Skab et liv med mere glæde og mindre overspisning

Kom i gang GRATIS allerede i dag med min populære KICKSTART GUIDE + masser af månedlig inspiration:

.

Et af mine bedste kostråd

kostråd
Bliver du tit forvirret over alle de kostråd, der findes?

Mange kostråd bliver ofte fremlagt på en begrænset og negativ måde, der faktisk bare er med til at gøre os mere forvirrede og give os en sort/hvid-mentalitet omkring mad.

I mange år søgte jeg selv konstant efter kostråd hele tiden, men uheldigvis fik de fleste kostråd mig bare til at sætte flere mentale restriktioner omkring mad, som tit bare gjorde mig besat af at tænke på alt det, jeg ikke måtte spise.

De fleste kostråd handler om at fortælle os om, hvad vi burde eller ikke burde spise. Og sådan nogle kostråd bliver vi bombarderede med hele tiden. De fleste af os er jo nærmest som omvandrende kost-leksikoner.

Det er bare min oplevelse, at det ikke kun er vigtigt at vide, hvilke fødevarer der giver mest næring til vores krop, men det er også vigtigt at have den rette mentale indstilling omkring den kost-viden, vi har.

For uden den rette mentale indstilling omkring det, vil vi alligevel ikke styre os selv hen imod at efterleve de kostråd, vi har lært.

Netop derfor handler ét af mine bedste kostråd netop IKKE om at belære dig om, hvilke fødevarer du “burde” spise… men det handler mere om et særligt fokus omkring mad og kost, der kan hjælpe dig til at undgå overspisning og styre din spisning i en mere balanceret retning.

I denne uges episode af Mere Glæde og Mindre Overspisning TV deler jeg med dig, hvad dette kostråd er.

LÆS MERE HER >>

Stop med at lade vægttab være dit livsformål


Er vægttab gået hen og blevet et kæmpe livsprojekt for dig?

Fylder tanker om vægttab nærmest 90% af din hverdag? Og tænker du hele tiden, at hvis du bare lige tager dig lidt mere sammen og fokuserer lidt mere på din mad og spisning… SÅ skal det nok lykkedes dig at opnå en sund vægt og et balanceret forhold til mad?

Når du nærmest gør vægttab til dit livsformål, så kommer det faktisk ofte til at modarbejde din rejse mod en sund vægt og et balanceret forhold til mad.

I denne uges episode af Mere Glæde og Mindre Overspisning TV forklarer jeg dig hvorfor, og hvad du kan gøre i stedet.

LÆS MERE HER >>

Hvad jeg gør, når jeg føler mig tyk

jeg føler mig tyk
Forrige søndag havde jeg sådan en af de dage, hvor jeg pludselig blev ramt af tanken: “Argh jeg føler mig tyk og ulækker. Hvis bare jeg tabte mig lidt, ville alt sikkert blive meget bedre”.

Der går ellers meget længe imellem, at sådan nogle tanker dukker op i mig nu om dage, men forrige søndag blev jeg altså pludselig ramt af tanken igen.

For 5-7 år tilbage (hvor sådan nogle tanker nærmest var hverdagskost for mig) havde jeg ofte en tendens til at lade mig rive med af tankerne og skabe en meget dramatisk og følelsesmæssig lavine inde i mig selv. Ofte fik det mig faktisk bare til at overspise mere, fordi jeg blev så opgivende og tænkte “det kan sgu også være lige meget”.

I dag er det dog en helt anden historie…

For når sådan nogle tanker og følelser dukker op i dag, har jeg nemlig lært at se på dem på en helt anden måde. Jeg reagerer ikke længere uhensigtsmæssigt på dem, og jeg er meget bedre til at slippe dem hurtigt igen. Og det var faktisk også, hvad jeg formåede at gøre forrige søndag.

Så i denne uges episode af Mere Glæde og Mindre Overspisning TV kan du høre, hvad jeg helt præcist gjorde for at skubbe “Jeg føler mig tyk”-tanken til side og undgå at lade den overmande mig.

LÆS MERE HER >>

Gør dette frem for at sætte restriktioner


At sætte forbud og restriktioner omkring mad kan være med til at fremprovokere trangen til overspisning endnu mere, bl.a. fordi det ofte aktiverer en overlevelsesrespons i vores hjerne.

Men hvad gør man så egentlig, hvis man alligevel gerne vil forsøge at skære ned på visse madvarer eller spise mere nærende og sundt – uden at komme til at aktivere en overlevelsesrespons og overspise mere?

For selvfølgelig handler dét at slippe restriktionerne jo ikke bare om, at du skal spise ALT, hvad du kommer i nærheden af, uden respekt for hvad der er godt for dig og din krop.

Så i denne uges episode af Mere Glæde og Mindre Overspisning TV giver jeg dig et helt konkret tip til, hvad du kan gøre i stedet for at sætte mentale restriktioner omkring mad.

LÆS MERE HER >>

En af de største årsager til overspisning


Overspisning kan selvfølgelig have mange forskellige årsager.

Udfordringer med mad er jo ofte bygget op af en række forskellige lag, der alle sammen påvirkes af hinanden… og årsagerne kan være forskellige fra person til person.

Men der er særligt én grundlæggende årsag, som jeg støder på igen og igen (både hos mig selv og mine klienter), og som næsten altid enten er med til at udløse eller i hvert fald forværre overspisning og ubalancer med mad.

I denne uges episode af Mere Glæde og Mindre Overspisning TV deler jeg med dig, hvad der er.

LÆS MERE HER >>

Kan mere træning og et lavt kalorieindtag fremprovokere overspisning?

kalorieindtag
Oplever du ofte, at du får større trang til overspisning, når du træner mere, går på slankekur eller nedsætter dit kalorieindtag?

Har du oplevet at tage lynhurtigt på igen efter at have tabt dig på en restriktiv slankekur? Eller at du har fået sværere og sværere ved at holde vægten, jo flere slankekure du har været på?

I sidste uge fik jeg netop dette spørgsmål:

“Hej Jette.
Kan mere træning og et lavt kalorieindtag fremprovokere overspisning?
Jeg spiser mellem 500- 600 kcal om dagen, og i de perioder, hvor jeg ikke træner, går det ok. Men her efter jul havde jeg planer om at styrketræne 3 gange om ugen, og så lige så stille begynde at øge mit kalorieindtag. Men den sidste måned er min overspisning kommet 1 gang pr. uge… og så har jeg svært ved at begynde at øge mit kalorieindtaget imens, fordi jeg er bange for at tage på. Kan min overspisning komme pga. mere træning og for lavt kalorieindtag?
Hilsen P.”

Så i denne uges episode af Mere Glæde og Mindre Overspisning TV deler jeg med dig, hvad mit svar til P var.

LÆS MERE HER >>

Motivation til træning – 4 effektive tips

Motivation til træning
Har du svært ved at fastholde din motivation til træning?

Kender du til at have perioder, hvor du har enormt meget motivation til træning, for så at ryge ind i lange perioder, hvor du SLET ikke kan komme ud af døren?

Den anden dag, da jeg var ude og løbe en af mine regelmæssige løbeture på stranden, kom jeg netop til at tænke på, hvordan jeg selv havde det med træning for 6-7 år siden.

Dengang oplevede jeg netop selv at have de her meget ekstreme udsving, hvor jeg trænede enormt meget i en periode, for så at ryge ind i periode, hvor det hele også bare kunne være lige meget.

At træne og bevæge mig var ofte en stor kamp, som krævede alt mit overskud og viljestyrke… og så snart overskuddet var mindre, og viljestyrken var slidt op, så røg jeg ind i lange perioder med inaktivitet.”

Men i dag er dét at træne regelmæssigt faktisk blevet et super nemt valg for mig, der nærmest ALDRIG kræver nogen form for tvang, selvdisciplin eller viljestyrke.

At bevæge min krop er i langt højere grad baseret på lyst og ægte motivation, og jeg kan virkelig ikke mindes, at jeg de seneste 3-4 år har haft nogle længere perioder, hvor jeg slet ikke har haft nogen motivation til træning.

Jeg kan virkelig ikke beskrive, hvilken frihed det er, at have fundet ind til sådan en helt naturlig motivation til træning – og du kan selvfølgelig opnå det samme.

Så i denne uges episode af Mere Glæde og Mindre Overspisning TV deler jeg mine 4 mest effektive tips til, hvordan du kan fastholde din motivation til træning på en måde, der holder i længden.

LÆS MERE HER >>

Overspiser du, når du føler dig utilstrækkelig?

utilstraekkelig
Føler du dig utilstrækkelig? Og får det dig ofte til at overspise?

Når du føler dig utilstrækkelig, er det faktisk ikke underligt, at du har mere lyst til at fylde dig selv op med mad. Følelsen af at være utilstrækkelig er en enormt stressende følelse, som ofte får os til at føle os triste, trætte og tomme indeni.

For at udfylde tomheden, og få en følelsen af at være mere “hel” eller “fyldt op”, så tyr vi måske til overspisning oftere end vi ville, hvis vi var overbeviste om, at vi var NOK i os selv.

Hvis du kender til at overspise, fordi du føler dig utilstrækkelig, så kan du i denne uges episode af Mere Glæde og Mindre Overspisning TV få 5 gode tips til, hvordan du kan reducere følelsen af utilstrækkelighed, og hvordan du undgår at overspise på følelsen.

LÆS MERE HER >>

Et kærligt budskab bag genstridige kilo

genstridige kilo
Har du nogle genstridige kilo på kroppen, som bare ikke vil slippe? Føler du, at du ikke kan tabe dig, uanset hvad du gør? Og har du en fornemmelse af, at der måske ligger nogle dybere budskaber bag dine ekstra kilo?

Når vores krop ikke kan tabe sig, uanset hvad vi prøver, så har vi det ofte med enten at skyde skylden på os selv eller vores krop. Tit tror vi også, at vi bare er nødt til at få ENDNU mere viden om sund kost og motion, og at vi bare skal tage os mere sammen og “kæmpe” hårdere.

Men fysiske symptomer såsom overvægt og genstridige kilo kan ikke altid bare håndteres med mere kamp og viljestyrke eller med flere lavpraktiske og overfladiske løsninger. Nogle gange er vi også nødt til at se på vores krops signaler og symptomer i et dybere og mere spirituelt perspektiv.

I denne uges episode af Mere Glæde og Mindre Overspisning TV giver jeg dig et eksempel på, hvad det kan være for et kærligt budskab, der ligger bagom dine genstridige kilo, og hvad du kan gøre for at begynde at tage handling på det nu, så din krop nemmere kan give slip på vægten.

LÆS MERE HER >>

Sådan får du succes med dit nytårsforsæt

nytaarsforsaet-gif
Så tog vi hul på et nyt år, og for mange betyder det, at der skal sættes nytårsforsæt.

Nytåret er en super fin tid til at sætte nye intentioner og mål, men det er bare sjældent, at vi holder dem i længden.

En af de største forhindringer for at få succes med vores nytårsforsæt er ofte perfektionisme. Jeg kender selv til perfektionisme. Engang var jeg især meget perfektionistisk i forhold til mad og spisning, og det gjorde ofte, at jeg sad mere fast i overspisning og selvsabotage.

Uanset om dine nytårsforsæt handler om kostvaner, overspisning eller noget helt andet, så kan du i denne uges episode af Mere Glæde og Mindre Overspisning TV få inspiration til, hvordan du slipper perfektionismen omkring dit nytårforsæt og skaber en mere realistisk tilgang til dit nytårsforsæt, så det bliver nemmere at efterleve.

LÆS MERE HER >>

GRATIS GUIDE med tips til mindre overspisning
Luk

GRATIS GUIDE:

13 skridt til mere glæde og mindre overspisning

Lær hvordan du kan opnå et mere balanceret og nydelsesfuldt forhold til mad, din krop og dig selv med 13 konkrete skridt. Få din gratis guide med det samme:

"> ">
.
Når du skriver dig op, tilmelder du dig samtidigt mit gratis nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig igen.