Skab et liv med mere glæde og mindre overspisning

Kom i gang GRATIS allerede i dag med min populære KICKSTART GUIDE + masser af månedlig inspiration:

.

Gratis online videoworkshop


Lær hvordan du kan reducere din overspisning og balancere dit forhold til mad på min store GRATIS videoworkshop.

Workshoppen består af 4 forskellige videoer, der bliver frigivet med nogle dages mellemrum (første video bliver frigivet torsdag d. 19. april).

Videoerne er fyldt med konkrete tips og redskaber til, hvordan du kan skabe et liv med mere glæde og mindre overspisning.

Workshoppen er 100% gratis og uforpligtende, og den er kun tilgængelig i en begrænset periode.

Tilmeld dig her

 

Hvordan bliver man glad? 10 veje til mere glæde

Hvordan bliver man glad?
At være grundlæggende glad og lykkelig er en vigtig forudsætning for at have et balanceret forhold til mad. Det er netop derfor, at mit slogan her på siden hedder “Skab et liv med mere glæde og mindre overspisning”.

Men hvordan bliver man glad? Hvilke konkrete skridt kan man tage?

Der findes selvfølgelig mange forskellige veje til mere glæde, men jeg kan naturligvis bedst tage udgangspunkt i mine egne erfaringer.

Hvis du har fulgt mig i noget tid, så ved du måske, at jeg engang havde en depression. Gennem årene har jeg dog langsomt arbejdet mig ud af den, og jeg har i dag en enorm robusthed i min hverdagsglæde… og dét (kombineret med at slippe slankekursmentaliteten og lære at elske min krop) har virkelig bidraget til at reducere min overspisning.

I dette indlæg vil jeg dele med dig, hvilke 10 skridt der især har hjulpet mig til mere glæde i hverdagen. Jeg håber, at de kan inspirere dig på din egen rejse mod mere glæde og mindre overspisning :-)

LÆS MERE HER >>

En smart metode til at undgå overspisning


Tænker du ofte; “Hvorfor bliver jeg ved med at overspise igen og igen, selvom jeg udemærket ved, at det ikke føles godt, og jeg ikke ønsker den fornemmelse i min krop?”.

Hvis du gør, så kan jeg måske hjælpe dig…

Jeg vil nemlig gerne dele en smart metode med dig, som jeg selv har opfundet, og som jeg kalder for kropshukommelses-spisning.

Måske kender du til intuitiv spisning eller mindful spisning, som i grove træk handler om at være nærværende med spisningen, nyde maden og spise efter din krops signaler i nuet.

Man kan på en måde sige, at kropshukommelses-spisning er en gren af mindful- og intuitiv spisning, fordi det også handler om at bruge kroppens signaler og feedback… men det er samtidig en metode, som gør det nemt at undgå overspisning selv i situationer, hvor du måske ikke er særligt nærværende med din krops signaler i nuet.

For lad os indse det; det er ikke realistisk at være nærværende med vores spisning og vores krops signaler HELE tiden. Nogle gange ER vi også nødt til at have nogle andre redskaber i lommen.”

Lad mig give dig et eksempel på, hvordan jeg selv bruger kropshukommelses-spisning;

LÆS MERE HER >>

Derfor skal du vælge kvalitet, når du handler mad

Kender du udtrykket “Kvalitet frem for kvantitet”? I hvert fald er det et godt udtryk at huske på, hvis du døjer med overspisning.

For det er faktisk min erfaring, at dét at fokusere bevidst på kvalitet, når man gør sine madindkøb, kan gøre det nemmere at reducere overspisning.

Når vi skruer op for kvaliteten, så skruer vi nemlig ofte automatisk ned for kvantiteten (mængden).”

Men hvad er så kvalitetsmad? Tjah… det er i virkeligheden kun dig, der kan afgøre det.

For mig betyder det f.eks., at jeg stiler efter at købe mad, der så vidt muligt er økologisk, nærproduceret, friskt og minimalt forarbejdet (selvfølgelig i det omfang, det er realistisk og muligt for mig).

Jeg siger ikke, at økologi nødvendigvis er sundere, og det er heller ikke fordi, at det handler om at tage moralsk stilling til dine madindkøb eller være fanatisk omkring det. Det handler nemlig ikke så meget om at finde frem til en objektiv vurdering af, hvad der er kvalitetsmad, men det vigtige er hvilken personlig indstilling, du har til maden. Det handler om at vælge, hvad der føles som kvalitet for lige netop dig.

LÆS MERE HER >>

Kan man slippe slankekurs-mentaliteten og stadig tabe sig?

Det korte svar er – ja.

Jeg oplever tit, at mange er forvirrede over, hvordan de kan forene mine “principper” om a slippe slankekursmentaliteten og elske sin krop med et ønske om også at ændre sine spisevaner, leve sundere og få en lettere krop… og jeg kan selvfølgelig godt forstå forvirringen.

Der hersker generelt en idé om, at hvis man vil slippe slankekursmentaliteten og elske sin krop, som den er, så kan man ikke samtidig have et ønske om at spise sundere eller tabe sig – og at det i så fald er modstrindende eller dobbeltmoralsk.

Mange har den opfattelse, at de enten kan vælge at være på slankekur og være totalt besatte af kalorietælling, vejning, kostplaner og konstante madbekymringer – eller også kan de vælge at slutte fred med sin krop og spisning (hvilket ofte bliver tolket som at “give op” eller “lade stå til”).

Men det behøver faktisk ikke at være enten/eller.

LÆS MERE HER >>

Er du dårlig til at sætte grænser?

Sætte grænser
Har du svært ved at sætte grænser? Kommer du ofte til at sige ja til ting, du egentlig ikke har lyst til?

Rigtig mange af os har svært ved at sætte grænser.

At være dårlig til at sætte grænser er ikke alene enormt opslidende for vores selvværd, men det kan også have en meget negativ påvirkning på vores forhold til mad.

Jeg havde selv enormt svært ved at sætte grænser, da jeg var yngre, men efterhånden som jeg er blevet bedre til det, har det også haft en positiv effekt på mit forhold til mad.

I denne uges episode af Mere Glæde og Mindre Overspisning TV forklarer jeg, hvorfor dét at være god til at sætte grænser er så vigtigt for at kunne reducere overspisning og have et balanceret forhold til mad, samt hvad du kan gøre for at begynde at sætte grænser.

LÆS MERE HER >>

Et af mine bedste kostråd

kostråd
Bliver du tit forvirret over alle de kostråd, der findes?

Mange kostråd bliver ofte fremlagt på en begrænset og negativ måde, der faktisk bare er med til at gøre os mere forvirrede og give os en sort/hvid-mentalitet omkring mad.

I mange år søgte jeg selv konstant efter kostråd hele tiden, men uheldigvis fik de fleste kostråd mig bare til at sætte flere mentale restriktioner omkring mad, som tit bare gjorde mig besat af at tænke på alt det, jeg ikke måtte spise.

De fleste kostråd handler om at fortælle os om, hvad vi burde eller ikke burde spise. Og sådan nogle kostråd bliver vi bombarderede med hele tiden. De fleste af os er jo nærmest som omvandrende kost-leksikoner.

Det er bare min oplevelse, at det ikke kun er vigtigt at vide, hvilke fødevarer der giver mest næring til vores krop, men det er også vigtigt at have den rette mentale indstilling omkring den kost-viden, vi har.

For uden den rette mentale indstilling omkring det, vil vi alligevel ikke styre os selv hen imod at efterleve de kostråd, vi har lært.

Netop derfor handler ét af mine bedste kostråd netop IKKE om at belære dig om, hvilke fødevarer du “burde” spise… men det handler mere om et særligt fokus omkring mad og kost, der kan hjælpe dig til at undgå overspisning og styre din spisning i en mere balanceret retning.

I denne uges episode af Mere Glæde og Mindre Overspisning TV deler jeg med dig, hvad dette kostråd er.

LÆS MERE HER >>

Stop med at lade vægttab være dit livsformål


Er vægttab gået hen og blevet et kæmpe livsprojekt for dig?

Fylder tanker om vægttab nærmest 90% af din hverdag? Og tænker du hele tiden, at hvis du bare lige tager dig lidt mere sammen og fokuserer lidt mere på din mad og spisning… SÅ skal det nok lykkedes dig at opnå en sund vægt og et balanceret forhold til mad?

Når du nærmest gør vægttab til dit livsformål, så kommer det faktisk ofte til at modarbejde din rejse mod en sund vægt og et balanceret forhold til mad.

I denne uges episode af Mere Glæde og Mindre Overspisning TV forklarer jeg dig hvorfor, og hvad du kan gøre i stedet.

LÆS MERE HER >>

Hvad jeg gør, når jeg føler mig tyk

jeg føler mig tyk
Forrige søndag havde jeg sådan en af de dage, hvor jeg pludselig blev ramt af tanken: “Argh jeg føler mig tyk og ulækker. Hvis bare jeg tabte mig lidt, ville alt sikkert blive meget bedre”.

Der går ellers meget længe imellem, at sådan nogle tanker dukker op i mig nu om dage, men forrige søndag blev jeg altså pludselig ramt af tanken igen.

For 5-7 år tilbage (hvor sådan nogle tanker nærmest var hverdagskost for mig) havde jeg ofte en tendens til at lade mig rive med af tankerne og skabe en meget dramatisk og følelsesmæssig lavine inde i mig selv. Ofte fik det mig faktisk bare til at overspise mere, fordi jeg blev så opgivende og tænkte “det kan sgu også være lige meget”.

I dag er det dog en helt anden historie…

For når sådan nogle tanker og følelser dukker op i dag, har jeg nemlig lært at se på dem på en helt anden måde. Jeg reagerer ikke længere uhensigtsmæssigt på dem, og jeg er meget bedre til at slippe dem hurtigt igen. Og det var faktisk også, hvad jeg formåede at gøre forrige søndag.

Så i denne uges episode af Mere Glæde og Mindre Overspisning TV kan du høre, hvad jeg helt præcist gjorde for at skubbe “Jeg føler mig tyk”-tanken til side og undgå at lade den overmande mig.

LÆS MERE HER >>

Gør dette frem for at sætte restriktioner


At sætte forbud og restriktioner omkring mad kan være med til at fremprovokere trangen til overspisning endnu mere, bl.a. fordi det ofte aktiverer en overlevelsesrespons i vores hjerne.

Men hvad gør man så egentlig, hvis man alligevel gerne vil forsøge at skære ned på visse madvarer eller spise mere nærende og sundt – uden at komme til at aktivere en overlevelsesrespons og overspise mere?

For selvfølgelig handler dét at slippe restriktionerne jo ikke bare om, at du skal spise ALT, hvad du kommer i nærheden af, uden respekt for hvad der er godt for dig og din krop.

Så i denne uges episode af Mere Glæde og Mindre Overspisning TV giver jeg dig et helt konkret tip til, hvad du kan gøre i stedet for at sætte mentale restriktioner omkring mad.

LÆS MERE HER >>