiv måde.

Julen behøver altså ikke at være en tid, hvor du overspiser. Faktisk kan julen endda være en perfekt tid til at slippe din trang til overspisning, fordi du har så rig mulighed for at blive fyldt op af ting, som er meget bedre end mad og alkohol.

Så beslut dig for at droppe tanken om, at du ikke kan undgå overspisning i julen og bestem dig for, at denne jul skal blive den mest nydelsesfulde af alle.

Jeg håber, at du føler dig inspireret, og jeg ønsker dig en rigtig dejlig, afslappende, nydelsesfuld og glædelig jul.

De kærligste tanker,
Jette Uhre
- Spisepsykologi-ekspert.

 

P.S. I kommentarfeltet nedenfor vil jeg rigtig gerne høre fra dig; Hvad du vælger at fokusere på i julen? Hvad vil du fylde dig selv op med - ud over julemaden?

Læs også: Sådan får du en jul uden overspisning

 

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!

Skriv en kommentar