4 skridt til at slutte fred med mad

4-skridt
Kender du det, at du konstant har en krig i dit hovede omkring mad? Måske spørger du også dig selv konstant; “Hvad må jeg spise? Hvad må jeg ikke spise?”, og måske føler du, at uanset hvor meget ekspertviden du har omkring, hvad der er “bedst” at spise, så er du alligevel dybt forvirret omkring dine madvalg, og føler dig alligevel hele tiden ude af kontrol over din spisning?

De fleste tror, at de er nødt til at sætte en masse mentale restriktioner og regler omkring mad, for at kunne spise balanceret og undgå at overspise. Rigtig mange tror også, at det handler om at lytte så meget som muligt til hvad eksperter, forskning, slankekure, bøger, blade og medier siger, der er “godt” eller “dårligt” at spise, og så rette sig 100% efter det.

Men ofte bliver for meget lytten til ydre eksperter og regler faktisk en større hæmsko for at kunne have et naturligt og intuitivt forhold til mad.

I dette afsnit af Mere glæde og mindre overspisning TV får du 4 helt konkrete skridt til at slutte fred med mad.

Husk at smide en kommentar nederst på siden – jeg ville elske at høre fra dig.

Link til forrige episode: Derfor skal du droppe idéen om sund og usund mad

 

Transkribering af videoen:

Hej og velkommen tilbage til Mere glæde og mindre overspisning TV – stedet hvor du får inspiration til at slippe din overspisning og balancere dit forhold til mad og din krop.

I forrige episode snakkede jeg om, hvorfor du skulle droppe idéen om sund og usund mad, hvorfor det her sort-hvid syn på mad ofte fører til mere overspisning, og hvorfor man i virkeligheden ikke kan sige, at noget mad udelukkende et sundt eller usundt.

Hvis du ikke så den forrige episode, kan du se den lige her.

Mange af jer efterspurgte helt konkrete råd til, hvad man så kan gøre for at lære at slutte fred med mad og få et mere intuitivt og balanceret forhold til mad, og selvfølgelig vil jeg gerne give nogle konkrete tips.

Det lyder måske meget omvendt og paradoksalt, men den aller bedste konkrete metode til at slutte fred med mad og balancere dit forhold til mad, det er faktisk at begynde at genintroducere noget af det mad, som du plejer at dømme som “usundt” og “dårligt”, og simpelthen genintroducere det i din kost og begynde at danne din helt egen konklusion omkring maden.

Man kan lidt tænke på det som når du mentalt dømmer noget mad for at være godt eller dårligt (fordi det har du lært gennem eksperter, forskning, slankekure og medierne), så kan man lidt sammenligne det med, at der skulle starte en ny kollega på din arbejdsplads, og dine gamle kollegaer på forhånd havde fortalt dig, at den her person var en rigtig dårlig person, og at du så stolede blindt på den konklusion frem for faktisk at danne dit eget indtryk af, om du kunne li’ den her person eller ej, og om vedkommende var god eller dårlig for dig.

Et balanceret forhold til mad er et forhold til mad, hvor du i høj grad selv danner din egen kropslige oplevelse og konklusion af, hvad maden giver dig, og hvad maden ikke giver dig.”

Så jeg vil selvfølgelig gerne give dig 4 helt konkrete skridt til, hvordan du praktisk talt kan gøre det:

4 skridt til at slutte fred med mad

1. Skriv en liste over dine “forbudte” madvarer

Som første skridt vil jeg anbefale dig at skrive en liste over alt det, du plejer at dømme meget som forbudt, usundt, dårligt eller syndigt for dig. Nedskriv især alt det mad, som du plejer at tænke, at der er rigtig dårligt for dig, men som du rigtig godt kan lide, som giver dig meget nydelse, og som du måske ofte tænker, at du har svært ved at styre, når du først er i gang.

2. Udvælg én madvare og køb den med omhu

Som andet skridt vil jeg anbefale dig at udvælge én af de usunde madvare – én ting på din liste ad gangen – og så bevidst gå ud og købe denne madvare. Faktisk vil jeg anbefale dig, at du bestemmer dig for at gå ud og handle udelukkende med intention om at købe den ting, du har udvalgt, så der bliver fuld fokus på det. Så vil jeg også i høj grad anbefale dig, at du vælger den version af den her madvare, som kan give dig aller mest nydelse, og som du aller bedst kan li’ – uden at tænke på, hvad der er godt eller dårligt for dig.

3. Lav en “spiseceremoni”

Som tredje skridt vil jeg anbefale dig, at du går hjem og sørger for at være alene, evt. tænder noget levende lys eller noget afslappende musik, og simpelthen sætter dig ned og bruger rigtig god til på at spise det her mad med 100 % fokus og nærvær, og prøve at nyde det så meget du kan. Prøv at smage på det og spise det på en mindful måde, og gør det mens du har en helt neutral indstilling til maden. Hvis du føler, at det er svært at slappe af omkring det og ikke dømme maden, og hvis du føler modstand på at spise det her “forbudte” mad, så kan det måske hjælpe at tænke om dig selv som et lille barn, der skal spise dette mad for første gang, og som ikke ved noget om, hvordan det smager, og hvad det indeholder.

4. Skriv din oplevelse ned

Som fjerde skridt vil jeg anbefale dig, at du, mens du spiser (og også gerne bagefter), prøver at skrive ned, hvad det faktisk gav dig at spise det her mad, og især skriver ned hvor meget nydelse det faktisk gav dig, og hvilken feedback din krop egentlig sendte til dig omkring maden. Du kan måske i virkeligheden helt konkret skrive ned “Hvis min krop kunne sige noge til mig omkring det her mad, hvad ville den så sige til mig?”, sådan så du kan danne din helt egen konklusion omkring maden ud fra din egen fysiske oplevelse og din krops feedback.

Hvis det f.eks. er kage, du har udvalgt som din “forbudte” madvare, så kan det selvfølgelig sagtens være, at du netop når til konklusionen, at kage bare ikke føles godt i din krop, og at det ikke giver dig den nydelse, som du tænkte… og så er det jo fint, for så kan du jo bruge den her kropslige oplevelse til at være motiveret for at vælge kagen fra næsten gang, du får det tilbudt.

Det kan også være, at du konkluderer, at for meget kage ikke føles godt, men at lidt kage føles helt okay.

Det vigtigste er, at din konklusion omkring maden er baseret på den her fysiske oplevelse og din helt egen konklusion omkring det, frem for at være baseret på mentale og moralske idéer og domme omkring mad.

Hvis du derimod oplever, at du virkelig nød det her kage, og at det gav dig en skøn følelse i kroppen, jamen så tillad dig selv at nyde lidt af det ind imellem. Tillad dig selv mentalt at lade det her mad være en del af din kost, hvis du har lyst til det.

Husk på at bare fordi du mentalt tillader dig selv, at spise kage, når du har lyst til det, så betyder det ikke automatisk, at du altid vil komme til at spise det, eller at du altid vil have lyst til det. Modsat hvad vi ofte tror, så kan total mental tilladelse omkring mad netop ofte give den modsatte effekt.”

Når du mentalt tillader dig selv at spise noget, du godt kan li’, så vil det først og fremmest ikke være så interessant for dig mere, fordi du ved, at du må få det når som helst. Når du så spiser det, vil du også kunne nyde det meget mere, fordi du ikke er så opslugt af skyld, skam og dårlig samvittighed – og på den måde vil du ofte ikke behøve så meget af det, fordi du bliver hurtigere tilfredsstillet.

Når du har fuld mental tilladelse omkring det mad, du kan lide, så vil du heller ikke på samme måde overspise helt uhæmmet af det, når du først er i gang, fordi du er bange for, at der går lang tid før, du må få det her “forbudte” mad igen. Når du ved, at du må få det igen når som helst, så vil du netop ikke have den her store trang og lyst til bare at skovle det i dig.

Selvfølgelig er det også godt at lytte til din sunde fornuft, til eksperters viden og til små frø af visdom fra forskning, men det vigtigste er, at du finder en god middelvej og en balance mellem at lytte til det, du hører omkring dig, og lytte til dig selv og din krop også.”

Så prøv den her strategi af, skriv en liste over dine “forbudte” eller “usunde” madvarer, udvælg én af tingene på listen, køb det med fuld intention og omhu, afhold en ceremoni hvor du spiser det med en neutral nysgerrighed og mærker efter i kroppen, og skriv så din oplevelse ned bagefter. Dette er altså en helt fantastisk metode til at slutte fred med mad og få et mere intuitivt og naturligt forhold til mad.

I kommentarfeltet nedenfor ville jeg selvfølgelig elske at høre fra dig, hvordan det var alt lave den her øvelse, når du har afprøvet den; Hvad var det for noget mad, du udvalgte? Hvad var din oplevelse af at købe det og spise det med fuldt nærvær? Hvilken feedback sendte din krop til dig? Og hvilken konklusion nåede du selv frem til omkring den her mad, ud fra din egen oplevelse?

Hvis du skulle have nogen tvivl eller spørgsmål omkring det her redskab, så skriv dem endelig også i kommentarfeltet, så lover jeg dig at give lidt ekstra vejledning, hvis du skulle have brug for det.

Og hvis du kunne li’ denne video, så ville jeg selvfølgelig sætte pris på, at du gav den et lille “like”, eller måske du har lyst til at dele den med dine venner via knapperne nedenfor. Jeg ville i hvert fald elske at få en eller anden reaktion fra dig og høre, hvad du synes :-)

Tusind tak for at du så med på denne episode af Mere glæde og mindre overspisning TV. Jeg håber, at du kunne lide det, og at du kunne bruge det. Ha’ det rigtig godt og pas godt på dig selv til vi ses igen.

jette11
De kærligste hilsner,
Jette Uhre
– Spisepsykologi coach og Mindful Spisning ekspert

 

 

 

 

P.S. Vil have mere hjælp til at slippe din overspisning og slutte fred med mad? Så tjek også mit store online forløb Mere Glæde og Mindre Overspisning Mentorforløb.

8 svar til “4 skridt til at slutte fred med mad”

  1. Marlene Kenlev siger:

    Hej Jette
    Jeg har lige set videoen om 4 skridt til at slutte fred med mad.
    Dine tips var meget inspirerende og jeg vil bruge dem idag på arbejdet. Jeg skal øve mig i, at intet mad er mere sund eller usundt end anden og øve mig i ikke at forbyde nogle madvarer. Det gør jeg med brød og chokolade, og jeg oplever hver gang jeg er på arbejde en gang om ugen, at det lige præcis er de to madvarer jeg spiser mest.
    Jeg har et elsk/had forhold til hele oplevelsen på arbejdet, fordi jeg overspiser. Men det er fordi jeg forbyder mig selv visse madvarer de andre dage, og så slippes kontrollen når jeg er på arbejde.
    Det er ikke langtidsholdbart og det irritere mig, at jeg stadig hænger ved den lidt onde spiral med mit madforgiftning og restriktioner.
    De andre seks dage spiser jeg så min mave er glad, dvs. Meget simpelt, grøntsager og proteiner – det er meget sundt og det giver min krop mere ro. Jeg føler ikke afsavn på nogle madvarer i de dage, men når jeg kommer på arbejde så spiser jeg alle de madvarer som jeg ikke kunne finde på at købe de andre dage.

    Så dine 4 tips vil jeg nu prøve af, og få lidt mere kulhydrater ind i de andre 6 dage.

    Jeg lytter stadig ofte til lydklippene fra modulerne og de er rigtig gode, at vende tilbage til for at mindes om de ting, som jeg lærte for nogle måneder siden.

    Marlene

    • Jette Uhre Jette Uhre siger:

      Hej søde Marlene :-)

      Hvor dejligt at høre fra dig! …og fedt at du synes om videoen og vil afprøve strategien på dit arbejde. Lad mig endelig gerne vide, hvordan det går, og hvordan strategien virker på dig!

      Og skønt at høre, at du stadig et godt stykke tid efter MGMO lytter til modulerne og virkelig får fuldt udbytte af forløbet på den måde. At arbejde med vores forhold til mad kræver nemlig ofte vedvarende bevidsthed og nysgerrighed, og det er aldrig til at sige, hvor lang tid det tager, før man når helt i “mål”. Så længe du er nysgerrig og tålmodig med dig selv, så skal du nok blive ved med at bevæge dig den rette vej og høste en masse spændende guldkorn fra dit forhold til mad, som du kan bruge i resten af dit liv også :-)

      De kærligste hilsner,
      Jette.

  2. Susanne Rasmussen siger:

    Hej Jette

    Det er en super ide med disse videoer! Det giver så god mening! Både videoen for en travl mor med to børn og en travl hverdag! At få det visuelt og audiotiv gør det sidder så godt fast så man husker det! Strategiens i denne video giver mening! Så det skal afprøves! Tak for god inspiration ! De bedste sommerhilsner Susanne Rasmussen

    • Jette Uhre Jette Uhre siger:

      Hej Susanne! Hvor dejligt at høre, at du er glad for at få min inspiration i video format. Jeg begynder faktisk også selv at synes, at det er lidt sjovt at lave dem – jeg skal dog arbejde lidt på at forholde mig mere kortfattet, så det netop er endnu mere brugervenligt for mennesker med en travl hverdag ;-) Men jeg er glad for, at du føler dig inspireret af mit budskab, og at strategien giver mening for dig. Lad mig endelig høre hvordan det gik, når du har afprøvet den.

      De kærligste hilsner,
      Jette.

  3. Julie siger:

    Det er bare så rigtigt det du siger. Jeg er på vej væk fra min spiseforstyrrelse og for et par måneder siden begyndte jeg at gøre som du beskriver. Jeg tog helt stille og roligt og indførte en fødevare af gangen. Alt fra bananer til chokolade. Og det har hjulpet så meget. Jeg overspiser måske 1 gang om måneden lige i øjeblikket. Og selvom jeg spiser de forbudte fødevarer har jeg slet ikke lyst til at overspiser i dem. Det er så dejligt. Indimellem kan jeg nu alligevel godt blive lidt “bange” (bange for vægtøgning) for nogle madvarer, men tvinger mig faktisk ofte til at spise det alligevel, og så var det jo faktisk ikke så slemt. Min krop og mit sind kan også straks mere hvis jeg begynder at tænke “eij, jeg må hellere springe den kage over” (altså når jeg vælger det fra pga frygt og ikke pga lyst) får jeg så meget lyst og tankerne kredser så meget om mad. Så tvinger jeg mig selv til at spise det alligevel, og igen, ja så var det ikke så slemt. Og “tvinger” lyder måske lidt hårdt, men det er jo nødt til for at udfordre mig selv og min spiseforstyrrelse. :-)

    Rigtig god video! Jeg er så vild med den og du rammer plet i alt hvad du laver.

    PS. Jeg drømmer om du vil lave en video hvor fokus ikke er på maden, men mere det mentale. Hvordan kommer man “helt i mål”. Når man ikke længere overspiser, hvordan får man tankerne helt raske – frygten for vægtøgning, at skulle leve op til forventninger og selvværd.

    Tusind kram

    • Jette Uhre Jette Uhre siger:

      Hej kære Julie :-) Tuuuusind tak for din feedback på videoen og alle dine positive ord om mit arbejde – det varmer helt ind i hjertet :D Og sikke en masse spændende opdagelser du har gjort dig omkring din spisning, og omkring hvad der hjælper dig – og at din overspisning kun sker en enkelt gang i måneden nu! Fedt at høre, at du virkelig også selv har erfaret, hvordan de mentale restriktioner omkring mad ofte virker stik modsat vores hensigt, og hvordan det hjælper at give dig selv lidt mere løse tøjler omkring mad.

      Mht. dit spørgsmål, så skal der helt sikkert nok komme en masse flere videoer med mere fokus på alle de underliggende årsager, og lidt mindre fokus på overspisning og tanker omkring mad. Frygt for vægtøgning handler jo rigtig ofte om en kombination af lavt selvværd (at man måske lægger en for stor del af sin værdi som menneske i sit ydre), ofte blandet sammen med for meget lytten til mediernes overfladiske kropsideal og de negative budskaber, der er forbundet med det.

      Jeg skal helt sikkert overveje at lade en af mine kommende videoer omhandle det lidt mere :-)

      Endnu engang tusind tak for din respons sødeste Julie. Sender tusinde kram tilbage til dig også <3

  4. Charlotte siger:

    Kære Jette
    Det er ikke andet end et par uger siden at jeg opdagede dit fantastiske univers! Jeg suger al inspiration, viden og motivation til mig, for det er nok lige så stille ved at gå op for mig, at jeg har overspist i mange år, og nu vil jeg bare så gerne arbejde aktivt med det. Acceptere at det er sådan det er og finde ud af hvorfor jeg gør det. Jeg kan genkende alt med restriktioner og forbud, jeg kan holde det ud i en periode, men så går det galt efterfølgende.
    Jeg skal helt klart afprøve dine 4 skridt af med forskellige madvare, jeg tror nemlig det er en rigtig fin øvelse!
    Tak for al din inspiration og at du deler ud af din viden!

    Kh Charlotte

    • Jette Uhre Jette Uhre siger:

      Ihhh STORT velkommen til mit univers Charlotte :-) Hvor dejligt at have dig med her, og jeg er super glad for at høre, at du kan finde inspiration i mine indlæg, og at du kan genkende dig selv i meget af det. Lad mig endelig høre, hvordan det gik med at afprøve øvelsen, og hvad det gav dig <3

      De kærligste hilsner,
      Jette.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.