Overspiser du, når du føler dig utilstrækkelig?

utilstraekkelig
Føler du dig utilstrækkelig? Og får det dig ofte til at overspise?

Når du føler dig utilstrækkelig, er det faktisk ikke underligt, at du har mere lyst til at fylde dig selv op med mad. Følelsen af at være utilstrækkelig er en enormt stressende følelse, som ofte får os til at føle os triste, trætte og tomme indeni.

For at udfylde tomheden, og få en følelsen af at være mere “hel” eller “fyldt op”, så tyr vi måske til overspisning oftere end vi ville, hvis vi var overbeviste om, at vi var NOK i os selv.

Hvis du kender til at overspise, fordi du føler dig utilstrækkelig, så kan du i denne uges episode af Mere Glæde og Mindre Overspisning TV få 5 gode tips til, hvordan du kan reducere følelsen af utilstrækkelighed, og hvordan du undgår at overspise på følelsen.

Jeg håber, at videoen vil hjælpe og inspirere dig… og husk endelig at smide en besked til mig i kommentarfeltet nederst på siden og fortæl mig, hvad du synes.

Transkribering:

Hej og velkommen tilbage til Mere Glæde og Mindre Overspisning TV.

I denne uges episode vil jeg snakke lidt om, hvorfor følelsen af at være utilstrækkelig får dig til at overspise, hvordan du kan reducere følelsen, og hvad du kan gøre for at undgå at overspise på den.

Vi lever i en kultur, hvor det er nemt at komme til at føle sig utilstrækkelig. Der er så mange uskrevne krav, som kan være svære at leve op til, og vi får så mange input fra omverdenen og fra medierne hele tiden.

Følelsen af at være utilstrækkelig kan desværre være en stor udløser til overspisning. Ikke alene fordi, at utilstrækkelighed er en enormt stressende følelse for kroppen, men også fordi, at den ofte giver en følelse af tomhed og mangel indeni, som man kan have lyst til af fylde op med mad.

Så hvis du har det med at overspise, fordi du føler dig utilstrækkelig, så husk på, at det giver altså meget god mening. Så for det første er det så vigtigt, at du ikke skælder dig selv ud, når du kommer til at spise på din følelse af at være utilstrækkelig… for det vil netop bare fodre din overbevisning om, at du er utilstrækkelig og sende dig ud i en ond spiral af overspisning.

For det andet er det jo heller ikke dét, at du overspiser på følelsen af af være utilstrækkelig, der er selve problemet. Problemet er jo, at du føler dig utilstrækkelig i første omgang.

Så det er så vigtigt, at du fokuserer på at reducere din følelse af at være utilstrækkelig, frem for bare at fokusere på at stoppe din overspisning.

Man kan arbejde med følelsen af at være utilstrækkelig på rigtig mange måder. Selvfølgelig kan der være helt individuelle oplevelser fra din barndom, som du er nødt til at arbejde med, og som vi selvfølgelig ikke kan dække i den her video.

Men følelsen af at være utilstrækkelig bliver altså ofte forstærket af budskaberne omkring normer, idealer og standarder i samfundet… og den form for påvirkning kan du faktisk gøre noget helt konkret ved med det samme.

Så jeg vil gerne give dig 5 helt konkrete skridt til at reducere din følelse af at være utilstrækkelig, og undgå at overspise på følelsen.

1. Sørg for at få ægte alenetid

Jeg mener ikke bare alenetid, hvor du ser Netflix eller sidder foran computeren, men jeg mener ægte alenetid, hvor du virkelig lukker ned for input udefra, og vender tilbage til dig selv. Følelsen af at være utilstrækkelig kan nemlig ofte komme af, at vi er så optagede at alle mulige input udefra.

Hvis vi ikke jævnligt sørger for alenetid, hvor vi lige får trukket os tilbage i os selv og kommer i kontakt med os selv og vores kerne, så kan det næsten føles som om, at vi bliver strukket helt tynde og pludselig ikke føler, at vi kan overskue eller rumme det hele.

Så sørg gerne for at du mindst én gang om ugen har noget ægte alenetid, hvor du lige får tid til måske at lukke øjnene og mærke dig selv.

2. Sorter ud i dine medier

Én ting er selvfølgelig at skære ned for input udefra engang imellem, som jeg lige nævnte, men en anden vigtig ting er også at sørge for, at de input du bliver udsat for, faktisk er positive og støttende for dig.

Vi er virkelig meget påvirkede af budskaber i medierne (meget mere end vi aner)… men det gode er, at vi lever i en tid, hvor vi i høj grad selv kan forme vores mediefeed og vælge hvilke budskaber, vi bliver udsatte for.

Så hvis du vil undgå at føle dig så utilstrækkelig, så tag lige et ærligt kig på dine medier (både sociale medier, magasiner, tv-serier osv.)….. og så spørg dig selv ærligt, hvilke medier der faktisk forstærker og hvilke der reducerer din følelse af at være utilstrækkelig, og tag så handling på at få renset ud.

3. Prioritere din tid

Og jeg vil især gerne understrege dét at lære at sige nej til ting, du i virkeligheden ikke har lyst til. Prøv at øve dig i kun at fylde din hverdag op med ting, som virkelig har høj prioritet for dig, og som du virkelig har lyst til eller behov for, eller som virkelig giver dig en følelse af mening.

Du behøver altså ikke at være over alt, have alt eller gøre alt. Jo mere du strækker din tid tynd med alle mulige aktiviteter, som egentlig ikke giver dig noget, jo mere utilstrækkelig vil du faktisk føle dig.

Begynd at spørg dig selv; “Hvad er VIRKELIG vigtigt for mig? Hvad giver mig egentlig noget? Hvad har jeg egentlig lyst til?”. Simplificer dit liv og få skåret ind til benet og øv dig i at begynde at sige fra.

4. Stop sammenligning

At sammenligne sig selv med andre er nok én af de største udløsere til at føle sig utilstrækkelig. Hvis du ofte føler dig utilstrækkelig, så er jeg ret overbevist, at det måske også er en vane du har. Vi har det alle sammen med at sammenligne os selv med andre ind imellem, men prøv virkelig at være opmærksom på, at det ikke tager overhånd for dig.

Så hver gang du tager dig i at sammenligne dig selv med andre, så prøv at bremse dine tanker og forestil dig at du tager en slags mental saks og klipper tankerne væk.
Det kan være super svært at øve sig i ikke at sammenligne sig med andre, men når alt kommer til alt, så er det faktisk bare et valg, du skal træffe.

Så vælg at smide tanken fra dig, når den dukker op, og mind dig selv om, at du får ABSOLUT ikke noget ud af at sammenligne dig selv med andre. Du er helt unik, og det er ikke meningen, at du skal være som nogen anden.

Hvis du især har det med at sammenligne dig selv med mennesker på sociale medier, så husk også altid at tage det med en gran salt. Mind altid dig selv om, at hvad du ser på de sociale medier sjældent er hele sandheden og virkeligheden. Vi ser sjældent alle sider af et menneskes liv gennem deres sociale medier, så mind altid dig selv om, at hvad du ser i medierne ikke er hele historien, og at der altid ligger mange andre ting bag.

5. Brug mantraet “Jeg er nok”

Jeg ved, at det kan lyde lidt abstrakt, men sagen er, at forskning har vist, at ord faktisk har en kæmpe stor effekt på vores hjerne og krop, og at visse ord kan ændre hele vores krops kemi – alt efter hvilken betydning de har.

Ord er ikke bare ord, men vi forbinder dem med en hvis energi – god eller dårlig – og den energi kan påvirke krop og hjerne og være med til at manifestere en positiv kemi i kroppen.

Så prøv f.eks. at lukke øjnene og gentage mantraet: “Jeg er nok, jeg er nok” inden hvert måltid eller hver gang du rækker ud efter noget mad. Du kan også evt. udvide mantraet til at sige “Jeg er nok, jeg har nok”.

Husk at det selvfølgelig ikke er nok, at du bare siger ordene, men du er også nødt til at mærke dem. Vær bevidst om hvad du siger og prøv at lade følelsen af at være nok manifestere sig i din krop. Også selvom du ikke rigtig tror på, at du er nok lige nu… nogle gange er vi bare nødt til at “fake it untill we make it”, og at sige de rigtige ord er et godt sted at starte.

Og sandheden er jo også, at du ER nok, fuldstændig som du er – uanset om du tror på det eller ej. Du er et helt og perfekt menneske. Du er ikke gået i stykker, der er ikke noget, der mangler på dig, og du er ikke utilstrækkelig.”

Du er og har altid været præcis så tilstrækkelig, som det er meningen, at du skal være. Men det er måske ofte bare dine egne eller samfundets opbyggede, urealistiske og perfektionistiske idealer, der får dig til at føle, at du er utilstrækkelig. Så husk virkelig på, at du ER nok –– det har du altid været, og det vil du også altid være.

Som altid ville jeg elske at høre fra dig i kommentarfeltet nedenfor: Hvordan oplever du at føle dig utilstrækkelig? Påvirker det din spisning? Og hvilken af de her 5 konkrete tip vil du især begynde at øve dig på?

Og hvis du afprøver redskaber med at bruge mantraet “jeg er nok, jeg har nok”, hver gang du skal spise, så vend endelig gerne tilbage og fortæl mig om din oplevelse. Jeg vil så gerne høre fra dig :-)

Og – hvis du kunne li’ den her video, så må du selvfølgelig gerne lige give den et like her under videoen eller på de sociale medieknapper nederst på siden. Og hvis du har lyst til at dele den med andre, der kunne få glæde af den, så ville jeg selvfølgelig også sætte STOR pris på det.

Tak for at du så med på denne uges episode af Mere Glæde og Mindre Overspisning TV.

Pas godt på dig selv til vi ses igen ♡

De kærligste hilsner,

Jette Uhre
– Spisepsykologi-coach og Mindful Spisning ekspert.

 

Læs også: Elsk dig selv som du er – 3 skridt til mere ægte selvværd

10 svar til “Overspiser du, når du føler dig utilstrækkelig?”

  1. Camilla siger:

    Som altid spændende med dine betragtninger – jeg vil helt sikkert prøve det af – især alene tid og mantra :)

  2. Lonnie siger:

    Av den ramte 😢
    Kan ikk skrive så meget andet end jeg (måske) vil bruge nr 5
    Kh L L

    • Jette UhreJette Uhre siger:

      Hej Lonnie. Er glad for at den ramte plet, selvom det selvfølgelig ikke er sjovt at føle sig utilstrækkelig. Men det er bestemt muligt at arbejde på at reducere det, så giv ikke op kære <3 De kærligste hilsner, Jette.

  3. Anonym siger:

    Jeg vil da forsøge at skrue ned for at sammenligne med andre og dem jeg følger på medierne. Og vil prøve at med sætningen jeg er nok. Nogle gode råd der gav stof til efter tanke

  4. Lillian Larsen siger:

    Puha jeg vil helt sikkert prøve nr 3 . Jeg har siden 1979 serviceret alle , på nær mig selv, jeg er sygehjælper på plejehjem der ” servicerer ” jeg beboerne , derefter hjem og fortsætte med familien, så når det blev/ bliver min tid er jeg sgu træt.
    Lillian

  5. Anonym siger:

    Jeg er spiseforstyrret på 36. år og har modtaget MASSER af terapi… og også nok til at vide, at jeg ikke burde skrive ‘ER spiseforstyrret’ men derimod ‘HAR en spiseforstyrrelse’

    Nå, men jeg er 48 og vel egentlig ved at æde mig ihjel.. Først var jeg kontrolleret (meget slank) bulimiker… så ‘bare’ bulimiker… så ædeflip uden bulimi.. og skiftevis en masse kontrol (vægttab) og ingen kontrol (overspisning og vægtøgning)… Nu ingen kontrolperioder blot overspisning.

    Jeg er først nu begyndt at læse (og nu også se/høre) hvad du skriver. Jeg har vist ellers modtaget nyhedsbreve fra dig længe. Så måske jeg er motiveret for at begynde at se på det (igen…)

    “Jeg er NOK” vil jeg virkelig afprøve!

    Og hvis ikke man har set din video med ‘Et kærligt budskab…’ så skal man absolut det. Den giver også rigtig meget mening for mig.

    Jeg har således på disse ret få minutter en begyndende forståelse for, at jeg skal lade mig selv fylde – og at den og det jeg er, er nok.

    Det er nok lettere sagt end gjort… jeg har nemlig erfaring med, at når jeg fylder – med min skarphed fx (medlem af Mensa) eller retfærdighedssans eller tendens til at stille spørgsmål ved etablerede normer, ja så bliver jeg sanktioneret.. man kan ikke li kloge-Mollie-der-mener-noget fx… Man skal ikke tro man er noget. Det tror jeg helt sikkert heller ikke – men for ikke at ‘larme’ i landskabet, så har jeg bare visket mig selv ud.

    Jeg tror jeg vil starte med: Jeg er Nok!

    Tak <3

    • Jette UhreJette Uhre siger:

      Dejligt at høre, at du kan li’ videoerne, og at du føler dig motiveret til at begynde at dykke lidt ned i mine nyhedsbreve og få kigget på dit forhold til mad igen. Det kan godt være super skræmmende, at skulle tage fat på at arbejde med vores forhold til mad, fordi der kan ligge så mange ting gemt derunder, som vi netop måske i mange år har forsøgt at pakke væk. Så det kan være hårdt arbejde, og det kan bringe meget frygt og følelser til overfladen. Men at få kigget på alle de ting der ligger under (selvom det kan være ubehageligt) er dog SÅ meget skønnere i længden, end at lægge låg på os selv og vores følelser med mad.

      Og fantastisk indsigt med at tillade dig selv at fylde. Det er SÅ stressende og smertefuldt at holde tilbage på os selv -og jeg er sikker på, at din skarphed og tendens til at stille spørgsmål ved normer er et kald og en KÆMPE styrke i dig. Verden er sgu også nødt til at vågne lidt op (undskyld ordsproget), og det er jo NETOP mennesker som dig, der føler en indre trang til at modsætte dig normerne, der VIRKELIG er brug for her i verden. Så please… gem dig ikke væk. Lad din indre samfundsrebel få den plads, den vil have. Lad alt hvad du har på hjertet komme til udtryk. Jeg er sikker på, at der er en god grund til, at det du har på hjertet er plantet i dig. Og når du møder modstand på, hvem du er, når du er 100% dig selv og tillader dig selv at larme i landskabet, så se det som en positiv ting – for det kan jo også bare være tegn på, at du udfordrer de generelle overbevisninger i samfundet og faktisk gør en forskel. Når vi mennesker har modstand på hinanden, handler det i virkeligheden ofte bare om vores egne skyggesider. Det handler om, at vi bliver konfronterede med noget hos andre, som vi er bange for at acceptere i os selv. Så når du oplever at blive sanktioneret, er det måske i virkeligheden fordi, at du prikker til den indre rebel i folk, som de er bange for selv at omfavne. Jeg håber, at det giver mening :-)

      Jeg vil også bare lige kort nævne, at når vi har en indre rebel, som vi ikke tillader at lade komme til udtryk, så kan det faktisk godt nogle gange være, at den netop finder udvej i overspisning. I det mindste kan vi rebellere en smule, når vi står med hånden nede i chipsposen, for der er der sgu INGEN, der skal bestemme, hvad vi må eller ikke må spise. Måske er det slet ikke sådan, det fungerer for dig, men jeg har bare ofte mødt den mekanisme i andre klienter, som måske ikke tillader deres indre frihedsrebel at få den plads, den i virkeligheden længes efter.

      Så tag friheden til at være DIG kære – det vil HELT sikkert også gavne verden på alle måder <3

      De kærligste hilsner, Jette.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.