Skab et liv med mere glæde og mindre overspisning

Kom i gang GRATIS allerede i dag med min populære KICKSTART GUIDE + masser af månedlig inspiration:

.

6 trin: Sådan stopper du med at spise for meget

spise-for-meget
Kommer du ofte til at spise for meget? Og kender du følelsen bagefter, hvor hele kroppen føles tung og træt – og hvor du måske også er lidt trist, fordi du ærgrer dig over, at du har overspist, og at det måske endda er gået så hurtigt, at du slet ikke har nydt maden?

For de fleste sker det engang imellem, men for nogle mennesker sker det næsten hver dag… måske også for dig?

Men hvorfor bliver man ved at spise for meget, selvom man godt ved, at man får det dårligt bagefter? Der er mange ting, der spiller ind, men med disse 6 effektive råd, kan du få hjælp med at sætte en stopper for overspisningen én gang for alle.

LÆS MERE HER >>

4 skridt til at slutte fred med mad

4-skridt
Kender du det, at du konstant har en krig i dit hovede omkring mad? Måske spørger du også dig selv konstant; “Hvad må jeg spise? Hvad må jeg ikke spise?”, og måske føler du, at uanset hvor meget ekspertviden du har omkring, hvad der er “bedst” at spise, så er du alligevel dybt forvirret omkring dine madvalg, og føler dig alligevel hele tiden ude af kontrol over din spisning?

De fleste tror, at de er nødt til at sætte en masse mentale restriktioner og regler omkring mad, for at kunne spise balanceret og undgå at overspise. Rigtig mange tror også, at det handler om at lytte så meget som muligt til hvad eksperter, forskning, slankekure, bøger, blade og medier siger, der er “godt” eller “dårligt” at spise, og så rette sig 100% efter det.

Men ofte bliver for meget lytten til ydre eksperter og regler faktisk en større hæmsko for at kunne have et naturligt og intuitivt forhold til mad.

I dette afsnit af Mere glæde og mindre overspisning TV får du 4 helt konkrete skridt til at slutte fred med mad.

LÆS MERE HER >>

Derfor skal du droppe idéen om sund og usund mad

Sund og usund mad
Hvad er sund og usund mad? Det er faktisk et spørgsmål, jeg får rigtig ofte – ikke kun fra mine klienter, men også fra mennesker i min familie og omgangskreds.

Før i tiden (da jeg døjede meget med overspisning, slankekursmentalitet og et negativt kropsbillede) stræbte jeg altid meget efter svaret på, hvad der var sundt og usundt, men det var som om, at det altid gjorde mig mere forvirret, frustreret og stresset, fordi mange eksperter, kure og forskningsresultater netop ofte modsiger hinanden.

Det var også som om, at jo mere jeg havde det her sort-hvid syn på mad, og stræbte efter at holde mig inden for bestemte rammer for, hvad jeg havde vurderet som sund og usund mad, jo mere kom jeg faktisk til at overspise, og desto mere anstrengt blev mit forhold til mad.

LÆS MERE HER >>

Den bedste måde at tabe sig på

Den bedste måde at tabe sig på
Vi har i mange år været et samfund BESAT af fokus på vægttab. Viden om, hvad vi “burde” gøre for at opnå et vægttab, er bestemt ikke, hvad vi mangler. Slankekure og vægttabsprogrammer har ofte forskellige bud på, hvad der er den bedste måde at tabe sig på, men sandheden er bare, at det sjældent holder i længden.

Forskning fastslår, at 98-99% af alle, der taber sig på en slankekur, ender med at tage det hele på igen inden for 1-5 år, og op mod 66% ender med at veje mere, end før de startede på slankekuren. At tabe sig kortvarigt ved at gå på en slankekur er noget, de fleste kan, men at tabe sig på en måde, der holder i længden, er ofte en helt anden snak.

I dette indlæg kan du lære, hvad der er den bedste måde at tabe sig på, hvis det skal holde i længden – og det er formentlig en lidt anderledes vinkel, end du har hørt før.

LÆS MERE HER >>

Sandheden om slankekure

Sandheden om slankekure (billede)
Har du prøvet alle slankekure? Og blamer du altid dig selv, når slankekurene ikke lykkes? Så vil det formentlig gavne dig at lære sandheden om slankekure…

Sommeren nærmer sig, og hvis du har det på samme måde, som jeg havde det engang, har du måske allerede overvejet (eller er ængsteligt bekymret omkring), hvordan du kan tabe dig lynhurtigt inden bikinisæsonen går i gang.

Måske er du allerede blevet fristet af en af de mange slankekure, som findes derude. 

Det kan også være, at du ikke er hoppet på en decideret slankekur, men i stedet er startet på en såkaldt “livsstilsomlægning” (som i virkeligheden ofte bare er et andet ord for slankekure), som måske alligevel indebærer, at du skal sætte en masse mentale regler og restriktioner omkring mad.

Jeg ved, at det kan være fristende at hoppe på en slankekur eller en restriktiv “livsstilsomlægning”, fordi de ofte giver så mange fantastiske løfter om store resultater på kort tid, men jeg vil alligevel råde dig til at lade være.

LÆS MERE HER >>

Derfor skal du tillade dig selv at trøstespise

Derfor skal du tillade dig selv at trøstespise (billede)
Når vi ikke tillader os selv at trøstespise, kommer vi ofte til at overspise mere. Det lyder måske underligt, men lad mig forklare, hvad jeg mener…

Trøstespisning giver mening

Vi tror ofte, at når vi søger trøst, ro, nydelse, glæde, tryghed, kærlighed etc. i mad, så er det en “falsk” metode til at opnå gode følelser på, men det er faktisk en kæmpe stor misforståelse. At spise for at opnå gode følelser er hverken forkert eller falsk.

Mad er designet til at give os nydelse og gode følelser som en naturlig del af vores overlevelsesmekanisme. Vi skal være drevet til at spise mad, fordi det sikrer vores overlevelse. Tænk lige over det… det ville jo være temmelig svært at få et barn til at overleve, hvis mad var en væmmelse for barnet at spise.

At mad giver os nydelse og positive følelser er altså en god og naturlig ting – og det er så vigtigt at huske på.

LÆS MERE HER >>

5 overbevisninger der forhindrer dig i at opnå en sund vægt

5 overbevisninger der forhindrer dig i at opnå en sund vægt
Når vi vil opnå en sund vægt og et balanceret forhold til mad, har vi det ofte med at fokusere meget på, hvilke handlinger vi skal gøre; Hvilken kost skal jeg spise? Hvor meget skal jeg spise? Hvor meget og hvor ofte skal jeg motionere?… men vi glemmer ofte at fokusere på det, som faktisk går forud for, at vi kan efterleve de sunde handlinger og opnå en sund vægt – nemlig vores overbevisninger.

Når jeg hjælper klienter til at opnå en sund vægt og et balanceret forholdt til mad, er der især 5 overbevisninger, jeg ofte møder, som forhindrer mange i at opnå de resultater, de ønsker sig;

LÆS MERE HER >>

Vil du have et hurtigt vægttab?

Vil du have et hurtigt vægttab? - Jette Uhre
Når kvinder starter på et forløb hos mig, oplever jeg ofte, at de har utrolig svært ved at give slip på utålmodigheden omkring at tabe sig. De vil bare have et hurtigt vægttab, og det skal være lige nu, og det kan ikke gå hurtigt nok!

Måske har de allerede indset, at et hurtigt vægttab (og dét at gå på en hurtig slankekur) ikke er den bedste måde at tabe sig på og heller ikke er vejen til et varigt vægttab, men de har alligevel enormt svært ved at ryste den indre stræben efter et hurtigt vægttab af sig.

Når jeg så spørger dem, hvad de tror, at de vil få ud af et hurtigt vægttab, svarer de fleste noget i retningen af:

LÆS MERE HER >>

Derfor skal du tillade dig selv at spise hvad du vil

Derfor skal du tillade dig selv at spise hvad du vil
Som du måske allerede ved, så er et af de vigtigste skridt til at stoppe overspisningsspiralen og få et balanceret forhold til mad først og fremmest, at give slip på slankekursmentaliteten og alle restriktionerne, og i stedet begynde at integrere mere tilladelse omkring mad.

Men når jeg råder klienter til at give slip på restriktionerne, og tillade sig selv at spise, hvad de vil, så oplever jeg ofte, at hele idéen omkring tilladelse bliver misforstået.

Derfor vil jeg gerne forklare, hvad der egentlig menes med, at du skal spise “hvad du vil”, og hvorfor denne strategi er så utrolig effektiv – hvis den altså forstås rigtigt.

LÆS MERE HER >>

Sådan føler du dig godt tilpas i en bikini (uanset din størrelse)

Komfortabel i bikini
For nogle uger siden var min kæreste og jeg på ferie i Grækenland, og for første gang i mange år, lagde jeg mærke til, at jeg ikke havde én eneste bekymring om, at skulle hoppe i min bikini.

IKKE EN ENESTE!!! :-)

Selvom jeg har prædiket imod slankekure i en del år efterhånden, vil jeg faktisk gerne indrømme, at starten af bikinisæsonen alligevel ofte har været det ene tidspunkt på året, hvor jeg stadig kunne finde på at hoppe på en eller anden crazy slankekur.

For det meste har min “craziness” kun varet i et par dage, indtil jeg har fået et ædeflip og endnu engang indset, at det der med slankekure er og bliver en super dårlig idé.

LÆS MERE HER >>

GRATIS GUIDE med tips til mindre overspisning
Luk

GRATIS GUIDE:

13 skridt til mere glæde og mindre overspisning

Lær hvordan du kan opnå et mere balanceret og nydelsesfuldt forhold til mad, din krop og dig selv med 13 konkrete skridt. Få din gratis guide med det samme:

"> ">
.
Når du skriver dig op, tilmelder du dig samtidigt mit gratis nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig igen.