Et af mine bedste kostråd

kostråd
Bliver du tit forvirret over alle de kostråd, der findes?

Mange kostråd bliver ofte fremlagt på en begrænset og negativ måde, der faktisk bare er med til at gøre os mere forvirrede og give os en sort/hvid-mentalitet omkring mad.

I mange år søgte jeg selv konstant efter kostråd hele tiden, men uheldigvis fik de fleste kostråd mig bare til at sætte flere mentale restriktioner omkring mad, som tit bare gjorde mig besat af at tænke på alt det, jeg ikke måtte spise.

De fleste kostråd handler om at fortælle os om, hvad vi burde eller ikke burde spise. Og sådan nogle kostråd bliver vi bombarderede med hele tiden. De fleste af os er jo nærmest som omvandrende kost-leksikoner.

Det er bare min oplevelse, at det ikke kun er vigtigt at vide, hvilke fødevarer der giver mest næring til vores krop, men det er også vigtigt at have den rette mentale indstilling omkring den kost-viden, vi har.

For uden den rette mentale indstilling omkring det, vil vi alligevel ikke styre os selv hen imod at efterleve de kostråd, vi har lært.

Netop derfor handler ét af mine bedste kostråd netop IKKE om at belære dig om, hvilke fødevarer du “burde” spise… men det handler mere om et særligt fokus omkring mad og kost, der kan hjælpe dig til at undgå overspisning og styre din spisning i en mere balanceret retning.

I denne uges episode af Mere Glæde og Mindre Overspisning TV deler jeg med dig, hvad dette kostråd er.

God fornøjelse ♡

OBS! Husk at smide en besked til mig i kommentarfeltet nederst på siden og fortæl mig, hvad du synes om dette kostråd :-)


Transkribering af videoen:

Velkommen tilbage til Mere Glæde og Mindre Overspisning TV.

I denne uge vil jeg gerne give dig et lille simpelt og balanceret kostråd, som jeg altid bruger med mine klienter, og som også virkelig har hjulpet mig til at finde balance med min spisning.

Mit kostråd handler ganske enkelt om at fokusere på at tilføje frem for at fjerne.

Alt for ofte, når vi gerne vil spise sundere og mere balanceret, har vi alt for meget fokus på alt det, vi IKKE må spise. Hvis vi vil tabe os, har vi måske også fokus på at spise så lidt som muligt.

Men at opnå en sund krop og et balanceret forhold til mad handler ikke om at spise så lidt som muligt (for det sætter ofte bare forbrændingen ned). Det handler derimod om at spise så nærende som muligt det meste af tiden – UDEN at sætte restriktioner omkring noget.

Som du jo nok ved, så kan dét at sætte restriktioner og fokusere på alt det, vi ikke må få, ofte bare få os til at overspise mere – ikke alene fordi, at når vi har fokus på det, vi ikke må få, så får vi også mere lyst til det, men også fordi, at restriktioner starter en overlevelsesmekanisme i os, der ofte bare trigger vores trang til at spise.

Det vi fokuserer på, det er også i høj grad det, vi styrer hen imod.

Forskning har vist, at hvis du kører i din bil på en kold vinterdag, og den begynder at skride og styre mod et træ i vejkanten, så vil du faktisk have større chance for at netop køre ind i træet, hvis det er træet, du har dine øjne og dit fokus på, frem for hvis du holdt dit fokus på vejen. Og det er faktisk lidt det samme med mad; Når du fokuserer på en masse ting, du ikke må få, så styrer du dig selv mere hen imod det.”

Så mit kostråd er: Hvorfor ikke bare fokusere på alt det gode og nærende mad, du kan fylde din krop op med, så du styrer dig selv mere mod det – UDEN at sætte restriktioner omkring noget som helst? Hvorfor ikke fokusere på, hvordan du kan give din krop alt det, den har behov for – frem for at sætte begrænsninger for den hele tiden?

Når du fokuserer på at fylde din krop og din opmærksomhed op med alt, hvad der kan nære dig, så vil der ofte automatisk være mindre plads til alt det “mindre nærende” mad. Og når du giver din krop alle de vitaminer og den næring, den behøver fra god og naturlig kvalitetsmad, så VIL det faktisk også være meget sværere at komme til at overspise.

Det positive fokus, som det her kostråd har omkring, hvad du kan GIVE dig selv og din krop, frem for at gå rundt og føle dig begrænset, er også i sig selv med til at få dig til at slappe mere af og stresse mindre – hvilket også er en kæmpe fordel for din forbrænding og appetit.

Så foksér først og fremmest på at tilføje gode og nærende måltider i din hverdag – UDEN at sætte nogle som helst restriktioner omkring noget. Og hvis du så alligevel har lyst til det der lækre stykke kage, så tillad dig selv at nyde det.

Det vigtigste er bare, at du først og fremmest har mest fokus på at fylde på med alt det gode, og hvad der derudover ryger ind af mindre nærende mad, anbefaler jeg selvfølgelig, at du nyder så meget du kan, mens du spiser det (så du får den optimale tilfredsstillelse ud af det). Og at du derefter slipper dit fokus på det… uden at gruble over det. Der er nemlig ingen grund til at lade det fylde mere i din opmærksomhed, end det behøver.”

Jeg håber, at det her kostråd giver lige så meget mening for dig, som det gør for mig – og jeg håber, at du er frisk på at prøve mit kostråd af.

Så i kommentarfeltet nedenfor vil jeg gerne høre fra dig:

Kender du det, at du overspiser mere, når du fokuserer på alt det, du skal undgå? Hvad synes du om det her kostråd? Og hvad vil du gøre allerede i dag for at begynde at integrere det her kostråd og fokusere mere på alt det, du kan tilføje?

Jeg ville elske at høre dine tanker i kommentarfeltet nedenfor.

Og hvis du ku’ li’ den her video, så del den endelig gerne med dine venner eller giv den et lille like. Det ville jeg sætte stor pris på.

Pas godt på dig selv til vi ses igen!

De kærligste hilsner,
Jette Uhre
– Spisepsykologi-coach og Mindful Spisning ekspert

11 svar til “Et af mine bedste kostråd”

  1. Mette Holm siger:

    Det handler jo kun om overspisning af usunde ting.
    Hvis man nu for længst har overstået det stadium tidligt i sin barndom – og gør alt, hvad en diætist ville råde til – men stadig vokser……Hvad så?
    Findes der rådgivning?

    • Jette UhreJette Uhre siger:

      At have en sund krop og vægt handler ikke bare om, hvad og hvor meget vi spiser, men det handler også i høj grad om, hvordan vi og vores krop har det i det hele taget. Hvis du stresser meget (enten generelt eller måske omkring din vægt og kost), så vil din hjerne nemlig sende signaler til kroppen om at udskille mere insulin og kortisol, der bl.a. får kroppen til at lagre mere fedt, forbrænde fedt langsommere, stoppe opbygningen af muskler og nedsætte forbrændingen. Så hvis du spiser regelmæssige og nærende måltider, og du spiser din mad med nydelse og nærvær (hvilket jo også er vigtigt for vores forbrænding)… men det stadig føles som om, at din krop hiver til sig, så kan det med høj sandsynlighed være fordi, at din krops sympatiske nervesystem (stressnervesystem) er kronisk aktiveret. Husk på at hjernen reagerer med stress på enhver virkelig eller forestillet trussel… så selv negative og selvkritiske tanker om sig selv og sin krop kan være med til, at man mere eller mindre går rundt med en kronisk lav stresstilstand i kroppen. Så det kan meget vel være, at man skal kigge på noget i det område, og arbejde intensivt på hvordan man kan slippe noget stress og få nervesystemet til at slappe mere af. Jeg håber, at det kan hjælpe lidt :-) Mvh. Jette.

  2. Carina siger:

    Jeg kender til at jeg spiser usunde ting, (også overpiser dem) ikke fordi de smager godt, men fordi de er forbudt.
    Jeg kan sagtens fylde på med det gode og gør det også, men det er svært for mig at nyde “forbudte” ting.
    Jeg har kæmpet længe med at gøre dem mindre forbudte men det lykkes ikke. 3 år med vægttab sætter sine spor. Hvordan man kommer derhen hvor man igen kan nyde forbudte ting med masser af kalorier når man ikke kan spise mange kalorier om dagen (bevæger mig ikke særlig meget pga skade og det kan ikke ændres) det er mig en gåde. Hvordan løser man den gåde ??

    • Jette UhreJette Uhre siger:

      Hej Carina :-)

      Godt spørgsmål du stiller.

      Jeg vil sige, at det handler jo ikke om at komme et sted hen, hvor du kan spise masser af “forbudte” ting med masser af kalorier – men i min optik handler det om at komme derhen, hvor du kan nyde lige præcis det, som din krop har behov og lyst til i øjeblikket. Og hvis det ind imellem er slik, is eller chokolade, så handler det jo om at nyde det så meget som muligt, så det netop ikke behøver at være store mængder.

      Der er jo ikke MASSER af kalorier i chokolade, hvis du kun nyder 2-3 stykker af det. Alt er jo relativt. Det afhænger jo i sidste ende af mængderne. Hvis du virkelig nyder nogle stykker chokolade eller slik en dag, hvor du bare virkelig har lyst til det – så kan den tilfredsstillelse du oplever ved at nyde det, du har lyst til, jo f.eks. gøre, at du ikke spiser nær så meget af alt mulig andet.

      Så det er jo altid relativt. Men vi lærer desværre bare ofte at se meget sort/hvidt på det; “Så snart jeg har spist ét stykke slik, så har jeg fået MASSER af kalorier, og så har jeg ødelagt det”.

      Men der er jo ikke MASSER af kalorier i et stykke slik, hvis det virkelig giver dig tilfredsstillelse for flere timer?

      For mig handler det mere om at tænke i; Hvordan kan jeg få så meget nydelse og tilfredsstillelse pr. bid mad, som overhovedet muligt?

      Nogle gange handler det om at virkelig lytte til min lyst til f.eks. en kanelsnegl, men at mærke efter og vide, at hvis jeg har fået den fulde tilfredsstillelse efter 1/2 snegl, så kan jeg sagtens slippe den der (frem for at tænke, at det hele også kan være lige meget). Andre gange handler det om at lytte til min lyst til en lækker salat og den kropslige tilfredsstillelse, jeg har bagefter.

      Det kan være lidt svært at forklare… men jeg håber, at du har en fornemmelse for det? :-)

      De kærligste hilsner,
      Jette

  3. Anonym siger:

    Jeg synes dine råd er fantastiske, den dag jeg har råd til at få alle dine vidioer gør jeg det. Jeg har lige nydt noget is og fjødeboller hertil.. en potion, hvilket ville have blevet til 2-3 uden dine råd. Prøver virkelig at følge dine råd om at give sig selv lov, uden at føle skam og skyld. Tak

    • Jette UhreJette Uhre siger:

      Fantastisk! :-) Og hvor dejligt at høre, at du kan bruge mine råd!

      Husk at det ikke kun handler om at tillade dig selv at spise alt, hvad du vil (rent mentalt), men det handler samtidig også om at lytte til, hvad der føles godt i kroppen, og hvad den har behov for. Når de to ting går hånd i hånd, er det der, balancen opstår :-)

      Kh. Jette.

      • Carina siger:

        Havde slet ikke set du havde svaret. Ja det giver mening. Men mit største problem er at jeg ikke har mange kalorier at “gøre godt med” hvis jeg skal tabe mig.
        Da jeg pga men’ efter hovedskade er meget inaktiv er FET ikke mange kalorier jeg kan spise hvis jeg skal tabe mig, sp hvis jeg bruger kalorier på at spise usunde ting så er det ikke meget mad jeg kan få og mad er da det sundeste at spise 😉

  4. Anonym siger:

    Hej Jette.
    Tak for dine altid gode og tankevækkende videoer. Jeg kan sagtens kende mig selv i stort set alt det du omtaler. Netop derfor er de så gode og brugbare.

  5. Nina siger:

    Sjovt at se et klip om noget, som jeg netop har arbejdet med de sidste uger. Rigtig god pointe med at tilføje frem for at fjerne.

    Jeg tilføjer netop nu vand, grøntsager og en daglig gåtur.

  6. Anonym siger:

    Hej Jette
    Jeg er vildt imponeret over at du er så klog Jette – jeg har rigtig meget glæde over at læse og se dine opslag. Så anderledes, og jeg har givet op og besluttet aldrig at byde mig selv flere slankekure.
    Har jo cirka forsøgt objektivt at regne den ud i 35 år.
    Jeg har fundet ud af at når jeg overspiser alle de søde sager er det oftest pga træthed eller jeg føler mig stresset. Kæmper lidt med ikke at nå til at være så træt så valgene om hvad der skal puttes i munden ikke kører på autopilot hvor jeg er i en boble indtil jeg vågner op med fuld mave og selvhad. Gjorde det igen igen.
    Det er jo ikke fordi at skildpadde nr 4 smager fantastisk – men så er der jo ryddet op.
    På med nej hatten til at skulle noget hele tiden. – ro på battet.
    Hvordan gør i andre det ?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.