Gør dette frem for at sætte restriktioner


At sætte forbud og restriktioner omkring mad kan være med til at fremprovokere trangen til overspisning endnu mere, bl.a. fordi det ofte aktiverer en overlevelsesrespons i vores hjerne.

Men hvad gør man så egentlig, hvis man alligevel gerne vil forsøge at skære ned på visse madvarer eller spise mere nærende og sundt – uden at komme til at aktivere en overlevelsesrespons og overspise mere?

For selvfølgelig handler dét at slippe restriktionerne jo ikke bare om, at du skal spise ALT, hvad du kommer i nærheden af, uden respekt for hvad der er godt for dig og din krop.

Så i denne uges episode af Mere Glæde og Mindre Overspisning TV giver jeg dig et helt konkret tip til, hvad du kan gøre i stedet for at sætte mentale restriktioner omkring mad.

Jeg håber, at du kan bruge det :-)

Husk endelig at smide en besked til mig i kommentarfeltet nedenfor og lad mig vide: Oplever du også, at din trang til overspisning bliver større, når du sætter mentale restriktioner omkring mad? Og hvad er ét område, hvor du vil begynde at sætte kærlige intentioner i stedet?

Jeg ville elske at høre fra dig!

De kærligste hilsner,
Jette.

 

12 svar til “Gør dette frem for at sætte restriktioner”

  1. Helle siger:

    Det giver SÅ meget mening!
    Men! Jeg har en intention om at spise mindre mængder mad. Når jeg forsøger at lytte til hvornår jeg er sulten, synes jeg ofte først jeg kan mærke den, når jeg er blevet FOR sulten. Dvs. at jeg så har svært ved at stoppe med at spise igen. Kan det i de tilfælde være godt at have nogle principper/regler/retningslinjer at følge? Fx at spise lidt hver 3. time eller en anden fast måltidsstruktur?

    • Jette UhreJette Uhre siger:

      Hej Helle :-)
      At sørge for at spise, når du er sulten (frem for oversulten) er netop en rigtig vigtig del af at undgå overspisning – så det er et super godt område at arbejde med.
      Jeg vil sige, at dét at have svært ved at mærke sult nogle gange faktisk kan afhjælpes ved at bevæge kroppen på en nydelsesfuld og blid måde – som f.eks. at dyrke lidt yoga eller gå nogle skønne ture i naturen. Sådan nogle former for bevægelse kan nemlig hjælpe dig mere ned i kroppen og støtte dig i at mærke kroppen. Du kan måske også overveje andre ting, der kan hjælpe dig til at komme mere i kontakt med din krop (f.eks. massage, berøring, body-scan meditation, dybe vejrtrækninger osv.).
      Og som du siger, så kan det selvfølgelig sagtens være, at du skal bruge lidt balancerede retningslinjer ind imellem til at strukturere dine måltider lidt.
      Der hvor vi i virkeligheden finder den sande balance og flow med de fleste ting er, når vi mikser de feminine og de maskuline energier. Så at sætte kærlige intentioner og lytte intuitivt til din krop i øjeblikket er meget nogle feminine energier, og at planlægge lidt eller have nogle balancerede retningslinjer repræsenterer mere maskulin energi. Hvis du kan finde en god balance mellem dem, er det jo aller bedst :-) Jeg snakker bare mest om de mere feminine strategier og energier, fordi snakken om vægt/spisning i alt for mange år har været for domineret af de maskuline (tvang, kontrol, selvdisciplin, mål, vejning, planer, struktur, information osv.). Jeg håber, at det giver mening :-)
      De kærligste hilsner, Jette.

  2. Ndt siger:

    Ja det gør jeg.. men også i den grad når mennekserne omkring mig sætter restriktioner for mig.. jeg oplever tit folk fortæller mig hvad jeg skal og ikke skal spise, og “at jeg i aften altså skal lade være med at tage på mc d fordi jeg skal tabe mig” og det virker omvendt på mig, og det faktum at jeg i situationen selv er fuldstændig bevist om at det trigger noget i mig og at jeg uanset hvor meget jeg så den aften har kæmpet for ikk at slutte aftenen af på mc d, så vil sådan en kommentar få mig direkte afsted mod mc d, uden mulighed for at “tale mig selv til fornuft”. Og det frustrere mig helt vildt at jeg er så bevist om at det trigger mig med det samme, men at keg samtidig ikk ved hvad jeg skal gøre for at hendes kommentar ikk skal trigge mit overspisning.
    Jeg har i barndommen fået hårde restriktioner på hvad jeg måtte spise og hvornår, hvilket allerede fra 12 års alderen gjorde at jeg begyndte at spise i smug, gemme mad under sengen og spise af skraldespanden. Det blev en smule bedre da jeg flyttede hjemmefra som 20årig men da jeg så fandt sammen med min daværende kæreste påtog han sig den rolle min mor havde i min barndom og forbød mig at spise usundt, holdte øje med maden og hvad jeg puttede i madlavningen. Til et punkt hvor jeg begyndte at byttte rundt på label på cola med sukker og uden sukker så det så ud somom jeg drak zero men i virkeligheden bare havde erstattet den label på alm cola med label fra cola zero. Jeg gemte slik i min sminkeskuffe og spiste af det om natten og i badet. Kørte ud for at vesøge “veninder” men tog i stedet for på mc d og sad i min bil og spiste 2 menuer inden jeg tog hjem igen og accepterede hans forbud til aftensmaden. Jeg tog 30 kg mere på det sidste 1 år af vores forhold og sidder nu alene i et madhelvede og er stadig ved at spise mig selv ihjel.. undskyld den blev så lang 👎🏻

    • Jette UhreJette Uhre siger:

      Du behøver ikke at undskylde. Det er bare dejligt med lange kommentarer Ndt :)

      Og ja – de samme mekanismer kan helt bestemt ske, når andre sætter restriktioner og rammer for os. Så kommer vores indre rebel ofte til at reagere.
      Nogle gange handler den lektie netop om at blive ved med at øve sig i at sætte foden ned og sætte grænser over for andre mennesker – måske skal du ligefrem øve dig i at bede folk om at blande sig udenom.

      En anden vigtig del af det handler også om, at du måske begynder at øve dig i at have FULD integritet omkring det, du spiser. Så UANSET hvad du spiser, så stå fuldt inde for det – uden at føle skyld og skam omkring det.
      Så når du næste gang får lyst til at køre til McDonalds, så prøv at stoppe op og sige til dig selv “Jeg vælger at køre på McDonalds… Bestem dig for aktivt at vælge det, så du rent mentalt fornemmer, at du 100% står inde for det (det kan du jo lige så godt, hvis du alligevel kan mærke, at du ikke kommer udenom det).
      Når du begynder at gøre det til dit aktive valg (frem for en automatisk rebelsk reaktion på andres regler og rammer), så bliver det også nemmere og nemmere for dig at føle, at DU har valget. Og at DU bestemmer over dine egne madvalg. Og så bliver det med tiden nemmere at bevidst vælge det, der er bedst for dig.

      Det kan godt være en rejse.. men det er faktisk de to ting jeg vil anbefale dig at øve dig på :-)

      Jeg håber, at det kan hjælpe dig lidt.

      Kh. Jette.

  3. Doris Margrethe Pedersen siger:

    Tak til dig!
    Jeg bestemmer for mig selv, at jeg ikke må spise, når jeg kommer hjem fra arbejde, sen aften.
    Jeg bryder ofte denne restrektion.
    Jeg bruger ofte, at nå mig selv, før jeg handler.
    Det virker, hvis jeg når det.
    Knus fra Doris

    • Jette UhreJette Uhre siger:

      Selv tak Doris ❤ Og det lyder som en god intention :) (at nå at få tid til dig selv, før du handler). Overspisning når vi kommer sent hjem fra arbejde kan ofte handle om, at vi har glemt os selv eller vores fysiske behov i løbet af dagen, eller at vi måske ikke har fået nok pauser. Så måske er der et kærligt budskab til dig der? :-)
      Kh. Jette.

  4. Tina siger:

    Super god video.
    Tænk der er andre der har nogle af de samme udfordringer som en selv😊 Det er helt skønt at høre. Ja min udfordring er den samme, så snart jeg er alene er det en kæmpe kamp at holde mig på “stien” så at sige. Intet problem når jeg er på job eller i sociale sammenkomster. Det kan være så mega frustrerende ikke bare at kunne slappe af i krop og sjæl og bruge så meget energi på at tænke mad konstant på godt og ondt. Men absolut kloge ord der giver max mening i mit hoved i hvert fald👍👍

  5. Tina Dausell siger:

    Super god video og helt sikkert noget jeg vil forsøge mig med. Mit største overspisning problem er om eftermiddagen hvor jeg har for vane at købe noget “godt” til vejen hjem. Denne vane vil jeg bare så gerne af med og jeg sætter restriktioner på det hver uge, men det holder aldrig mere end et par dage og så går jeg amok igen 😔 Og det er kage, brød og slik jeg konsumere og min krop fortæller mig hver gang at det ikke gjorde noget godt for mig og jeg får det dårligt. Men så tænker jeg at jeg istedet for at sætte restriktion på at jeg ikke må gå ind og købe noget til vejen hjem, kunne jeg istedet have en intention om at medbringe eller købe noget der gør mig mæt og er sundere for mig, der er jo også mange sunde snacks som smager godt 😊

    • Jette UhreJette Uhre siger:

      Det lyder som en enormt god og kærlig intention Tina. Når vi nægter os selv noget, bliver det ofte bare mere interessant. Og når vi fokuserer på det, vi IKKE må få – ja så kommer det til at fylde mere i vores opmærksomhed, og så kommer vi måske til at spise det på impuls. Det lyder som en rigtig god idé det at rent faktisk planlægge at give dig selv noget godt om eftermiddagen. Ofte er det jo reelt også mange timer siden, at vi har spist frokost, når vi når til eftermiddag – og så er det jo meget bedre at vi bevidst bestemmer os for at fylde depoterne op med noget nærende, frem for at gå at nægte os noget som helst, og så alligevel komme til at spise på impuls eller småspise i smug og skam :) Sig endelig til hvad din oplevelse er med at prøve det af :-) Kh. jette.

  6. Anonym siger:

    Hej Jette
    Jeg er dybt imponeret af din visdom.
    Du kan godt være stolt af dig selv.
    Jeg har nok altid været hård og tænkt at jeg kunne køre det på viljen,
    Hvis jeg ville det nok – men lige præcis dette mysterium med min vægt har jeg ikke formået at kunne styre uanset hvor hård jeg har været over for mig selv. Jeg kan næsten ikke lade være at grine af det.
    Komisk at prøve i 30 år med samme metode og så at forvente et anderledes resultat gnæg gnæg…
    Det kan være svært at være overbærende, sød og hengivende og accepterende overfor sig selv.
    Uvant, men helt klart vejen frem. Jeg træner. Tak for din mail 😘 Mvh

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.