Skab et liv med mere glæde og mindre overspisning

Kom i gang GRATIS allerede i dag med min populære KICKSTART GUIDE + masser af månedlig inspiration:

.

Motivation til træning – 4 effektive tips

Motivation til træning
Har du svært ved at fastholde din motivation til træning?

Kender du til at have perioder, hvor du har enormt meget motivation til træning, for så at ryge ind i lange perioder, hvor du SLET ikke kan komme ud af døren?

Den anden dag, da jeg var ude og løbe en af mine regelmæssige løbeture på stranden, kom jeg netop til at tænke på, hvordan jeg selv havde det med træning for 6-7 år siden.

Dengang oplevede jeg netop selv at have de her meget ekstreme udsving, hvor jeg trænede enormt meget i en periode, for så at ryge ind i periode, hvor det hele også bare kunne være lige meget.

At træne og bevæge mig var ofte en stor kamp, som krævede alt mit overskud og viljestyrke… og så snart overskuddet var mindre, og viljestyrken var slidt op, så røg jeg ind i lange perioder med inaktivitet.”

Men i dag er dét at træne regelmæssigt faktisk blevet et super nemt valg for mig, der nærmest ALDRIG kræver nogen form for tvang, selvdisciplin eller viljestyrke.

At bevæge min krop er i langt højere grad baseret på lyst og ægte motivation, og jeg kan virkelig ikke mindes, at jeg de seneste 3-4 år har haft nogle længere perioder, hvor jeg slet ikke har haft nogen motivation til træning.

Jeg kan virkelig ikke beskrive, hvilken frihed det er, at have fundet ind til sådan en helt naturlig motivation til træning – og du kan selvfølgelig opnå det samme.

Så i denne uges episode af Mere Glæde og Mindre Overspisning TV deler jeg mine 4 mest effektive tips til, hvordan du kan fastholde din motivation til træning på en måde, der holder i længden.

LÆS MERE HER >>

Overspiser du, når du føler dig utilstrækkelig?

utilstraekkelig
Føler du dig utilstrækkelig? Og får det dig ofte til at overspise?

Når du føler dig utilstrækkelig, er det faktisk ikke underligt, at du har mere lyst til at fylde dig selv op med mad. Følelsen af at være utilstrækkelig er en enormt stressende følelse, som ofte får os til at føle os triste, trætte og tomme indeni.

For at udfylde tomheden, og få en følelsen af at være mere “hel” eller “fyldt op”, så tyr vi måske til overspisning oftere end vi ville, hvis vi var overbeviste om, at vi var NOK i os selv.

Hvis du kender til at overspise, fordi du føler dig utilstrækkelig, så kan du i denne uges episode af Mere Glæde og Mindre Overspisning TV få 5 gode tips til, hvordan du kan reducere følelsen af utilstrækkelighed, og hvordan du undgår at overspise på følelsen.

LÆS MERE HER >>

Et kærligt budskab bag genstridige kilo

genstridige kilo
Har du nogle genstridige kilo på kroppen, som bare ikke vil slippe? Føler du, at du ikke kan tabe dig, uanset hvad du gør? Og har du en fornemmelse af, at der måske ligger nogle dybere budskaber bag dine ekstra kilo?

Når vores krop ikke kan tabe sig, uanset hvad vi prøver, så har vi det ofte med enten at skyde skylden på os selv eller vores krop. Tit tror vi også, at vi bare er nødt til at få ENDNU mere viden om sund kost og motion, og at vi bare skal tage os mere sammen og “kæmpe” hårdere.

Men fysiske symptomer såsom overvægt og genstridige kilo kan ikke altid bare håndteres med mere kamp og viljestyrke eller med flere lavpraktiske og overfladiske løsninger. Nogle gange er vi også nødt til at se på vores krops signaler og symptomer i et dybere og mere spirituelt perspektiv.

I denne uges episode af Mere Glæde og Mindre Overspisning TV giver jeg dig et eksempel på, hvad det kan være for et kærligt budskab, der ligger bagom dine genstridige kilo, og hvad du kan gøre for at begynde at tage handling på det nu, så din krop nemmere kan give slip på vægten.

LÆS MERE HER >>

Sådan får du succes med dit nytårsforsæt

nytaarsforsaet-gif
Så tog vi hul på et nyt år, og for mange betyder det, at der skal sættes nytårsforsæt.

Nytåret er en super fin tid til at sætte nye intentioner og mål, men det er bare sjældent, at vi holder dem i længden.

En af de største forhindringer for at få succes med vores nytårsforsæt er ofte perfektionisme. Jeg kender selv til perfektionisme. Engang var jeg især meget perfektionistisk i forhold til mad og spisning, og det gjorde ofte, at jeg sad mere fast i overspisning og selvsabotage.

Uanset om dine nytårsforsæt handler om kostvaner, overspisning eller noget helt andet, så kan du i denne uges episode af Mere Glæde og Mindre Overspisning TV få inspiration til, hvordan du slipper perfektionismen omkring dit nytårforsæt og skaber en mere realistisk tilgang til dit nytårsforsæt, så det bliver nemmere at efterleve.

LÆS MERE HER >>

Slut julefred med din julemad

julefred-med-julemad
Det er december, og julefreden er måske så småt ved at sænke sig over dig… men måske er der ét sted, hvor du bestemt ikke oplever julefred; nemlig i dine tanker omkring mad.

“Åh nej, december er så svær! Hvad må jeg spise? Hvad må jeg ikke spise? Jeg kommer sikkert til at overspise og tage mange kilo på”. 

Kender du tankerne? Så kan denne 9-skridt guide hjælpe dig.

Og NIXEN BIXEN… den handler altså slet ikke om, at jeg fortæller dig, hvad du må eller ikke må spise. Den handler heller ikke om, hvilke sundere alternativer du skal vælge i stedet for den traditionelle julemad.

I denne guide vil jeg vise dig, hvordan du kan nyde julen, med alt hvad den indebærer – og samtidig undgå for meget overspisning.

LÆS MERE HER >>

Overspiser når jeg er alene

overspiser-naar-jeg-er-alene
Overspiser du ofte, når du er alene? Spiser du meget balanceret, når du er sammen med andre, men så snart du er alene, kommer din trang til overspisning snigende? Hvis du kender det, så får du nogle gode råd her.

Mange af de klienter, jeg taler med omkring overspisning, har det til fælles, at de især har tendens til at overspise, når de er alene.

Man kunne måske så fristes til at tænke; “Hvis jeg altid overspiser når jeg er alene, så skal jeg jo bare undgå at være alene. Så må jeg sørge for at holde mig igang hele tiden og være sammen med mennesker konstant”. Men faktisk er det ofte bare en uholdbar lappeløsning.

LÆS MERE HER >>

Overspist? Sådan kommer du dig hurtigst efter en overspisning

overspist
At have overspist kan være en meget smertefuld oplevelse – både fysisk og psykisk. Selvfølgelig er det vigtigt at vide, hvordan du kan reducere og forebygge overspisning. Lige så vigtigt er det dog at vide, hvordan du kommer dig hurtigt, efter du har overspist, og hvordan du faktisk bruger din overspisning konstruktivt, så du kan “komme op på hesten igen” og få genskabt balancen.

For mange mennesker er den umiddelbare reaktion at skælde sig selv ud og føle skyld, skam og dårlig samvittighed, efter de har overspist. I virkeligheden er det bare en fuldstændig uhensigtsmæssig strategi, der ofte skubber vores spisning mere ud af balance.

Problemet er jo ikke, at vi kommer til at overspise lidt ind imellem. Problemet er nærmere, at vi skælder os selv ud, når vi har overspist, så vi får ENDNU mere lyst til at trøstespise, og vi kommer til at sidde fast i en ond spiral.”

Alle mennesker kommer til at overspise ind imellem, og det er meget naturligt. Om det udvikler sig til mere kronisk overspisning afhænger dog i høj grad af, hvordan vi reagerer, når vi har overspist.

LÆS MERE HER >>

Hemmeligheden til at få ægte kontrol over mad

kontrol-over-mad
Slankekure
og slankeindustrien får os ofte til at tro, at den ultimative vej til at føle kontrol over vores spisning er ved at bruge regler, planer og restriktioner. Men faktisk er det helt misforstået…

Måske kender du det, at du starter på en slankekur eller sætter restriktioner omkring mad, og pludselig er det som om, at maden skriger endnu mere efter dig, og din trang til overspisning bliver større.

Du snyder måske dig selv til at tro, at det er dig, der har kontrol over maden, når du er på kur eller sætter restriktioner… men hvis du er helt ærlig med dig selv, så er det faktisk omvendt;

Det er jo netop, når du sætter forbud og restriktioner omkring mad, at alt det “forbudte” bliver mere interessant, og du får mere lyst til det.

Det er jo netop, når du begynder at lave regler og planer omkring mad, at du føler dig besat af tanker om mad.

Det er jo netop, når du ængsteligt forsøger at styre maden, at maden begynder at tage styringen over dig og dit liv.

LÆS MERE HER >>

Eskapisme og overspisning: Sådan undgår du at bruge mad til at flygte fra livet

eskapisme
Eskapisme (“escapism” på engelsk) er en betegnelse, man bruger omkring dét at gøre særlige handlinger for at flygte fra realiteten, livet, virkeligheden eller fra svære følelser. Eskapisme og overspisning går ofte hånd i hånd, netop fordi overspisning ofte er et forsøg på at dulme svære følelser eller flygte fra virkeligheden.

Derfor bruger vi overspisning som strategi til eskapisme

Hvis man har en tendens til at bruge overspisning som et middel til at flygte fra sig selv og livet, vil man måske umiddelbart tænke, at det jo i sig selv er totalt hul i hovedet. For det virker jo ikke ift. at undgå livets besværligheder og udfordringer på lang sigt. Men på kort sigt er der faktisk en meget naturlig forklaring på, hvorfor vi gør det.

Når vi går ombord i f.eks. sød eller fed mad, aktiverer vi bl.a. en dopaminrespons i hjernen, som får os til at opleve nydelse og behagelighed, hvilket er en god modpol til eventuelt ubehagelige tanker eller følelser.

LÆS MERE HER >>

Hvis jeg hader min krop, kan jeg bedre tabe mig

jeg hader min krop
Tænker du ofte; “Hvis jeg hader min krop, som den er, så kan jeg bedre tage mig sammen til at spise sundt og tabe mig”…?

Hvis du gør, så er jeg altså nødt til at fortælle dig, at den tankegang er HELT hul i hovedet.

Det lyder måske paradoksalt, men forskning påviser tydeligt, at kropshad og kropsskam i virkeligheden fremmer trøstespisning og overspisning. At hade din krop, eller skamme dig over dens udseende, fører aldrig til andet end fysiologisk stress, hvilket netop ofte fører til (endnu) mere overspisning.

Når du hader og skammer dig over din krop, har du formentlig også en sort/hvid-mentalitet omkring mad, som yderligere bidrager til overspisning. Måske kender du dét, at du sætter en masse mentale regler og restriktioner omkring mad, og hvis du træder bare en lille smule ved siden af dine madprincipper, bliver det måske ofte ledsaget af tanken ”Jeg har en rygrad som en regnorm, så nu kan det hele også bare være lige meget”, og så overspiser du måske endnu mere uhæmmet.

LÆS MERE HER >>

GRATIS GUIDE med tips til mindre overspisning
Luk

GRATIS GUIDE:

13 skridt til mere glæde og mindre overspisning

Lær hvordan du kan opnå et mere balanceret og nydelsesfuldt forhold til mad, din krop og dig selv med 13 konkrete skridt. Få din gratis guide med det samme:

"> ">
.
Når du skriver dig op, tilmelder du dig samtidigt mit gratis nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig igen.